Lassan 15 éve, hogy hódító útjára indult az Europa Universalis sorozat. Az ún. „grand strategy” kategóriába tartozó stratégiai játéknak augusztusban jelenik meg a legújabb, négyes sorszámmal ellátott epizódja, erről kérdeztük a Paradox Development Studio munkatársát, a projektet vezető Thomas Johanssont.
Ez már a negyedik Europa Universalis játék, és még mindig számos újítás érkezik. Melyek a legnagyobb újdonságok ebben az epizódban?
Alapjaiban az Europa Universalis IV még mindig a birodalmad építéséről szól, a felfedezések korában, kereskedelem, felderítés, diplomácia és hadviselés segítségével. Egy országot irányítasz, végigvezérelve azt a történelmen. A játék sandbox típusú, így játékosként te magad szabod meg a célokat és választod meg sorsodat. Ennek megfelelően a játék alapvető elemei nem változnak az előző részekhez képest.
De ha a konkrét játékmenetről beszélünk, azt mondanám, hogy az új kereskedelmi rendszer és az új uralkodói hatalmi erők rendszere a legnagyobb újdonságok, és ahogy ezek átszövik a játék minden elemét. Mindkét rendszer teljesen új, és a játék eddigi rajongóinak egész egyedi élményt nyújtanak majd.
Az Europa Universalis játékok mindig is elég összetettek voltak. Hogyan éritek el, hogy a játékmenetet egy kezdő játékos is élvezze, de a hardcore rajongóknak is megfelelő kihívás legyen?
Attól még, hogy egy játék összetett, ez nem jelenti azt, hogy bonyolultnak kell lennie. Rengeteget dolgoztunk az Europa Universalis IV kezelőfelületén, az volt a célunk, hogy megtartsuk a hardcore rajongók által kedvelt komplexitást, de egyúttal az új játékosok is könnyen megbarátkozzanak a játékkal. Folyamatosan finomítottunk rajta, megnézve, hogy mi a legszórakoztatóbb a játékban és azt hogyan tehetjük átláthatóvá. Átdolgoztuk az interfészt, jobb oktatórészt készítettünk és a segítségek rendszerét is fejlesztettük munkánk során.
Mit javasolnál egy Civilization vagy hasonló stratégiai játékhoz szokott játékosnak, hogyan kezdjen neki az Europa Universalis IV-nek?
Úgy gondoljuk, az Europa Universalis sorozatot az teszi egyedivé, hogy a hatalmas játéktér a történelmi részletekre való odafigyeléssel párosul, miközben a világ bármely országával játszhatunk. Mivel minden ország más, nem lesz két egyforma lefolyású játék, már csak a saját magunk által meghatározott célok miatt sem.
A Civilization játékok egyik erőssége, hogy induláskor nem sok lehetőségünk van, így az új játékosok könnyen kiigazodhatnak rajta. Ezzel szemben az Europa Universalis szinte minden lehetőséget megad azonnal a játék kezdetekor.
Tudjuk, hogy a játékainkat még nem ismerő játékosokat elrettentheti ez a sok lehetőség, de ne feledjük, hogy csak azért, mert valamit megtehetsz, nem jelenti azt, hogy meg is kell tenned. ;-)
Az Europa Universalis attól különleges, hogy a játékos választhatja meg, mit akar csinálni és milyen célokat szeretne elérni. Azt tanácsolnám az új játékosoknak, hogy ne akarjanak azonnal mindent kipróbálni és megtenni. Nézd meg az országodat, válassz bővítési irányt és kezdj bele. Attól függően, hogy honnan indulsz és ki vagy, meg fogod találni a birodalmadnak leginkább megfelelő stratégiát. Az Europa Universalis egy sandbox játék, a győzelem tőled függ. Határozz meg egy célt és vágj bele a világ felfedezésébe a saját tempódban!
Mit gondolsz, melyik ország a legmegfelelőbb egy kezdőnek? Lesznek olyan eltérések, amelyek miatt ez számít?
Ez egy nehéz kérdés, mivel sandbox játékként a különböző országok különböző játékstílusokhoz passzolnak. De ha választanom kellene, Kasztíliát vagy az Ottomán Birodalmat mondanám (bocs, Magyarország). Ezek Európa szélén fekszenek, szomszédaik gyengébbek náluk, így a játékosnak van ideje bővülni és felvirágoznia.
Mennyire szorosan követi a játék a valós történelmi eseményeket? Elérhetjük például, hogy Magyarországot ne foglalja el az imént említett Ottomán Birodalom a XVI. század elején?
Az Europa Universalis IV nem követi a valós történelmi eseményeket, ehelyett történelmi kezdést (legalábbis olyan szinten, ahogy a játékban ez lehetséges) és történelmi korlátokat adunk. Utána rajtad múlik, hogyan alakítod országod sorsát.
A történelemhűség mindig is egy olyan szempont volt a Paradox Development Studios játékaiban, amely kiemelte azokat más népszerű stratégiai játékok közül. Létrehozhatod kedvenc „mi lett volna, ha” szituációdat, de ugyanakkor a történelem igen változatos játékmenetet is eredményez. Ha minden ország egyedi, minden új elkezdett játék egyedi lesz. Az Europa Universalis IV-ben ezt az aspektust különösen ki szerettük volna emelni, hogy minden jelentősebb ország teljesen egyedi legyen játékmenet tekintetében. A korszak nagyobb országai külön ötletlistákat kapnak, amelyekről választani lehet országunknak. Így még inkább ízlésünknek megfelelőre alakíthatjuk az országokat, még tovább növelve az újrajátszhatósági faktort.
