25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Előzetes

Diplomacy is Not an Option early access próbakör

Fapadosnak tűnő Age of Empires, amiben sokkal több van, mint elsőre látszik.

Írta: GeryG

Manapság sajnos már messze nem annyira népszerűek a valós idejű bázis- vagy várépítős stratégiai játékok, mint voltak az ezredforduló előtt vagy annak környékén. A fiatalabb generációnak az egyszerű, pörgős játékok kellenek, amelyekben minimális szinten kell csupán gondolkozni, nem kell hosszú távra előre tervezni, és ha arról van szó, öt percre épp úgy le tudja kötni a figyelmüket, mint órákra. A valós idejű stratégiai játékok pont nem ilyenek, talán épp ezért szorultak háttérbe az olyan csodákkal szemben, mint a battle royale játékok és társaik. Viszont van egy réteg, akik mind a mai napig imádják ezt a műfajt, ők pedig örülnek minden új alkotásnak: Stronghold Warlords, Age of Empires IV, Northgard, hogy csak néhányat említsünk. E sorba most beáll az indie Door 407 stúdió is első játékukkal – ez a Diplomacy is Not an Option.

Diplomacy is Not an Option early access próbakör

Egyelőre csak a játék korai hozzáférésű változata rajtolt el, de már ez is bőséges, nemcsak órákra, de akár napokra is lebilincselő tartalommal kecsegtet. Kapunk sztorit és arra épülő, egyre nehezedő küldetéseket, de mellettük legalább ilyen érdekes az endless játékmód is. A sztori Inverland hatalmas birodalmában játszódik, amely épp szomszédos a Gorgoth Birodalommal és a Halimatyan-tenger választja el Terra Tenebrosa titokzatos földjétől. De ezekkel nekünk most nem is kell foglalkoznunk, megteszi ezt helyettünk a birodalom vérszomjas királya. Az uralkodó ugyanis két dologhoz ért: a vedeléshez és a háborúzáshoz, és e kettőt lehetőleg egyszerre szereti művelni. Mi nem is őt fogjuk alakítani ebben a középkori, némi fantasyvel átitatott történetben, hanem egy apró és tényleg tök jelentéktelen kis helytartót valamelyik megyében. Mivel királyunk szeret távoli vidékekre utazni, és ott tivornyázni és lemészárolni a helyieket, egy dologra nem nagyon marad ideje: a saját országát irányítani. Ez a hal most nem a fejétől bűzlik, mivel épp nincs is neki. A birodalom igazi gondoskodó vezető nélkül hanyatlik, a kincstárak üresek, a nép pedig éhezik. És mint ilyen, lázadozik is rendesen.

Tulajdonképpen az egész kampány és az endless játék is ugyanarra a klasszikus sémára épül. Van egy erődünk, ami körül szép lassan fel kell építenünk egy várost, be kell indítanunk annak gazdaságát, ki kell építenünk a termelési folyamatokat, és végül természetesen minél nagyobb sereget kell toboroznunk. Ezek az alapok. Vannak favágók és kőfejtők, halászok, gyűjtögetők és kertészek, akik az építkezéshez szükséges alapanyagokat és a lakosság etetéséhez szükséges élelmet biztosítják. A városban vannak egyéb szakmák is, mint az építész vagy a sírásó. Bizony utóbbi nem jellemző más stratégiákban, itt viszont kiemelten fontos, de róluk picit később. Minél több építészkunyhót emelünk, annál többen dolgoznak majd a különböző épületeken, így azok gyorsabban készülnek el. A lakosság létszámát új otthonok építésével tudjuk növelni, ugyanakkor ez sokkal több élelmet is kíván, hacsak nem akarjuk, hogy városunkban éhínség törjön ki.

Diplomacy is Not an Option early access próbakör

Márpedig akármennyire is egyszerű alapokon nyugszik, meglepően összetett rendszert kell folyamatosan egyengetnünk. Az erdők hamar eltűnnek, így gyakran kell új helyre telepíteni a favágókat, de ugyanez érvényes a kőre, a bogyókra és a halakra is. A kitermelt vagy megtermelt erőforrásokat aztán el is kell juttatni a raktárba, ami alapesetben az erődítmény, de idővel célszerű több, okosan elhelyezett raktárépületet is építenünk, hogy ne kelljen a fával, kővel és egyebekkel kilométereket caplatnia az embereknek. Ha túl gyorsan túl nagyra duzzasztjuk a városunkat, akkor bizony hamar szembesülni fogunk a már említett éhínséggel, mivel az élelmet nem fogjuk tudni gyorsabban előteremteni. Persze több halászkunyhót vagy farmot lehet építeni. Ugyanakkor a városban itt-ott éhen haló emberek hullái nem tűnnek el. És itt jön a képbe a sírásó, aki elvégzi ezt a szomorú munkát: elviszi a holttesteket a kijelölt temetőbe. Ez egyébként érvényes a háborúban elesett katonákra is. Ha nem törődünk ezzel, akkor idővel a hullák bűzleni kezdenek, az emberek megbetegszenek, és pikk-pakk egy járvány pusztít el minket, nem pedig az ellenség.

