Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Guard Duty

Guard Duty teszt – Dinka kalandozások múltban és jövőben

Kipróbáltuk a Sick Chicken pixel art stílusú klasszikus kalandjátékát.

2019.05.02. 18:00 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Azt hiszem, joggal állíthatom, hogy a magam 41 évével igencsak már a játékosok öregjei közé tartozom. Amikor az első PC-met megkaptam, akkor bizony még nagyon nem volt mindegy, hogy az a masina XT vagy AT rendszerű, sem az, hogy az általánosan 14, maximum 15”-os kijelző az CGA, EGA vagy VGA megjelenítésre képes-e, ne adj’ Isten az akkoriban az újkori világ egyik csodájának számító, nagyobb felbontású és színskálájú SVGA látványorgiára is alkalmas. Ezt csak a hozzám hasonló veteránok érthetik meg, akik velem együtt Pixel Peti és Pixel Panni kalandjain szocializálódtak. Ebben az időben a szöveges, mászkálós point-and-click kalandjátékok jelentették a játékipar egyik legjelentősebb szegmensét, amelynek két koronázatlan királya a LucasArts és a Sierra gárdája volt a maguk teljesen egyedi, igen jól elkülöníthető stílusú alkotásaival. Míg az utóbbi csapat programjai pontozták teljesítményünket és azokban el is bukhattunk, addig Lucas mester legénységének játékai a tömény szórakozásról, az idétlen poénokról és az elhalálozás lehetőségének csírájában való eltörléséről szóltak.

Guard Duty teszt – Dinka kalandozások múltban és jövőben

Jómagam is ezeken a játékokon nőttem fel, sőt, angol nyelvtudásom egy igen jelentős részét is nekik köszönhetem. A mai napig szoktam velük, vagy modern folytatásaikkal (Tales of Monkey Island, Sam & Max sorozatok, Full Throttle, Day of the Tentacle, ill. Grim Fandango Remastered stb.) játszani, és mindig nagy örömmel fogadom az egykori fejlesztők új csapatainak műveit, vagy az ő nyomdokaikban haladó újoncok alkotásait. Az utóbbi években talán a KING Art The Book of Unwritten Tales sorozata közelítette meg a szememben leginkább ezeket a régi etalonokat, de most egy hasonló, ám minden egyéb tekintetben a több évtizeddel ezelőtti időket megidéző trónkövetelő érkezik a bristoli illetőségű, kétfős Sick Chicken Studios ma megjelent agymenése, a Guard Duty személyében. Az akkor már szabadidős tevékenység keretén belül évek óta készülő játékra a brit srácok 2017-ben meghirdetett Kickstarter-kampányuk során a kitűzött összeg kétszeresét kalapozták össze, így azóta már főállásban dolgoznak azon, hogy – ahogy ők mondják – gyermekkori álmukat keltsék életre.

Két szálon fut a Guard Duty sztorija: a középkorban és a jövőben.A játék sztorija két szálon fut: egyfelől egy képzeletbeli középkori város, Wrinklewood egyik palotaőrének, Tondbertnek a bőrébe bújhatunk, másfelől 2074-ben vehetjük fel a harcot az emberiség fennmaradásáért az ellenállás egyik ügynökével, Starbornnal. Tondbert egy igen egyszerű, esetlen, nem is túl jóvágású legény, aki ellenben a maga módján jólelkű, és természetesen szerelmes – ki másba, mint Theremin hercegnőbe, akit egy rejtélyes csuklyás alak rabol el. Hősünk szembeszáll hát minden rá leselkedő veszéllyel, hogy megmentse szíve hölgyét, és nem mellesleg a királyságot is. Többszáz esztendővel ezután az emberiség elveszítette a Földért vívott háborút, és a megmaradt kevesek egy orbitális pályán keringő kis űrállomásra szorultak. Neo Londonban folytatja elkeseredett harcát a bolygó visszafoglalásáért az „Új Mennyország Őrei” névre keresztelt ellenálló mozgalom, amelynek egyik ügynöke, a fent említett Starborn hivatott a leghősiesebb tettek véghezvitelére, amelyek akár a múlt megváltoztatása árán is az emberiség otthonának visszaszerzését célozzák meg.

