25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

EA Sports FC 24 teszt – A FIFA, ami nem FIFA, de azért mégiscsak FIFA

A névváltozás új korszakot indít, vagy csak a festést próbálják meg felújításként eladni?

Írta: GeryG

Nagy mérföldkőhöz érkezett idén mind az Electronic Arts, mind az EA Sports, mind pedig a FIFA. Izé, utóbbi valójában nem is. Hogy is érkezhetne, hiszen a FIFA játékszéria (mert ugyebár erre gondoltam, nem pedig a labdarúgás teljhatalmú világszervezetére) ugyebár tavaly nyugdíjba vonult. Ennyi volt, slussz-passz. Nincs többé FIFA. Ezen tavaly ilyenkor akár még aggódhattunk is volna, ha nem tudtuk volna már akkor is, hogy azért nem eszik ennyire forrón a gulyáslevest.

EA Sports FC 24 teszt – A FIFA, ami nem FIFA, de azért mégiscsak FIFA

Az EA ugyanis már előre szólt, hogy oké, bár nem sikerült elég nagy papírt a FIFA (és itt most a labdarúgás teljhatalmú világszervezetére gondolok) orra alá dugniuk, hogy elférjen rajta az a sok nulla, amit rá akartak írni az összeg rubrikánál, de ez nem jelenti azt, hogy akkor nincs többé focijáték sem. Ha már nincs többé kooperáció a kiadó és a szervezet között, akkor ideje új vizekre evezni. Legalábbis címadás terén. Ekkor jött el a nagy EA-s brainstorming ideje, ahol aztán vélhetően több órányi, napnyi, esetleg heti izzasztó közös agyalás után megszületett a csoda: EA Sports FC!

Oké, legyünk őszinték. Ez a címadás gáz. De ez még nem feltétlenül vonja maga után, hogy akkor az új játék is gáz lesz. Vagy legalábbis nem kell, hogy gázabb legyen a korábbiaknál, már amennyiben azokat gáznak tartja valaki. Ennek tudatában csüccsentem le néhány nappal ezelőtt a TV elé, hogy beizzítva az akkor még sportosan formásnak tartott, ma már kissé kövérnek számító PlayStation 5-öt két kézre markoljam a DualSense-t, és induljon a minden FIFA-játékok (és így az EA Sports FC 24) kötelező tesztmérkőzése: a magyar-román.

Memóriámban feltolultak az előző évek emlékei valami hájpermósön technológiáról, amiről pár éve még a nagy focis reformkor messiásaként beszéltek az EA fejlesztői. Ennek idén már a Hypermotion V névre keresztelt iterációja dübörög a meccsek alatt, de ez ne tévesszen meg senkit. A V itt aligha számot jelöl, hiszen valójában ez csak a harmadik generációja a technológiának, amely a FIFA 22-ben debütált, tavaly pedig még csak a fapados Hypermotion 2.0 nevet viselte. Azért a V sokkal trendibb, na.

EA Sports FC 24 teszt – A FIFA, ami nem FIFA, de azért mégiscsak FIFA

A FIF... EA Sports FC 24 olyan, mint amikor először találkozunk a véreshurkával. A neve hallatán valami egészen csúnya dolog jut az eszünkbe, ha ránézünk sem leszünk feltétlenül sokkal bizakodóbbak vele, ám amint megkóstoljuk, az összes prekoncepciónk ködbe vész. Ilyen az, amikor elkezdjük körbe passzolgatni a labdát az első meccseken. Az animáció szinte lefolyik a képernyőről, ha kellő távolságból nézzük és nem koncentrálunk túlzottan a részletekre, akkor bizony akár egy hazai megye II-es meccs is mehetne épp. A mozdulatok finomsága, a folyamatosság, az átmenetek áll-leejtően részletesek.

Igaz ez többnyire a visszajátszásoknál is. Míg tavaly is rendszeresen láttam a FIFA 23-ban olyan rúgó mozdulatokat, amelyektől a valóságban garantált lenne a boka- vagy térdszalagszakadás, addig itt valahogy ezek nem voltak jellemzőek. Cserébe viszont az egész játékmenet picit olyan, mintha lassított felvételt néznénk. Olyan kis nehézkes, az irányított játékos is mintha állandó fáziskésésben lenne. Megszokható, de furcsa.

Veterán fifás vagyok már, van az ujjamban huszonakárhány év és játék. Így az első egy-két meccs könnyelműen közepesre állított nehézségi fokozata és az így rúgott átlag hat-hét gól után úgy döntöttem, hogy ideje belépni a nagyok közé, és feljebb állítottam a nehézséget. És megint ugyanaz volt, ami egyébként évek óta sajátja a sorozatnak (vagyis az elődjének): két nehézségi fokozat között iszonyatosan nagy a különbség. Az egyiken rákjárásban is hatot rúgunk Andorrával Argentínának, a következőn pedig feltöri a hátunkat a kapu az MI-vel szemben.

