Sok gamer felkapta a fejét, amint tudomást szerzett az egyelőre fejlesztés alatt álló 1848 című játékról. Ugyanis a hazai készítésű program – ahogy a neve alapján is sejteni lehet – az 1848-49-es magyar szabadságharcot dolgozza fel, mégpedig a Panzer General nyomvonalán haladva, körökre osztott stratégia formában.
Akárhogy is töröm a fejem, nem jut eszembe olyan játék (hazai fejlesztés, külföldiekbe kár belegondolni is), amely magyar vonatkozású eseményeket állítana a középpontba. Már annak is örülünk, ha egynémely játékban a magyarok egyáltalán megjelennek valamilyen szinten (pl. a Medieval: Total War vagy a Cossacks kiegészítője, a Back to War). A frissen – ez év elején – alakult Hydrogame pedig rögtön nagy fába vágta a fejszéjét, hiszen teljesen új, ismeretlen vizekre eveztek: eddig még senkinek nem volt gyakorlati tapasztalata abban, hogy hogyan állja meg a helyét egy ilyen típusú játék a magyar piacon. Ugyanis a program – már csak témája miatt is – csak a hazai piacon fog megjelenni, és mindenki rendkívül kíváncsi arra, hogy mi lesz az eredménye ennek a rendkívüli projectnek.
A téma természetesen minket sem hagyott nyugodni, így lelkesen fogadtuk Várhegyi Bulcsú, tervező/programozó (mellékesen volt cikkírónk :-), de dolgozott a Digital Realitynél is, például részt vett a Platoon tervezésében – Dino) megkeresését, aki bemutatta nekünk a kicsiny csapat (3 fő + 2 külsős zeneszerző) korai fázisban lévő programját, valamint válaszol a felmerülő kérdéseinkre. Mivel a játék fejlesztése jelenleg szinte pont félúton tart, így természetesen csak az eddig elkészült részeket tudta nekünk megmutatni Bulcsú, a végleges verzióig még sok nyitott kérdés van, illetve még több változtatás is előfordulhat. No de lássuk, miről is fog szólni az 1848.
A játék az 1848-49-es évek történéseit dolgozza fel, a némileg ódivatúnak számító, ám a fanatikusok körében még mindig nagy népszerűségnek örvendő hexás (azaz hatszög alapú térképen játszódó), körökre osztott játékmenetben, á la Panzer General. A hangsúly ennek szellemében elsősorban a játékélményen lesz, és nem a „videokártya-kiakasztó” grafikán. De a Panzer General-szerű játékoknál ezt már megszoktuk, sőt, épp emiatt szeretjük. A legtöbb tekintetben a PG által lerakott alapokra építkezik az 1848, egyéni ötletekkel, újításokkal megtámogatva.
A játék 4 hadjáratot ajánl (őszi, téli, tavaszi, nyári), valamint lehetőség van az egész szabadságharcot végignyomni, elejétől a végéig. Természetesen minden hadjárat a valóságnak megfelelő alaphelyzetből indít, ténykedésünkkel pedig akár a történelem menetét is megváltoztathatjuk (végül is ez is az egyik legfőbb motivációja a játéknak). Az egész játékmenet egy nagy Kárpát-medence térképen zajlik, itt tudjuk tologatni csapatainkat. Bulcsú elmesélte, hogy a Hadtörténeti Levéltárban kapott egy korabeli térképet, és tulajdonképpen ezt ültették át egy az egyben a számítógépbe.
A térképen való mozgást természetesen befolyásolják a különböző földrajzi adottságok, utak, vasutak, folyók, hidak helyzete. Az időjárás minden héten változik, ami a folyók megáradásához ill. befagyásához, vagy akár az utak járhatatlanságához is vezethetnek. Ezek a Panzer-ből is ismerős motívumok. Csapatainkat viszont különböző formációk szerint mozgathatjuk (pl. támadó, védekező, pihenő, vagy akár menekülő – mondjuk ez utóbbit nem választhatja senki, ebbe az állapotba maximum kerülni lehet :o) ), amelyek nagyban befolyásolják a mozgáspont-felhasználást, a támadásunk hatékonyságát, valamint a felkészültséget, ha minket ér támadás. Hadseregeinknek, valamint egész nemzetünknek is van külön-külön morálja ill. lelkesedése, amelyek összefüggésben vannak egymással, és a csapataink harckészségében nyilvánulnak meg. Mindegyik hadsereget egy-egy tábornok vezeti, az ő tulajdonságaik szintén hatással vannak az egész seregre. A fejlesztők több mint 70 korabeli tábornokot ültettek át a játékba, felkészültségük mértékével és arcképükkel együtt.
