A Logitech legújabb terméke egy forradalmian új dolog a játékvezérlők területén. A force feedback technológia pár évvel ezelőtt kezdett mindennapivá válni a számítástechnikában, joystickek és kormányok képében. A Logitech azonban most - a force feedback technológia egyik "vezéralakja", az Immersion ötletei és technikai megoldásai alapján - teljesen újat, egyedülállót készített, mégpedig egy force feedbackes egeret.
Az egérhez maximálisan hozzászokott felhasználó elsőre azt veheti észre a Force Feedback Mouse-on, hogy az nem mozgatható teljesen szabadon, ugyanis le van rögzítve a hozzá tartozó alátéthez. Ez azt is jelenti, hogy a mozgástér igen erősen korlátozott - mindkét irányban kb. 3-4 centiméternyit lehet elmozdítani -, az egeret nem emelhetjük fel, és a mozgástartomány van megfeleltetve a képernyőnek, ami sokkal érzékenyebb irányításban nyilvánul meg. Aki tehát szereti nagy területen mozgatni az egerét, annak különösen szokatlan lehet ez a fajta megoldás.
Az egér kinézetre a Logitech tavaszi újdonságához, a játékosok számára tervezett Gaming Mouse-ra hasonlít, tehát ez is három gombos, és a vége felé elkeskenyedik. Kis különbség van a designban, mégpedig annyi, hogy az egér bal oldalán egy kék áttetsző műanyag rész van, mely egy lámpát takar el. Ez akkor világít, amikor a force effektek engedélyezve vannak az éppen futó programban.
Az FF Mouse az USB porton keresztül csatlakoztatható a számítógéphez. Ezen kívül egy tápegységgel áramot is kell biztosítani számára. Az installálás egyszerű, a driver és a kiegészítő szoftverek telepítése után már normál egérként funkcionál a szerkezet, és a játékvezérlők között is megjelenik. Amúgy mellette meghagyhatjuk hagyományos egerünket is, csak arra kell vigyázni, hogy ilyenkor a két eszköz egyszerre üzemel.
Az új technológiát egyelőre még nem sok program támogatja, de a cég igyekszik meggyőzni a játékok és egyéb alkalmazások készítőit, hogy van jövő szerkezetükben. Az egyik hozzá mellékelt program segítségével a Windows 98 grafikus felületét tehetjük "force-feedback-essé", ami azt jelenti, hogy ha például az ikonok fölé érünk a kurzorral, azt érezzük az egérrel, és a gép egy kicsit visszatart, hogy könnyebben rajta maradjunk az ikonon. A görgetősávot mozgatva is érdekes a hatás, egyrészt nehezebben lehet kihúzni a kurzort a sávból, másrészt pedig nyikorgó hangot ad ki a szerkezet, amint erőhatást fejt ki. Kis ikonoknál, gomboknál kissé hátrányos egyébként a force feedback funkció, mert a kimozdításához szükséges erőkifejtés tovább viszi a kurzort, mint a szomszédos gomb.
Az install CD-n lévő program egy másik alkalmazási lehetőséget is demonstrál. A FEELtheWeb azt mutatja meg, miként tehetjük internetes oldalunkat force feedback-essé. Elhelyezhetünk különböző képeket az oldalon, melyek különböző felületűek, például érdes vagy síkos. A gomb lenyomásához is hozzárendelhetünk effekteket.
A tesztelésre kapott termékhez két játékot mellékeltek, a Gruntz egy verzióját, és a Railroad Tycoon II Goldot. Az előbbi a pályán lévő különböző elemeket teszi érezhetővé, az utóbbi viszont komolyabban kihasználja a lehetőségeket, például a buldózer használatakor, vagy különböző épületek építésekor remegni kezd, a gombokra meg a korábban bemutatott FEELitDesktophoz hasonlóan "rásegíti" a kurzort. Az E3-on az Accolade fejlesztés alatti új akciójátékával, a Slave Zeroval is demonstrálták az egér képességeit. Ebben a programban a lövéseket lehetett érezni a Force Feedback Mouse-zal.
A Logitech új egere mindenképpen egy ígéretes dolog. Sajnos jelenleg úgy néz ki, hogy hazánkban nem fog a boltokba kerülni, csak az interneten keresztül lehet majd megrendelni a Logitechtől. Beszerzését azonban nem érdemes elkapkodni, inkább egy kicsit várni kell vele, míg több program támogatja (itt említeném meg, hogy a DirectX-ben már benne vannak az ehhez szükséges függvények), és ekkorra talán az ára is elfogadhatóbb lesz majd.