Pokemon Let's Go
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Football Manager 2019

Football Manager 2019

Tavaly a játékosok hierarchiája újult meg, idén a taktika és az edzések. Meg még egy csomó minden más is.

2018.11.06. 06:45 | szerző: GeryG | Ismertető/teszt

A Football Manager széria 2005. óta, vagyis immár tizenhárom éve fut e cím alatt. A SEGA és a Sports Interactive csapata akkoriban lefektetett egy sziklaszilárd alapot, amelyre máig épülnek az újabb és újabb iterációk. Előfordultak olyan periódusok, amikor a sorozat bealudt kissé, és éveken keresztül szinte semmi újat nem mutatott fel. Ezeket az időszakokat aztán egy-egy nagyobb megújulás követte, hogy aztán ez a ciklus ismétlődjön újra és újra. Most valahol épp a megújulás előtti időszak vége felé járhatunk, vagyis az elmúlt években ismét alig kaptunk igazán érdemi újdonságokat. A fejlesztők a drasztikus változtatások helyett inkább minden évben kiemeltek két-három játékelemet, amit megpróbáltak gatyába rázni. Nos, idén sem jött el a nap, amikor a Football Manager sorozat levedli korábbi páncélját, hogy új, színesebb, nagyobb és erősebb köntösben virítson előttünk. De azért egy-két újdonság akad.

Football Manager 2019

Az SI Games már a bejelentéskor előre jelezte, hogy idén szó szerint látványos lesz a megújulás, vagyis nem csak a háttérben dolgozó rendszereket tartják karban, hanem a frontend is változik. Lehet, hogy velem van a baj, de én bizony tök ugyanazt a menüt látom magam előtt, mint tavaly vagy tavalyelőtt. A főbb témák és területek a bal oldali menüoszlopon sorakoznak: bejövő üzenetek, játékosok, taktika, csapatdinamika, edzések, jelentések vagy épp a csapat menetrendje. Ha ezek közül belekattintunk bármelyikbe, akkor egy sor információs panel ugrik az arcunkba, felettük pedig egy hagyományos legördülő menüsor csücsül, amely épp az aktuális területhez igazodik. Szóval a jelentős átalakulásra idén sem került sor, de őszintén szólva szerintem teljesen felesleges is lett volna. A veterán játékosok így az első perctől kezdve otthonosan mozognak, míg az újoncok is hamar belerázódnak, mivel a kezelőfelület többnyire jól átgondolt, legfeljebb a brutális mennyiségű információ lehet nekik elsőre ijesztő.

Ami viszont valóban változott, az a taktikai modul. Miután megalkottuk saját virtuális másunkat, kiválasztottuk a nekünk szimpatikus csapatot – vagyis lényegében a játék legelején –, rögtön kapunk egy sor új feladatot. Ilyen a játékfelfogásunk megadása is. Itt egy sor focis körökben jól ismert és jól csengő fantázianév közül válogathatunk, mint a tiki-taka, a gegenpress vagy a catenaccio. Ezek az évek során kialakult jellegzetes taktikai felfogásokat takarják. A tiki-taka ugyebár a Guardiola-féle Barcelona sajátja volt, amikor millió plusz két passz révén hosszú percekre eldugták a labdát az ellenfél elől, majd a végén gól. A catenaccio meg a tipikus olasz védekező felfogás, amikor teljesen mindegy, mi lesz, csak gólt ne kapjunk. Nos, ezek közül válogathatunk, de nem ész nélkül. Én például nagy Honvéd szurkoló vagyok (annak minden előnyével és hátrányával együtt), így a Football Manager epizódokban is rendre a piros-feketéket szoktam választani. Velük viszont aligha lehet barcás szintű passzjátékot összehozni. Ha mégis ezt erőltetném, akkor tuti, hogy a terveim szöges ellentéte jön össze. Ahelyett, hogy a sok gyors, rövid passzal tartanám a labdát, játékosaim állandóan elpasszolják magukat, eladják a játékszert, vagyis folyamatosan futnak a játék után. Persze mindez sok-sok mérkőzéssel a lábakban, illetve az alap sémát az aktuális csapat képességeihez igazítva sokat finomodik. Szintén újdonság a taktikán belül, hogy immár külön utasításokat adhatunk a játékosoknak a labdatartás esetére, a védekezésből támadásba fordulás során, valamint akkor, ha épp nincs nálunk a labda.

