Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Transport Fever

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

2016.12.06. 20:45 | szerző: Wing | Ismertető/teszt

Kicsit több mint két éve tűkön ülve vártam a Train Fever megjelenését. Bíztam benne, hogy ez lesz az játék, ami a már igencsak koros OpenTTD méltó utódjává fog válni. Az eredmény azonban egy középszerű játék lett, amely sok esetben inkább volt bosszantó, mint szórakoztató. A folytatásról érkező gameplay videók ugyan eléggé biztatóak voltak, de azért jóval óvatosabban és szkeptikusabban fogadtam a híreket és az ígéreteket. Ahogy két éve, úgy most is, az előzetes érzéseim tévesnek bizonyultak. A Transport Fever ugyanis minden szempontból lényegesen jobb játék lett, mint elődje.

Transport Fever

Maga az alapkoncepció, ahogy a stílusban megszokott, nem változott. Árut és embereket kell szállítani A-ból B-be, lehetőleg nyereségesen. Bár a játék az elődjéhez hasonlóan a vasúti szállításra fókuszál, végre kibővült az elérhető járműállomány hajókkal és repülőkkel is, és természetesen megmaradtak a buszok, a teherautók és a villamosok is. Ennek köszönhetően tényleg elég változatos kis szállítmányozási birodalmat építhetünk fel. Természetesen a járművek beszerzésén túl az infrastruktúrát is nekünk kell kialakítanunk. Bonyolult vasúti hálózatot, reptereket, buszmegállókat és kikötőket kell építenünk, és nem árt, ha ezeket össze is hangoljuk, hiszen nem elég a város szélén lepakolni a vonatról a kenyeret, az építőanyagot meg a nehézgépeket, ki is kell vinni azokat a gyárakhoz és a boltokhoz, ehhez pedig átrakodásra lesz szükség (sajnos klasszikus, gyárudvarra bemenő iparvágányokat nem lehet építeni).

Transport Fever

A Train Fever egyik legbosszantóbb hibája volt, hogy a játékmotor nem tolerált semmilyen hibát az építkezés során. A hagyományos szállítmányozós játékoktól eltérően ugyanis nem „rács” rendszerű a terep, hanem tényleg oda és olyan szögben épít az ember bármit, ahogy akarja – vagyis inkább ahogy a játék engedte. És általában nem engedte. Akár nyílt, sík terepen is hibaüzenetet dobott a játék („ütközés”, „tereptárgy”), el lehetett képzelni, mennyire körülményes volt tisztességes vasúti hálózatot építeni. Nem csoda, hogy az előzetes videókban pontosan azt próbálták kihangsúlyozni, hogy mindez a múlté. És valóban: az építkezés most már tényleg élvezetes. Folyó fölött kell keresztezni a vasutat és a közutat? Nem probléma. Bonyolult váltók, kitérők az állomások előtt? Sima ügy. Egyedül talán a városon belüli útépítés tud néha kicsit nehézkes lenni, de kis próbálgatással meg lehet oldani. Viszont ami hiba: továbbra sincs tervezőeszköz. Sem visszavonás. Mivel az építkezés horribilis összegekbe kerül, és elsőre úgyse jön össze minden úgy, ahogy akarjuk, ezért egy komolyabb projekt előtt még mindig el kell menteni a játékot. És mivel nincs visszavonás, ezért elég egy rossz kattintás, és a 300 dollár értékű buszmegálló lebontása helyett ötévnyi teljes bevételünket elköltjük arra, hogy a buszmegálló körüli negyedet a földig romboljuk. Hamar megtanulja az ember, hogy buszmegállót lebontani csak maximálisan bezoomolva, a lehető legóvatosabban lehet. Argh... Ezek aprócska hibák ugyan, de azért eléggé bosszantóak tudnak lenni.

Transport Fever

A Transport Fever gazdasági mechanizmusa kisebb módosításokkal megegyezik a Train Feverben megismertekkel. Leglényegesebb pontja, hogy az áru nem valami absztrakt fogalom, hanem pontosan nyomon követhető egy egység vasérc sorsa a bányából az öntödén át a késztermékig. A játék kereslet-kínálati rendszere határozza meg a termelést és az igényt a szállítmányozásra. Hiába szállítunk száz meg száz vagon nyersanyagot egy gyárba, az csak egy nagyon rövid ideig fog készletre termelni – ha utána a készterméket nem visszük el a fogyasztóhoz (vagy a következő gyárba), akkor a termelés leáll. Ha pedig a gyár nem vesz fel több árut, akkor a bánya/farm sem fog termelni, hiszen nincs kinek eladni az árut. Ha azonban működik a teljes szállítmányozási lánc, és a végtermék eljut a városokba, ahol van rá kereslet, akkor épp az ellenkező dolog fog történni: az ipar beruház, az üzemek újabb és újabb csarnokokat húznak fel, ami felpörgeti a keresletet a nyersanyagokra, akik szintén elkezdenek többet termelni. És persze ennek újabb következményei is vannak: működő ipar mellett újabb és újabb lakóházak, boltok és üzemek épülnek, ami újabb keresletet gerjeszt, így a kör bezárul. Ahogy a valóságban is, a gazdaság nem működhet megfelelő infrastruktúra és közlekedés nélkül.

