Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Northgard

Northgard

Teljes értékű játékká nőtte ki magát a vikinges RTS.

2018.10.04. 11:06 | szerző: Wing | Ismertető/teszt

Másfél évvel ezelőtt teszteltem a Northgard korai hozzáféréses változatát. A játék már akkor is elég jó állapotban volt, a béta verzió ellenére bugokkal sem nagyon találkoztam. Az azóta eltelt időben azonban rengeteg új tartalom került a játékba, ráadásul hivatalosan is kikerült az early access státuszból, így mindenképp megéri újra górcső alá venni a játékot.

Northgard

Aki nem ismerné, a Northgard lényegében egy klasszikus RTS, némi minimális túlélőelemmel megbolondítva. Vikingjeinkkel szokás szerint nyersanyagokat kell gyűjtögetnünk/kitermelnünk: tűzifát, élelmet, aranyat – ezeken túl pedig némi külszíni fejtéssel kőre és vasra is szert tehetünk. Szükség is van arra, hogy szorgos hangyaként még a tavaszi-nyári hónapokban összeszedjünk mindent, amit tudunk, mert ha beköszönt a tél, leginkább a meglévő készleteinkkel tudunk majd csak gazdálkodni. Érdekes újítás, hogy klánunk létszáma csak akkor nő, ha embereink boldogak. Ezt persze elég sokféleképpen el tudjuk érni, részben attól is függően, hogy melyik klánnal játszunk, de alapesetben minden klán értékeli, ha van sör, lehet imádni a viking isteneket, a harcosaink pedig a lehető legnagyobb területet tartják ellenőrzésük alatt.

Northgard

Az utóbbi egy év számos újdonságot hozott, amelyekből egyértelműen a két legfontosabb az egyfős kampány és a multiplayer játékmód megjelenése volt. Bár egy RTS-nél a történet ritkán szokott hangsúlyos lenni, muszáj kiemelnem, hogy a Northgard egyfős kampánya remekül sikerült. Izgalmas történetbe ágyazva mutatja a játszható a klánokat, azok erősségeit és gyengeségeit. A játékban nem csupán nyers erővel lehet nyerni, diadalmaskodhatunk például kereskedelmi fölénnyel, de a nevünket is retteghetik annyira fjordról fjordra, hogy ne legyen szükség katonáink bevetésére. Egyes pályákon megtalálható az Yggdrasil, a skandináv mitológiák világfája, amelynek birtokba vétele azonnali győzelemmel jár – ennek megfelelően meghódítása igen nehéz feladat.

Northgard

A fentiekből kiderülhet, hogy a Northgard fő attrakciója alapvetően a többfős játék, amelyet lényegében az első pillanattól nagyon várt a közönség, és igazából nem sokkal az első cikk megjelenése után, már tavaly májusban megérkezett. Az elején meglehetősen döcögős volt, sok laggel és sync errorral, de mostanra már teljesen játszható lett. A folyamatosan megjelenő patchekben sorra jelentek meg a játékosok által áhított/kért funkciók, így végre játszhatunk ranglistás meccseket, és – a véletlenszám-generátor „részrehajlásait” kiküszöbölendő – a térképválasztásnál is előnyben részesíthetjük a kiegyensúlyozott pályákat. A ranglistán pontokat sokféleképpen szerezhetünk, de hogy azoknak is legyen esélyük az előkelő helyezésre, akik később csatlakoztak a játékhoz, a többfős játék korszakokra van bontva. A legújabb ingyenes frissítéssel például az istenek alkonya, a Ragnarøk korszaka érkezett meg, így mindenki tiszta lappal vághat bele a küzdelmekbe. (A skandináv világvége mellett pedig kaptunk még véletlenszerűen kitörő vulkánt, ősi temetőt, egy új neutrális frakciót, a Myrkalfart, valamint három katonai utat: a taktikust, a védelmezőt és a hódítót, 3-3 feloldható skillel.)

Northgard

Egyedüli probléma – ami meglehetősen megszokott manapság –, hogy viszonylag kevés aktív szerver van, 5-10-nél többet sosem láttam. Azok viszont legalább hamar beteltek. Szerencsére a játékok eléggé testre szabhatóak: a „mindenki mindenki ellen” típusú meccsektől a 2v2v2v2-ig bármilyen felállásban játszhatunk, ennek megfelelően a pályák mérete is impresszív. Fontos tartalmi újítás az ellátási lánc modellezése, ami lényegében a korai rushok megfékezésére szolgál. Csapataink támadóereje annak megfelelően csökken, minél messzebb vannak határainktól. Ha négy vagy több mezővel távolodunk el állásainktól, a büntetés 30%, ami lényegében lehetetlenné teszi a rusholást.

Northgard

A tartalmi újításokon túl a látványvilág is némi ráncfelvarráson esett át: új talajtípusok jelentek meg, jobban néz ki az eső és a havazás is, és az egységek mozgásán is javítottak. Mondanom sem kell, hogy egy főleg multira kihegyezett játéknál mennyire fontos a folyamatos balanszírozás, hiszen a játékosok újabb és újabb taktikákat tesznek favorittá vagy elavulttá, amelyekre előre nem lehet felkészülni. Jelenleg egyetlen klánt sem érzek sokkal erősebbnek a többinél, viszont ez nem vezetett ahhoz, hogy minden klán egyforma legyen. Külön jó hír, hogy az első, fizetős DLC-vel érkező klán, a Kígyó sem erősebb a többinél, úgyhogy – egyelőre legalábbis – szó sincs pay-to-winről.
Ami a legjobb az egészben, hogy nemrég egy kérdezz-felelek keretében a fejlesztők egy sor újdonságot ígértek meg nekünk: tengeri harcokat, különálló szigeteket, megszelídíthető és bevethető szörnyeket, illetve természetesen újabb klánokat is.

Northgard

Végezetül annyit mondanék, hogy abszolút példaértékű, ahogy a Northgard egy viszonylag kevés funkcióval bíró early access játékból egy folyamatosan fejlődő, teljes értékű játékká nőtte ki magát az utóbbi két év alatt. Le a kalappal a Shiro Games előtt, sokan példát vehettek volna róluk. ■

Northgard
NorthgardNorthgardNorthgardNorthgardNorthgardNorthgardNorthgard

A tesztpéldányt a játék fejlesztője biztosította.

értékelés

Northgard

Pozitívumok
  • Szórakoztató játékmenet
  • Ranglistás multi
  • Szép grafika, minimál gépigénnyel
  • Folyamatos újítások
Negatívumok
  • Kevés aktív szerver
Northgard
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Northgard

hozzászólások (0)

ajánlott olvasnivaló