25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Játékhírek

John Carmack búcsút intett az id Software-nek

A videojáték-ipar legendás alakja végleg elköszönt sikereinek egykori színhelyétől.

Írta: GeryG 8 hozzászólás

Olyan klasszikusokat álmodott meg, mint a Wolfenstein 3D, a Doom, vagy a Quake. Ezek mellett fontos szerepe volt az egyik meghatározó grafikus motorcsalád, az id Tech megalkotásában is, amely mára már az ötödik generációnál tart. Mindezek John Carmack nevéhez fűződnek, aki a tegnap bejelentette: végleg elhagyja az id Software gárdáját. Az ok egyszerű: miután korábban csatlakozott az Oculus Rift fejlesztéséhez, már eleve kevesebb szerepet vállalt a stúdiónál, mostantól viszont minden idejét az új eszköznek kívánja szentelni.
"John Carmack, akit már nem csupán a játékfejlesztésért felelt az id-nél, elhagyta a stúdiót. John munkája az id Tech 5 motoron és a jelenleg zajló fejlesztésen véget ért, így távozása egyetlen projektünket sem befolyásolja. Szerencsére nagyon tehetséges fejlesztőgárdánk van, akik együtt dolgoztak Johnnal, és tovább viszik az id hagyományait a legújabb technológiákat használó játékok terén. Miután évekig együtt dolgozunk, sok sikert kívánunk Johnnak." - nyilatkozta Tim Willits, a stúdióvezető az IGN-nek.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • John Carmack búcsút intett az id Software-nek
GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Lassan 15 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Microtonia77
Microtonia77 [5]
Nem tudom, hogy csak én látom-e így, de az Unreal 3 Engine diadalmenete óta nagyjából borítékolható volt, hogy ez előbb vagy utóbb bekövetkezik. Ettől függetlenül: Köszönjük, Mr. Carmack! :)
gregmerch
gregmerch [3766]
Igazság szerint az id főleg abból profitált (legalábbis kezdetben), hogy kifejlesztett egy csúcs grafikus motort, amelyben rejlő potenciált egy új játékkal prezentálták, aztán ezt a motort licencelték harmadik partnereknek, akik ezekre épülő játékokat készítettek. A Raven Software tipikusan az ő motorjaikat használta mindig, és volt, hogy folytatta is a nagy nevű sorozataikat (pl. a Quake 4 esetében). Aztán miután mások is készítettek már durva motorokat (UT Engine, CryEngine, Source, Frostbite, stb.), ez a lehetőség alábbhagyott. Az id Tech 5 Engine esetében pedig siralmas képet mutat az alig egy kezünkön megszámlálható saját felhasználással, vagy licencel.
Hofi
Hofi [1575]
Kíváncsi vagyok, hogy van-e valami köze ahhoz, hogy az utóbbi időben nem igazán tudott, nagyott durranó játékot letenni az asztalra. A Doom 3 se volt valami nagy szám, bár nekem a mai napig kedvencem, mivel a félelemkeltésben 5-ös.
Zoo_Lee
Zoo_Lee [404]
Az id korai sikereit a két John (Romero és Carmack) párosának köszönhette - Romero állt elő a zseniális ötletekkel, Carmack pedig ezek alá adta a technológiát. Ha jól megnézitek miután tönkrement a munkakapcsolatuk, és Romerot anno kirúgták:
1. Romero azóta sem tudott igazán maradandó játékot készíteni, mert nem volt senki, aki az overambíciózus terveit megvalósítható keretek közé fogta volna, és aláadta volna azt a technológiát, amire szüksége volt.
2. Az id-ből Romeroval együtt vesztek ki azok a hatalmas ambíciók, amik anno a céget előre hajtották. Tény, hogy ahogy gregmerch is írta, a Carmack révén szerzett hatalmas fejlettség, a folyamatos élen járás grafikus motorok terén egy ideig hajtotta őket, de már a Romero kilépése után készült Quake 2 is az id korábbi sikereit lovagolta meg Star Trek-re hajazó ellenfelekkel, a Quake 3 nem is rendelkezett semmiféle sztorival, ráadásul az Epic az Unreal Tournamenttel nagyon erős konkurenciát állított nekik, a Doom 3 pedig már egyszerűen sem a technológia, sem a játékélmény terén nem emelte ki őket annyira a többségből. Amikor igazán nagyok voltak, és lehetőségük lett volna terjeszkedni, több projektet vállalni, a hasonló kisebb cégek mintájára nagyra nőni, ők továbbra is viszonylag kis létszámmal, nagy tervek nélkül dolgoztak Carmack égisze alatt, amivel abban a mezőnyben, ami mára az iparon belül kialakult, már képtelenség volt az igazi nagyok között maradni.

Az egész döntés nagyon várható volt egy ideje, főleg a Rage bukása után. Nem tudom, hogy az id mihez fog így kezdeni, és meddig maradnak még meg.
gregmerch
gregmerch [3766]
Az id Tech 3-as motorig (Quake 3) valóban kiemelkedtek a konkurencia közül, de 2004-ben, az id Tech 4-es (DOOM 3) megjelenésekor "hirtelen" felnőtt" hozzájuk több másik fejlesztő is. Emlékszem, szinte egyszerre jött ki vele a Source Engine (HL2), és a CryEngine (Far Cry). Az ember csak kapkodta a fejét! Állítom, azóta sem volt akkor hirtelen ugrás grafikai-technikai fronton, mint akkor! Aztán jött a többi motor (UT3, CryEngine 2-3, id Tech 5, stb...), melyek már nem jelentettek akkor fejlődést az elődeikhez képest, mint az említett 2004-es triász. Így lassan az id software egyeduralma, vagy legalábbis uralma megtört, és már nem voltak amolyan fél-monopol helyzetben a piacon. Az id Tech 5-ös motor egyetlen nagyobb hibája (a kezdeti gyerekbetegségek mellett) szerintem az volt, hogy nem az akkori gépparkra, főleg nem az akkori GPU-kra fejlesztették és optimalizálták. Nekem akkor volt új az erősebbik gépem, és a No1 egy magos GPU-nak számító GTX 580 nem volt elég a nagyobb felbontású, részletesebb textúra packhez, amit erősen nonszensznek éreztem. A Rage pedig nem volt rossz játék a maga nemében, de az alapkoncepciója számos sebből vérzett (kicsit rpg, kicsit stealth, kicsit fps, összességében pedig öszvér). Emlékeztetett a Fallout-ra, de nagyon gyenge volt a küldetésrendszere ahhoz képest. Emlékeztetett a lopakodós játékokra, de gyenge volt benne az a rész is. És természetesen emlékeztetett a régi id-s fps-ekre is, ami a legerősebb eleme volt, de azt meg a számos technikai probléma miatt nem értékelték a játékosok úgy, ahogy azt a fejlesztők szerették volna. Nem is tudom, egyáltalán mi jelent azóta meg, ami az id Tech 5-ös motort használja?!? (Most néztem wikin: a DOOM3 BFG Edition, aztán slussz - és még kb. 3 cím van kilátásba helyezve. EZ nagyon karcsú ahhoz képest, hogy anno az id-s motorokra épülő játékoktól hemzsegett a piac.) Szóval: nagyon kíváncsi vagyok a folytatásra, de ha jók a munkatársak, akkor megy tovább a cég - még ha már nem is piacmeghatározó módon.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (8 db)