Transport Fever

Roppant szórakoztató újdonság, hogy egy amerikai és egy európai kampány is helyet kapott a játékban. Ez nem tutorial (van olyan külön is), de tény, hogy a játékot nagyon részletesen meg lehet ismerni, emellett elég változatos feladatokat kell teljesítenünk: a háborúra készülő Európában kell raktárakat feltöltenünk, őslakos indiánokat kell anyagilag kárpótolni az elvett földekért, vagy épp a sztrájkoló munkásokkal kell tárgyalni a svájci Gotthard-alagút építése közben.

Transport Fever

Ahogy a képekből is látszik, a látványvilág gyönyörű. Sajnos ennek ára van: a gépigény – főleg a kései játék során – az egekbe szökik, sokan panaszkodtak a fórumokon optimalizálatlanságra. Ezt csak megerősíteni tudom.

Transport Fever

Sokat tudnék még írni a Transport Feverről, de azt hiszem, az eddigiekből is átjött, hogy a játék engem nagyon meggyőzött. Végre valami, ami után nem sírva menekültem vissza az OpenTTD-hez. Húsz év kellett hozzá – de megérte kivárni. Most pedig jöhetnek a modok magyar mozdonyokkal, Ikarusokkal és Ganz-hajókkal! ■

Transport Fever
Transport FeverTransport FeverTransport FeverTransport FeverTransport FeverTransport FeverTransport FeverTransport FeverTransport FeverTransport FeverTransport Fever

értékelés

Transport Fever

Pozitívumok
  • Szórakoztató játékmenet.
  • Realisztikus gazdasági szimuláció.
  • Könnyű építkezés.
Negatívumok
  • Nagy gépigény.
Transport Fever
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Transport Fever

hozzászólások (10)

Sir Spike
Sir Spike 2016.12.08. 19:14
A hajó használat map függő is. Egy tónál jól használható, de pár folyónál nem érdemes a hidakkal vacakolni, hogy átférjen alattuk a hajó, hanem a parton inkább egy gyors vasútvonalat preferálok.
A repülő tegnapra nálam is meghozta az árát. Egész jó dolog, ráadásul a repteret is jól benövi a város, főleg egy kis infrastrukturális motiválással :D
Amúgy medium mapon komolyan attól tartok, hogy a végén a városok össze fognak érni :D Jó ellátással iszonyat gyorsan fejlődnek. A városi vasútvonal nagyon rövid idő alatt háromszorosára hízott utasforgalomban. Már egy 3 perces réssel operáló vasútvonalba is 100 fős szerelvények kellenek.
Bomc.
Bomc. 2016.12.09. 11:47
El nem tudom képzelni hogy a legnagyobb mapon mennyi RAM kell ennek ha már mindegyik város fel van hízva mert nekem már a 8 GB alját súrolja a memóriahasználat alig néhány várossal, pedig nem gyenge a gépem
Ja és a betöltésről ne is beszéljük 6-8 perc...
Wing
Wing 2016.12.09. 13:08
Jah, az rettenetes, nálam 4 GB-t-tal nagyon szenved.
Noggle
Noggle 2016.12.09. 19:07
Hátha javítanak rajta, mert a cikk olvasása közben kedvet kaptam hozzá.
Lacko
Lacko 2016.12.09. 20:00
Volt egy régi félkész játék (Trains and Tracks) ami félbe is maradt összeveszés miatt. Ha jól tudom ebből nőtte ki magát a Trains Fever. És már ennek a félkésznek is ez volt a gazdasági modellje (pont a fordítottja, mint az összes többi szállítós játéknak): hogy keresletet kellett előbb csinálni, csak aztán kínálatot. Elsőre nekem is fura volt, de aztán én is úgy érzetem, hogy ez sokkal reálisabb.
ajánlott olvasnivaló
What Remains of Edith Finch What Remains of Edith Finch
Outlast II Outlast II
Prey Prey