25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Aion - Tower of Eternity

Csodás grafikával és szárnyas lényekkel érkezett meg az NCsoft új fantasy MMORPG-je.

Írta: Phoenix 14 hozzászólás

Az MMORPG műfaj már jó ideje csak arról szól, hogy mire is lenne érdemes áttérni a World of Warcraftról. Jöttek-mentek a kisebb-nagyobb címek, de a WoW előfizetői táborában az olyan nagy franchise-ok sem tudtak jelentősebb kárt tenni, mint a Lord of the Rings Online, a Warhammer Online, vagy az Age of Conan. Persze mindegyik WoW-killer akart lenni eredetileg, csak hát valahogy egyiknek sem jött be. Most új kihívó lépett a színre, amely az előjelek, a hype, és a szép lassan adagolt infómorzsák szerint valóban képes lehet az MMO-behemótot megszorongatni.

Aion - Tower of Eternity

A sztori szerint Atreia gyönyörű világa egykor békés volt. Aion, a világ istene megteremtette a balaurokat, hogy vigyázzanak az emberekre, hogy uralkodjanak felettük, ám a balaurok idővel rákaptak a hatalom ízére, egyre agresszívebbek lettek, mígnem Aion sem tudta már kordában tartani őket, így meg kellett teremtenie a tizenkét Empyrean nagyurat, hogy megvédjék a bolygó lakosságát. A két felsőbbrendű faj között hosszú és elkeseredett háború dúlt, mire eljutottak arra a pontra, hogy nincs értelme folytatni, be kellene fejezni a csetepatét, ám a balaurok nem akartak békéről tárgyalni, inkább lerombolták az Aiont megtestesítő Örökkévalóság tornyát. Ez ahhoz a katasztrófához vezetett, hogy Atreia világa – képletesen és szó szerint is – kettészakadt. A torony helyén létrejött az Abyss. A világ két különálló felén két különböző emberi faj alakult ki, és a belőlük "felemelkedett" daevak, az elyosok és az asmodianok. Az elyosoknak, akik a világ alsó felén ragadtak, egy közeli csillag fényének köszönhetően nem kellett sok változást elszenvedniük. Környezetük termékeny és virágzó, ők maguk megmaradtak emberinek, felemelkedésük után fehér szárnyakon repülnek. A világ felső felén élő asmodianoknál már sokkal mostohábbak a körülmények. Szemüknek alkalmazkodniuk kellett az állandó félhomályhoz, kezükön-lábukon karmok fejlődtek, és fekete szárnyakat kaptak. A két faj évszázadokig nem foglalkozott egymással, mígnem belekezdtek az Abyss felfedezésébe. Amint ott egymásra találtak, az elfeledett gyűlölet újraéledt, mivel egymást okolják a katasztrófa miatt, de közben a közös ellenséggel, a balaurokkal is számolniuk kell.

Erre a három fajra vezethető vissza egyébként az Aionban bevezetett PvPvE rendszer, vagyis a két, játékosok által irányított, és a harmadik, MI-vezérelt faj egymás ellen. Karaktergenerálásnál mindenekelőtt választanunk kell az Elyos és az Asmodian fajok közül. (Természetesen egy szerveren csak az egyik faj oldalán indíthatunk karaktert.) Ezeken belül négy kaszt áll rendelkezésünkre, amelyek a felemelkedés során – amikor a közönséges Atreiai halandóból Daeva lesz – kétfelé elágaznak. Vagyis kis túlzással azt mondhatnánk – a mágiahasználók körül ugyanis van némi kavarodás –, hogy végül mindenki megkapja kedvenc WoW-os kasztját... Mint mondtam, további fajválogatás nincs, de a rendkívül sokoldalú karaktergenerálónak köszönhetően csinálhatunk mindenféle testarányokat, bőrszíneket, akár hegyes füleket is, úgyhogy aki törpével, gnómmal, vagy kékbőrű elffel akar játszani, kifarigcsálhatja magának. A két lábon járó tehén, a nyáladzó butaképű ork, na meg az oszlásnak indult hulla már problémásabb eset, na de hát amúgy is, ilyenekkel ki akarna játszani... :-)

Aion - Tower of Eternity

Röpke pár órácska múltán, amint kész a karakterünk és belépünk Atreia világába, a megfelelő faj kezdőhelyén találjuk magunkat. Ebből ugyebár mindössze kettő van, a küldetéssorozatok elég lineárisak, tehát ha több karaktert is akarunk indítani, akkor a kezdő küldetéseket már fejből fogjuk csinálni. Ezen missziók bőséggel vannak szövegezve, tehát aki mélyebben bele akarja ásni magát a világ történetébe, az ezeken keresztül megteheti. A fontosabb küldetéseknek saját kis intrójuk is van. A kezdőhelyen 25-ös szintig kell fejlődnünk legalább, hogy beléphessünk az Abyssba, ahol a komolyabb zsákmányokért folyó harcok és a PvP megkezdődik. Nem szükséges egyébként végtelen grindelésbe kezdeni a jó felszerelés megszerzése érdekében, a játékosok maguk is viszonylag jó holmikat tudnak előállítani. Az abszolút legjobb fegyverekért, páncélokért természetesen keményen meg kell küzdeni.

