27 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Project Motor Racing teszt – Apa összetört tragacsa vagyok

Így baltázd el a játékodat!

Írta: Sityi

Sok mindent lehet mondani a Project CARS szériáról, de azt nem, hogy ne lett volna mérföldkő a szimulátorok történelmében. Azon vitatkozhatunk, mennyire volt realisztikus, miben volt más, mint a konkurencia, de a profi versenyzők részvételével történő fejlesztés nem épp gyakori most sem. A fejlesztőstúdió alapítója pár volt SMS-es arccal új csapatot verbuvált, elkeresztelték magukat Straight4 Studiosnak, és megpróbálták megalkotni a legendás 20 évvel ezelőtti SimBin GT-szimek szellemi örökösét. És, sikerült?

Project Motor Racing teszt – Apa összetört tragacsa vagyok

Mivel a Project CARS az EA tulajdona lett a Slightly Mad Studios felvásárlása során (egész pontosan őket a Codemasters vette meg, amit aztán az EA), így a Madness Engine használata nem igazán volt opció – sebaj, a londoniak írtak egy új, Hadron névre keresztelt fizikai motort, a prezentációt meg a Farming Simulator sorozatot meghajtó Giants Engine-re bízták, miután a Giants Software elvállalta a kiadást. Szép, hogy ilyen bátrak voltak, és nulláról írták meg az egyik legfontosabb részét a játéknak – de ez azért nem kis kockázatot is hordozott magában…

Szerencsére jól sült el a dolog: élvezetes a Project Motor Racing autókáit vezetni. Persze ugyanezt mondtam a Rennsport esetében is, pedig itt azért más a helyzet. Nos, a Rennsportban minden autó kiszámíthatóan viselkedik, meglepetés nem igazán fog érni minket. Itt viszont élénkebbek a verdák, és a komolyabbakat tudni kell uralni – de arról persze szó sincs, hogy az autóval kellene küzdeni, még a komolyabb géposztályok esetén sem, bár az tény, hogy kellő tisztelettel kell őket megközelíteni.

Project Motor Racing teszt – Apa összetört tragacsa vagyok

Szerencsére egész sok tütü közül választhatunk már most is, és ez a tervek szerint bővülni is fog – a pályakínálat viszont már nem fest ilyen rózsás képet (én keveslem), de kezdetnek megteszi. Amit viszont mindenképp reszelni kell, az a sérülésmodellezés: komolyabb csattanások után sem veszítettem lényegében semmit a sebességemből…

A külsőségekért, mint azt már feljebb említettem, a Giants Engine felel. Nem tudom, mennyire kellett belenyúlni, hogy a szántóföld mellett a versenypályán is működjön a dolog, de az eredmény alapvetően nem lett rossz, noha még fogzik szegényke. Aki látott már Farming Simulatort (esetleg játszott is vele), az tudja, mire számítson a grafikai színvonal tekintetében, a többieknek meg támpontul annyit tudok mondani, hogy nagyjából a Project CARS második-harmadik részét hozza. Kicsit kevés, de amúgy alapvetően nincs vele baj. Azzal már annál inkább, hogy optimalizáció terén még van teendő: a tükör és a minimap hajlamos beszaggatni... Igen, én is csak pislogtam.

Project Motor Racing teszt – Apa összetört tragacsa vagyok

Hangok terén is erősen felemás érzéseim vannak: a motorhangok egész jók; a gumik csikorgása, surrogása rendkívül informatív – de a fékeknek olyan hangja van, mintha vasig kopott betétekkel nyomnám. Hozzá lehet szokni, és persze valamennyire autótól is függ, de ez a fajta fékcsikorgás szerintem normál esetben instant bukta lenne a műszakin. Poén: a mérnökünk, aki a rádióban a fülünkre szövegel, nem más, mint Ben Collins, a Top Gear első Stigje.

Ami a játékmódokat illeti, nos, vannak érdekességek. Kezdjük a multival: ha rangsorolt futamon szeretnénk részt venni, először egy tesztversenyt kell lenyomnunk, és csak utána jöhet a mehet. Ami engem itt igazából zavart az az, hogy sok esetben hosszú perceket kell várni, mire bejut az ember a kiválasztott versenyre. Utána viszont hozza, amit kell, a netkóddal nincs gond, és a crossplatform támogatás is remekül működik. Egyjátékos módban vannak furcsaságok. Például az, hogy nincs gyakorlási lehetőség, nincs saját verseny. o.0 A karrier annyiban meg lett bolondítva, hogy a pénzügyekkel is foglalkozni kell, többféle szponzorációs lehetőségünk is van – aki pedig nagyon érzi magában a bátorságot, realisztikus módra kapcsolhat: ilyenkor nincs verseny újrakezdés, azaz minden hibánknak viselnünk kell a következményeit. Emellett vannak még előre megadott autó+pálya kombóval való kihívások, ami oké, értem én, de a legtöbb nem igazán kezdőbarát, igencsak izzasztóak tudnak lenni.