Apropó ellenség. Ahogy a játék címe is sugallja, itt bizony nem fogunk egyezkedni senkivel, a diplomácia nem opció. A sztoriban a lázongó parasztok támadásait kell visszavernünk a birodalom különböző pontjain, de érdekesség, hogy dönthetünk úgy is, hogy épp az ő oldalukra állunk, és a léha király ellen szövetkezünk velük. Ez persze még keményebb kihívást jelent mint a játék egyébként. Márpedig a Diplomacy is Not an Option nem épp egy könnyű játék. A békés városépítgetést időről időre portyázó seregek keserítik meg, akik ellen nekünk is sereget kell építenünk. A parasztok – legalábbis eleinte – nem túl kemények, néhány harcossal és íjásszal többszörös túlerőt is viszonylag könnyen vissza lehet verni. Igen ám, csakhogy később már sokkal keményebb egységekkel, akár ogrékkal és katapultokkal is támadni fognak.

Diplomacy is Not an Option early access próbakör

A játék harcrendszere nagyon jól működik, és erősen támaszkodik a fizikára. Ha például az íjászokat klasszikus stratégia szerint felsorakoztatjuk a karddal felfegyverzett katonák mögött, az tök jól megvédi őket. Csakhogy így vajmi keveset fognak látni az ellenségből, így jelentősen lecsökken a hatótávjuk, ami nem jó. Ha viszont egy fából vagy jobb esetben kőből épült falra vagy toronyba pakoljuk az íjászokat, akkor hihetetlenül hatékonyan (talán egy picit túl hatékonyan is) képesek tizedelni az ellenség sorait. De összességében is nagyon okosan kell taktikáznunk, mert az ellenség nem kíméletes, és többségében a nyers túlerőre épít. Általában a seregei hullámokban támadnak, de a véletlenszerűen generált pályákon egyébként is mindenfelé elszórva vannak kisebb-nagyobb táboraik, amelyekből előszeretettel küldenek néhány fős kis előőrsöket városunk védtelen épületei vagy polgárai ellen. Ha nem vesszük körbe magunkat fallal vagy nem telepítünk sereget a város köré lehetőleg mindenfelé, akkor állandóan rohangálni fogunk a katonáinkkal a város egyik végéből a másikba, hogy legyőzzük az épp ott gorombáskodó parasztokat. Mondani sem kell, hogy ez roppant bosszantó, és nagyon durván meg tudja akasztani a seregépítési törekvéseinket. Nemcsak a törékeny gazdaságunkat kell így állandóan foltozgatnunk, de még az állandóan csipkelődő-piszkálódó ellenséggel is bajlódunk, így épp csak a komoly seregépítésre nem marad időnk vagy figyelmünk.

Éppen ezért nagyon élvezetes a Diplomacy is Not an Option. Még bőven ráfér a csiszolás és a játékmenet egyensúlyozása, de az alapok már most is nagyon jók. Mindezt pedig megtámogatták egy kis mágiával is. Az elpusztított ellenséges épületek után kristályokat gyűjthetünk be katonáinkkal, amelyek amolyan mana szerepét töltik be. A csatában ezeket válthatjuk be különböző varázslatokra (amelyekhez monolitokat kell előbb építenünk a városban). Túlvilági harcosokat idézhetünk meg, de akár villámcsapást vagy tűzesőt is zúdíthatunk az ellenségre. Itt jegyezném meg, hogy a játék döbbenetesen nagy létszámú seregeket képes mozgatni a képernyőn. A Total War ehhez képest egyszemélyes hadsereg. A támadóvarázslatainkkal vagy épp az ostromgépekkel hatalmas pusztítást lehet végbevinni a hömpölygő tömegben, ami nem mellesleg nagyon jól is néz ki. Még úgy is, hogy a játék szándékosan nagyon leegyszerűsített 3D-s grafikával rendelkezik. Minden tereptárgy és karakter néhány poligonból álló modellt kapott, ami így minimális gépigényt is jelent. Ugyanakkor madártávlatból így is szép és kellemes a látványvilág, szóval ügyesen megtalálták az egyensúlyt a készítők.

Diplomacy is Not an Option early access próbakör

Sokat ki lehet még hozni a Diplomacy is Not an Optionből, és akkor még a körökre osztott stratégiákra jellemző fejlődési fáról nem is beszéltem. Hatalmas potenciál van a játékban, ami az egyszerű, de okosan összerakott alapokból ered. Jók az egyedi ötletek, de jelen formájában a játék könnyen el is ijesztheti a kezdő szobastratégákat, ugyanis könyörtelen. Ha nem vagyunk elég körültekintők, gyorsan le tud söpörni a színről az MI, és nem azért, mert akkora lángelme. Csak sokkal többen van, mint mi. A program már most, early accessben is teljes játékokra jellemző tartalommal bír, ami még bizonyosan tovább fog bővülni a jövőben. Ha mellé még a játékmenetet is ügyesen csiszolják és finomítják tovább a fejlesztők, akkor egy újabb gyöngyszemmel gazdagodnak a műfaj szerelmesei.

A tesztpéldányt a játék fejlesztője biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • Diplomacy is Not an Option
  • Diplomacy is Not an Option
  • Diplomacy is Not an Option
  • Diplomacy is Not an Option
  • Diplomacy is Not an Option
  • Diplomacy is Not an Option
  • Diplomacy is Not an Option
  • Diplomacy is Not an Option

Diplomacy is Not an Option

Platform:

Fejlesztő: Door 407

Kiadó: Door 407

Megjelenés: 2022. február 9. (korai hozzáférés)

» Tovább a játék adatlapjára

GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Lassan 15 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!