Guard Duty teszt – Dinka kalandozások múltban és jövőben

A játék a '80-as és '90-es évek legdinkább, legfárasztóbb játékait idéziA Guard Duty a legdinkább, legfárasztóbb ’80-as és ’90-es évekbeli kalandjátékokat eleveníti fel a mai játékosok számára, méghozzá az említett korok programjainak stílusát a lehető leghűbb módon ábrázolva. Kalandjaink mai szemmel nézve irgalmatlan méretű, kézzel rajzolt pixelhalmok között folynak, mindössze 320*240-es felbontásban, ami a modern, nagyméretű, sok K-s kijelzőkön iszonyat furcsán fest. Nekem is szoknom kellett ezt, és végül át is tértem monitorról projektorra, amelyen valahogy élvezhetőbb volt számomra a játék képi világa. Itt bizony minden képpont (ami igazából nem is egy pont, hanem egy méretes négyszög) jelezhet valamit, és bizonyos dolgok csupán néhány ilyen „pixelből” állnak. A játékmenet is a régi időket idézi, ugyanakkor azon már érezhető a fejlesztők racionalizáló, modernizáló törekvése. Gyakorlatilag egy kétgombos egérrel simán elboldogulunk, másra nem is nagyon lesz szükségünk. Az opciók és a menü, illetve az interfész is nagyjából négy-öt pontból áll, és az egyes dolgokkal vagy NPC-kkel való interakció lehetőségét a kurzor változása jelzi. A begyűjtött dolgokat a stílus hagyományait követve megvizsgálhatjuk, azokat igen elmésen körülírhatjuk, még elmésebben kombinálhatjuk, leírhatatlanul sokoldalúan – és gyakran fárasztóan – felhasználhatjuk, és természetesen mindvégig eszméletlen magasröptű társalgást folytathatunk a többi karakterrel, amelyekből aktuális feladataink és a történet is kibontakoznak. Tennivalóinknál maradva, azokat nyomon követhetjük a megfelelő menüpont alatt, így a modernkori alkotásokhoz hasonlóan most is mindig ellenőrizhetjük, mit is kellene éppen tennünk.

Hobbinak induló garázsprojekt ide, kétszemélyes fejlesztőgárda oda, retró megközelítés amoda, a játék a maga módján igen alaposan kidolgozott. A már említett pixelhalmok számos animációt jelenítenek meg, amelyekben szintén a régi etalonok akkori legjobb vonásai köszönnek vissza. A többnyire ugyancsak „home made” módon rögzített effektekkel telepakolt hanganyag ugyancsak bőven megüti nem csupán egy ilyen szűk csapat által fejlesztett indie alkotás, de komolyabb programok szintjét is. Ez igaz a zenebonára, de a jópofa, bár időnként különböző okokból – vagy mert a fejünkre esett egy méhkas, vagy szimplán az irgalmatlan tájszólás okán – alig érthető szinkronra is. A játékot bármikor elmenthetjük, amire szerencsére több slot is a rendelkezésünkre áll, és a közös felhőnek, no meg a cross-platform mentési lehetőségnek hála valamennyi jelenlegi PC-s platformon (Windows, MacOS, Linux) onnan folytathatjuk a játékot, ahol abbahagytuk. Összességében elmondhatom, hogy régóta ez volt számomra az első olyan játék, amely zsenge ifjúkorom Guybrushokkal, Bernardokkal és Manny Calaverákkal kikövezett vidám, nem agyonbonyolított, ellenben iszonyat kellemesen agyzsibbasztó korszakát a maga teljes valójában varázsolta elém.

Guard Duty teszt – Dinka kalandozások múltban és jövőben

Mit is mondhatnék ezek után zárszó gyanánt? Nathan Hamley és Andy Saunders-White, a Sick Chicken Studios teljes legénységeként nem csak saját, de sokunk régi álmát váltja hamarosan valóra, akik a ’80-as és ’90-es évek klasszikus kalandjátékain nőttünk föl. Lehet ugyan, hogy mai szemmel nézve a Guard Duty technikailag karcsúnak vagy összességében furának tűnik, de az én szememben kamaszkorom legszebb élményeit elevenítette fel. Remélem, hogy ezt sokan mások is hasonlóan gondolják, és a jövőben több hasonló alkotással találkozhatunk, mert a klasszikus kalandjátékok hajdan a LucasArts által képviselt műfaja bizony élt, él, és élni fog! Élnie kell! ■

Guard Duty teszt – Dinka kalandozások múltban és jövőbenGuard Duty teszt – Dinka kalandozások múltban és jövőbenGuard Duty teszt – Dinka kalandozások múltban és jövőbenGuard Duty teszt – Dinka kalandozások múltban és jövőbenGuard Duty teszt – Dinka kalandozások múltban és jövőbenGuard Duty teszt – Dinka kalandozások múltban és jövőbenGuard Duty teszt – Dinka kalandozások múltban és jövőben

értékelés

Guard Duty

Pozitívumok
  • Minden benne van, ami gyermekkorom klasszikus kalandjátékait szerethetővé tette
  • A régi nagyok nyomdokain halad
  • Iszonyatosan kellemes nosztalgiafaktor
  • Garázsprojekthez képest remek megvalósítás…
Negatívumok
  • ...amely azonban sok mai játékos számára tűnhet túlontúl porosnak
  • A felbontás néha még engem is zavart, pedig ilyenen nőttem fel
  • Aki nem vevő a stílusra, az nem biztos, hogy most fog beleszeretni
Guard Duty
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Guard Duty

hozzászólások (0)

ajánlott olvasnivaló