Project Motor Racing teszt – Apa összetört tragacsa vagyok

A fentiek alapján még akár jó is lehetne a Project Motor Racing, még ha nem is csúcs, de mi ez a címlapon emlegetett összetört tragacs? Nagyon egyszerű: a mesterséges unintelligencia megöli az egészet. Elképesztő, mennyire pocsék lett, szerintem simán alulmúlja a Rennsportot is – az ugyanis egyszerűen csak lassú és béna, ez viszont gonosz. Igen, gonosz, ugyanis mindenre figyel, csak a humán játékosra nem – és gyanúsan nagy lelkesedéssel fordul ránk, belénk és pörget ki. Mondjuk többosztályos versenyen is zavarba lehet hozni, és ehhez játékos sem kell – elég, ha egy lassabb osztályú autót utolér, és ha olyanja van, beáll mögé vonatozni a kék zászló ellenére (mondjuk a haver sem feltétlen igyekszik lehúzódni a versenyívről, ez is tény). Szörnyű…

A karrierem első versenye Monzában zajlott, és (nem viccelek!) több mint egy tucatszor kellett újraindítanom amiatt a versenyt, amit az első sikánban leműveltek. Az nem verseny volt, hanem roncsderbi. Egyszer a sporttárs nagyjából az 50 méteres táblánál állt meg, és lehetett kerülgetni. Hogy mi baja volt, az jó kérdés – biztos frissítéseket telepített a rajtnál, a kanyar előtt meg újraindult a rendszer. Vagy hirtelen kanyarós lett, és a sikánnal együtt már sok lett volna neki. Lehet találgatni... És Ian Bell hiába írja azt, hogy ez egy fantasztikus MI, ha egész egyszerűen ennek szikráját sem látni. Hogy lett ez tesztelve?

Project Motor Racing teszt – Apa összetört tragacsa vagyok

És akkor nem szóltam még az egyéb problémákról. Van olyan elmentett visszajátszásom, amit betöltve instant az asztalra vág a játék. A magyar fordítás meg valahol a borzadály-rettenetes-röhejes háromszög területén belül mozog – nem egy esetben kajak nem értem, mit akar a játék. Hajtás, mint a verseny indítása? Nyár, mint idény? Merem remélni, hogy ez valami gépi agymenés perpill, és nagyon gyorsan lektorálják, mert ez így több mint gáz.

Nem tudnám megmondani, miben csalódtam nagyobbat az utóbbi hetekben: a Rennsportban vagy a Project Motor Racingben. Az előbbi amatőr próbálkozás csupán, és talán egyszer kiforrja magát, és esetleg lesz normális mennyiségű tartalom is benne. De az utóbbi? Iparági veteránok műve lenne... Mégis, ez hogy lehet 1.5.0.1 verziójú? Nem maradt le egy 0. az elejéről? Sokat vártam ettől a játéktól, de csak csalódást kaptam tőle. Nem menthetetlen, de arra nagyon kíváncsi leszek, lesz-e ebből egy No Man’s Sky vagy Cyberpunk 2077 szintű sírból visszatérés. Az ár meg ebben a formában egy rossz vicc: 60 eurós alapár mellé már itt az első éves szezonbérlet 50-ért! Khm, előbb rázzátok gatyába ezt a szerencsétlenséget!

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Nagyon jó vezetési élmény
  • Vannak jó ötletek egyjátékos módban...
Negatívumok
  • ...de alap dolgokat is sikerült valahogy kihagyni
  • A mesterséges „intelligencia” tönkreteszi az egész játékot
  • Borzalmas magyar fordítás

További képek

  • Project Motor Racing
  • Project Motor Racing
  • Project Motor Racing
  • Project Motor Racing
  • Project Motor Racing
  • Project Motor Racing
  • Project Motor Racing
  • Project Motor Racing
  • Project Motor Racing

Project Motor Racing

Platform:

Fejlesztő: Straight4 Studios

Kiadó: GIANTS Software

Megjelenés: 2025. november 25.

Minimális rendszerigény: Intel Core i7-8700/AMD Ryzen 5 (minimum 12 szál megkövetelt), 16 GB RAM, GeForce RTX 2060/Radeon RX 580 (6 GB VRAM vagy több), 50 GB háttértár, 64-bites Windows 10

Ajánlott konfiguráció: Intel Core i7-10700/AMD Ryzen 7 (minimum 12 szál megkövetelt), 24 GB RAM, GeForce RTX 3070/Radeon RX 6800 (8 GB VRAM vagy több), 50 GB háttértár, 64-bites Windows 11

» Tovább a játék adatlapjára

Sityi

Sityi
Örökifjú hardvertudor, csúcsamatőr fotelpilóta, botcsinálta zenészkezdemény. De amúgy békés majdnemmindenevő. Vonzódik a kerek dolgokhoz: legjobban a kormánykerék és a DJ-kontrollerei mögött érzi magát.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!