26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Natural Selection II

Újabb legendás mod tért vissza teljes játékként.

Írta: Zoo_Lee 3 hozzászólás

Kíváncsi lennék, hol tartana ma a multiplayer játékok kultúrája, ha anno a Half-Life első része nem teszi lehetővé a széles körű modolást. Így született meg a Counter-Strike, annak Condition Zero című „folytatását” készítő csapat kezdte el a munkát a Left 4 Dead első részén, és végül, de nem utolsó sorban ekkor került a Valve figyelmébe az eredetileg Quake-modként indult Team Fortress is. Ezek a modifikációk hatalmas sikert arattak, és szinte mindegyikük önálló, sikeres szériát alkot, de az egyik legsikeresebb mod, a Natural Selection nem adott életjelet magáról – egészen a közelmúltig.
Emlékszem, a gamescomon a hatalmas tömeg elől menekültem be az Unknown Worlds standjára, gyakorlatilag semmilyen háttérinfóval az ott prezentált játékot illetően. De ha már egyszer ott voltam, és sehol máshol nem találtam olyan helyet, ahol az egy négyzetméterre jutó emberek száma nem lett volna legalább egy tucat, úgy döntöttem, akár ki is próbálhatom az ott mutogatott játékot – végül több mint egy órára ragadtam ott, nagyon rákattantam a játékra, beszélgettem a fejlesztőkkel, és rohannom kellett, mert majdnem lekéstem a következő megbeszélt időpontomat.

Natural Selection II

De mi is a Natural Selection lényege? A modot 2002-ben töltötte fel a netre Charlie „Flayra” Cleveland, az Unknown Worlds alapítója, akinek az az ötlete támadt, hogy többjátékos módban egymásnak ugraszt egy szakasz tengerészgyalogost és néhány rusnya, mutáns idegen szörnyet, à la Bolygó neve: halál. Viszont hogy a hangulatos, Alien filmeket idéző pályák mellett még valami mással is feldobja a játékmenetet, csavart egyet az addig megszokott csapatalapú játékok szabályain, és lehetővé tette, hogy egy-egy játékos speciális parancsnoki épületekbe szálljon, onnan RTS-nézetben lássa a játékot, és feladatokat adhasson társainak, például nyersanyagtermelő épületek felállítását, a térkép bizonyos pontjainak elfoglalását, különböző fegyverdepók, műholdvevők/zavarók építését, kijelölt ellenfelek elpusztítását. A játék akkor ért véget, ha az összes játékos meghalt és az összes egységtermelő respawn pont megsemmisült, vagy ha elpusztult az összes parancsnoki bázis (szabadon lehetett másodlagos bázisokat kialakítani, akárcsak egy rendes RTS-ben), így a győzelem egyszerre múlt a parancsnok taktikusságán és a többi játékos összetartásán. Mindez egy évvel a hasonló jellegű Savage: Battle for Newerth és három évvel a Battlefield 2 kísértetiesen hasonló parancsnoki módja előtt – a következtetéseket mindenki vonja le magának.

Natural Selection II

A mod természetesen hatalmas sikert aratott, a mai napig játékosok százai játszanak vele rendszeresen (akit érdekel, ingyenesen letölthető, csak egy eredeti Half-Life kell a futtatásához), és az Unknown Worlds pár éve végre bejelentette, hogy készül a már önállóan futtatható második rész. És elmondhatom, több óra játék után legalább akkora sikert jósolok neki, mint az eredeti modnak. A két játszható fél közti balansz tökéletes. Az emberek távolsági fegyverekkel rendelkeznek, képesek jetpacket, mechát, erősebb fegyvereket lehívni, nagy tömegben és távolságról halálosak, míg az idegenek erőssége a gyorsaság, a lopakodás és a szinte azonnali halál közelharc esetén, ráadásul egy bármikor beindítható evolúciós folyamat révén (küldetések végrehajtásával és ellenfelek leölésével nyert nyersanyagokért cserébe) képesek nagyobb, erősebb bestiákká válni, speciális támadásokra felkészíteni magukat, szárnyakat növeszteni. Utóbbiak ráadásul képesek a pálya megváltoztatására is. Amerre a bázisuk terjed, lassan gusztustalan, zöld nyálka borítja be a talajt és a falakat, képesek nyálkával eltorlaszolni egyes járatokat, speciális épületek (tulajdonképpen az idegenek mikroorganizmusok, és minden, az egységektől az épületeken át a nyálkáig a kaptártudatukra rákapcsolt kis élőlényekből áll) segítségével láthatatlanná válni. És ami a leginkább tetszett: tönkretehetik a pályák egyes részein az áramellátást, amitől teljesen sötétségbe borul az adott rész, és míg ők a sötétben is látnak, az emberek zseblámpákkal kénytelenek keresni az utat. Kedvenc élményem a tesztelés során az idegenek oldalán volt, aktuális lényemet olyan mutációkkal szereltem fel, hogy a szokásosnál is gyorsabb legyen, és a támadása semmilyen hangot ne adjon ki. Egy viszonylag nagyobb teremben csapattársaimmal szétrágtuk a generátort, az összes fény azonnal elszállt, a vészvilágítás gyakorlatilag semmit sem ért. Pont ekkor lépett be néhány ember – még nem aktiválták a zseblámpákat – villámgyorsan, néma csöndben kaszáltam le őket, fogalmuk sem volt, mi történt pontosan.

