Chris Roberts nagyon nagyot álmodott, mikor 2012-ben bejelentette, hogy saját alapítású stúdiója, a Cloud Imperium Games műhelyében készül a Star Citizen. A játék egy megannyi csillagrendszert magába foglaló űrhajós MMORPG-nek indult, amelyben rengeteg különféle űrhajót vásárolhatunk magunknak, de nem csak ezek fedélzetét járhatjuk be FPS nézetben, de a bolygókra és az űrállomásokra is leszállhatunk.
A Star Citizent először a Kickstarteren lehetett támogatni, ahol kirobbanó sikert aratott a projekt, a kitűzött cél többszöröse gyűlt össze. A fejlesztők ezt követően a hivatalos oldalon folytatták tovább a kalapozást, így válhatott a Star Citizen minden idők egyik legtöbb pénzt gyűjtő játékává. Az adományok összege mostanra egyes források szerint átlépte a 300 millió dolláros határt…
És mi történt az elmúlt hét év során? A stúdió modulonként fejlesztette a játékot, a támogatók pedig apránként kapták meg ezeket a modulokat. Legelőször csak a hangárban lehetett körbejárni a megvásárolt űrhajónkat, majd később már arénákban is lehetett repkedni velük. Idővel egyre többet mutattak a bolygók felszínén és az űrállomások fedélzetén dúló FPS-csatákból is. Később az MMO-ból kivált az egyszemélyes kampány, hogy Squadron 42 címmel teljesen önálló projektként folytassa tovább. Ehhez olyan neves színészeket nyertek meg a készítők, mint Gary Oldman, Mark Hamill, Mark Strong, John Rhys-Davis, Rhona Mitra vagy épp Gillian Anderson. Nem rossz névsor, nem is olcsó névsor… Emellett a fejlesztők olyan izgalmas funkciókat is beépítettek a motorba (amit utólagos pereskedést kiváltva a Crytektől kaptak), mint a kamerára épülő arcfelismerés és mimikalekövetés.
Így összegezve a Star Citizen az elmúlt hét évben lassan, de biztosan fejlődni látszott. Csakhogy. A jelek szerint hiába a rajongók türelme, hiába a rengeteg egyre hangzatosabb ígéret, hiába a sztárparádé… egyre kevésbé tűnik biztosnak a Star Citizen jövője.
A napokban a Forbes magazinban jelent meg egy írás, amely a fejlesztés aktuális állásáról, a stúdióban folyó munkáról és a rajongók által benyújtott fogyasztóvédelmi követelésről szól. És nagyrészt Chris Robertsről. Róla már csak azért is, mert hiába számít hatalmas névnek videojátékos körökben, a nagy sikerei mellé nagy bukták is társultak. A Star Citizen ugyanakkor minden idők egyik legnagyobb videojáték-projektje, amely hét év után is lázban tudja tartani a rajongókat.
Pedig valójában a projekt szinte sehol sincs, de legalábbis messze nem ott tart, ahol hét év után tartania kellene. És ez leginkább Robertsnek köszönhető, aki a jelek szerint a fejlesztés minden apró részletébe belefolyik. Ennek eredményeként előfordult, hogy csak valamelyik űrhajó védőpajzsának lemodellezésével hónapok mentek el, mert újra és újra visszaküldte az eredményt módosításra. Ugyanez megtörtént a karaktermodellezés során is, éppen ezért másfél év alatt mindössze öt karakter készülhetett el. Roberts ígérete szerint a játékban száz aprólékosan kidolgozott csillagrendszer lesz, amelyeket töviről hegyire bejárhatunk. Nos, ebből mindössze két félig-meddig teljes bolygó, kilenc hold és egyetlen árva aszteroida készült el mostanáig.
Ami viszont ennél is aggasztóbb hír, miszerint hiába dobtak össze közel 300 millió dollárt a rajongók (plusz néhány befektető), ebből 2017 végére mindössze 14 millió maradt a stúdió számláján. Roberts és a cégben szintén magas tisztséget betöltő felesége ekkor új üzleti modellt talált ki a pénzszerzésre. A játékban szereplő űrhajókat kezdték irtózatos pénzekért árulni. Márpedig űrhajóból lesz bőven, egyes források szerint 135 különböző típust lehet megvásárolni a legapróbb vadászrepülőktől a város méretű hordozókig. Ezek ára elérheti a 3000 dollárt is, de bőven akadtak elvakult rajongók, akik ennyit sem sajnáltak értük. Még úgy sem, hogy a beharangozott űrhajók közül csak 87 készült el és próbálható ki az egyébként rendkívül instabil és bugos alfa változatban, a többi mindössze mutatós képek formájában leledzik.
Robertsék számítása valamelyest tehát bejött, hiszen sikerült extra tőkéhez jutniuk. Ugyanakkor a stúdiótól már távozott egykori fejlesztők elmondása szerint elég kilátástalan a helyzet. A munka ugyanis nagyrészt arról szól, hogy újabb és újabb olyan tartalmakat (új űrhajókat vagy már meglévők felújított változatait) gyártanak, amelyeket pénzzé lehet tenni, hogy így tovább finanszírozzák a projektet. A költségvetés nagy részét pedig a marketing viszi el, amellyel az újabb űrhajó-eladások számát próbálják növelni. 22-es csapdája...? A rajongók pedig egyre nagyobb számban lépnek jogi útra, mert átverve érzik magukat és visszakövetelik a játék támogatására szánt pénzüket.
Hol tart most a Star Citizen? Roberts korábban előszeretettel rukkolt elő különböző premierdátumokkal. Volt szó arról is, hogy a Squadron 42 2015 végén, a Star Citizen pedig 2016-ban jelenik meg. Mostanra viszont eljutottunk odáig, hogy előbbi béta változata „talán” megérkezik 2020-ban, míg az utóbbi kapcsán már Roberts sem találgat – legalábbis nyilvánosan…