25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Írta: Wing 10 hozzászólás

Kicsit több mint két éve tűkön ülve vártam a Train Fever megjelenését. Bíztam benne, hogy ez lesz az játék, ami a már igencsak koros OpenTTD méltó utódjává fog válni. Az eredmény azonban egy középszerű játék lett, amely sok esetben inkább volt bosszantó, mint szórakoztató. A folytatásról érkező gameplay videók ugyan eléggé biztatóak voltak, de azért jóval óvatosabban és szkeptikusabban fogadtam a híreket és az ígéreteket. Ahogy két éve, úgy most is, az előzetes érzéseim tévesnek bizonyultak. A Transport Fever ugyanis minden szempontból lényegesen jobb játék lett, mint elődje.

Transport Fever

Maga az alapkoncepció, ahogy a stílusban megszokott, nem változott. Árut és embereket kell szállítani A-ból B-be, lehetőleg nyereségesen. Bár a játék az elődjéhez hasonlóan a vasúti szállításra fókuszál, végre kibővült az elérhető járműállomány hajókkal és repülőkkel is, és természetesen megmaradtak a buszok, a teherautók és a villamosok is. Ennek köszönhetően tényleg elég változatos kis szállítmányozási birodalmat építhetünk fel. Természetesen a járművek beszerzésén túl az infrastruktúrát is nekünk kell kialakítanunk. Bonyolult vasúti hálózatot, reptereket, buszmegállókat és kikötőket kell építenünk, és nem árt, ha ezeket össze is hangoljuk, hiszen nem elég a város szélén lepakolni a vonatról a kenyeret, az építőanyagot meg a nehézgépeket, ki is kell vinni azokat a gyárakhoz és a boltokhoz, ehhez pedig átrakodásra lesz szükség (sajnos klasszikus, gyárudvarra bemenő iparvágányokat nem lehet építeni).

Transport Fever

A Train Fever egyik legbosszantóbb hibája volt, hogy a játékmotor nem tolerált semmilyen hibát az építkezés során. A hagyományos szállítmányozós játékoktól eltérően ugyanis nem „rács” rendszerű a terep, hanem tényleg oda és olyan szögben épít az ember bármit, ahogy akarja – vagyis inkább ahogy a játék engedte. És általában nem engedte. Akár nyílt, sík terepen is hibaüzenetet dobott a játék („ütközés”, „tereptárgy”), el lehetett képzelni, mennyire körülményes volt tisztességes vasúti hálózatot építeni. Nem csoda, hogy az előzetes videókban pontosan azt próbálták kihangsúlyozni, hogy mindez a múlté. És valóban: az építkezés most már tényleg élvezetes. Folyó fölött kell keresztezni a vasutat és a közutat? Nem probléma. Bonyolult váltók, kitérők az állomások előtt? Sima ügy. Egyedül talán a városon belüli útépítés tud néha kicsit nehézkes lenni, de kis próbálgatással meg lehet oldani. Viszont ami hiba: továbbra sincs tervezőeszköz. Sem visszavonás. Mivel az építkezés horribilis összegekbe kerül, és elsőre úgyse jön össze minden úgy, ahogy akarjuk, ezért egy komolyabb projekt előtt még mindig el kell menteni a játékot. És mivel nincs visszavonás, ezért elég egy rossz kattintás, és a 300 dollár értékű buszmegálló lebontása helyett ötévnyi teljes bevételünket elköltjük arra, hogy a buszmegálló körüli negyedet a földig romboljuk. Hamar megtanulja az ember, hogy buszmegállót lebontani csak maximálisan bezoomolva, a lehető legóvatosabban lehet. Argh... Ezek aprócska hibák ugyan, de azért eléggé bosszantóak tudnak lenni.

Transport Fever

A Transport Fever gazdasági mechanizmusa kisebb módosításokkal megegyezik a Train Feverben megismertekkel. Leglényegesebb pontja, hogy az áru nem valami absztrakt fogalom, hanem pontosan nyomon követhető egy egység vasérc sorsa a bányából az öntödén át a késztermékig. A játék kereslet-kínálati rendszere határozza meg a termelést és az igényt a szállítmányozásra. Hiába szállítunk száz meg száz vagon nyersanyagot egy gyárba, az csak egy nagyon rövid ideig fog készletre termelni – ha utána a készterméket nem visszük el a fogyasztóhoz (vagy a következő gyárba), akkor a termelés leáll. Ha pedig a gyár nem vesz fel több árut, akkor a bánya/farm sem fog termelni, hiszen nincs kinek eladni az árut. Ha azonban működik a teljes szállítmányozási lánc, és a végtermék eljut a városokba, ahol van rá kereslet, akkor épp az ellenkező dolog fog történni: az ipar beruház, az üzemek újabb és újabb csarnokokat húznak fel, ami felpörgeti a keresletet a nyersanyagokra, akik szintén elkezdenek többet termelni. És persze ennek újabb következményei is vannak: működő ipar mellett újabb és újabb lakóházak, boltok és üzemek épülnek, ami újabb keresletet gerjeszt, így a kör bezárul. Ahogy a valóságban is, a gazdaság nem működhet megfelelő infrastruktúra és közlekedés nélkül.

