25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Anno 1800 teszt – A városépítős széria eddigi legjobb epizódja

A viktoriánus korban játszódik a sorozat legújabb része.

Írta: Wing

Amikor pár hónappal ezelőtt a bétát teszteltem, elég magabiztosan állítottam, hogy az Anno 1800 lesz a sorozat legjobb része. Nagy kockázatot nem vállaltam, hiszen a játék már szinte teljesen kész volt – olyannyira, hogy kicsit zavarban is voltam a végleges játék tesztelésekor: mi az, ami nem volt a bétában? Persze sok minden, többek közt a kampány és a többfős játék is, tehát azért volt mit felfedezni. Nem szeretném ismételni magamat, a sorozatot pedig szerintem mindenki ismeri, úgyhogy vágjunk is bele!

Anno 1800 teszt – A városépítős széria eddigi legjobb epizódja

A kampány mindig meglehetősen szórakoztató része szokott lenni a sorozatnak, ez teljesen igaz az Anno 1800-ra is: piszkos családi ügyek, titkos szervezetek, összeesküvések között kell helytállnunk. Ami új, hogy néha már döntéseket is kell hoznunk: erkölcsileg jogos-e belenézni legnagyobb riválisunk levelébe, ha tudjuk, hogy abban saját apánk meggyilkolásával kapcsolatban lehet bizonyíték? (Nyilván.) A kampány persze afféle tutorial is, viszont kellemes apróság, hogy a kampány befejezése után átváltunk sandbox módba, tehát nyugodtan folytathatjuk tovább városaink építését, ameddig meg nem unjuk. Természetesen továbbra is megmaradtak a különböző feladatok, questek, amelyek a „végtelenített” játék során eddig is felbukkantak. Ezeket kaphatjuk a lakosságtól vagy akár az ellenfelektől, és ettől a játék valahogy sokkal élettel telibb lesz.

Ahogy a korábbi részekben, úgy az Anno 1800-ban is több, szám szerint kettő frakciót irányíthatunk. Ez soványka ahhoz képest, hogy a 2070-ben és a 2205-ben is három, egymástól meglehetősen különböző frakciót irányíthattunk, ezt a csorbát gondolom, majd egy DLC fogja „kiküszöbölni”. A két frakció, az óvilág és az újvilág az európai, illetve az annál kevésbé kidolgozott dél-amerikai gyarmati kultúrára épít. A két frakció között – az Anno 2205-höz hasonlóan – váltogatnunk kell, azonban minden elismerésem a Blue Byte-nak, hiszen ellentétben az előddel, a régiók közti váltás azonnal megtörténik. Ezt nem tudom, hogy sikerült összehozni, hiszen a 2205-ben ez sokszor 10-15 másodpercet is igénybe vett, rendesen megakasztva a játékmenetet. Erről azonban itt szó sincs: egyetlen klikk, és megy minden tovább.

Anno 1800 teszt – A városépítős széria eddigi legjobb epizódja

Természetesen a két frakció nem létezhet egymás nélkül, minden magasabb szintű áruhoz szükség van az ó- vagy újvilágból érkező nyersanyagokra és árukra. Ami a legjobb, hogy a régión belül viszont újra vannak szigeteink, amelyek közt árut kell fuvaroznunk, akárcsak az összes előző részben – a 2205-öt kivéve. A kétféle áruszállítást már bemutattam a bétában, és csak megerősíteni tudom: a srácok mindent átemeltek, ami a sokat kritizált Anno 2205-ben jó volt, és mindent megtartottak, ami az az előtti részekben működött. Előbbire remek példa az épületek hatótávolsága. A hagyományos épület körüli rádiuszt felváltotta a sokkal életszerűbb, jobb kifejezés híján sétatávolság. A hatósugár szimplán attól függ, mekkora utat kell megtenni A épülettől B-be. Természetesen az sem mindegy, hogy földút vezet oda, vagy esetleg szépen karban tartott macskaköves út.

A bétatesztben már említettem, de rendkívül fontos újítás (igazából ez is a 2205-ből jött át) a munkaerő bevezetése. Parasztok, munkások, iparosok, mérnökök és befektetők, illetve a gyarmatokon napszámosok és kereskedők várnak arra, hogy munkába álljanak, illetve hogy az igényeik maradéktalanul ki legyenek elégítve. A termelési láncok természetesen egyre hosszabbak és bonyolultabbak, így garantáltan rengeteg hajóra (és nyüzsgő kikötőkre) lesz szükségünk, hogy a termelés akadálytalanul fusson. Ellentétben a korábbi részekkel, a munkaerő nem absztrakt fogalom, minden szigeten falvakra, városokra lesz szükségünk ahhoz, hogy elég szorgos kéz álljon rendelkezésünkre a gyárakban és a földeken.