Football Manager 2019

Összességében tehát a legfontosabb rész, a taktikai panel valóban hozott újdonságokat. De hasonló a helyzet az edzésekkel is. Számomra ez mindig is egy kissé háttérbe szoruló rész volt, nekem elég volt előre megadni, hogy melyik héten mi legyen a fókuszban, a többit mindig az asszisztensre bíztam. Nos, idén akad újdonság bőven itt is. Először is most már napi három edzést is vezényelhetünk, amelyeket mind tematizálhatunk. Egy-egy tréningen megadhatjuk, hogy a csapat milyen feladatokat végezzen, a játék mely elemét gyakorolják. Ezeket aprólékosan meg is szabhatjuk, ha például a támadásokat a széleken szeretnék vezetni, akkor kifejezetten a szélső játékot erőltessék. Ezzel pedig sokkal részletesebbé, mélyebbé vált ez a modul, ami – legalábbis számomra – meghozta a kedvet az alaposan használatához is. Itt jön be a képbe, hogy a korábban szintén csak felületesen átnézett ellenfél-jelentéseket most már alaposabban is érdemes lett átolvasni. Ha például a következő ellenfelünk kimondottan a földön szeret játszani, akkor nem sokra megyünk, ha az edzéseken a légipárbajokat gyakoroljuk.

Az SI Games idén leginkább a fenti két területre koncentrált nagyon, de azért sok más kisebb fejlesztésre is volt keret. Így több futballaktualitás is bekerült a játékba, mint például a VAR, vagyis a video assistant referee, azaz a videóbíró. Ez a való életben is rengeteg kérdést vet fel, ezért a fejlesztők úgy érezték, nem maradhat ki a játékból sem. Bár a Football Manager széria soha nem szűkölködött a licencekben, mostanáig az egyik legnagyobb európai liga, a német Bundesliga valahogy nem volt hozzáférhető a fejlesztők számára. Nos, idén már itt is minden adat, logo, név és klub a valóságnak megfelelően szerepel.

Football Manager 2019

A Football Manager 2019 a széria felfelé ívelő szakaszát jelzi. Világmegváltó újdonságokra ezúttal sem került sor, de azokra igazán nagy szükség egyelőre nincs is. A fejlesztők elmúlt években bevett szokása, miszerint évről évre egy-két modulra koncentrálnak inkább, egyelőre remekül működik. Persze ez magával hozza azt is, hogy a többi játékelem csak picit vagy egyáltalán nem fejlődött az előző évekhez képest. Így például a 3D-s mérkőzések még mindig megmosolyogtatóak. Oké, nem ez a játék gerince, de mégis – 2018-ban talán már be lehetne pakolni egy olyan 3D-s motort, ami ha látványban nem is, de legalább animációkban elfogadható és nem csak imitálja a focit.

Összességében tehát az idei Football Manager rész is jól átgondolt, nem elkapkodott fejlődést mutat. Amiket megreformáltak, azokra rá is fért, és az újdonságok is jól működnek. Ennek fényében jó kérdés, jövőre melyik modul kerül sorra. Talán a már említett mérkőzések? Vagy az átigazolási piac, netán a játékosokkal, sajtóval és a vezetőséggel való kommunikáció? Kiderül. Most viszont élvezzük a megújult taktikai részt és a rendkívül részletes edzéseket! ■

Football Manager 2019
Football Manager 2019

A tesztpéldányt a játék hazai forgalmazója, a Cenega biztosította.

