Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Aggressors: Ancient Rome

Aggressors: Ancient Rome

4X stratégia a rómaiaknál.

2018.10.20. 20:56 | szerző: TheHolyOne | Ismertető/teszt

Ha röviden kellene összefoglalnom, hogy milyen játék az Aggressors: Ancient Rome, azt mondanám, olyan mint az Oriental Empires. Mindkettő egy kisebb költségvetésű, körökre osztott 4X stratégia, amely egy bizonyos történelmi korszakot dolgoz fel. Kész csoda, hogy nem ugyanaz a csapat fejlesztette a két játékot. Alapvetően tehát egy Tesco-gazdaságos Civilization játékról van szó az ókori Földközi-tenger medencéjében.

Aggressors: Ancient Rome

A városmenedzselés viszonylag leegyszerüsített a Civilizationhöz képest. A városok automatikusan gyűjtik be az erőforrásokat a környező mezőkről, minél nagyobb a város, annál messzebbről. Ha az adott mezőn erdő van, akkor fát, ha farmot építünk oda, akkor főleg élelmet fog termelni. Az erőforrások kezelése már kicsit bonyolultabb, az Europa Universalisra hajaz, vagyis egyszerre több erőforrással kell zsonglőrködni. A már említett fán és élelmen kívül ilyen még a kő, a szén, a vas és az arany is. Ezeket főleg a pályán előre elhelyezett bányákból nyerhetjük, kivéve az aranyat, amit a városok is termelnek, de csak akkor, ha kereskedelmi épületeket építünk, mert az adószedés ezek szerint egy modern fogalom. A városok termelnek még tudomány- és befolyáspontokat, amelyeket technológiákra költhetünk, illetve elérhetjük, hogy a szomszédos városok harc nélkül átálljanak hozzánk. Az egyik legfontosabb erőforrás a népesség, hiszen ezt felhasználva lehet a térképen katonai és gazdasági épületeket építeni, valamint a hadsereget fenntartani. Az egységek nemcsak a legyártásukhoz igényelnek embereket, hanem a veszteségek pótlásához is. Ez általában a legközelebbi városból történik, így vigyázni kell, mert a fronthoz közeli városok hamar elnéptelenedhetnek.

Aggressors: Ancient Rome

Ezzel elérkeztünk a harcrendszerhez. Aprónak tűnő, de annál lényegesebb különbség a Civhez (és az Oriental Empireshöz) képest, hogy a birodalmak területe nem csak a városok elfoglalásával változik, hanem már rögtön akkor, amikor egy egység megérkezik egy mezőre. A frontvonal így dinamikusan változik, és igazi hódítónak érezhetjük magunkat, mint a Hearts of Ironban. Arra azonban figyelni kell, hogy egységeink nemcsak katonákat, hanem ellátmányt is igényelnek, ami városokból utakon érkezik, így ha messzire elkalandozunk bármelyiktől, az éhezés könnyen legyengítheti az egységet. Még akár át is állhat az ellenséghez, ami párszor már segített nekem, amikor jóval a frontvonal mögötti városomnál szállt partra egy ellenséges hadsereg.

Aggressors: Ancient Rome

Egységtipusból nincs túl sok. Van négyféle nép (római, görög, perzsa, törzsi), mindegyiknek van egy lovas és egy gyalogos egysége, amelyeknek van 3-4 fejlettségi foka. Az egyes egységek hatékonyabbak bizonyos terepen, például a perzsák a sivatagban, a törzsi egységek az erdőben. A csata előtt a játék ad egy előrejelzést a várható kimenetelről, amivel csak egy baj van, hogy HAZUDIK, mint a vízfolyás. A csaták kimenetele látszólag teljesen véletlenszerű. Egy város ostrománál abszolút erőfölényre három próbálkozásból kihozott két döntetlent és egy vereséget, és csak a hatodik újratöltésnél sikerült abszolút fölényesen elfoglalnom a várost. Ezek után pedig láttam mindent és annak az ellenkezőjét is. Két fullos egység lemészárolja egymást, egy ellenséges könnyűgyalogos minden erőfeszítés nélkül megtizedeli az erődített állásban lévő nehézgyalogságomat, hogy aztán újratöltés után ő szhenvedjen súlyos veszteségeket. És mindez függetlenül attól, ki milyen terepen helyezkedett el, vagy milyen promotionök voltak az egységeken. Egy másik alkalommal kiképeztem egy flottát elit és defender promotionökkel, hogy feltartóztassák Rómát az Égei-tengeren. Három hajóból egy sem tudott elsüllyeszteni egy római gályát, de még veszteséget is alig szenvedett (igaz, én se), hogy aztán következő körben, erőfeszítés nélkül, első próbálkozásra küldjék a tenger fenekére az egész flottámat.

Aggressors: Ancient Rome

Erre nem lehet nemhogy stratégiát, taktikát sem építeni. Minek építsek erődöt egy jól védhető helyre és állomásoztassak ott egységeket, ha a védelméről végső soron egy pénzfeldobás fog dönteni? Ez a játék legnagyobb negatívuma. Az egyetlen szóbajöhető stratégia az abszolút túlerő kialakítása, hogy ne érezzük meg ennek a bullshitnek a következményeit. Kiegyenlített erőviszonyoknál viszont, vagy netán túlerővel szemben, nagyon is szembeötlő a harcrendszer ezen hiányossága. Pont azokban a helyzetekben, melyek kihívást és szórakozást jelenthetnének.

Aggressors: Ancient Rome

Ráadásnak a fejlesztők a legfrissebb patchben közzétették a térképszerkesztőt is, amelynek segítségével tetszőleges térképet importálhatunk a játékba, és pár paraméter beállítását követően azon játszhatjuk saját kampányunkat. És a tetszőlegest itt tényleg a szó szoros értelmében kell érteni: valós történelmi térképek mellett akár a Gyűrűk ura helyszíneinek térképét is betölthetjük.

Aggressors: Ancient Rome

Az Aggressors: Ancient Rome jól ötvözi a 4X stratégiák és a grand strategyk egyes elemeit. Aki játszott már Civilization játékkal, azonnal el fog tudni igazodni, ugyanakkor az erőforrások hatékony használata gyakorlatot és tapasztalatot igényel. Számtalanszor újrajátszható, a gyári, történelmi pályán kívül játszhatunk véletlenszerűen generált térképen, de a pályaszerkesztővel könnyen modolható, készíthetünk sajátot, vagy letölthetjük másét a Steam Workshopból. Egyedül a totálisan kaotikus harcrendszer gátolja meg abban, hogy egy igazán nagyszerű játék legyen. ■

értékelés

Aggressors: Ancient Rome

Aggressors: Ancient Rome
Pozitívumok
  • „Csak még egy kört” hangulat
Negatívumok
  • A harcok kimenetele látszólag teljesen véletlenszerű, ami teljesen feleslegessé tesz minden taktikázást

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Aggressors: Ancient RomeAggressors: Ancient RomeAggressors: Ancient RomeAggressors: Ancient RomeAggressors: Ancient RomeAggressors: Ancient RomeAggressors: Ancient Rome
Aggressors: Ancient Rome
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Aggressors: Ancient Rome

hozzászólások (0)

ajánlott olvasnivaló