A gyűjtögetős kártyajátékok új reneszánszukat élik manapság. A röviden csak CCG-nek (Collectible Card Game) titulált játékokra a mi generációnk is emlékszik. Akkor még a Hatalom Kártyái és a Magic volt az alap, manapság inkább a Yu-Gi-Oh és társai. A fizikai valójukban gyűjthető és játszható kártyajátékok számítógépes variánsai és klónjai igencsak elkezdtek terjedni manapság. Ezen frontot erősíti a Blizzard legújabb szüleménye, a Hearthstone: Heroes of Warcraft.
A Hearthstone: Heroes of Warcraft alcímének megfelelően a Warcraft világára épülő CCG, amelyben tematikus paklikat állíthatunk össze és küzdhetünk meg az MI-vel, vagy másokkal online. Aki játszott már hasonló kártyajátékokkal, azoknak pofonegyszerű lesz elkezdeni, de aki nem, azoknak egy remekül összeállított tutorial áll a rendelkezésére a bemelegítéshez.
Minden pakli egy adott hőst képvisel. Kilencféle hős közül választhatunk, mindegyiknek saját erősségével és gyengeségével. Mindnek vannak saját kártyái, amit csak velük használhatunk, de vannak semleges kártyák is, amelyeket bármely hős paklijába betehetünk. Alapból a 30 lapot tartalmazó paklikat mi állítjuk össze saját belátásunk szerint, saját gyűjteményünkből. Új kártyákat meccsek megnyerésével és hőseink szintjének növelésével kaphatunk, de a játékbeli pénzmagot – vagy esetleg saját bankkártyánkat – felhasználva vásárolhatunk kiegészítő pakkokat is, amelyekben véletlenszerű lapokat kapunk. A hősfüggő és semleges kártyák besorolásán kívül kártyáink értéke is változó, ami a gyűjtögetési faktort óhajtja feljebb tornázni. A kevésbé elterjedt és a kifejezetten ritka kártyák nem feltétlenül erősebbek vagy hasznosabbak sima társaiknál, de presztízsként sokat érhetnek a tulajdonosának. Ám nem csak bemondásra tudjuk egy kártya értékét, hanem a kinézete is tükrözi azt: aranyborítás, csicsás design, esetleg egyéb díszítőelemek jelzik egy adott kártya ritkasági fokát és így annak értékét.
A játék maga könnyen tanulható és nagyon hasonlít sok, már meglévő rendszerre, így akik korábban már játszottak CCG-vel, azoknak pofonegyszerű lesz a váltás. Egyik hősünk alap- vagy általunk összeállított pakliját kiválasztva a rendszer keres nekünk egy szintünkhöz illő ellenfelet (már ha nem a gép ellen játszunk). Induláskor pénzfeldobással dől el, ki kezd, majd a játékosok felváltva következnek. A kezdőjátékos három kártyát húz, a másik pedig kap egy extra kártyát és az Érme kártyát is, amellyel kijátszás után arra a körre egy plusz manát kap. Mindkét hős 30 HP-val kezd, a játék célja az ellenfél HP-jának nullára redukálása (azaz megölése). Minden kártyának van egy manaköltsége, amellyel a kezünkből kijátszhatjuk azt. Mindkét játékos 1 manával kezd, majd minden kör elején húzunk egy kártyát és eggyel több plusz manát kapunk, így egyre értékesebb vagy több kártyát játszhatunk ki körönként.
Kártyákból alapvetően kétfajta van: lények és varázslatok. A lénykártyáknak van egy támadás és egy HP értéke, ezek a lapok kijátszás után az asztalra kerülnek, és ezeket használhatjuk ellenfelünk és azok lényeinket támadására és/vagy védekezésre. A varázslatok általában egyszer kijátszható hatások, amelyek sokféleképpen változtathatnak a játékmeneten. A lényeknek lehetnek különleges képességei is, mint például a „taunt”: ez élő pajzzsá alakítja az adott lényt, amelynek megölése nélkül nem támadhatjuk közvetlenül az ellenfél hősét vagy más lényeit. A „windfury” képességgel egy körben kétszer támadhat az adott lény stb. Persze ennél jóval összetettebb vagy furmányosabb különlegességei is lehetnek a lényeknek és varázslatoknak, így remek taktikázási lehetőséget nyújtanak, fel kell készülnünk minden eshetőségre.