értékelés


Támogasd oldalunkat,
vásárold meg online!

Football Manager 2019

Football Manager 2019
Pozitívumok
  • Megújult a taktikai- és a tréningmodul
  • Az újdonságok jól működnek, új lehetőségek tárházát adják a játékosok kezébe
  • Továbbra is érezhető, hogy egy előre meghatározott koncepció mentén fejlesztik a szériát
Negatívumok
  • A 3D-s meccsek továbbra is felejtősek
Football Manager 2019
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Football Manager 2019

hozzászólások (7)

Raistlin666
Raistlin666 2018.11.10. 09:07
"Világmegváltó újdonságokra ezúttal sem került sor, de azokra igazán nagy szükség egyelőre nincs is."

"Összességében tehát az idei Football Manager rész is jól átgondolt, nem elkapkodott fejlődést mutat."

Gyakorlatilag a 2D-3D meccs váltás óta csigabiga fejlődést mutat minden rész. Persze védd csak ezeket a dolgokat nyugodtan (én már nem veszem 3 éve), de azért ez a sorozat is beállhat a FIFA/PES/NFL sorba nyugodtan...a változások jelentős része kb. tudatosan visszatartott dolog, hogy legyen mit promózni a következő 3-4 évben is!
GeryG
GeryG 2018.11.10. 12:15
Nekem sajnos nincs közvetlen rálátásom az SI Games fejlesztéseire, így nem tudom, mit tartanak vissza tudatosan, mit nem. Mesélj! :)
Raistlin666
Raistlin666 2018.11.10. 13:47
1-el lentebb Te is említetted az animációt például. Az vajon miért nem normálisabb ennyi év 3D nézet használata után? Ja nem most arra kellene élvezni hogy végre van német bajnokság licenszük...

Pénznyomda ez is és nem egy átgondoltan fejlesztett cucc!!!
GeryG
GeryG 2018.11.10. 17:53
Ahogyan az összes nem indie fejlesztés, valamint azok egy (jelentős) része. Ne legyünk naivak, minden stúdió azért fejleszt játékot, hogy pénzt szerezzen belőle. :D

Az szerintem nem feltétlenül baj, ha van egy fejlődési roadmapjük pár évre lebontva. Ez persze nézhető két szemszögből is: felfogható úgy, ahogy te mondod, miszerint szándékosan keveset fejlesztenek minden évben, nehogy a játékosok túl sok jót kapjanak, aztán később nem veszik meg a folytatást mert minek; vagy nézhetjük úgy is, hogy szándékosan apránként hozzák az újdonságokat, mivel ezzel van elég idejük ezek normális fejlesztésére.

Félreértés ne essék, nem mondom, hogy nem örülnék egy totál az alapoktól megreformált, minden elemében vadiúj élményt kínáló játéknak. Csak épp ha jövőre mindent megújítanak, a következő évben meg megint jön egy-két apróbb módosítás, akkor megint jön, hogy nem csináltak semmit. Nem lehet minden évben radikálisan megújítani a szériát. Akkor már inkább jobb, ha tényleg kapunk 2-3 komolyabb változtatást évről évre... értve ezt szigorúan arra, ha továbbra is évente várjuk a folytatásokat.

Ha pl. Te három éve nem vetted meg a játékot, akkor mostanra épp elég sok újdonsággal lenne dolgod benne szerintem a 2015-öshöz képest. Tény, a 3D-s meccsek ugyanolyanok lesznek. ;)
Gest
Gest 2018.11.14. 07:33
Az éppen aktuális részeket én nem szoktam megvenni, mindig a tavalyit szerzem be, azt is egy cd-key árusító helyről töredék pénzért. Így az a 10-15 euro pont megfelelő ilyen minimalista, "évente 1-2 dolgot csak" újításokért. Arról nem beszélve, hogy évről évre drágábban akarják az emberre sózni a játékot.
ajánlott olvasnivaló