Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

Microsoft SideWinder Force Feedback Pro

2000.02.13. 00:00 | szerző: Dino | Kütyü+hardver

A Microsoft az elsők között jött ki Force Feedback technológiával ellátott joystickjével, a SideWinder Force Feedback Proval. A szerkezet rendkívüli élménytöbbletet ad a játékokhoz, elsősorban a szimulátorokhoz és az akciójátékokhoz, hamarosan minden játékőrültnek kötelező kiegészítővé válhat PC-jéhez, figyelembe véve, hogy egyre több játék ki is használja már ezt a technológiát.

A force feedback rendszer miatt meglehetősen nagy méretű és nehéz botkormány mellett a dobozban egy tápegység, egy füzet, valamint két CD lemez található. A tápra azért van szükség, mert a géptől nem tudna a szerkezet elegendő áramot felvenni az erőhatásokhoz. A leírás igencsak szűkszavú, összesen öt oldal szól a josystick (és vele együtt a force feedback-es kormány) üzembe helyezéséről, míg kilenc oldalon keresztül különböző licensz-szövegeket találhatunk. A spanyol vagy francia anyanyelvűek viszont örülhetnek, mert mindezt 6 nyelven is leírták a kis füzetben. A két CD korongon a joystick szoftvere, valamint a Microsoft Urban Assault játéka található meg, ez utóbbi angol, német és francia változatban is.

A joystick installálása egyszerű, a gép game portjára és a 220V-os konnektorba kell kötni a megfelelő kábeleket, majd elindítani a CD-ről a setup.exe-t. Ez egyrészt játékvezérlőként telepíti a joysticket, valamint rezidenssé teszi a hozzá tartozó programot, melynek segítségével különböző játékok irányításához programozhatjuk a joystick gombjait.

Lássuk, mi is kerül valójában a kezünk alá! A masszív talpazaton elhelyezkedő kar kialakítása ergonómikus, kényelmes fogású. Ez egyedül a balkezeseknek jelenthet gondot, de ez minden modern botkormánynál így van. A Sidewinder FF Pro joysticken összesen kilenc gomb található, ebből négy a karon helyezkedik el, további négy pedig a talpazaton. A kilencedik gomb a talpazaton lévő Shift, melynek segítségével mind a nyolc gomb kap egy második jelentést is. A karon található még egy nyolcállású hat-switch, mely elsősorban a szimulátoroknál hasznos, a nézőpont változtatására. Még egy forgatható tolóerő-szabályzó is helyet kapott a joy talpazatán, melyet a rajta lévő rovátkáknak köszönhetően kényelmesen lehet forgatni. A gombok egyébként jól kézre állnak, egyedül talán a tolóerő-szabályzó elérése kényelmetlen egy kicsit, ha a talpazat négy gombját is használni szeretnénk.

A Sidewinder Force Feedback Pro botkormánnyal összesen hat irányt vezérelhetünk. A joystick jobbra-balra illetve előre-hátra tolása mellett újabb iránylehetőséget ad a tolóerő-szabályzó tárcsa, valamint kettőt a hat-switch. A hatodik irányt a kar tengely menti forgatásával kapjuk. Ez utóbbi hasznos például 3D akciójátékokban a forgásra, miközben a jobbra-balra irányokra oldalazást állítunk be, vagy egy tankos játékban - mint például a Recoil - a kar döntésével irányítjuk a járművet, míg a tengely körüli elfordítással a tornyot forgatjuk. Ez a sok rendelkezésre álló irány lehetővé teszi, hogy bármilyen bonyolult mozgáskombinációt egyszerűen végrehajthassunk, és mindezt saját ízlésünknek megfelelően konfiguráljuk.

