Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Kingdoms and Castles

Kingdoms and Castles

Egy egyszerű, de szórakoztató városépítő játék érkezett tesztre.

2017.08.07. 08:50 | szerző: Wing | Ismertető/teszt

Bevallom őszintén, az első képek alapján nem nagyon fogott meg a Kingdoms and Castles. Ennek nagyon egyszerű oka volt: sose jött be a Minecraft-szerű kockákból felépített látványvilág. Néhány fejlesztői gameplay-videó megtekintése után azonban úgy éreztem, mégis adnom kell neki egy esélyt. Jó döntésnek bizonyult.

Kingdoms and Castles

A Lion Shield indie csapat játéka a már jól megismert – és bevallom, számomra megunhatatlan – Settlers vonalat viszi tovább: kismillió nyersanyag és áru, rövidebb és hosszabb termelési láncok, boldog falusiak, és persze a rendkívül mérges ellenség, akik idilli falusi életünket próbálják változatos eszközökkel tönkretenni. A mai trendnek megfelelően itt is hangsúlyos szerepet kap a túlélőaspektus, valamint az ehhez nélkülözhetetlen évszak- és időjárásváltozás.

Kingdoms and Castles

A meglehetősen szűk játékterületen első dolgunk lerakni központi várunkat, amely körül kicsiny birodalmunk idővel terjeszkedni fog. Természetesen a legalapvetőbb nyersanyag itt is az élőerő, azaz a falu lakói, akik mindenféle munkát elvállalnak. Ahhoz, hogy növelni tudjuk a lakosságot, házakra van szükség, ami önmagában azonban kevés: egy nagyon egyszerű „boldogságindex” jelzi, hogy épp mennyire vonzó letelepedési célpont királyságunk az arra utazók számára. Ha nincs munka, nincs kaja, ráadásul épp egy hete pusztították el a fél falut a vikingek (vagy ne adj’ Isten egy sárkány!), akkor valószínűleg nem sokan akarnak majd nálunk élni. Viszont ha van templom, könyvtár, közel a kocsma, a főtér és a piac, katonáink pedig esélyt sem hagynak a portyázóknak, akkor hamarosan mindenki nálunk szeretne majd élni. Ehhez persze erős és stabil gazdaság kell, amihez újabb és újabb munkáskézre van szükség, ezzel pedig a kör bezárul.

Kingdoms and Castles

Ne higgyük, hogy mindezt olyan könnyű megvalósítani! Először is a hely szűkös: a játék néhány viszonylag kisméretű szigetből áll, így rá leszünk kényszerítve arra, hogy minden talpalatnyi helyet kihasználjunk. A termékeny mezőkre természetesen búzaföldeket kell telepítenünk, ám fontos, hogy a közelben elférjen egy malom és egy magtár is. Előbbi növeli a termelékenységet, utóbbi pedig értelemszerűen a megtermelt élelmiszerek tárolására szolgál. Nem csupán azért fontos, mert így többet tudunk bespájzolni télire: az aratás után meglepően gyorsan jön a tél, így ha kedves kis peonjaink nem gyűjtenek be mindent, bizony a tél elviszi a kaja nagy részét. Fontos szerepet kap a piactér is, amelyet érdemes a lakóházak közelébe rakni. A kereskedők a piactérre hordják az élelmiszert, a tűzifát és mindent, ami a parasztoknak szükséges, akik így hamar be tudnak vásárolni belőlük. Természetesen egy falu élete nem csak az étel körül forog: kőfejtők fejtik a követ, a bányákban vasércet termelnek ki a bányászok, a kovácsok pedig a nyersanyagokból fegyvereket és szerszámokat készítenek. Előbbiek felhasználási területe egyértelmű, utóbbiak pedig tovább javítják a termelékenységet. Emellett kincstárra is szükségünk lesz, amely nélkül még adót sem tudunk szedni.