Anno 1800 teszt – A városépítős széria eddigi legjobb epizódja

A XIX. század két olyan újdonságot is hozott, amely alapjaiban változtatta meg az ember életét: a gőzgépek által hajtott vasút, valamint a villamos energia feltalálása. A játékban a vasút fő szerepe a kibányászott olaj elszállítása az erőművekbe, amelyek áramot termelnek. Az olaj jöhet hatalmas tankereken, de persze szerencsés esetben találhatunk a szigetünkön is. A villamos áram a játék vége felé elengedhetetlen: egyrészt hatalmas löketet ad a termelésnek, másrészt befektetőink igénylik, hogy az úri kaszinó ki legyen világítva, és a mérnökök se nagyon örülnek, ha gyertyafénynél kell dolgozniuk. A játék komplexitására, ahogy a fentiekből kiderül, abszolút nem lehet panasz.

A látványvilág számomra a kevésbé fontos dolgok közé tartozik, de az Anno hagyományosan mindig is elképesztően jól nézett ki, és ez teljesen igaz az Anno 1800-ra is. Gyönyörű épületek, színek, városok, élettel teli utcák. Komolyan, néha percekig el tudtam nézni, ahogy egy parasztasszony dolgozik a háza körül, ahogy a napszámosok a banánültetvényeken dolgoznak vagy a munkásaim tüntettek a rossz körülmények miatt – vagy éppen sörfesztivált tartanak a tiszteletemre. A városainkat természetesen ismét feldíszítgethetjük, ami most már nem öncélú: a szép városok javítják a lakók hangulatát, turistákat vonzanak, míg a gyárak, a szennyezés és a zsúfoltság könnyen pattanásig feszült helyzetet teremthet.

Anno 1800 teszt – A városépítős széria eddigi legjobb epizódja

És akkor még nem beszéltem az expedíciókról, amelyek segítségével távoli földrészekről hozhatunk egzotikus állatokat, amelyeket az egyre nagyobb és nagyobb állatkertünkben állíthatunk ki a városlakók örömére. Nem említettem a sajtót, amellyel szintén befolyásolhatjuk a közhangulatot, vagy a tengeri csatákat, amelyek újra visszanyerték régi fényüket – komolyan, nem nagyon volt még olyan játék, amelyről ennyit lehetett volna írni úgy, hogy közben nem kevés dolgot már a bétaverzióról írt cikkben bemutattam.

A zenére és a hanghatásokra még érdemes azért pár szót szánni, hiszen a háttérzenék ismét zseniálisak lettek, nagyon passzolnak a XIX. század hangulatához, a város nyüzsgő hangjai pedig az egészet hihetővé és élővé varázsolják.

Anno 1800 teszt – A városépítős széria eddigi legjobb epizódja

Ahogy a bevezetőben írtam: az Anno 1800 a sorozat legjobb része, pedig az elődök is már elég magasra rakták a lécet. Egy dolog hiányzik már csak: megszabadulhatnánk végre a négyzetrácsokra alapuló térképről, jöhetnének már azok a szép ívelt utcák. Ezt leszámítva a játékot csak ajánlani tudom mindenkinek.

A tesztpéldányt a játék hazai forgalmazója, a Cenega biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Összetett játékmenet
  • Magával ragadó hangulat
  • Gyönyörű grafika
  • Rengeteg jó ötlet
Negatívumok
  • Néhány apróbb grafikus hiba a kezelőfelületen
  • Borzasztóan addiktív ;-)

További képek

  • Anno 1800
  • Anno 1800
  • Anno 1800
  • Anno 1800
  • Anno 1800
  • Anno 1800
  • Anno 1800
  • Anno 1800
  • Anno 1800
  • Anno 1800
  • Anno 1800
  • Anno 1800
  • Anno 1800

Anno 1800

Platform:

Fejlesztő: Blue Byte, Ubisoft Mainz

Kiadó: Ubisoft

Megjelenés:
2019. április 16. PC
2023. március 16. PS5, XSX

» Tovább a játék adatlapjára

Wing

Wing
Régi Dome-motoros, aktív fórumozó a hőskorszakból. Szereti a 300 oldalas kézikönyvvel érkező játékokat, melyeknek a grafikája a születésekor is elavult lett volna – a felesége ezért vétózza évek óta az új videokártya-beszerzést. Emellett szeret mindent, ami történelmi keretek között játszódik, legyen az középkori autóverseny vagy ógörög űrszimulátor. Szabadidejében gyereket nevel és metalt hallgat. Na meg néha játszik is.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!