Transport Fever

Roppant szórakoztató újdonság, hogy egy amerikai és egy európai kampány is helyet kapott a játékban. Ez nem tutorial (van olyan külön is), de tény, hogy a játékot nagyon részletesen meg lehet ismerni, emellett elég változatos feladatokat kell teljesítenünk: a háborúra készülő Európában kell raktárakat feltöltenünk, őslakos indiánokat kell anyagilag kárpótolni az elvett földekért, vagy épp a sztrájkoló munkásokkal kell tárgyalni a svájci Gotthard-alagút építése közben.

Transport Fever

Ahogy a képekből is látszik, a látványvilág gyönyörű. Sajnos ennek ára van: a gépigény – főleg a kései játék során – az egekbe szökik, sokan panaszkodtak a fórumokon optimalizálatlanságra. Ezt csak megerősíteni tudom.

Transport Fever

Sokat tudnék még írni a Transport Feverről, de azt hiszem, az eddigiekből is átjött, hogy a játék engem nagyon meggyőzött. Végre valami, ami után nem sírva menekültem vissza az OpenTTD-hez. Húsz év kellett hozzá – de megérte kivárni. Most pedig jöhetnek a modok magyar mozdonyokkal, Ikarusokkal és Ganz-hajókkal!

Kattints ide, ha tetszett a cikk!

Pozitívumok
  • Szórakoztató játékmenet.
  • Realisztikus gazdasági szimuláció.
  • Könnyű építkezés.
Negatívumok
  • Nagy gépigény.

További képek

  • Transport Fever
  • Transport Fever
  • Transport Fever
  • Transport Fever
  • Transport Fever
  • Transport Fever
  • Transport Fever
  • Transport Fever
  • Transport Fever
  • Transport Fever
  • Transport Fever
  • Transport Fever

Transport Fever

Platform:

Fejlesztő: Urban Games

Kiadó: Good Shepherd Entertainment

Megjelenés:
2016. november 8. PC
n/a: Mac, Linux

» Tovább a játék adatlapjára

Wing

Wing
Régi Dome-motoros, aktív fórumozó a hőskorszakból. Szereti a 300 oldalas kézikönyvvel érkező játékokat, melyeknek a grafikája a születésekor is elavult lett volna – a felesége ezért vétózza évek óta az új videokártya-beszerzést. Emellett szeret mindent, ami történelmi keretek között játszódik, legyen az középkori autóverseny vagy ógörög űrszimulátor. Szabadidejében gyereket nevel és metalt hallgat. Na meg néha játszik is.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Lacko
Lacko [11510]
Volt egy régi félkész játék (Trains and Tracks) ami félbe is maradt összeveszés miatt. Ha jól tudom ebből nőtte ki magát a Trains Fever. És már ennek a félkésznek is ez volt a gazdasági modellje (pont a fordítottja, mint az összes többi szállítós játéknak): hogy keresletet kellett előbb csinálni, csak aztán kínálatot. Elsőre nekem is fura volt, de aztán én is úgy érzetem, hogy ez sokkal reálisabb.
Noggle
Noggle [224]
Hátha javítanak rajta, mert a cikk olvasása közben kedvet kaptam hozzá.
Wing
Wing [4593]
Jah, az rettenetes, nálam 4 GB-t-tal nagyon szenved.
Bomc.
Bomc. [739]
El nem tudom képzelni hogy a legnagyobb mapon mennyi RAM kell ennek ha már mindegyik város fel van hízva mert nekem már a 8 GB alját súrolja a memóriahasználat alig néhány várossal, pedig nem gyenge a gépem
Ja és a betöltésről ne is beszéljük 6-8 perc...
Sir Spike
Sir Spike [484]
A hajó használat map függő is. Egy tónál jól használható, de pár folyónál nem érdemes a hidakkal vacakolni, hogy átférjen alattuk a hajó, hanem a parton inkább egy gyors vasútvonalat preferálok.
A repülő tegnapra nálam is meghozta az árát. Egész jó dolog, ráadásul a repteret is jól benövi a város, főleg egy kis infrastrukturális motiválással :D
Amúgy medium mapon komolyan attól tartok, hogy a végén a városok össze fognak érni :D Jó ellátással iszonyat gyorsan fejlődnek. A városi vasútvonal nagyon rövid idő alatt háromszorosára hízott utasforgalomban. Már egy 3 perces réssel operáló vasútvonalba is 100 fős szerelvények kellenek.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (10 db)