A futballrajongók népes táborába tartozom, annak is abba a piciny és egyre csak szűkülő csoportjába, amelyik hajlandó megnézni egy-egy NB1-es meccset is. Honvéd-szurkoló vagyok, aki ismer, ezt is tudja – édesapámtól ragadt rám. Amikor csak tehetjük, közösen nézzük meg a meccseiket, és közösen szitkozódunk, hogy miért olyan nehéz egymáshoz passzolni a bőrt vagy öt méterről eltalálni a kaput...
Néhány évvel ezelőtt – már nem is emlékszem pontosan – találkoztam először a futballmenedzser játékokkal, egészen pontosan az akkor már FIFA Managerre keresztelt (korábban Total Club Manager néven futó) szériával. Mivel akkoriban már javában toltam a FIFA és PES aktuális epizódjait, ráadásul ezekből mindig is a realisztikus, részletes menedzsment funkciókat hiányoltam, hát felcsillant a szemem. Akkor még azt hittem, hogy a FIFA Manager realisztikus és részletes – egészen addig, amíg pár évre rá kipróbáltam az aktuális Football Managert, és azonnal megértettem, miért is játszik mindenki inkább ezzel. A külcsín ugyan jóval puritánabb volt vetélytársánál, ám a tartalom összehasonlíthatatlanul mélyebb, ezáltal a játékélmény is sokkal nagyobb.
Aztán 2013-ban jött az EA Sports bejelentése: véget ér a FIFA Manager széria, nem készül több epizód. Erre akkor még legyintettem, mondván, úgysem játszom vele évek óta, nem nagy veszteség. Mára viszont rájöttem, hogy ennél nagyobbat nem is tévedhettem volna.
Ha röviden kellene összegeznem az elmúlt nagyjából két hét tapasztalatait, akkor azt mondanám: a Football Manager 2016 nem több egy DLC-nél. Egy DLC-nél, ami nem is a 2015-ös, hanem inkább a 2014-es kiadáshoz készülhetett, mivel nagyjából azóta fikarcnyit sem változott a játék. Na de nézzük picit részletesebben.
Az idei részben az egyik leginkább beharangozott újítás a szokásos karriermód és Create-a-Club mellé készített Touch játékmódok. Ez mindkét esetben a teljes játékélmény leegyszerűsített, felgyorsított változatát takarja, amit kifejezetten arra találtak ki, amikor az ember mondjuk a kávészünetben gyorsan le szeretne pörgetni egy-egy meccset. Valójában ez sem igazi újítás, hiszen korábban kaptunk már hasonlót Quick Play néven, csak épp idén ezt önállóan megvásárolható játékként készítették el. Legnagyobb érdeme, hogy táblagépekre is elérhető, így akár munkába menet is előkaphatjuk egy gyors igazolás reményében, amíg a buszra várunk. Ugyanez igaz a még jobban lebutított Football Manager Mobile kiadásra is, amely még a Touch változathoz képest is egyszerűbb (és olcsóbb) megoldást kínál.
Az igazi menedzserélményt viszont továbbra is a hagyományos karriermód nyújtja. Ez ismerős lesz minden veterán menedzsernek már a legelső kattintásoktól kezdve. Először ki kell választanunk, hogy mely nemzetek bajnokságait töltse be a játék, és azokat is milyen részletes adatbázissal, majd ezekből kiválaszthatjuk, hogy melyik klub edzőjeként kívánjuk megkezdeni karrierünket. Miután kiválasztottuk a nekünk szimpatikus csapatot (de arra is van mód, hogy munkanélküliként kezdjünk és véletlenszerűen kapjunk állásajánlatokat), jöhet virtuális másunk megalkotása. Egy nagyon kezdetleges karakterszerkesztő áll rendelkezésünkre, amelyben nevünk és alapadataink mellett megadhatjuk, hogy milyen edzői licencekkel bírunk – ezek határozzák meg általános edzői és menedzseri képességeinket. Valamennyire a fizimiskánkat is átszabhatjuk, de ennek nagyjából semmi gyakorlati haszna és szerepe nincs, ugyanis virtuális másunk a 3D-s mérkőzéseken tűnik csak fel, ott pedig akkora, mint egy Total War játék csatájának egyetlen gyalogja a lehető legtávolabbi kameranézetben: alig látunk belőle valamit.
