Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Green Hell

Green Hell teszt – Elveszve a zöld paradicsom... izé, pokolban

Már megint túl kell élnünk, már megint minden percben korogni fog a gyomrunk és már megint minden bokor alatt veszély leselkedik ránk. De még mindig szeretünk Bear Grylls-eset játszani...

2019.10.01. 09:11 | szerző: GeryG | Ismertető/teszt

DayZ, How to Survive, The Forest, The Long Dark, Stranded Deep. Néhány az utóbbi évek túlélőjáték-terméséből. Bizony, a zombik és a battle royale mellett ez a műfaj is aranykorát éli napjainkban, habár nem mindegyik projektből születik végül szórakoztató játék. De a mezőny meglehetősen sűrű, éppen ezért nem olyan könnyű kitűnni a tömegből. A Creepy Jar stúdió azért megpróbálta, és tette ezt egy meglehetősen földhözragadt formában. A csapat új játéka, a Green Hell bő egy évet húzott le a Steam early access rendszerében, a srácok pedig fokozatosan kigyomlálták az őserdőből a hibákat, plusz igyekeztek szórakoztató tartalommal feltölteni a tisztásokat. A játék néhány héttel ezelőtt egy jelentős frissítéssel megkapta a maga sztori módját is, ezzel pedig hivatalosan is kilépett az korai hozzáférésből. Én pedig lelkesen alámerültem az Amazonas körüli dzsungelbe, hogy kiderítsem, vagyok-e olyan tökös, mint Bear Grylls.

Green Hell teszt – Elveszve a zöld paradicsom... izé, pokolban

Nos, röviden és tömören: nem. Előrebocsátom, bár szeretek kempingezni, a sziklamászás sem áll távol tőlem, plusz a túrázást sem vetem meg, nem vagyok egy túlélőművész. Éppen azért, mert viszonylag ritkán adatott meg eddigi életemben, hogy egy szál rövidnaciban és egy tök üres hátizsákkal kóboroljak egy esőerdőben. Ebből kifolyólag nehezen tudnám megítélni a Green Hell hitelességét is. Azt viszont igen, hogy minden mocsoksága, minden apró kis szemétsége és minden idegölő nehézsége ellenére az egyik, ha nem a legjobb túlélőjáték, amihez eddig szerencsém volt.

A Green Hell egyik legnagyobb erénye (a szememben) a konkurenciával szemben, hogy a fejlesztők nem szálltak el, és nem pakolták tele a játékot dinoszauruszokkal, szörnyekkel, boszorkányokkal, de még emberevő kannibál törzsekkel sem. Na jó, titokzatos vad törzs azért akad a játékban, még ha nem is feltétlenül emberevő. Én a magam részéről örülök neki, hogy ezúttal visszafogták a természetfeletti dolgokat, így nekem valóban csak a puszta túlélésre kellett koncentrálnom. Persze az esetek többségében már ez is végig ott lavírozott a képességeim és ügyességem határán, gyakran át-átlépve azt. Ilyenkor jött az éhenhalás, a kígyómarásba belepusztulás, a fertőzések miatti elgyengülés, esetleg egy óvatlan mozdulattól a mély szakadékba zuhanás. Vagyis a lényeg, hogy a teszt során többször sikerült meghalnom, mint Deadpoolnak egy egész estés moziban.

Green Hell teszt – Elveszve a zöld paradicsom... izé, pokolban

A játék a legutóbbi frissítéssel végre megkapta a sztori módot is. A történetben egy kutató házaspár kettesben érkezik meg az Amazonas egy szakaszának környékére. Céljuk egy titokzatos törzs felkutatása, de az sokáig nem tisztázódik, hogy pontosan miért is akarják őket (újra) felkutatni. Feleségünk (mert mi a férjet fogjuk alakítani) viszont köti az ebet a karóhoz, hogy márpedig ő csakis egyedül keresheti fel a falujukat, de gond egy szál se, hiszen végig rádiókapcsolatban maradunk majd. Így is lesz, ám miután mi napokon keresztül vígan építgetjük táborunk környékét, egy reggel arra ébredünk, hogy a derék asszony nem jelentkezik többet. Vagyis de, ám ekkor már csak kétségbeesett segélyhívását fogadjuk, aztán csend. Egy eléggé összecsapott átvezető videóban gyorsan útra is kelünk, megkeressük a falut, de kedvesünknek nyomát sem leljük. Helyette a törzs ránk támad, elüldöz minket, mi pedig jó forgatókönyvhöz méltón megbotolva legurulunk egy völgy meredek oldalán egy patak partjára. Cuccunknak annyi, csak a rádiónk marad épségben. És ezzel kezdetét veszi a kőkemény versenyfutás az idővel, az időjárással, biológiai szükségleteinkkel, meg úgy nagyjából körülöttünk mindennel. És ne legyenek kétségei senkinek: mindig mi állunk majd vesztésre.