Kingdoms and Castles

Amikor már a sokadik telet is sikerrel átvészeltük, és elégedetten hátradőlnénk, akkor jön a kellemetlen meglepetés, azaz mindjárt rögtön kettő: a sárkányok és a vikingek. A sárkányok a kisebb gond: pár íjásztorony képes végezni velük, azonban ha nem vagyunk elég gyorsak, néhány épületet hamar lángba tudnak borítani. Ha ezután dolguk végeztével még távozni is tudnak, az meglehetősen negatívan befolyásolja a közhangulatot, lásd fent. Természetesen egy sárkány lelövése komoly bónusszal is jár. Azonban a legrosszabb sárkány is eltörpül a vikingek és az általuk hozott pokolfajzatok mellett. Nem elég, hogy váratlanul, kiszámíthatatlan helyen bukkannak fel, de sokan vannak és erősek. Visszaverésükhöz masszív várfalakra, íjásztornyokra és hajítógépekre van szükség, és persze erős állandó hadseregre. Így sem biztos, hogy mindig megússzuk veszteség nélkül, ugyanis egyre nagyobb és nagyobb sereggel támadnak ránk, így folyamatosan rá vagyunk kényszerülve arra, hogy növeljük birodalmunkat.

Kingdoms and Castles

Mindez kellemesen lefoglalja az embert néhány órára. A probléma az, hogy viszonylag hamar ki lehet ismerni, hogy mi az, amire ügyelnünk kell. Míg az első városomat elrontottam, a másodikat már össze tudtam hozni úgy, hogy a vikingek miatt sem kellett aggódnom, a legnagyobb bosszúságot a viszonylag sűrűn a semmiből előtörő tüzek okozták. Ezeket kicsit talán túlontúl gyakorinak éreztem, annak ellenére, hogy lényegében minden utcasarkon állt egy kút. A termelési láncok rövidek (az etalon Anno játékokhoz képest főleg), és nagyjából egy óra játék után már minden épületet felépíthetünk. Apró bosszúságok is vannak: katonáink egy centit nem mozdulnak azért, hogy összecsapjanak az ellenséggel. Annyit tudunk tenni, hogy folyamatosan kattintgatunk, hogy menjenek az ellenséges egységek felé, és ha elég közel érnek egymáshoz, akkor harcolni kezdenek. Ez főleg akkor okoz gondot, ha a városunk több pontján is egyszerre folynak a harcok.

Kingdoms and Castles

Ennek ellenére a Kingdoms and Castles tíz euróért kellemes szórakozást kínál. Bár tény, hogy relatíve hamar elvész az újdonság varázsa, azért újra és újra elindítottam, mert a játékmenet ugyanakkor megfogja az embert: kellemes hanghatások és zenék, még az én Minecraft-allergiám ellenére is tetszetős grafika, nem beszélve arról, hogy jó érzés látni élő, lüktető birodalmunkat. Akik egy könnyed, bármikor folytatható és abbahagyható játékra vágynak, azoknak a Kingdoms and Castles tökéletes választás. ■

Kingdoms and Castles
Kingdoms and CastlesKingdoms and CastlesKingdoms and CastlesKingdoms and CastlesKingdoms and CastlesKingdoms and CastlesKingdoms and CastlesKingdoms and CastlesKingdoms and CastlesKingdoms and CastlesKingdoms and Castles

értékelés

Kingdoms and Castles

Pozitívumok
  • Remek hangulat
  • Kiegyensúlyozott játékmenet
  • Budget árkategória
Negatívumok
  • Viszonylag hamar elvész az újdonság varázsa
  • Néhány apróbb hiányosság

hozzászólások (7)

