Ha azt mondom, Early Access, gondolom sokan felszisszentek. Egykoron ez még azt jelentette, hogy a fejlesztők a játékosok bevonásával szeretnék jobbá tenni alkotásaikat – mára pedig kvázi szitokszó lett, sokszor a „lehúzás” szinonimája. Pedig az alapelgondolás jó, csak épp sokan nem arra használják, amire ki lett találva: ebből kicsit cinkes és nehéz megfinanszírozni egy projektet, illetve valami koherens dolgot muszáj már az elején mutatni, hogy megragadja a játékosokat – na meg belátható időn belül nem árt ténylegesen megjelenni (khm, Wreckfest, köhh-köhh, DayZ).
A Fractured Space-t szűk másfél éve volt alkalmam kipróbálni, és már akkor lelkesedtem érte, hiszen remekül építkezett más játékokból esetleg ismerős elemekből, viszont tudott újat is mutatni, nem keveset. Persze jócskán változott azóta a játék, de a lényeg megmaradt – vegyük is át gyorsan, miről is van szó tömören.
Ami nem változott: adva van egy öt szektorra osztott tér: kettőben ott vannak a csapatok bázisállomásai, a cél az ellenfél állomásának megsemmisítése. Ahhoz, hogy ide el lehessen jutni, el kell foglalni az Alfa és/vagy a Béta szektorban lévő navigációs űrállomásokat, amelyeknél nem mellesleg javítani és fejleszteni lehet a hajót. Emellett ezen szektorokban van 3-3 bányászállomás is, ezeket elfoglalva jön a fejlesztéshez szükséges nyersanyag. A Gamma szektor alapesetben zárt, de időnként megnyílik, ekkor az ottani egyetlen állomást elfoglalva a csapatot némi buff segíti pár percig a küzdelemben. Persze 10+ km hosszú hajóknál nem kell őrült joystickrángatást elképzelni, a taktikán több múlik. Hogy mivel indulunk harcolni, az csak azon múlik, milyen hajót sikerült eddig megvenni: a három gyártó tucatnyi modellt tart, a kérdés pedig az, hogy játszunk-e annyit, hogy összejöjjön rá a játékbeli pénz, vagy valódiért vesszük inkább meg. Némi extra felárért lehetőségünk van kicsit testre szabni a fegyverzetet, a legénységet, no és persze többféle skin érhető el minden hajóhoz. Ez eddig teljesen olyan, mint amikor az előzetesem megjelent, mi változott akkor?
Hát az, hogy ezt mostantól Conquestnek hívják, és lettek új játékmódok. A Frontline tulajdonképp a Conquestnek egy turbózott változata: csak egy szektor van, és minden játékos véletlenszerűen kap egy hajót, nem maga választja. Emellett a Firing Range lehetőséget biztosít az összes hajó kipróbálására, így nem veszünk zsákbamacskát. Az általam hiányolt oktatómód is bekerült, így a kezdők sem céltalanul fognak a sötét űrben bolyongani. Lehetőségünk van egymagunknak a gép ellen játszani, de összeállhatunk pár haverral is az MI-t elverni, de az igazi kihívás másokkal összeakasztani a bajuszt – már csak azért is, mert az MI kicsit butácska, és nincs túl sok taktikai érzéke. Sebaj. A matchmaking elvileg figyelembe veszi, mennyire vagyunk tapasztaltak, és próbál hasonló szintű játékosokkal összehozni, de ez nem mindig sikerül maradéktalanul. Ami viszont a legjobban tetszik az egészben, az az, hogy az egyes hajók bár eltérő játékstílust követlenek meg, mégis kiegyensúlyozottak: a kezdő hajókkal is lehet sikereket elérni még az alapfegyverzettel és -képességekkel is. Persze nem biztos, hogy pont azon három között van az, ami nekünk leginkább kézre áll, így azért ösztönözve van a játékos, hogy kipróbáljon, vegyen mást is – no meg ha sikerül barátainkkal egy csapatot alkotni, akkor ez is fontos tényező lehet a flotta felállításánál: melyik hajó mennyire tudja a másikat kiegészíteni. És ami a legszebb: sok játékkal ugyan, de minden hajó és fegyverzet megszerezhető in-game pénzből (a skineknél előfordulhat, hogy bizonyos darabok csak adott bundle megvásárlásával járnak). Ja igen, mielőtt elfelejtem: maga a játék ingyenesen játszható. ;-)
A grafikát és a hangokat nem méltattam még, pedig ebben lépett előre talán a legtöbbet a játék. Másfél éve még placeholder objektumokat kerülgettem, és az állomások sem voltak valami lélekemelő látvány. Mostanra a helyére került minden, és az Unreal Engine 4 teljes pompájában tündököl. A hangok is kiválóan szólnak, csak talán a legénységünk szövege fullad ismétlésbe elég hamar – de ez kibírható.
Mint látható, nekem továbbra is nagyon bejövős a Fractured Space. És nagyon jóleső érzés látni, ahogy egy ígéretes Early Access program végre kilépett ebből a státuszból, és fel merte vállalni azt, hogy kész játék lett belőle. Persze a kész jelen esetben nem azt jelenti, hogy a későbbiekben ne jönne új tartalom hozzá...