A force feedback hatás csak akkor érezhető, ha fogjuk a kart. Ez első hangzásra triviális, mert ha nem fogjuk, akkor ugyebár nincs mit érezni, de a gép attól még rángathatná a kart. Viszont ez nem így van. A joystick hátsó részén - ahol az ujjaink a karra hajlanak - egy fotocella érzékeli, hogy fogjuk-e a botkormányt. Ha nem, akkor fölöslegesen nem produkálja magát a szerkezet. A joystick érdekessége még, hogy a középre állítást nem rugókkal oldja meg, hanem arról is a force feedback technológia gondoskodik. Ha ez nem tetszik, kikapcsolhatjuk a kezelőprogramban, de akár változtathatunk a középre állítás erősségén is.

A kar helyzetét nem analóg módon, hanem egy digitális-optikai berendezés segítségével állapítja meg a joystick. Ezáltal sokkal pontosabb a finomabb mozgások meghatározása, ráadásul kalibrációra sincs szükség. A joystick belsejében egy 16 bites, 25 MHz-es processzor gondoskodik a force feedback effektekről. Egy 30 mintát tároló ROM és egy 2 kB-os RAM kapcsolódik a processzorhoz a különböző force feedback hatások tárolására. A megfelelő kommunikációs sebességhez szükséges, hogy a joysticket a hangkártyára kössük rá, annak game portja ugyanis MIDI csatlakozás is egyben, és ez az, amit a Sidewinder FF Pro kihasznál: a MIDI interface-en keresztül küldi a gép a joystick számára az információt. Ennél már csak az USB lehet gyorsabb.

Játékprogramokkal kísérletezve a joystick igen jó eredményt mutatott, bár az azért látszik, hogy a technológián kicsit még lehetne tökéletesíteni. Ez elsősorban néhány ütközésnél volt észrevehető, az effekt nem felelt meg a várakozásnak. A force feedbacket kezelő játékok manapság szerencsére egyre inkább szaporodnak. Minden fontosabb szimulátor és akciójáték képes már kezelni, így például a Need for Speed III, a Barrage és a Recoil is. Érdemes mindig kikísérletezni a legjobb beállítást egy játék irányításához. Autóversenyeknél ugyanis nem biztos, hogy gázadásnak a joystick előre tolását a legjobb választani, tapasztalatom szerint sokkal kényelmesebb és precízebb a tolóerő-szabályzóval gázt adni. Ugyanígy nem praktikus a tűzgombra definiálni a gázadást, ha már egyszer analóg vezérlő is a rendelkezésünkre áll. Autós játékoknál egyébként általános, hogy álló helyzetben érezzük a járó motor remegését, menet közben pedig a váltást jelzi a kar egy rándulása. Az pedig természetes, hogy ütközéskor jó nagy rázkódásnak lehetünk részesei. 3D akciójátékoknál - mint például a Recoil demója, vagy a Barrage - nagy hasznunkra válik a sokfajta lehetséges irány. Az előbbiben így külön forgathatjuk tankunkat és annak tornyát, míg az utóbbiban külön beállíthatjuk a fordulást és az oldalazást, valamint a hat-switchre például a fel-le mozgást is. Az egyes lövéseket nem mindegyik program kezelte rendesen, volt, hogy érződött a különbség a gépfegyver és a rakétavető között, de sajnos ez nem általános, ugyanis az egyik program egyáltalán nem jelezte a lövéseket.

A Microsoft tehát egy színvonalas hardware eszközzel járult hozzá a játékok realitási szintjének emeléséhez. A Microsoft Force Feedback Pro egy olyan joystick, melynek beszerzésén az igazán megszállott játékosnak nem szabad sokat gondolkodni, az kapott élmény ellensúlyozza a botkormány egyetlen óriási hibáját, a magas árat (nettó 30.000 Ft körül kapható a szaküzletekben). ■

Microsoft SideWinder Force Feedback Pro

hozzászólások (0)

cikkajánló

Speedlink Regger gamer szék

Miért jó nekem, hogy nem az étkezőből hozott széken ülve osztom a headshotokat?

Logitech G933 Artemis Spectrum Snow headset videobemutató

Egy vezeték nélküli gamer headset járt nálunk teszten.

Samsung C24FG70FQU ívelt gaming monitor

Az ideális gamer monitor?

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.