A játék nagy érdekessége a repülés és a légi harc. Kicsit kétkedve fogadtam a dolgot, hogy itt már tízes szinten mindenféle "ellenszolgáltatás" és teljesítmény nélkül repülhetünk, de ennyire azért nem egyszerű a helyzet. Először is, mert a repülés erősen korlátozott idejű, főként a kezdetekben. Másrészt pedig nagyon sok helyen egyáltalán nem is engedélyezett. A légi harc egyébként igen érdekes. Egyrészről egy nagyon kellemes újfajta élményt nyújt, másrészről viszont nagy odafigyelést is igényel, hogy három dimenzióban gondolkozzunk, ráadásul a fent említett időkorlátozás miatt mindezt gyorsan tegyük. Az Aion egyébként szemlátomást azzal operál, hogy egy kicsit minden egyszerűbb, és egy kicsit könnyebben kapunk meg mindent, mint a WoW-ban. A repülés csak egy példa, de végülis ezekkel a korlátozásokkal teljesen rendben van. (Volt egy játék, ahol gyakorlatilag semmit nem kellett tenni, hogy repülhessünk, már egyes szinten szárnyunk nőtt. Olyan nagy sikere volt, hogy már a címére sem emlékszem... :-) )

Aion - Tower of Eternity

Leegyszerűsítették például a gyűjtögető skillt, amelyet meg sem kell tanulnunk, simán szedegethetünk növényeket és érceket is ugyanazzal a skillel. Az egyéb szakmák is kissé furcsán sikerültek. A kovácsmesterség fejlesztése például úgy történik, hogy egy szobán belül szaladgálunk az üllő és a mester között, aki adja az új recepteket, meg az alapanyagokat is. A gazdaság is kissé enyhére sikerült, legalábbis ha a mai magyar körülményekhez viszonyítjuk... Én kisebb szinteken nem nagyon kerültem anyagi zavarba, mindig mindenre volt pénzem: skillekre, fegyverekre, páncélra, inventory-bővítésre, pedig nem tettem érte semmi extrát, csupán eladtam a szemetet, ami questelés közben összegyűlt. Éppen ezért rengeteg úgynevezett "money sinket", azaz értelmetlen pénzköltési lehetőséget találunk a játékban. És sokkal feltűnőbbek, mint a WoW-ban. Ott is volt tundramamut hátas mintegy 20000 aranyért, de itt például bőrfestéket vehetünk valami 600000 kreditért! Nem, nem a bőrruhára, az arcunkra! Amit a karaktergenerálásnál teljesen ingyen megtehetünk, az később eszméletlen összegekbe kerül. De olyan NPC-t is találtam, aki a karakterünk nemét tudja megváltoztatni... (De ezt nem próbáltam ki, így az árát se tudom, se azt, hogy hogyan csinálják. :-) )

Ezek az egyszerűsítések alapvetően nem is lennének annyira zavaróak, de itt nem állnak meg a furcsa designbeli döntések. Az Aion ugyebár havidíjas játék, ami önmagában nem is lenne baj, manapság ez már csak így megy az MMO-k háza táján, csak egy kicsit feltűnően húzzák a játékosok idejét. Először is a küldetésrendszer egy kicsit nehézkes. Láttunk már sokkal jobbat is ennél, például a Warhammer Online-ban, anélkül, hogy WoW-féle QuestHelper Addonos túlzásokba esnénk. Aztán a gyűjtögetés is kellemetlenül lassú. Itt nem egy progress bar van, hanem mindjárt kettő, az egyik a siker, a másik a kudarc, és valahogy nem érzem az időm elvesztegetését ellensúlyozva azzal az "izgalommal", hogy drukkolhatok a "siker-csíknak", hogy az legyen meg előbb. A legidegesítőbbek viszont az oda-vissza szaladgálós küldetéssorozatok. Van ezekből olyan is, hogy menjek el valahova, ott beszéljek valakivel, aztán már mehetek is vissza, még csak harcolnom sem kell egy percet se. Ezek nem túl nagy problémák, különösebben nem is zavaróak, csak éppen feltűntek. A legnagyobb problémám a játékkal végül is az volt, hogy a WoW-os berögződéseim ellenem dolgoztak, gyakorlatilag mindennek a nevét meg kellett tanulni újra, vagy ugyanaz a kifejezés esetleg itt mást jelent. Ez persze nem a játék hibája, pár extrém esettől eltekintve. A mai napig nem értem, hogy itt a hátizsákot miért cube-nak, azaz kockának hívják, és ha nagyobb batyut akarok, akkor miért cube-artisant kell keresnem... "Elvtársak... a krumplileves, az legyen krumplileves..."