A csaták megvívása úgy működik, mint a PG-ben, vagyis amikor a két hadsereg összetalálkozik, a gép kockázza ki az eredményt, rengeteg tényező függvényében (formáció, morál, létszám, stb.). Bulcsú azt mondta, elképzelhető, hogy a csatákat külön is leprogramozzák majd, és akkor ezek amolyan Shogun: Total War módon néznének ki. Ez jelenleg még egyáltalán nem biztos, sok munka lenne vele, külön MI-t is kéne hozzá írni, és hát az anyagi hátteret és a ráfordított időt is figyelembe kell venni. Szóval ez még a jövő zenéje, de ha az 1848-ba nem is, következő játékukba mindenképpen szeretné megvalósítani a részletesen kidolgozott csatákat is.
A játéktéren megtalálhatók a szabadságharc szempontjából legfontosabb városok. Ezek összesen háromféle méretben léteznek. A legerősebbek, mint pl. Komárom, gyakorlatilag bevehetetlenek a játékban, akárcsak valójában 1849-ben. A várostromok a csaták egy különleges formái, itt előbb ostromágyúkkal le kell rombolni a falakat, és csak utána tud összecsapni a két sereg.
A városoknak egyébként is különleges jelentősége van, hiszen ezekben lehet sereget toborozni, valamint ezek biztosítják az utánpótlást, ellátmányt a hadseregeinknek. Az utánpótlás a világtörténelem összes háborújában kulcsmomentum volt, nincs ez másképp az 1848-ban sem. Minden városnak van egy „vonzástere”, és minél távolabb kerülünk tőle, annál kevesebb ellátmányt kapunk egyszerre. Taktikázásra is jó lehetőséget biztosít, hogy pár egységgel az ellenség hátába kerülve megnehezíthetjük, vagy akár meg is gátolhatjuk az utánpótlását, hiszen annak így jóval nagyobb utat kell bejárnia, hogy eljusson a hadsereghez.
A készítők ügyeltek rá, hogy a játék motorja továbbfejleszthető legyen, valamint a program szinte teljes egészében MOD-olható lesz. Utóbbira olyannyira nagy figyelmet szenteltek Bulcsúék, hogy várhatóan még egy MOD-bajnokságot is meg fognak majd hirdetni. Természetesen a multiplayer lehetőség sem marad ki a játékból, hálózaton vagy interneten keresztül két játékos mérheti össze a tudását.
Az 1848-cal tehát egyértelműen a Panzer General kedvelőit célozzák meg, a játékélmény mellett pedig megpróbálnak minél több dolgot a programba építeni a valós történelmi eseményekből is (ami sokszor nem egyszerű, hiszen bizonyos témákból egyáltalán nem maradt fent adat). Ennek érdekében a játékban minden kör elején megjelenik egy kettős jelentés, arról, hogy milyen történések mentek végbe az adott héten a játékban, illetve a valóságban. Így akár össze is hasonlíthatjuk, hogy cselekvéseink mennyire fedik a valós történelem menetét. A történelmi precizitás érdekében a ’48-as téma elismert szakértőjével, Hermann Róberttel is felvették a kapcsolatot, akivel a tervek szerint találkozni is fognak, hogy még hitelesebb legyen a játék. Elismerésre méltó ez a hozzáállása a Bulcsúéknak, hogy szem előtt tartják a játékosok intellektuális fejlődését is. Épp elég szomorú, hogy sok mai fiatal jobban ismeri mondjuk az amerikai polgárháború csatáit, mint a saját szabadságharcáét.
Mindenképpen hiánypótló játék lesz az 1848, hiszen még nem jelent meg ilyen, kifejezetten a magyar piacot megcélzó program. Szintén nagyon szimpatikus, hogy eleve a budget árkategóriában fog megjelenni, kb. 3800-4000 Ft-ért. Ez még egy átlag középiskolásnak/egyetemistának is teljes mértékben megfizethető, és nem is érdemes sajnálni rá a pénzt.
Az 1848 megjelenése a tervek szerint őszre várható. További infókért érdemes átböngészni a www.48.hu oldalt, vagyis a játék hivatalos honlapját, ahol a fórumon a készítők készséggel állnak az érdeklődők rendelkezésére.
És végül még valami: a Hydrogame-nek máris vannak további tervei: az 1848 után – amennyiben az sikeresen szerepel – szeretnének egy hasonló, továbbfejlesztett játékkal a nemzetközi piac felé nyitni, az amerikai függetlenségi háború (1775-83), a lengyel szabadságharc (1830-31), az olasz szabadságharcok (1848-49 és 1859) és a görög szabadságharc (1821-29) feldolgozásával. Természetesen a magyar játékosokat sem akarják kihagyni a jóból, ha lesz folytatás, mindenképpen bele fog kerülni a Rákóczi szabadságharc is (1703-1711).
Ezúton is köszönjük Várhegyi Bulcsúnak a bemutatót és az infókat, a Hydrogame-nek pedig szurkolunk a sikeres folytatáshoz!