A játékipar ugyanúgy működik, mint a filmipar. Évekkel előre beharangozzák az újdonságokat, kapjuk a képeket és a filmeket a játékokból, és mire megérkezik, már szinte mindent tudunk róla, csak játszani kell vele. Ezért is volt nagyon érdekes számomra egy olyan játékot feltennem a gépemre, amellyel előtte nem találkoztam hirdetések és információk formájában. Kis fejlesztő és kiadó termékeként, valamint totálisan ismeretlen játékként az elvárásaim eleve alacsonyabbak voltak, mint a szokásos, előre reklámozott játékoknál, de előrebocsátom, hogy nagyon kellemesen csalódtam benne. No de nézzük magát a játékot!
A játékot műfajilag nagyon nehéz meghatározni, egyfajta valósidejű űrbeli akció-RPG-stratégia keverékként lehetne talán a legjobban leírni, persze ennyi műfaj keveredése esetén talán szerencsésebb, ha magát a játékmenetet írom le skatulyázás helyett. A betanító rész elég rövid és szófukar lett, ez pont a játék újdonságai miatt sajnálatos. Szerencsére részletes magyar nyelvű leírást is mellékelnek a játékhoz, ennek az olvasgatása a játék betanulási ideje alatt elengedhetetlen.
A játék kezdetén a játékos egy űrhajót, minimális felszerelést és pár jótanácsot kap útravalóul. A játékos szabadon kószálhat a galaxisban, amely 15-20 szektorból és szektoronként 3-4 csillagból áll. Minden csillag körül kering egy pár bolygó, közülük némelyik lakott némelyik lakatlan. A lakatlan bolygóknál a játék kiírja, hogy űrhajóknak nem ajánlatos a leszállás, így ezért ezzel nem is próbálkoztam. :-) A lakott bolygókat öt emberszerű szövetséges faj és egy misztikus hatodik (a Klissans) népesítheti be. Míg az öt faj egymással többé-kevésbé harmonikus, békés kapcsolatban áll, addig a Klissansokkal semmilyen kommunikáció nem lehetséges, kérdés vagy válasz helyett azonnal lőnek, és ami a legsajnálatosabb, ezt nagy precizitással és fejlett fegyverekkel teszik. :-) A játékos feladata, hogy az űrhajóját és saját kiválóságát felfejlessze olyan szintre, hogy a Klissansok ellen győztes hadjáratot folytathasson. Ennek számtalan útját-módját építették a fejlesztők a játékba. Csak felsorolásszerűen a lehetőségek: meteorvadászat (majd utána összekapkodni a szétlőtt meteor értékes ásványait), küldetések vállalása és teljesítése, kereskedelem, kalózvadászat, kalózkodás. A játékos maga dönti el, hogy mikor mit és hogyan csinál, a játék akármelyik lehetőséget vagy azok kombinációját választva végig játszható. Amint a játékos úgy gondolja, elég fejlett és erős már a hajója, akkor a menet közben felfogadott társaival együtt megtámadhatja a Klissans-ok anyahajóját és ezzel megmentheti a galaxist. A játék végén egy békésebb megoldás is létezik a nyerésre, fel kell végre deríteni kik a Klissansok és kapcsolatba kell velük lépni, megtudni, miért ez a hihetetlen gyűlölet.
