Bizonyára mindenki nézett már gameplay videókat, köztük olyanokat is, amelyeket nem egy kiadó tett közzé, hanem más gamerek rögzítettek saját gépükön. Valószínűleg egy-egy ilyen után sokan gondolkodtak el azon, hogy ők is szívesen felvennék, ahogy játszanak, például egy-egy szebb headshotot megosztva a barátokkal. Ha PC-n játszunk, akár egy egyszerű szoftveres megoldás is megfelelő lehet erre, feltéve, hogy bírja erővel a gépünk (már mind az NVIDIA, mind az AMD új videokártyáihoz jár rögzítőszoftver, amely a GPU-t is igénybe veszi a rögzítéshez). Ha viszont gépünk teljesítményétől függetlenül szeretnénk jó minőségben videót felvenni, vagy egy konzolos játékot szeretnénk rögzíteni maximális, Full HD felbontásban, akár 60 fps mellett (a PS4 és X1 saját megoldása ugyanis legfeljebb 720p-ben vesz fel, másodpercenként 30 képkockát), akkor már egy külső eszközre is szükség van. Ha valaki a neten keresgélni kezd a témában, két gyártó nevével fut össze leginkább: elsősorban az Elgato és az Avermedia kínál különböző megoldásokat – USB-s külső eszközöket és a számítógépbe szerelhető kártyákat – erre a célra. Mi az előbbi gyártó egyik külső modelljét próbáltuk ki nemrég, az Elgato Game Capture HD60-at.

A csomagolást felnyitva túl sok dolgot nem találunk, ami nem véletlen: a tenyérben elférő fekete műanyag dobozkán és az USB és HDMI kábeleken kívül másra nem is nagyon van szükségünk. A szoftvert a cég weboldaláról tudjuk letölteni (PC-re és Macre egyaránt), és már indulhat is a móka. A rögzíteni kívánt masina HDMI-kimenetét rákötjük az Elgato kütyüjére, a másik végéből mehet a HDMI a monitorba/tévébe, az USB kábel pedig a rögzítést végző számítógépbe. A kép gyakorlatilag késleltetés nélkül megy tévénkre, közben pedig ha az Elgato Game Capture HD szoftverben a rögzítés vagy streamelés gombra bökünk, a számítógép is teszi a dolgát, és felveszi vagy közvetíti játékunkat (vagy akár egyszerre mindkettőt). A dobozkán még egy 3,5-es jack csatlakozót is találunk, erre egy mikrofont köthetünk rá, ha hangunkat is szeretnénk rögzíteni.

Egy Windowst futtató asztali PC-n és egy Mac notebookon is kipróbáltuk a felvételt, és a rögzített anyag minőségében nem találtunk semmi kifogásolnivalót, 60 fps-sel simán felvette mindkettő a kütyü által adott videót – ezzel készült például nemrég Alienation videotesztünk. A két platform szoftverében azonban elég nagy eltérés van. Míg Macen csak simán a játék képét rögzíthetjük/streamelhetjük (esetleg audiokommentárral ellátva), a windowsos programban akár webkameránk képét is hozzácsaphatjuk a videóhoz. A képernyő elrendezéséhez pedig számos sablon áll rendelkezésre, amelyeket persze tetszés szerint módosíthatunk is. Kameránk képét keretbe rakhatjuk, logót tehetünk a sarokba, egyéb infókat helyezhetünk el a képen (például adományozóink adatait) stb. Windows alatt amúgy alapból .ts file-t ment a program, ami külön sávként tartalmazza a játék képét/hangját, valamint a webkamerából rögzített videót, így megfelelő szoftver segítségével akár külön is választhatjuk azokat.
A szoftver hasznos funkciója a Flashback Recording, ami annyit jelent, hogy a program akkor is folyamatosan menti az érkező videót, amikor nem nyomtunk felvételt – mindez arra jó, hogy ha épp átéltünk mondjuk egy remek pillanatot a játékba, amit szívesen rögzítettünk volna, akkor se késő, a felvételt elindítva a legutóbbi jelenetet is elmenti a gép.
Egy teljesen alap szerkesztőrész is található még a Game Capture HD-ben, ezzel kivághatjuk a felesleges részeket, majd például YouTube-ra tölthetjük fel vagy MP4-be menthetjük az eredményt.

Az Elgato Game Capture HD60 az USB-kábelen másodpercenként legfeljebb 40 megabites tömörített videoadatot ad át. Ha például Twitch-re szeretnénk streamelni, akkor ennél már kisebb adatfolyamot engedélyezett, 8 Mbit/s-ben húzta meg a maximumot, ami 1080p/30 fps videóra volt elegendő. Twitch mellett amúgy YouTube-ra, UStreamre és Dailymationre van lehetőség még streamelnünk.
Ha konzolról szeretnénk felvenni, fontos tudni, hogy a PlayStation 4 és az Xbox One is HDCP-vel védi a videojelet, hogy ne rögzíthessünk bármit – például jogvédett Blu-ray/DVD-lemezek tartalmát. A teszt során egy PS4-gyel kísérleteztünk, ezen alapból be van kapcsolva a HDCP, amit még az Elgato Game Capture HD60 használatba vétele előtt ki kellett kapcsolni, máskülönben semmi képet nem kaptunk. Utána viszont ha ismét filmet szerettünk volna nézni, azt csak a HDCP visszakapcsolásával – és az Elgato cucc kiiktatásával – tehettük meg.

Egyesek számára negatívum lehet, hogy mindenképpen számítógép kell ahhoz, hogy a Game Capture HD60-at használjuk, nem található benne ugyanis winchester vagy kártyaolvasó, hogy arra rögzíthessük a videót. Tapasztalatunk szerint azonban nem kell egy csúcs gamer konfiguráció: egy hároméves asztali PC-n és egy négyéves MacBook Prón is teljesen jól ment a rögzítés (mindkettőben i5-ös processzor volt, 8 GB memória mellett).
A tesztre érkezett Game Capture HD60 amúgy nem a legújabb modellje az Elgatónak, az aktuális modell a HD60 S típusszámot kapta, és már USB 3.0-n keresztül kapcsolódik számítógépünkhöz, emellett pedig Windows 10-re van szükség hozzá. Ennek ellenére ez is 40 Mbps maximum bitrátával dolgozik.
Az Elgato Game Capture HD60 egy egyszerűen kezelhető videorögzítő eszköz, amely remekül vesz fel Full HD felbontásban 60 fps-sel – feltéve, hogy rákötjük egy megfelelő számítógépre. Az ára 55-60 ezer forint, és az újabb, USB 3.0-s HD60 S modell is ugyanennyiért szerezhető be – az Elgato oldalán mindkettő 190 euróba kerül.