26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Microsoft Flight Simulator teszt – „A repülés az életem!”

A Microsoft termék, ami még a Windowsnál is régebbi.

Írta: Sityi 7 hozzászólás

Nem csalás, nem ámítás, ez a játék bizony az MS-DOS-szal egyidős, ha a Microsoft égisze alatt eltöltött időt nézzük, ami majdnem 40 éve jelent meg. Maga a legelső Flight Simulator ugyanis nem MS fejlesztés volt, hanem a subLOGICé. Az a verzió erősen kezdetleges repülési modellel bírt, a drótvázas 3D megjelenés akkoriban csúcsnak számított, amit a Flight Simulator az Apple-II gépeken olyan 3-6 fps-sel volt képes futtatni – és ez akkoriban nagy szó volt. A Microsoft úgy került a képbe, hogy az IBM-mel közösen kerestek valamit, amivel szórakoztató módon tudják az akkor kibontakozó IBM PC alapú személyi számítógépek képességeit demonstrálni. Az üzlet létrejött, az első Microsoft Flight Simulatorben, 1982-ben az USA 20 reptere körül repkedhettünk, és már voltak évszakok, időjárás és napszakok is. A többi történelem: a majd' tucatnyi rész sikert sikerre halmozott. Hogy a Flight Simulator X-szel 2006-ban miért szakadt meg a széria, az jó kérdés... A Dovetail Games által 2014-ben felújított verzióval nekem is volt szerencsém repülni, és jól éreztem magam vele.

Microsoft Flight Simulator teszt – „A repülés az életem!”

Sebaj, itt az új rész, amely tulajdonképpen hűen követi az elődjei által kitaposott nyomvonalat. Értem ezalatt azt, hogy az adott korszak technikai adottságainak megfelelően lenyűgöző a prezentáció és a szimuláció – ez viszont azon az áron adatik meg, hogy két pofára zabálja a vasat a szoftver. Mit is jelent ez normálisan megfogalmazva? Kezdjük a látvánnyal, ezen belül is a repcsikkel, ezek ugyanis grafikai beállítástól függetlenül ugyanolyan részletességgel tárulnak elénk – talán nem túlzás azt állítani, hogy erősen közelítik a fotorealisztikus minőséget. Természetesen minden műszer, kapcsoló, kar, gomb, ketyere úgy működik, ahogy a valóságban – pontosan emiatt nem árt az amúgy sajnos eléggé alapszintű oktatást végigvinni, hogy tisztában legyünk legalább a fundamentumokkal.

Ami pedig a tájat illeti: elképesztő. Tényleg nem nagyon tudok mást mondani rá, elképesztő. Egy sima kis sétarepülés is simán le tud nyűgözni bárkit. Persze alacsony magasságban, városokban láthatóvá válnak a technika korlátai, de még így is csak azt tudom mondani, bámulatos, mit sikerült összehozni... Ehhez persze kell a Bing Maps és az ő műholdképei és légifelvételei, kell az MS Azure AI, ami ezen képekből legenerálja az épületeket, a domborzatot, ilyesmiket, hogy aztán megszórja némi élettel: az utakon, vizeken megy a gépi közlekedés, illetve a Föld bizonyos pontjain akár állatokat is láthatunk. És ezt fejeli meg az, hogy akár valós időjárással a valós légiforgalomba beszállva repülhetünk bárhová. A 600 kilométeres látótávolság már csak a cseresznye a hab tetején a tortán. Mondtam már, hogy elképesztő? Persze nem minden procedurálisan generált, sok reptér vagy híres épület kézzel alkotott modellt kapott. A szimuláció – jobb szó híján – nehézsége pedig 33 paramétert szabályozva állítható be. Persze még a legkönnyebbre vett módban sem jó billentyűzettel-egérrel repülni, de egy sima gamepad már meglepően komfortos tud lenni. A hangokba se tudok belekötni, remekül szól minden – talán a menüzene az amit kritizálnék: az ilyen „liftzene” annyira semmilyen és olyan hamar megunható tud lenni…

Microsoft Flight Simulator teszt – „A repülés az életem!”

A sima sétarepülésen és a saját magunk által kialakított A-B pont közötti utazáson kívül akad még tennivaló. Egyrészt ott van a már emlegetett oktatómód, illetve a kihívások. Ez utóbbi jelenleg kétféle lehet: leszállás és VFR repülés, ami tulajdonképpen a tájfutás repülős megfelelője: adva van egy útvonal, amit térkép alapján kell berepülni. Illetve hogy online móka is legyen, nemcsak a többi játékossal együtt repülhetünk a valós légiforgalomban, hanem heti kihívások is vannak.