Aion - Tower of Eternity

Ami miatt nagy valószínűséggel sokan felfigyeltek az Aionra, az a játék grafikája. Már az első képeken is látszott, hogy nem mindennapi MMO grafikával lesz dolgunk, emiatt különösen kíváncsian vártam a teljes verziót, hogy ebből mennyi lesz igaz, és nem kellett csalódnom. Az Aion a legszebb MMO, amit eddig láttam, márpedig láttam már jó néhányat. Találni persze apróbb hiányosságokat, ha valaki direkt azt keresi, de semmi olyasmi, ami konkrétan szúrhatná az ember szemét. Hangok terén már kicsit felemás a helyzet. Az aláfestő zenékkel nincs semmi gond, azok nagyon kellemesek, de néhány karakter hangja kifejezetten irritáló, és a mágusok "varázsigéi" is igen hamar unalmassá válnak. A kezelés sok újdonságot nem tartogat, aki látott már MMO-t, annak nem fog meglepetéseket okozni. Pár kellemes apróság van azért, de ezeket hamar meg lehet szokni. (Vannak emote-ok, aminek hatásuk is van, például ha leülünk pihenni, akkor gyorsabban gyógyul a karakterünk. Aztán vannak a chain-skillek, amelyekhez még csak nem is kell egy második gombot megnyomnunk, az alap skill ikonját lecseréli az újra.)

Összességében véve az Aion nagyon kellemes új élmény jelentett számomra. Bár sok újdonságot nem nyújtott, majd' minden elemét láthattuk már máshol is, ez az új keverési arány azonban nagyon jól sikeredett. A hab a tortán a kimagaslóan szép grafika, és a "saját szárnyakon repülő humanoidok" is sokaknak érdekes téma lehet. (Angyal-fetisiszták, Aionra fel!) Aki tehát egy kicsit is érdekelt az MMO-k világában, az mindenképp nézze meg közelebbről.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

85%
grafika
10
hangok
8
játszhatóság
8
hangulat
9
Pozitívumok
  • Gyönyörű CryEngine 1-es grafika
  • Jól ismert régi MMO-elemek tökéletesítve
Negatívumok
  • Feltűnő időhúzások
  • Lineáris küldetések
  • Kevés faj

További képek

  • Aion: Tower of Eternity
  • Aion: Tower of Eternity
  • Aion: Tower of Eternity
  • Aion: Tower of Eternity
  • Aion: Tower of Eternity
  • Aion: Tower of Eternity
  • Aion: Tower of Eternity
  • Aion: Tower of Eternity

Aion: Tower of Eternity

Platform:

Fejlesztő: NCsoft

Kiadó: NCsoft

Forgalmazó: An-Tec

Megjelenés: 2009. szeptember 25.

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

_Sun_
_Sun_ [827]
Elinduld a trial, egy meghívásos változatban. Részletesebben itt.
Jc
Jc [1724]
Sziasztok!:)

Azért irok mert eladnám az Aion account-om ha érdekel valakit :)
Standard Edition-os és Elyos oldalon van egy lvl35, majdnem 36os Sorcerer-em, végül is új game-hez képest egész jó gear-ben van, majdnem full kék meg van egy Orange Orb-om is. Szóval szintben meg picit fölötte PvE/PvP-ben megállja a helyét böven, jelenleg a Spatalos Serveren van és nem használtam el a free migration-t, szóval ingyen átvihető bárhova.
Cuzamme 5000Ft-ért vihető mindennel együtt:)

Természetesen minden számla, papir, cd-key megvan a game-hez és értelemszerüen oda is adom mellé.

Ha van akit érdekelne, vagy bármi egyéb kérdésetek lenne akkor irjatok bátran ide, vagy priviben, vagy a -ra.

Köszönöm:)
Moken
Moken [1819]
érdekes, hogy a cikkben a Guild Wars kifejezés mégcsak elő sem fordul ;\
Zomil
Zomil [605]
Ha kimaxolt alatt 50-es karaktert értesz, akkor már vannak kb. 1hete lvl 50-es magyarok :)
Ha pedig max szint és felszerelést nézed, akkor tényleg nem kevés idő ugyanis, az csalódni fog aki a wow féle free epix-hez szokott, itt ugyanis egy-egy komolyabb drop-ért/kraft-ért bizony meg kell szenvedni, pl. nincs olyan, h insta végi bossok fix cuccot dobnak, gyakran előfordul, h üres kézze távozol az instábol

Ami persze nem baj :) igy legalább van érteke az ilyen cuccoknak.

Jah és annak se ajánlot akki nem szeret party-ban játszani, ugyanis egy idő után kulcsfontosságú lesz a szintezésben a partyzás.
És 1v1-re se nagyon szabad számítani, ez bizony a mass pvp-röl szól :)
Madrac
Madrac [4264]
Egesz pontosan a tortenet szerint csak ott kepesek repulni a karakterek ahol eleg magas az aether koncentracio.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (14 db)