A játék három fő helyszínen játszódik. A bolygókon, a csillagrendszerekben és a hipertérben. A három helyszínen más és más feladatokkal találja magát szembe a játékos. A bolygókon lehet kereskedni és felszerelést vásárolni. Itt kapunk küldetéseket is, amelyeket elfogadhatunk vagy visszautasíthatunk (de akár alkudozhatunk is :-). Az űrhajót indulás előtt fel kell töltetnünk üzemanyaggal, ki kell javíttatni a sérüléseket, és már mehet is a felszállás. Először a bolygó körüli térben találjuk magunkat. Itt lehet elkezdeni a meteorvadászatot. A csillagok körül, amint már említettem több bolygó kering, így akár egy másik lakott bolygóra is ellátogathatunk. A küldetések nagy része azonban arra kér minket, hogy más csillagrendszer bolygójára utazzunk egy adott időn belül. Ekkor kap szerepet a galaxis-térkép, ahol az utazásunkat megtervezhetjük. A hajónk eredetileg elég rövid hipertér ugrásokra képes csak, a gyakorlatban csak több ugrással juthatunk el egy adott távolabbi rendszerbe. Amint a hipertér ugrást kiválasztottuk a galaxis térképen, a hajónk elmegy az adott rendszerbe vezető hipertér kapuig és belép magába a hipertérbe. Itt jön egy újabb érdekes lehetőség. A hajónkat két módon is átvezethetjük a hipertéren. Egyrészt választhatjuk az automatikus vezérlést, ilyenkor a dolog eseménymentes, senki nem támad minket, de mi sem szerezhetünk tapasztalatot és felszerelést. A másik a kézi vezérlés, ilyenkor a hipertérben bóklászó űrkalózok megtámadnak minket, de ha a hajónk elég erős és bízunk a reflexeinkben, akkor zsipsz-zsupsz ripityává lőhetjük őket. A csata végén pedig a jól megérdemelt extra felszerelést beszippanthatjuk az űrhajónk rakterébe. Ez a csata kifejezetten a reflexekre épít, így aki nem bízik a szemmértékében, vagy nem szereti a tiszta akció-lövöldözős játékokat, a játék folyamán végig használhatja az automatikus vezérlést is.
A játék grafikailag megfelel a 2003-as szintnek. 2D-s grafikát kapott, de nagyon sok az animáció, gazdag a színválaszték és jól sikerültek a képek, modellek is. Talán a rendszerkép az, ami az ízlésem számára túlságosan csicsás lett, szerencsére a fejlesztők az egyes grafikus effekteket is ki-be kapcsolhatóvá tették, így a játékos maga döntheti el, hogy milyen szintű látványosságra van igénye a játék alatt.
A hangok-zene kategória ebben az esetben a zene-zörej kategóriát jelenti, mivel beszéd egyáltalán nincs a játékban. Ennek persze az lehetett az egyik oka, hogy a játék egy kattintással átállítható 4 nyelv között (angol, magyar, cseh és orosz), így a beszédek elkerülhetetlenül nagyon sok helyet foglaltak volna el. A játékban egyébként sok az írott szöveg, és dicséretes, hogy a szövegek fordítása is nagyon jól sikerült. A zene, talán szándékosan, a 80-90-es évek játékzenéit idézi fel modern(ebb) hangszerelésben, ezért bár nem zavaró, nem is éri el a mai játékok szintjét. Ez utóbbi megállapítás a zajokra, zörejekre is érvényes.
A játék a szokásos hangzatos „Itt a feladat, meg kell menteni a világot!” jellegű körítéstől eltekintve könnyedre és szórakoztatóra sikerült. Főleg a lövöldözős reflex játék részek miatt nem lehet az egészet véresen komolyan venni. Persze ilyen játék is kell, amelyik a legjobb 80-as évekbeli hagyományokat folytatja, de most már gyönyörű grafikával és nem pici körökkel, meg háromszögekkel. :-) Ezt a 80-as évek érzést erősíti a többjátékos lehetőségek teljes hiánya is.
A játék azoknak készült, akik szeretik a sci-fit, vagy a lövöldözős játékokat általában. A kötetlen játék, a kereskedés és űrhajófejlesztés talán még a stratégia-kedvelőket is lekötheti. A játék azért is érdekes főleg a fiatal játékosok számára, mert az akciódús játékmenetet végig magyar nyelven, az angol vagy más idegen nyelvű programok nehézségei nélkül élvezhetik.