És akkor itt térjünk is rá a panaszáradatomra. Ha már a kihívásokról írtam, akkor azt szeretném hozzátenni, hogy elég kevés van belőlük, plusz azt se igazán értem, miért csak ez a kétfajta van. Biztos vagyok benne, hogy lehet újabbakat kitalálni, és nagyon remélem, hogy ez a rész bővülni fog. Az oktatómód szűkösségét már említettem – az odáig rendben van, hogy egy kis Cessna géppel megtanuljuk az alapokat, de például a rádiózással mi van? Szerves, fontos része a játéknak! A böhöm Airbus vezetése se feltétlen olyan, mint egy kisgépé... Az épületek minőségéről szintén tettem már említést, de itt kicsit jobban kifejtem: ez a fajta procedurális előállítás még nem tökéletes, akadnak sajnos hibák: a Hősök tere például valami zárt, nagy csarnokra emlékeztet – ez még hagyján, de hogy a Buckingham palotából hogy lett irodaház, azt fel nem foghatom. A hidak sínylik meg még általában ezt a fajta előállítási módot, ugyanis nem egy esetben nem lehet így alattuk átrepülni. De gondolom, jönnek majd a javítások ezekre az apróságokra.

Microsoft Flight Simulator teszt – „A repülés az életem!”

Ami viszont sokak számára a legfájóbb lehet: a gépigény. A képek „csak” high beállítások mellett készültek, és így se tudtam tartani a stabil 60 fps-t 1440p felbontáson, sőt! Zsúfoltabb városokban, a talajhoz közel simán leesett a futási sebesség 20 fps környékére amellett, hogy 13 GB RAM-ot is bekajált mellé. A töltési idő még SSD-n is rettenet hosszú tud lenni gigabites internet mellett – ez utóbbi azért fontos, mert sok adatot a játék az Azure felhőből tölt le. Szóval az új Flight Simulator is folytatja a hagyományt, és leolvaszt bármit, amit aláteszünk. Hogy ebből így hogyan lesz Xbox és VR verzió...? Elvileg jön a DX12 támogatás – nagyon bízom benne, hogy az jócskán segíteni fog.

A játéktörténelem egyik legpatinásabb sorozata feltámadt tetszhalott állapotából, és lenyűgözte a világot. Nagy és erős szavak ezek, tudom, de ez esetben nem túlzás. És igen, ahogy mindenkinek, nekem is első dolgom volt megnézni a játékban, ahol lakom, és vigyorogtam: nahát, hihetetlen a digitális mását látni a lakhelyemnek. Az első VFR repülés élménye se semmi: ahogy a tengerpart mellett-fölött repültem, és gyönyörködtem a tájban, lenyűgözött. Ahogy megkergettem a flamingókat, lenyűgözött. Ahogy sétarepültem New Yorkban, lenyűgözött. És még sorolhatnám. Ha szereted a repülést, azért kell, hogy próbát tégy az új Flight Simulatorrel; ha nem, akkor igen jó eséllyel miatta fogod megszeretni.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Elképesztő élmény repülni a játékkal
  • Elképesztő prezentáció
Negatívumok
  • Elképesztő gépigény
  • A tevékenységlista bővítésre szorul
  • Idegesítővé váló „liftzene”

További képek

  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)
  • Microsoft Flight Simulator (2020)

Microsoft Flight Simulator (2020)

Platform:

Fejlesztő: Asobo Studios

Kiadó: Microsoft

Megjelenés:
2020. augusztus 18. PC
2021. július 27. X1

Minimális rendszerigény: Intel i5-4460/AMD Ryzen 3 1200, 8 GB RAM, GeForce GTX 770/Radeon RX 570, 150 GB háttértár, 64-bites Windows 10

Ajánlott konfiguráció: Intel i5-8400/AMD Ryzen 5 1500X, 16 GB RAM, GeForce GTX 970/Radeon RX 590, 150 GB háttértár, 64-bites Windows 10

» Tovább a játék adatlapjára

Sityi

Sityi
Örökifjú hardvertudor, csúcsamatőr fotelpilóta, botcsinálta zenészkezdemény. De amúgy békés majdnemmindenevő. Vonzódik a kerek dolgokhoz: legjobban a kormánykerék és a DJ-kontrollerei mögött érzi magát.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Breaker
Breaker [70]
A performance-nál sokkal nagyobb bajok is lettek. A 3. patchnél tartunk és egyre súlyosabb bugokat hoztak ezek a "javito patchek". gyakokrlatilag workaround nelkul nem lehet felszallni az A320-assal mert a batteryket nem lehet bekapcsolni. Az AP jelenleg jobbra forditja a gépet, nem követi az útvonalat és lezuhan. Nevetnék, de ahhoz drága játék.
Sityi
Sityi [1623]
Szembántó harminc? Szerintem ez igen erősen műfajtól függ, hol szembántó, hol elfogadható a 30 fps. Amúgy sem azt írtam, hogy nem érdekes, hanem azt, hogy nem kiemelten fontos. ;-)
Peace
Peace [28349]
Ez az új 3Dmark. :-D Ott ment mindig az anyázás, hogy 4-10 FPS-el fut 1-1 jó kis game demo. :-P
subject17
subject17 [6806]
Amikor még a szembántó harminc sem stabil, azt azért igenis fel kell róni egy ilyen játéknál is.
Sityi
Sityi [1623]
Itt azért nem kiemelten fontos a betonstabil 300+ fps... ;-)
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (7 db)