Az idei ECTS méreteiben minden eddiginél nagyobb volt, sokkal több kiállító és látogató volt jelen szeptember 3-5. között a londoni Olympia kiállítási csarnokban, a show azonban jóval kisebb volt, mint a korábbi években. Ez részben betudható annak, hogy a nagyobb kiadók, mint az Activision, az Eidos és az Electronic Arts egyáltalán nem voltak kint, közülük néhányan inkább egy közeli szállodában vagy más helyszínen mutatták be játékaikat. Azért a tömeg és a hangzavar egyáltalán nem volt kisebb a szokásosnál, a három nap alatt pedig az ember így is látott elég játékújdonságot, a nap végi kimerültség tehát most is garantálva volt.
Az Electronic Arts ugyan nem volt kint a kiállításon, az újságírókat a nyitás előtti nap estére meghívta a London környékén lévő Chertsey-ben lévő új irodaházába. Az iroda egy csupa üveg épület, egy kis tó partján, szóval igen szép környezetben dolgoznak az EA munkatársai. A bemutató az előcsarnokban és a vetítőteremben kapott helyet. Néhány DJ gondoskodott arról, hogy csak kiabálva lehessen beszélgetni, miközben megnéztük a legújabb játékokat.
Vasárnap reggel nyitott a kiállítás. A csarnokokba bejutva láttuk, hogy a nagyok nélkül a show-elemek is megfogyatkoztak, alig volt pár beöltözött játékszereplő, látszólag kevés olyan esemény volt, mely nagyobb tömegeket vonzott egy-egy standhoz. (Korábban ilyenek voltak a Lara fényképezések, a póló-osztogatások, idén inkább a komolyabb dolgok voltak hatásosak tömegvonzás szempontjából, például az NVIDIA standján a Black & White és a Sacrifice bemutatók.)
Játékvezérlők terén - ha nem is PC-s részről - volt néhány igen érdekes, de kissé talán már túlzásnak, idétlenségnek tekinthető újítás. A Guillemot például egy gördeszka-irányítót mutatott be, mellyel a gördeszka és snowboard programokat irányíthatjuk a deszkán való egyensúlyozással. A legegyénibb egy koreai cég Ben Hur-szimulátora volt, ami nem más, mint egy fogatverseny-program irányításához használt kocsi, és a hozzá tartozó két kantár, melyek rángatását érzékelte a szerkezet. Különös volt még a képernyőn látható jeleknek megfelelően rázandó rumba-tök is. A tavalyi E3 óta már minden kiállításon jelen lévő különböző táncoló eszközök (melyek a korábbi játéktermi változatok után szőnyegszerűvé zsugorodtak, és a rajtuk lévő jelekre kell lépkednünk a képernyőn megjelenő nyilak sorrendjében) után a legújabb hasonló szerkezet a verekedős programokhoz tervezett hasonló platform, a Virtual Ring, mely nemcsak azt érzékeli, hogy hova lépünk, hanem azt is, hogy mikor ütünk/rúgunk rajta.
Na de térjünk vissza a PC-s világba. Az új játékbejelentésekből azért nem volt hiány, a legnagyobb érdeklődésre talán a Blizzard Diablo II kiegészítése, a The Lord of Destruction tart számot, de a Havas itt mutatta be először a Warrior Kings stratégiai programot és láthattuk a Gunman Chronicles Half-Life engine-es akciójátékot is. Az SCi-nél a korábban az Europress kiadásában megjelent Rally Championship folytatása jelentett újdonságot. Az eddig inkább szimulátorok terén jeleskedő, jelenleg 15 éves fennállását ünneplő NovaLogic úgy tűnik, szimulátorai és egyéb katonai programjai után - legalábbis részben - profilt szeretne váltani, legújabb bejelentésük legalábbis ilyesmire enged következtetni. A Comanche 4-ről és a megkezdett Maximum Overkillről semmi hír, viszont láthattuk a 2001 elején megjelenő Delta Force: Land Warriort és hallhattunk a Necrocide: The Dead Must Die című, 2001 második negyedévére várható vámpíros akciójátékukról. (Ebből működő verzió még nem volt a kiállításon.) A többi cég újdonságairól és bemutatott játékairól folyamatosan bővülő beszámolónk cikkeiben olvashatsz.
Egymástól igencsak távol kapott helyet a grafikus kártyák piacának két nagy riválisa. A 3dfx a Grand Hall galériáján, míg az NVIDIA szinte a galéria teljesen átellenes sarkán, a National Hallban vert tanyát. Az előbbi a négy VSA-100 processzort tartalmazó Voodoo5 6000 kártyát prezentálta, mely igen látványos eredményt produkált, az FSAA-nak köszönhetően a lépcsős vonalakról teljesen megfeledkezhetünk, emellett pedig elég nagy frame-rate-et is kapunk, bár teszteredményeket nem mutattak még, arra hivatkozva, hogy ez nem a végleges kártya és driver. Az NVIDA igencsak meg van győződve arról, hogy az övék a jobb kártya, beszélgetésünk során legalábbis ez derült ki. A T&L jelentőségét is kihangsúlyozták, meg hogy már egyre több játékfejlesztő cég használja ki az általa megteremtett lehetőségeket. A hardvergyártó cégekről is folytatjuk még a beszámolót.
Szokás szerint kiosztották az ECTS Award díjakat, ezúttal nem egy estély keretében, hanem a nagyobb csarnok galériáján. A fontosabb díjakat a következő cégek illetve termékek kapták:
Legjobb konzol: Sony PlayStation 2
Legjobb PC hardware: 3dfx Voodoo5 5500
Legjobb konzol játék: Perfect Dark (Nintendo)
Legjobb PC-s játék: Diablo II (Havas Interactive)
Az év referencia terméke: Microsoft Encarta 2000
Az év kiadója: Havas Interactive
A 15 újságíró szavazata által kiadott kiállítási díjat a PC-s játékok kategóriában a Shiny Entertainment Sacrifice játéka kapta.
Az ECTS az idén utoljára foglalta el az Olympia kiállítási csarnokait, jövő évtől a hamarosan megnyíló, London Dockland városrészében lévő új ExCeL kiállítási- és konferenciaközpont lesz a kiállítás helyszíne.