"A vásznon robog a páncél vonat,
Mellettük dobognak a kozák lovak.
Százszor láttam a Palota ostromát,
Százszor a Cirkáló ágyúját…" - recseg a magnóból egy generáció életérzése a szovjet filmiparról. Kár hogy nem szól hasonló óda a software iparról is, hiszen ha szét is estek, azért a legjobb matematikusaik nekik vannak. Mégis ritka az ha egy ukrán fejlesztőcsapat betör a nagy amerikai játékpiacra. Most azonban nagyon közel kerültünk eme eseményhez.
Az European Wars a XVI századba repít vissza minket: a lovasok és elöltöltős ágyúk idejébe. És a helyszín se kutya… mármint a játékokban elégé elhanyagolt világba: Európába és azon belül Közép és Kelet-Európába. Természetesen rólunk most is megfeledkeztek, de legalább lengyel barátaink léteznek a játékban a többi 15 néppel együtt.
Az ukrán GSC Game World csapat a játékukkal a kozák fegyvernemnek állít emléket, már a címmel is. Ez a fegyvernem - melynek neve a katonákat adó nép nevéből származik - szinte párhuzamosan élt a mi huszárjainkkal. Mindkettő a könnyűlovasság újrafelfedezéséből származik és a kor elit alakulatai voltak. Egy szál karddal és pisztollyal, egy gyors lovon csak a bátorság győzhette le a szembe tüzelő muskétásokat és ágyúkat. De az le is győzte. Sok évszázad legjobbjai voltak és csak a II. világháború vetett véget fénykoruknak, amikor el is tűntek a történelem színpadáról (a kozákok a német, a húszárok az orosz tankok lánctalpa alatt). A játék az eddig látottak alapján gyönyörű. Ezzel szerintem mindenki egyetért, aki megnézi a screenshotokat vagy letölti a demót. A játékmenet is izgalmas és lebilincselő. Azonban van egy kis probléma: ezt a játékot már megírták egyszer. Ráadásul nem is akárkik! A Cossacks félelmetesen hasonlít az Age of Empires sorozat tagjaira. Parasztokkal indulsz, akikkel nyersanyagokat kell gyűjteni, majd épületeket emelni és katonákat termelni, akikkel szét kell zúzni az ellenség telepeit. Ismerős? Nem véletlen…
Lehet azonban, hogy az ukránok választása sem az. Hiszen ez egy jól bejáratott piac. Az AoE mindig listavezető volt. Rengeteg rajongója van, akik az újabb és újabb részeket ill. küldetés lemezeket megszerzik és gyűrik otthon az éjszakába. A terep elő van készítve. Már csak valami újat kellett bevinni, valami nemzeti sajátosságot, amire büszkék lehetnek: a kozákokat. És meg is teremtették benne az "újat". Ez pedig a speciálisan XVI.-XVIII. századi egységek és harcmodor. 80 különböző egységgel ismerkedhetünk meg a virtuális csatatereken, amelyeken igen is fontos a terep, melyek megnehezítik mozgásunkat, de védelmet is nyújtanak. A kosztümös filmekből ismert alakzatokat - és azok előnyeit - is kihasználhatjuk, hiszen az összefogott katonáinknak ilyen parancsokat is adhatunk, ami azért kicsit autentikusabb, mint a "menj ide és ölj" parancs… 4 kampány lesz a játékban, melyek 33 küldetést rejtenek magukban, és önálló küldetésként végigharcolhatunk jó néhány valódi csatát.
Persze nem csak gép ellen játszhatunk majd, hanem 7-en is bekapcsolódhatunk egy-egy vérfürdőbe Interneten, LAN-on vagy modemen keresztül.
Hát ez a Cossacks. Real-time stratégáknak és AoE rajongóknak muszáj lesz beszerezniük egy példányt. A készítők a negyedik negyedévre ígérik a játékot, melyet a német CDV ad ki.