Miután a 2001-es ECTS-en elnyerte a kiállítás PC-s játéka díjat, igen nagy figyelmet kapott a német Radon Labs fejlesztésében készülő, több játéktípust – nevezetesen a külső nézetes akciójátékot, a valós idejű stratégiát és az RPG-t – ötvöző Project Nomads. Az érdekes helyszín, az újszerű játékötletek és a látványos 3D motor mind egy egyedi játéknak mutatták a programot, amelyet nagy érdeklődéssel vártak a játékosok. Lássuk, megfelelt-e az előzetesek alapján támasztott elvárásoknak a játék!
A játék az Aeres bolygón játszódik, amely gyakorlatilag már nem is bolygó, hanem annak darabjai: különálló, levegőben úszó szigetekből álló világ. Egy ilyen sziget irányítását kapjuk mi is feladatul. Főhősünket három kalandor közül választhatjuk ki, melyek mindegyike másban jó. John mérnök, aki az épületek terén van igazán otthon. Susie mágus, aki értelemszerűen a varázslatokban jár az élen. Végül választható Goliath, a harcos, aki a legerősebb fegyverekkel rendelkezik, de egyúttal vele legnehezebb a játék. Miután kiválasztottuk a nekünk tetsző hőst, megkezdődik a játék, mely során már nem válthatunk szereplőt.
Egy kis szigeten kezdődik minden. Itt találkozunk az ősi építők egyikének szellemével (aki nem más, mint Basatlface, azaz Bazaltarc), aki időről időre – mintegy tutorial-szerűen – előbukkan az első pályák során. Tőle kapjuk az első épületeket és az első energia-adagokat. A játék során ugyanis ez a két legfőbb erőforrás. A szigetünkkel való navigációhoz, harchoz és kalandozáshoz különböző épületekre van szükségünk, míg az energiát vegyes célokra használhatjuk. A sziget fő épülete a világítótorony, ha ez megsemmisül, vége a játéknak. Fontos az őrtorony is, ennek segítségével irányíthatjuk szigetünket a levegőben. Az erőmű – természetesen mi más is lenne, mint szélerőmű – nyeri a sziget fenntartásához szükséges energiát, melyet később akár el is tárolhatunk silókban. A védelmi feladatokra a lőtornyok szolgálnak. A játékban előrehaladással aztán olyan épületek is elérhetővé válnak, mint a hangár, melyből repülőgépeket küldhetünk az ellenséggel szemben, vagy a szénmezők bányászására használható „collector”. Aki pedig igazán komoly épületekre vágyik, az elkezdhet kísérletezni a kombinálással is, a megfelelő segédeszköz megépítése után.
Első pillantásra egyszerű külső nézetes akciójátéknak hihetjük a Project Nomands-ot, hiszen főhősünket a háta mögött lebegő kamerából láthatjuk, és így mászkálhatunk vele szigetünkön. Az – igazából minimális – stratégiai rész tulajdonképpen az építkezésnél jelenik meg. Az épületek „magját” tároló övünkről választhatjuk ki, mit szeretnénk a szigetre rakni – mivel korlátozott a hely, néha bontásra is szükség lehet –, miután azt pillanatokon belül teljes méretében láthatjuk viszont szigetünkön. Innentől kezdve a mi feladatunk az épületek karbantartása és működtetése, igaz, valamilyen korlátok között erről automatikusan is gondoskodik a program. Egy épület felé fordulva megjelenik, mit is végezhetünk vele – például a lőtoronnyal csodák csodájára lőhetünk –, az elsődleges funkció mellett pedig láthatjuk a lebontás és a javítás opciót. Az utóbbi inkább a bosszantó dolgok közé tartozik, hiszen egy ostrom alatt álló szigeten a lőtornyok irányítása mellett nem igazán jut időnk a javításra is. Szerencsére a lerombolt fontosabb épületek „magja” megmarad, így azok később ismét felhúzhatók.
Szereplőnk irányítása kicsit macerás, aki már otthon van a külső nézetes akciójátékok terén, annak is fog meglepetést okozni a helyenként minden ok nélkül megakadó, oldalazni nem képes főhős. Ezzel szemben a sziget irányításával egyszemélyes játék során sok gondunk nem lesz, az a megfelelő cél elérése után kapott célpontok felé halad, maximum ki- illetve bekapcsolhatjuk a motort, hogy ideiglenesen megálljunk, amíg rendbe hozzuk szigetünket. Ennek megfelelően a játékmenet igencsak lineáris lett: a sziget a készítők által meghatározott útvonalon halad előre, miközben lődözhetjük a ránk célzó repülőket és ágyúkat, illetve mászkálhatunk más szigeteken.
Míg a sziget védelmét leginkább a felépíthető lőtoronnyal oldhatjuk meg, a környező területeken történő kalandozás során varázslatokra lesz szükségünk. Ezek elsősorban lőfegyvernek használhatóak a felbukkanó ellenséges lények ellen. Csak arra érdemes vigyázni, hogy a felrobbanó ellenség mérges gázt terjeszt, így nem érdemes ilyenkor a közelében lenni. (És ez a nehézkes irányítás miatt sokszor nem is olyan egyszerű, mint ahogy hangzik. :)
A játék engine-je alapvetően látványos lenne, ha nem nagyoltak volna el néhány textúrát a fejlesztők. A megteremtett világ összhatása elég hangulatos, az úszó szigetek érdekes helyszínt biztosítanak, a különféle szerkezetek pedig jól feldobják a sivár vidéket. Tényleg szomorú, hogy látványilag mégse sorolható együtt a mostanában megjelent 3D játékokkal.
Amikor másfél éve az ECTS-en először láttam a Project Nomads-et, a fejlesztők bemutatója tényleg igen ígéretes játéknak mutatta, azonban egyrészt az engine-je se lett az igazi, és a játékmenet se lett olyan, amire számíthattunk volna, köszönhetően elsősorban az ügyetlenül megoldott irányításnak. Pedig minden esélye meg volt arra, hogy egy jó kevert típusú játék legyen, mint a Giants: Citizen Kabuto vagy a Sacrifice volt. Kár érte.