Menedzserként idén is milliónyi adat és beállítási lehetőség áll rendelkezésünkre a már megszokott menürendszerben és elrendezésben. A kezdőképernyőn alaphelyzetben a klub összes fontos információját áttekinthetjük, a pénzügyi helyzettől és a vezetőség elvárásaitól kezdve a tabella állásán és a játékosok állapotán keresztül egészen a soron következő meccsekig és eddigi eredményeinkig. Mint gyakorlatilag minden menüpont a játékban, ez is teljesen a szánk íze szerint alakítható, kedvünkre válogathatjuk össze, hogy miről szeretnénk első kézből értesülni.
A bal oldali menüben találjuk a legfontosabb elemeket: leveleinket, a csapatmenedzsment részeket (összeállítás, menetrend, bajnokság, tartalékok és U csapatok, és persze a taktika), a stáb és a tréning pontokat, az átigazolási piacot és végül a klub gazdasági vonatkozású információit. Minden menüpont további almenüpontokra van bontva, így elképesztően szerteágazó az információhálózat, amiből nekünk le kell szűrnünk a számunkra fontos adatokat. Ez egy kezdő számára piszok bonyolultnak tűnhet, de szerencsére vannak tippek és segítségek, így viszonylag hamar bele lehet rázódni az alapokba.
Egy virtuális menedzsernek irtó sok dolga van: meg kell szervezni a csapat edzéseit (heti tematika, személyre szabott edzések, munkamegosztás a pályaedzők között stb.), ki kell dolgozni a soron következő ellenfélre szabott taktikát, gondoskodni kell a játékosok elégedettségéről (egy rosszkedvű játékos sokkal rosszabbul teljesít), folyamatosan figyelni kell az átigazolási piacot egy-egy jó fogás reményében, és persze le kell játszani a meccseket is. A megfelelő döntések meghozatalában statisztikák ezrei segítenek, lényegében e téren kapjuk talán a legtöbb újdonságot idén.
A meccsek most is több módon teljesíthetőek: a hagyományos felülnézetes „gombfoci” mellett nem maradhatott el a 3D-s nézet sem, amely azonban az első megjelenése óta nagyjából semmit sem változott. Már akkor is egy elég elnagyolt, inkább csak imitált meccset láthattunk, abszolút kidolgozatlan részletekkel. Ez most sincs másként, hiába fogadkoznak a készítők évről évre, hogy ezernyi új animáció teszi ezt a részt egyre jobbá. Nem teszi. Egyáltalán. Persze nem is ez az igazi lényege a játéknak, de ha már egyszer belezsúfolták a kódok közé, akkor illenék tényleg fejleszteni is rajta.
Ez egyébként az egész játékra érvényes. Amint azt fentebb már jeleztem, a Football Manager 2016 tartalom szempontjából alig nyújt többet egy DLC-nél. A játékmenet alapjai évekre visszamenőleg semmit sem változtak, de persze ez nem feltétlenül hiba, hiszen ezek kezdettől fogva nagyon jól működnek. Csakhogy azért még bőven lenne hely hová fejlődni, vannak még mindig kidolgozatlan területek (például a tréningek is lehetnének sokkal részletesebben beállíthatóak). Nem beszélve a 3D-s meccsekről. Ha már az érdemi játékmeneten nem fejlesztenek, akkor legalább a 3D-s meccseket tehetnék sokkal szebbé és élethűbbé.
Az SI Games évek óta a Football Manager névből él. Szorgalmasan aktualizálják a bajnokságok és klubok adatait, de nagyjából ennyi. És ezt gond nélkül megtehetik, hiszen a játékosok évről évre megveszik az új részt, már csak azért is, mert nem nagyon van konkurencia. Ilyen mélységű élményt kínáló játék legalábbis jelenleg nincs másik a piacon. Ezzel tisztában vannak a fejlesztők is, így egy kicsit talán elkényelmesedtek – ez érződik igazán a játékon. És itt ér körbe a gondolatmenetem is: lehet, hogy a FIFA Manager annak idején nem volt pariban a Football Manager szériával, de legalább létezett és konkurenciát jelentett. A konkurencia pedig arra sarkallja a fejlesztőket, hogy valamiben többet nyújtsanak, vagyis folyamatosan fejlődni kell (lásd a leginkább ide illő példát: FIFA vs. PES). Konkurencia nélkül ez a folyamat lelassul és megáll. Ez történt a Football Manager szériával is. Évek óta nincs érdemi fejlődés, és amíg nem jön egy másik stúdió egy hasonló játékkal, addig sajnos várhatóan nem is lesz...