ivanova36
ivanova36 2017.08.07. 10:27
Ok persze, egyszer ráles az ember és annyi, ettől még szerintem jópofa megoldás. Igaz nem új, mert már a Caesar 3 is alkalmazta, hogy ránézésre meg lehetett mondani mi és mennyi van a magtárban-raktárban.
Én jellemzően a kampánnyal kezdem a játékokat és csak utána nézem meg a freeplayt vagy esetleg koopot, ha van rá mód.
Itt is azért kell némi lakosság ahhoz hogy pl pékség épülhessen, így ezt nem rónám fel hiányosságnak. Csak sokkal kisebbek a léptékek mint egy Anno 1404 esetében. Nincs többféle lakosság (még lehet, attól függ mit terveznek a továbbiakban), ami nem is olyan nagy baj. Itt sem tartott volna semeddig bevezetni a népesség ilyen szintű felbontását, hiszen a különböző méretű házak adottak már, de nekem innen nem hiányzott hogy kell 3000 kereskedő hogy megjelenhessen az első birodalmi polgár. Ráadásul itt nem nagyon van logisztika ahogy én tapasztaltam. A legközelebbi magtárba behordják, ha az betelik mennek a következőbe, nem lehet pl utakkal szabályozni, vagy más módon, pl Pharaoh roadblock és vagy árufogadás/fogyasztás felfüggesztés.
A 2070 és a 2205 ahogy te is tapasztaltad nagyon más, a 2205 újításai egy része jó volt, pl bővíthető termelőépületek, plusz területek ahol szintén "várost" kellett építeni, de a harc és a szállítás nagyon le lett butítva benne.
Több és hosszabb termelési lánc érdekes lenne a K&C-ben, más kérdés hogy elférne-e ilyen kis szigeten. Vagy pl a monumentek építése, ha már Anno és Pharaoh a példa.
Nekem az az érzésem hogy egyelőre ennyi van benne és majd dlc gyanánt jöhetnek kiegészítések, amik vagy jól sikerülnek és megéri megvenni őket, vagy lehúzásra mennek és az lesz az újabb elrettentő példa a "hogyan ne csináljuk pc gamet dlc-vel" előadáson.
Személy szerint nekem nem hiányzik egy Knight and Merchants féle 4-6 mélységű termelési lánc, de egy Annos kb 2-4 mélység még elférne (búza-kenyér esetén meg is van a 2 mélység, még a malom-liszt kellett volna és máris 3.). De ahhoz alapjaiban kell átszabni a meglévőket és ugye a játékmenetet is.
Kiinduló alapnak ez eddig remek, de remélem nem akarják dlc-ként felépíteni és megpróbálni eladni. (bortermelő dlc: szőlőfarm, hordókészítő, borász; ostromgép építő dlc: ostromgép műhely, spéci limitált szériás katapult, tüskés lőszerrel (aranyért vehető), nagy trollátütő képességgel; kereskedelem dlc: hajóépítő műhely, 3 féle hajó, kereskedési lehetőség; How to train your dragon dlc: sárkányiskola, nyeregkészítő műhely, viking szelídítő gázbomba; Vazall incoming dlc: megjelenik a vazallus lakossági szint, új kiszolgáló épületek kellenek nekik melyek a Hemp dlc részei; Hemp dlc: kenderültetvény és takácsműhely; stb...)
ccene
ccene 2017.08.08. 16:37
Sziasztok
A cikket elolvasva és a képeket nézve nekem rögtön a K&M jutott az eszembe.Ha valakinek tetszett a kam akkor ott van a remake verzió amiben már rengeteg hibát javitottak+ multiban elég sok időt ellehetett tölteni anno (valamikor 3-4 éve játszottam vele akkor elég "soakan" voltunk),de ha ez tettszett akkor tudom ajánlani majd a Knights Provanci (http://www.knightsprovince.com/)
ezt a játékot főleg ketten fejlesztik (Krom és Lewin) sajnos még mindig csak alpha9-es verzió van belőle.
ivanova36
ivanova36 2017.08.09. 07:10
ccene: na igen, a Knight and Merchants sem az a gyors, pörgős, kattintóbajnokság mint egy SC2 1vs1 meccs :D
ccene
ccene 2017.08.09. 15:06
Az biztos multiban alapvetően 1 óra volt megadva épitkezésre és ha után valamelyik csapat nem nyert rögtön a "béke
" után akkor volt hogy 2-3 óra múlva is ott ültünk gép előtt hogy valamelyik csapat nyerjen :D
ivanova36
ivanova36 2017.08.11. 19:59
kis friss info:

http://www.pcgamer.com/the-first-game-published-through-fig-crowdfunding-has-already-doubled-money-for-investors/

The first game published through Fig crowdfunding has already doubled money for investors
By Christopher Livingston 21 hours ago
Kingdoms and Castles has made over a million dollars in sales, and investors have gotten a quick return.
ajánlott olvasnivaló