25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Kütyü+hardver

ACT Labs Force RS

Írta: Dino

Az ACT Labs neve hazánkban még nem cseng túl ismerősen, pedig egy színvonalas termékekkel rendelkező amerikai hardware-gyártóról van szó, akik ha nem is a csúcsot képviselik, de mindenképpen figyelemre méltó eszközöket készítenek PC-khez és konzolokhoz egyaránt. Ősszel például ők adják ki az első PC-khez készített pisztolyokat. A cikkünkben bemutatásra kerülő Force RS egy force-feedbackes, azaz erővisszahatásos kormány.

A termék nevében szereplő RS a racing system (versenyzési rendszer) rövidítése, melyben a rendszer több okból is indokolható. Egyrészt nem csak egy kormány, hanem a hozzá kapcsolható pedál is a dobozban van, másrészt viszont a kormányt nem csak PC-hez, hanem konzolokhoz is használhatjuk, egy cseles megoldásnak köszönhetően. Ezen kívül pedig hamarosan megjelenik egy további kiegészítő is hozzá, egy ugyancsak egyedülálló dolog, mégpedig egy többfokozatú váltó, mely őszre várható.

A kormány maga egy kissé otromba szerkezet, melyhez alaphelyzetben csak a pedált csatlakoztathatjuk. Egy nagyobb méretű csatlakozó - valami olyasmi, mint a C=64-es bővítő portja volt - található azonban a hátsó részen, melybe egy külön mellékelt cartridge-et lehet tenni, ez biztosítja a kapcsolatot a számítógép vagy a konzol felé. Természetesen attól függően kell egy ilyen egységet beszereznünk, hogy mihez szeretnénk használni a kormányt. (A megvásárolható Force RS készlet a feliratának megfelelő kártyát tartalmazza, így abban az esetben kell csak külön is vennünk egyet, ha nem csak egy géphez szeretnénk használni, hanem például a PC mellett egy konzolhoz is.) A tápegység is ehhez az egységhez csatlakozik.

Maga a kormány kinézetre kissé igénytelen designú, a force feedbackhez szükséges motort tartalmazó, asztalra rögzítendő doboz elég nagyméretű. A rögzítéshez két fém pánt található az első rész bal és jobb oldalán, melyek elég stabilan rögzítik a kormányt. A kormánykerék az eddig tesztelt kormányoktól eltérően nem gumi borítású, hanem műbőr, ami kényelmes fogást tesz lehetővé, de hosszú játék után eléggé izzad rajta az ember keze. Nagyon pozitív, hogy rengeteg gombot szereltek a kormányra. A kormánykereket három "küllő" tartja, a két felsőn 3-3, az alsón pedig egy gomb kapott helyet, a tengelyen pedig mindkét oldalon egy-egy "fül", melyek együtt egy kétállású kapcsolóhoz vannak kötve. Ez azt jelenti, hogy mindkét oldalon előre és hátra is mozgathatjuk ezeket a karokat, de a két oldalon ellentétes irányú elmozdítás ugyanannak a gombnak felel meg. Összesen tehát kilenc gomb található a kormányon, melyek mellé középre került még egy hat-switch is, mellyel együtt már igazán nem vagyunk hiányában a gomboknak.

A pedálok kivitelezése nagyon jó, a talpazat igen nagyméretű, és stabilan megmarad a padlón is, nem csúszkál, mint például a Saiteké. A két pedál előtt a saroknak elég hely van, ráadásul a pedáloktól balra is található egy nagyobb terület, ahol lábunkat "pihentethetjük", ahogy azt egy normál autónál is tehetjük. A pedálok fém rúdra vannak helyezve, melyeket majdhogynem függőleges irányban nyom le a két vastag műanyag pedálrész. Ez abból a szempontból kicsit ügyetlen megoldásnak mondható, hogy kicsit érdekesen működtethető: kisebb lépcsőkben lehet lenyomni ezeket. Ez nem azt jelenti, hogy előre rögzített fokozatok vannak, de kis erőkifejtés hatására nem mozdul meg a pedál, nagyobb erő esetén viszont a kívántnál jobban süllyed. Ez szerencsére játékok közben nem zavaró.

Technológia tekintetében az ACT Labs az Immersion I-Force rendszere mellett döntött, ami egy elég jó választás, mivel igen finom effektekre is képes ez a technológia. Többek között a Logitech és a Thrustmaster használta még ezt egy-egy kormányához, joystickjéhez. Az elsőként kipróbált demó effektek - motorindítás, kidurranó kerék - igen hatásosak voltak, és játék közben is hasonló pozitív eredményeket mutatott a kormány. Alaphelyzetben kissé nehezen lehet ugyan forgatni a kereket, de játék során ez a probléma egyáltalán nem volt feltűnő. Igen hatásosan érezhető minden effekt játék közben: a faburkolatú úton és az út mellett rázkódik az autó, és a karambolokat is érezni lehetett. Az effektek erősebbek voltak, mint a nemrég bemutatott Saitek kormánynál.

A kormány mellé egyébként két teljes játékot is adtak, a UbiSoft F1 Racing Simulation-jét, valamint a Need for Speed III-at. Ezek mellett még egy CD van a dobozban, melyen a szükséges driverek találhatók.

Az ACT Labs Force RS kormány a hasonló játékvezérlők között inkább a középmezőnybe tartozik. Az erőhatásai jók, de néha kissé pontatlan, és nem mindig áll be teljesen középre. Külsőleg kissé elhanyagolt tervezésű, bár a műbőr borítást nem lehetett látni még másnál. A tengelyen lévő kar kicsit laza, és furcsa megoldás a kétállású kapcsoló, de meg lehet szokni, viszont lehetne hosszabb ez a két kar. Nagyon jó, hogy rengeteg gomb található rajta, és még pluszban egy hat-switch is található a kormányon, mert több programban lehet szükség ennyi funkcióra. Még egy megszokott funkció hiányzott róla, mégpedig az erőhatás kikapcsolásának lehetősége, de ez annyira nem baj, hiszen aki egyszer kipróbált egy force-os kormányt, az nem nagyon akar anélkülire áttérni.

Az ACT Labs Force RS kormány megrendelhető a gyártó cég homepage-éről: www.actlab.com. Az ára sajnos - az ilyen kormányokhoz hasonlóan - ennek se alacsony, 130 dollárba kerül, de remélhetőleg előbb-utóbb a kereslet növekedésével csökkenésnek indul.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Dino

Dino
Kb. 8 évesen ismerkedett meg egy ZX81-gyel, amit egy C64 követett. 1993-tól a Commodore Világnál és utódlapjainál, valamint a ZED-nél dolgozott, majd 1998-ban barátaival megalapította a PC Dome-ot. A többi már történelem...

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!