Ezzel együtt a Green Hell elképesztően szórakoztató, és ez főleg a részletességének köszönhető. A játékban rengeteg mindent megtehetünk, ami a túlélésünket könnyítheti meg. Egyfelől folyamatosan gyűjtögetnünk kell: köveket, gallyakat, faágakat, gyümölcsöket és különféle növényeket, állatok prémjét vagy tollait, hatalmas leveleket és még sok minden mást. Ezekből tudunk aztán használati eszközöket, fegyvereket, valamint táborunkban különféle építményeket barkácsolni. Felszerelésünk persze nem lesz örök életű, kezdetleges kőbaltánk egy-két vékonyabb fa kivágása után el is használódik, craftolhatunk újat helyette. A táborban többféle menedéket is felhúzhatunk, ha kellően ügyesek és főleg kitartóak vagyunk. Mert még a legegyszerűbb fedett fekhelyhez is garantáltan több faanyagra és levélre van szükség, mint amit egyszerre magunknál tudunk hordani. Mivel manuálisan menteni is csak a menedéknél tudunk, vagyis gyakorlatilag a mentési pontot is nekünk kell megépítenünk. Ilyenkor jön a dzsungel kétségbeesett átkutatása. Csakhogy mindez időbe és főleg energiába kerül, márpedig előbbivel szemben utóbbi nem épp végtelen.

Green Hell teszt – Elveszve a zöld paradicsom... izé, pokolban

Karakterünk életereje ugyan csak akkor csökken, ha megsérülünk vagy valamilyen fertőzést összeszedünk, ám energiánk és állóképességünk fokozatosan zsugorodik, míg idővel elveszítjük eszméletünket. Ezért folyamatosan gondoskodnunk kell táplálékról és ivóvízről is. Előbbit három alapvető tápanyag szerint is figyelnünk kell: fehérjét, szénhidrátot és zsírt egyaránt be kell vinnünk időnként. Vagyis nem elég csak gyümölcsöket ropogtatnunk (pláne, hogy a banánon kívül a többséget nem is ismerjük, így nem tudni, mi mérgező, mi nem), kénytelenek leszünk állatokat is elejteni. Csakhogy a nyers hús önmagában fertőző és nem is túl tápláló, ezért tüzet kell rakni, hogy megsüssük. Ahhoz meg kell tűzifa, valamint gyújtószerszám is. Mivel zippónkat épp otthon felejtettük, marad a klasszikus cserkészmódszer: a csiholás. Víz? Na az lesz körülöttünk elég sok, csakhogy nem mindegyik iható. Illetve iható mind, csak épp a pocsolyákból vagy koszosabb patakokból garantáltan összeszedünk valami jóféle trópusi parazitát. Jó esetben csak piócát, amit könnyedén lepöckölhetünk karunkról vagy lábunkról (ezt időnként egyébként is érdemes ellenőrizni), ám egy vírust vagy bélférget már csak megfelelő növényekből álló keverékkel lehet kiűzni. Ja kérem, hogy nem tudjuk, melyek ezek a növények? Hát Istenem, sajnos karakterünk épp nem vitte magával a kis növényhatározóját...

Szóval a Green Hell valójában nagyon is találó címet kapott: pokoli kihívásban van részünk egy egyébként meseszép környezetben. És akkor még nem is beszéltem arról, hogy a vadont nem csak egy veszélyes törzs, de természetesen megannyi ragadozó is lakja. Az állatok többsége ugyan elmenekül előlünk, de a kígyók, skorpiók vagy épp tarantulák nem tartoznak az ijedős állatok közé. Ráadásul, ha túl közel merészkedünk, azonnal támadnak. És jaj nekünk az őserdő közepén egy jóféle kígyómarással a vádlinkon...

