Olyan klasszikusokat álmodott meg, mint a Wolfenstein 3D, a Doom, vagy a Quake. Ezek mellett fontos szerepe volt az egyik meghatározó grafikus motorcsalád, az id Tech megalkotásában is, amely mára már az ötödik generációnál tart. Mindezek John Carmack nevéhez fűződnek, aki a tegnap bejelentette: végleg elhagyja az id Software gárdáját. Az ok egyszerű: miután korábban csatlakozott az Oculus Rift fejlesztéséhez, már eleve kevesebb szerepet vállalt a stúdiónál, mostantól viszont minden idejét az új eszköznek kívánja szentelni.
"John Carmack, akit már nem csupán a játékfejlesztésért felelt az id-nél, elhagyta a stúdiót. John munkája az id Tech 5 motoron és a jelenleg zajló fejlesztésen véget ért, így távozása egyetlen projektünket sem befolyásolja. Szerencsére nagyon tehetséges fejlesztőgárdánk van, akik együtt dolgoztak Johnnal, és tovább viszik az id hagyományait a legújabb technológiákat használó játékok terén. Miután évekig együtt dolgozunk, sok sikert kívánunk Johnnak." - nyilatkozta Tim Willits, a stúdióvezető az IGN-nek.
John Carmack búcsút intett az id Software-nek
A videojáték-ipar legendás alakja végleg elköszönt sikereinek egykori színhelyétől.
Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!
További képek
HOZZÁSZÓLÁSOK
Microtonia77 2013.11.27. 11:42 [5]
Nem tudom, hogy csak én látom-e így, de az Unreal 3 Engine diadalmenete óta nagyjából borítékolható volt, hogy ez előbb vagy utóbb bekövetkezik. Ettől függetlenül: Köszönjük, Mr. Carmack! :)
gregmerch 2013.11.25. 15:59 [3766]
Igazság szerint az id főleg abból profitált (legalábbis kezdetben), hogy kifejlesztett egy csúcs grafikus motort, amelyben rejlő potenciált egy új játékkal prezentálták, aztán ezt a motort licencelték harmadik partnereknek, akik ezekre épülő játékokat készítettek. A Raven Software tipikusan az ő motorjaikat használta mindig, és volt, hogy folytatta is a nagy nevű sorozataikat (pl. a Quake 4 esetében). Aztán miután mások is készítettek már durva motorokat (UT Engine, CryEngine, Source, Frostbite, stb.), ez a lehetőség alábbhagyott. Az id Tech 5 Engine esetében pedig siralmas képet mutat az alig egy kezünkön megszámlálható saját felhasználással, vagy licencel.
Hofi 2013.11.25. 15:44 [1575]
Kíváncsi vagyok, hogy van-e valami köze ahhoz, hogy az utóbbi időben nem igazán tudott, nagyott durranó játékot letenni az asztalra. A Doom 3 se volt valami nagy szám, bár nekem a mai napig kedvencem, mivel a félelemkeltésben 5-ös.
Zoo_Lee 2013.11.25. 12:51 [404]
Az id korai sikereit a két John (Romero és Carmack) párosának köszönhette - Romero állt elő a zseniális ötletekkel, Carmack pedig ezek alá adta a technológiát. Ha jól megnézitek miután tönkrement a munkakapcsolatuk, és Romerot anno kirúgták:
1. Romero azóta sem tudott igazán maradandó játékot készíteni, mert nem volt senki, aki az overambíciózus terveit megvalósítható keretek közé fogta volna, és aláadta volna azt a technológiát, amire szüksége volt.
2. Az id-ből Romeroval együtt vesztek ki azok a hatalmas ambíciók, amik anno a céget előre hajtották. Tény, hogy ahogy gregmerch is írta, a Carmack révén szerzett hatalmas fejlettség, a folyamatos élen járás grafikus motorok terén egy ideig hajtotta őket, de már a Romero kilépése után készült Quake 2 is az id korábbi sikereit lovagolta meg Star Trek-re hajazó ellenfelekkel, a Quake 3 nem is rendelkezett semmiféle sztorival, ráadásul az Epic az Unreal Tournamenttel nagyon erős konkurenciát állított nekik, a Doom 3 pedig már egyszerűen sem a technológia, sem a játékélmény terén nem emelte ki őket annyira a többségből. Amikor igazán nagyok voltak, és lehetőségük lett volna terjeszkedni, több projektet vállalni, a hasonló kisebb cégek mintájára nagyra nőni, ők továbbra is viszonylag kis létszámmal, nagy tervek nélkül dolgoztak Carmack égisze alatt, amivel abban a mezőnyben, ami mára az iparon belül kialakult, már képtelenség volt az igazi nagyok között maradni.
Az egész döntés nagyon várható volt egy ideje, főleg a Rage bukása után. Nem tudom, hogy az id mihez fog így kezdeni, és meddig maradnak még meg.
1. Romero azóta sem tudott igazán maradandó játékot készíteni, mert nem volt senki, aki az overambíciózus terveit megvalósítható keretek közé fogta volna, és aláadta volna azt a technológiát, amire szüksége volt.