Natural Selection II

A hangulat egyszerűen eszméletlen, nem csak a multiplayer csaták szokásos adrenalindús, pörgős atmoszférája adott, de hála a pályák felépítésének és a játékmenet fent említett elemeinek, néha úgy éreztem magam (emberi oldalon), mintha egy többfős Dead Space-t tolnék. Mindehhez még remek zenék is társultak, a grafika és a látvány elsőrangú, pályából már indításkor is bőven eleget kapunk, de a fejlesztők folyamatos frissítésekkel is ellátnak majd minket. A közösség és a csapattársak pedig emellett végtelen kedvesek és segítőkészek voltak a teszt alatt (ezen a ponton jegyzem meg, főleg ha parancsnokként akartok részt venni a játékban, nagyon ajánlott a mikrofon), és kezdők számára külön rookie szerverek is folyamatosan rendelkezésre állnak. Hiba egyedül a sok lag miatt volt, de a folyamatos javítások során hellyel-közzel már ezt sikerült orvosolniuk a készítőknek, illetve néha olyan patthelyzetek alakultak ki, hogy egyetlen meccs több mint egy órán keresztül húzódott, mivel a parancsnokok képtelenek voltak dűlőre jutni, és elpusztítani egymás bázisait, ami valljuk be, ha éppen csak egy rövid menetet szeretnénk, de nem akarjuk a társainkat cserbenhagyni, nem túl szerencsés.

Natural Selection II

De nem szaporítom tovább a szót, a Natural Selection II szinte tökéletes multiplayer játék lett. Hangulatos, addiktív, ehhez mérten még az indulási ára is egész baráti (23 euró). Bár a rengeteg free-to-play vetélytárssal nem lesz egyszerű versenyezni, nagyon remélem, hogy sikert arat majd, megérdemelten válhatna kultuszjátékká.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

85%
grafika
8
hangok
9
játszhatóság
9
hangulat
9
Pozitívumok
  • Nagyon addiktív
  • Remek közösség
  • Tökéletes hangulat
  • Hihetetlen jó egyensúly a két fél között a látványos eltérések ellenére
Negatívumok
  • Néha csúnya lag tapasztalható
  • Egy-egy meccs akár több órára is el tud húzódni – nem feltétlenül ideális rövid, pörgős menetekre

További képek

  • Natural Selection II
  • Natural Selection II
  • Natural Selection II
  • Natural Selection II
  • Natural Selection II
  • Natural Selection II

Natural Selection II

Platform:

Fejlesztő: Unknown Worlds Entertainment

Megjelenés:
2012. október 31. PC
n/a: Mac, Linux

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

MattMatthew
MattMatthew [11787]
Még 8 órán keresztül 2,29 ejróért vesztegetik... nagyon gondolkozom rajta, hogy be kéne szerezni...
Zoo_Lee
Zoo_Lee [408]
Szerencsére úgy tűnik, meg is kapja a megérdemelt figyelmet a játék, az egymillió eladott példányt már átlépte :)
Stroke31
Stroke31 [76]
Ez egy meglepetés játék számomra. Nem is emlékszem, hogy az elmúlt években olvastam volna róla. Egy hete játszok vele és nagyon meggyőző. Végre egy játék, amiben találok magamnak is újdonságot és kihívást. A jó közösséghez pedig annyit, hogy eddig egyetlen egy magyar játékossal sem találkoztam. Legalábbis nem vettem észre, hogy magyarokkal játszottam volna. Egy Counter-Strike vagy Left 4 Dead közösséghez képest valóban segítőkészebbek az emberek és nem megy a sírás, rinyálás, mint mondjuk L4D versus közben. Remélem sokáig megmarad ilyennek a program.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (3 db)