Green Hell teszt – Elveszve a zöld paradicsom... izé, pokolban

A Green Hell persze nem tökéletes játék, dacára az egy éves early access státusznak, azért maradtak még bent kisebb hibák. Fatörzsbe ragadt menekülő állatok, felszedhetetlen tárgyak, láthatatlan falak itt-ott előfordulnak, de szerencsére messze nem olyan sűrűséggel, hogy az túl sokat rontson az élményen. A fejlesztők azokra is gondoltak, akik nem akarják a túlélősdit mindenféle plusz feladatokkal még tovább nehezíteni, valamint azokra is, akik pont, hogy igen. Előbbiek játszhatnak a survival játékmóddal, ahol mindenféle célfeladat nélkül csak annyit kell tenniük, hogy túlélnek az erdőben, amilyen sokáig csak tudnak. Utóbbiak pedig a sztori mellett kipróbálhatják a kihívásokat is. Ezekből egyelőre csak hét van a játékban, mindegyik valamilyen speciális feladatot bíz ránk, amit határidőre kell teljesítenünk. És egyik sem könnyű. A játék egyébként nagyon részletes nehézségi beállításokat is kínál. Az előre megadott négy fokozat mellett van módunk aprólékosan megszabni, hogy milyen nehézségekkel szeretnénk megbirkózni az erdőben. Kikapcsolhatjuk a mérgező állatokat, a törzseket, de még állóképességünk fogyását is, megadhatjuk szükségleteink apadásának mértékét, a harcok nehézségét. Emellett van egy turista mód is, amelyben gyakorlatilag minden veszélyforrás ki van kapcsolva, így nekünk csak a sztorira vagy a felfedezésre kell koncentrálnunk.

A Green Hell engem meggyőzött. Ahogy már hosszúra nyúlt élménybeszámolóm elején is jeleztem, ez az eddigi egyik, ha nem a legjobb túlélőjáték, amivel eddig találkoztam. Vannak még benne hibák, de ezek nem drasztikusak. Az pedig külön örömteli, hogy az egyik első ingyenes DLC-vel megkapjuk majd a kooperatív módot is, ami után már nem is leszünk olyan magányosak a dzsungelben. Aki tehát szereti a kihívásokat (mert azért valljuk be, ez tipikusan olyan játék, amit nem illik turista fokozaton játszani, hisz azzal kvázi kiheréljük), aki szeret az erdőben gyűjtögetni, a különféle nyersanyagokból kitalálni, hogy mit készíthet, illetve nem retten meg a folyamatosan gyarapodó és fokozódó nehézségektől sem, az a Green Hellel nagyon jól fog szórakozni. ■

Green Hell teszt – Elveszve a zöld paradicsom... izé, pokolban
Green Hell teszt – Elveszve a zöld paradicsom... izé, pokolbanGreen Hell teszt – Elveszve a zöld paradicsom... izé, pokolbanGreen Hell teszt – Elveszve a zöld paradicsom... izé, pokolbanGreen Hell teszt – Elveszve a zöld paradicsom... izé, pokolbanGreen Hell teszt – Elveszve a zöld paradicsom... izé, pokolbanGreen Hell teszt – Elveszve a zöld paradicsom... izé, pokolbanGreen Hell teszt – Elveszve a zöld paradicsom... izé, pokolban

A tesztpéldányt a játék fejlesztője biztosította.

értékelés

Green Hell

Pozitívumok
  • Megmutatja, hogy szörnyek és zombik nélkül is lehet jó túlélőjátékot csinálni
  • Részletes, szerteágazó játékmenet
  • Aprólékosan testre szabható nehézség
  • Sztori mód és kihívások az egyszerű sandbox játékmód mellé
Negatívumok
  • Az egy kis esti kikapcsolódásra vágyóknak túl frusztráló lehet
  • Kisebb grafikai bugok
Green Hell
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Green Hell

hozzászólások (0)

ajánlott olvasnivaló