EA Sports FC 24 teszt – A FIFA, ami nem FIFA, de azért mégiscsak FIFA

Apropó MI. Mondjuk úgy, hogy nem épp a legélesebb kés a fiókban. Ez főleg akkor érhető tetten, ha valaki mondjuk játékoskarriert indít, és nem az egész csapatot, hanem egyetlen játékosát irányítja. Ilyenkor bizony nehézségi fokozattól függetlenül képesek olyan mutatványokra, hogy az beférne bármelyik szilveszteri kabaréba. Ez érvényes a kapusokra is, akik egyik percben Pókember agilitásával szedik ki a lasztit az átellenes sarokból, a következőben pedig begurul mellettük a labda a hálóba. Kikövetkeztethetetlen, hogy épp mi fog történni, mintha Manuel Neuer és Loris Karius egymást váltanák két akció közt a kapuban.

A meccsek egyébként egészen valóságos körítést kapnak. Már az öltözőbe is beleshetünk, félidőben nézhetjük a kommentátorokat, a stadionokban pedig igazi élet van. De ez már mind megszokott, szóval e téren inkább csak azt érdemes megjegyezni, hogy mindenből egy picit többet kapunk, mint tavaly. Játékmódokban sincs hiány, ahogy ott van a FUT, vagyis immár csak UT is. Sokak számára ez a legnagyobb vonzerő, engem továbbra sem győzött meg, hogy életem hátralévő részében minden nap azért küszködjek, hogy elég meccsem legyen, ne legyen túl sok kihagyás, és egyáltalán esélyem legyen értelmezhető szintű játékosokat megkaparintani. Ezt meghagyom a fiatalabb generációnak, nekik való buli ez.

Azt viszont meg kell jegyezni, hogy bár összességében a játékmódok mennyiségére nem lehet panasz, a játék mégis karcsúbbnak érződik. Nem tudom, hogy ennek is a FIFA-fiaskóhoz van-e köze, de lényegesen kevesebb válogatott szerepel a játékban (a mieink azért ott vannak, meglepően naprakész kerettel). Ugyanígy a női foci is csak úgy mutatóban van jelen, igazán nincs kidolgozva, ami azért most már kezd picit kínos lenni, hiszen évek óta jelen vannak a játékban, ideje lenne már komolyabban foglalkozni velük is.

EA Sports FC 24 teszt – A FIFA, ami nem FIFA, de azért mégiscsak FIFA

A fentiek mellett még néhány hajmeresztően amatőr hibával is találkoztam. Olyasmikkel, amik még egy indie projektnél is vércikinek számítanának, nemhogy egy EA Sports fejőstehénnél. Hogy mást ne is említsek, előfordult, hogy egy átigazolás során tárgyalópartnerem otthon felejtette a testét, és csak a nyaka és a feje jött el a találkozóra: valahol elveszett a kódok közt a modell többi része.

Viszont ezzel és a többi butaságával együtt az EA Sports FC 24 nem sikerült rosszul. A címen kívül nagy reform nincs, ezt ne várja tőle senki, mert csalódni fog. De mikor volt a FIFÁ-ban igazán nagy reform utoljára? Oké, talán a Hypermotion annak vehető. Az EA Sports FC 24 is pont annyival tud többet a FIFA 23-nál, mint amennyivel tavaly az tudott többet a FIFA 22-höz képest. Ennek fényében mindenki döntse el maga, hogy az idei játék akkor most csalódás-e vagy sem.

A tesztpéldányt a játék hazai forgalmazója, az ALSO biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • A Hypermotion V azért tényleg elég komoly dolgokra képes
  • A meccsek körítése talán még részletesebb mint korábban
  • Rengeteg játékmód...
Negatívumok
  • ...mégis kevesebbnek érződő tartalom
  • Az MI egy kicsikét butácska
  • A nehézségi fokozatok következetlenek
  • Előfordulnak igen kínos hibák

További képek

  • EA Sports FC 24
  • EA Sports FC 24
  • EA Sports FC 24
  • EA Sports FC 24
  • EA Sports FC 24
  • EA Sports FC 24

EA Sports FC 24

Platform:

Fejlesztő: EA Sports

Kiadó: EA Sports

Forgalmazó: ALSO

Megjelenés: 2023. szeptember 29.

» Tovább a játék adatlapjára

GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Lassan 15 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!