2. Az id-ből Romeroval együtt vesztek ki azok a hatalmas ambíciók, amik anno a céget előre hajtották. Tény, hogy ahogy gregmerch is írta, a Carmack révén szerzett hatalmas fejlettség, a folyamatos élen járás grafikus motorok terén egy ideig hajtotta őket, de már a Romero kilépése után készült Quake 2 is az id korábbi sikereit lovagolta meg Star Trek-re hajazó ellenfelekkel, a Quake 3 nem is rendelkezett semmiféle sztorival, ráadásul az Epic az Unreal Tournamenttel nagyon erős konkurenciát állított nekik, a Doom 3 pedig már egyszerűen sem a technológia, sem a játékélmény terén nem emelte ki őket annyira a többségből. Amikor igazán nagyok voltak, és lehetőségük lett volna terjeszkedni, több projektet vállalni, a hasonló kisebb cégek mintájára nagyra nőni, ők továbbra is viszonylag kis létszámmal, nagy tervek nélkül dolgoztak Carmack égisze alatt, amivel abban a mezőnyben, ami mára az iparon belül kialakult, már képtelenség volt az igazi nagyok között maradni.
Az egész döntés nagyon várható volt egy ideje, főleg a Rage bukása után. Nem tudom, hogy az id mihez fog így kezdeni, és meddig maradnak még meg.
gregmerch 2013.11.24. 11:28 [3766]
Az id Tech 3-as motorig (Quake 3) valóban kiemelkedtek a konkurencia közül, de 2004-ben, az id Tech 4-es (DOOM 3) megjelenésekor "hirtelen" felnőtt" hozzájuk több másik fejlesztő is. Emlékszem, szinte egyszerre jött ki vele a Source Engine (HL2), és a CryEngine (Far Cry). Az ember csak kapkodta a fejét! Állítom, azóta sem volt akkor hirtelen ugrás grafikai-technikai fronton, mint akkor! Aztán jött a többi motor (UT3, CryEngine 2-3, id Tech 5, stb...), melyek már nem jelentettek akkor fejlődést az elődeikhez képest, mint az említett 2004-es triász. Így lassan az id software egyeduralma, vagy legalábbis uralma megtört, és már nem voltak amolyan fél-monopol helyzetben a piacon. Az id Tech 5-ös motor egyetlen nagyobb hibája (a kezdeti gyerekbetegségek mellett) szerintem az volt, hogy nem az akkori gépparkra, főleg nem az akkori GPU-kra fejlesztették és optimalizálták. Nekem akkor volt új az erősebbik gépem, és a No1 egy magos GPU-nak számító GTX 580 nem volt elég a nagyobb felbontású, részletesebb textúra packhez, amit erősen nonszensznek éreztem. A Rage pedig nem volt rossz játék a maga nemében, de az alapkoncepciója számos sebből vérzett (kicsit rpg, kicsit stealth, kicsit fps, összességében pedig öszvér). Emlékeztetett a Fallout-ra, de nagyon gyenge volt a küldetésrendszere ahhoz képest. Emlékeztetett a lopakodós játékokra, de gyenge volt benne az a rész is. És természetesen emlékeztetett a régi id-s fps-ekre is, ami a legerősebb eleme volt, de azt meg a számos technikai probléma miatt nem értékelték a játékosok úgy, ahogy azt a fejlesztők szerették volna. Nem is tudom, egyáltalán mi jelent azóta meg, ami az id Tech 5-ös motort használja?!? (Most néztem wikin: a DOOM3 BFG Edition, aztán slussz - és még kb. 3 cím van kilátásba helyezve. EZ nagyon karcsú ahhoz képest, hogy anno az id-s motorokra épülő játékoktól hemzsegett a piac.) Szóval: nagyon kíváncsi vagyok a folytatásra, de ha jók a munkatársak, akkor megy tovább a cég - még ha már nem is piacmeghatározó módon.
Legnépszerűbb cikkek
- 1. Manor Lords early access próbakör
- 2. Új DLC-vel bővült a Classified: France ’44
- 3. Újra frissül a Total War: Pharaoh
- 4. Mit takar a Men of War II Frontline Hero Pack?
- 5. Fagy és erdő vesz majd körül az Iceboundban
Legfrissebb fórumtémák
- 09:46
- GG - GameGuess játék [748]
- 08:52
- Hivatalos – ősszel jön az Assassin’s Creed Shadows [hozzászólások] [12]
- 22:46
- Dark Souls III [139]
- 12:35
- Elden Ring [89]
- 19:16
- Mit játszottál végig legutóbb? Értékeld! [1423]
- 15:00
- Szét*** az ideg [4834]
- 21:22
- Játékhírek a szerkesztők figyelmébe [1462]
- 14:37
- Milyen könyvet olvastok mostanában? [2874]
- 10:14
- Mit takar a Men of War II Frontline Hero Pack? [hozzászólások] [2]
- 14:37
- Baldur's Gate III [1323]