Sokat dolgoztunk történelmi események, döntések és küldetések beépítésén is, a rendelkezésre álló időnk függvényében minél több országhoz. Ha egy jelentősebb országgal játszol, mindenképpen azt szeretnénk, hogy úgy érezd, hogy annak történelmi kontextusában játszol, de ettől függetlenül teljesen úgy játszhatod az EU4-et, ahogy szeretnéd. Dinamikus rendszert hoztunk létre, amelyben minden országnak megvannak a sajátosságai és alapvető irányai a történelmi útján, anélkül, hogy a játék olyanokat várna el, amelyek nem passzolnak ahhoz, ahogy épp játszol.
Az Europa Universalis IV Magyarország részéről sötét korszakban indul, a várnai csata után. Egy négyévessel az uralkodói trónon igencsak sérülékeny leszel. De Magyarország még csak egy közepes méretű ország a játék elején. Ha az ottománok elidőznek a Bizánci Birodalom utolsó darabjainak elfoglalásán, és kihasználod a magyar nemzeti eszmék előnyeit, erős pozíciót építhetsz ki, mielőtt támadnának. De más érdekes döntéseid is lehetnek, például a trónon hagyhatod a négyéves Habsburgot, vagy átadhatod a hatalmat Hunyadi János kormányzónak. Több ország ilyen: vannak történelmi erősségeik és gyengeségeik, pár érdekes történelmi döntésük, de a nemzet sorsa a te kezedben van.
Beszélnél kicsit az új kereskedelmi rendszerről?
A kereskedelem egy olyan terület volt az Europa Universalis szériában, amely nem sokat változott az első rész óta, így igencsak megérett az átdolgozásra. Olyan megoldást kerestünk, amely egyetlen rendszerbe kapcsolja a provinciák irányítását, a kereskedőket és a hajóflottákat. Az új rendszer teljesen megváltoztatja az eddigi megoldást, a fő játékba beépülve, egyúttal új lehetőséget adva a meggazdagodásra. A kereskedelmet a játékmenet központi elemévé szeretnénk tenni, hogy egy kereskedőbirodalom ugyanolyan lehetőség legyen, mint egy szárazföldi.
Az egyik célunk az volt, hogy tiszta szerepe legyen a hajóflottáknak a játékban. A flották védelmezik és előrelendítik a kereskedelmet, a kereskedelem pedig pénzt jelent. Egymással összekötött kereskedelmi csomópontokat hoztunk létre. Némelyik egyszerűen továbbküldi a kereskedelmet a lánc következő pontjára, de némelyikük kereszteződésként funkcionál, ahol kereskedőkkel választhatunk a lehetséges irányok közül. Erre egy példa a Vörös-tenger bejárata. A játék kezdetén minden kereskedelem a Vörös-tengeren keresztül zajlik a Földközi-tenger irányába. Egy vállalkozó szellemű ország (mondjuk Portugália) azonban felfedezheti magának a Jóreménység fokát megkerülő útvonalat, így átirányítva a Nyugat-Európába irányuló kereskedelmet. Területeket uralva és flottákat küldve erősíthetjük a kereskedelmi útvonalat, nagyobb szeletet szakítva ki a vagyonból.
Nagyon szépen néz ki a játék a videókban és screenshotokon, mennyire lesz ez hatással a rendszerkövetelményre. Játszhatunk vajon majd egy átlagos notebookon?
Örülünk, hogy tetszik az új grafika. :-) Az Europa Universalis III óta egy vadonatúj engine-t fejlesztettünk, amely a Crusader Kings II-ben debütált. A Clausewitz Engine 2.5 újdonságai láthatóak a térképen, miközben az Europa Universalis IV minimális rendszerigénye ugyanaz marad, mint a Crusader Kings II stratégiai-RPG játékunké. Azt szeretnénk, elérni hogy akinél rendben fut a CK2, az az EU IV-gyel is játszhasson.
Végül ejtenél pár szót a multiplayer rész főbb változásairól?
Olyan rendszert dolgoztunk ki, hogy a multiplayer játékokba akár menet közben is be lehessen szállni. Ha valaki kiesik, nem kell majd újraindítani a játékot, a kiesett játékos újrakapcsolódhat, és minden onnan folytatódhat, ahol félbemaradt. Mivel mi magunk is rengeteget játszunk az irodában multiplayert, szeretnénk, ha minél több ember felfedezné, milyen szórakoztató a stratégiai játékainkat ilyen módon játszani. A fent említett hot-join lehetőség mellett újjáírtuk a játszótárskereső funkciót [matchmaking] és a saját szerver hostolását is. Azt szeretnénk, hogy amennyire csak lehet, egyszerű legyen multiplayer játékba kezdeni, mert úgy gondoljuk, ez a mód sokat ad az újrajátszhatósághoz, így hosszabb ideig élvezhetik a rajongók játékainkat.