A sima gyakorló és rangsorolt küzdelmeken kívül van egy extra játékmód is, ez pedig az Aréna. Ide apró nevezési díj ellenében tudunk belépni (amit vagy a játékbeli aranykészletünkből vagy valódi pénzmaggal tudunk megváltani), és ide nem hozhatjuk magunkkal a már meglévő paklijainkat. Belépés után három véletlenszerű hős közül választhatunk, akivel az arénában harcolunk majd. A választás után hármasával kapunk véletlenszerű lapokat, amelyek közül egyet-egyet kiválasztva kell kialakítanunk a 30 kártyából álló „Arénapaklinkat”, legjobb tudásunk (és szerencsénk) szerint. Itt már olyan kártyák is felbukkanhatnak, amelyek nincsenek benne saját gyűjteményünkben. Ezután a gép választ nekünk egy hozzánk méltó ellenfelet a többi arénás közül, és indulhat a küzdelem. Kapunk egy nagy, szimbolikus kulcsot is, amelyet meccsek megnyerésével fejleszthetünk, és amelyet az arénás játékunk végén ajándékokra válthatunk. Minél több meccset nyerünk, annál jobb díjakat zsebelhetünk be. A félig véletlenszerű, félig taktikus hős- és pakliösszeállítás igencsak érdekes és változatos játékot biztosít minden belépőnek. Vigyáznunk kell viszont, ugyanis egy adott arénapaklival összesen háromszor veszíthetünk. Ha ez megtörténik, addigi győzelmeinkért cserébe ajándékokat kapunk, ami lehet arany, kiegészítő pakk stb. Ezután ez a paklink elvész, de egy újabb belépő fejében újra próbálkozhatunk egy friss összeállítással.
Grafikailag gyönyörű a játék. Természetesen nem is vártunk kevesebbet egy Blizzard fejlesztéstől. A fejlesztők továbbhozták ide a megszokott warcraftos grafikai érzést: pasztell színek, stilizált karakterek, remekbeszabott animációk és környezet. Nem egy Crysis 3, de egy ilyen típusú játékhoz nagyon jól illik, itt a kevesebb több. A Warcraft világában jártas játékosok rengeteg ismerőst fognak viszont látni a Hearthstone-ban. Hősök, tárgyak, szörnyek és sok egyéb, egy teljesen új környezetben. Maga a játéktér is meglepően jól kialakított és változatos. Dzsungel, város, ázsiai dojo, középkori vár és még sokféle táblán kártyázhatunk ellenfeleinkkel. Extra pedig, hogy az élőben kártyázástól eltérően a játéktér is interaktív. Amíg ellenfelünk gondolkozik, szórakozhatunk a katapulttal, meggyújthatjuk a tábortüzet, pancsolhatunk a vízesésben, hergelhetjük a főnixet stb. – mindez nagyon hangulatos! A kijátszott kártyák is animáltak: lényeink egy ovális profilképként kerülnek a játéktérre, de a támadások, sebzések, robbanások és sok más hatás is mind animálva van, ami élőben egy asztalnál ülve maximum elképzelni tudunk. A hangok, a beszéd és a zenei aláfestés is mind a jó öreg Blizzard minőséget képviseli, panaszra semmi ok nem lehet.
Természetesen a béta az béta, így bőven akadnak még bugok és hézagok, főleg a netkód tekintetében, mivel a hálózati rész kissé instabil még. Itt-ott elszállnak játékosok, megszakad a kapcsolat a szerverrel (ami mindkét fél számára automatikus vesztett játékot jelent, ami mondanom sem kell, nem igazán szerencsés például egy arénameccsen). Vannak még furcsa kilépések, animációs hibák és még pár apró dolog, ami azért számottevően nem vesz el a játék élvezeti értékből, és nagy valószínűség szerint javításra kerül majd. A játék még nincs kész, de a béta – jó Blizzard hagyomány szerint – meghívásos alapon zajlik, így a már bent lévők néha kapnak kulcsokat, amelyeket kioszthatnak barátaik között. Aki rendelkezik Battle.net fiókkal, az a bétás beállítások között feliratkozhat a Hearthstone-ra, és ha szerencse is besegít, előbb-utóbb érkezhet egy kulcs e-mailben. Érdekesség még, hogy a Hearthstone már most a béta alatt hihetetlen népszerűségre tett szert a játékosok körében. Az interneten rengeteg a cikk, a YouTube pedig roskadozik a rengeteg frissen feltöltött Hearthstone videó alatt. Sok kritikus már most ódákat zeng róla, de mi azért megvárnánk a hivatalos megjelenést, és természetesen jelentkezünk majd még egy nagy cikkel a megjelenést követően. Addig is jó játékot a szerencséseknek, és jó várakozást a bétára sorban állóknak!