A Wargaming már korábban is képviselte magát a PlayIT-en, az idén novemberi rendezvényre azonban már jelentősebb standdal készültek, ahol a rengeteg PC és konzol mellett még kis távirányításos tankot is ki lehetett próbálni. Eljött a cég európai szóvivője, Tom Putzki is, akivel alkalmunk volt beszélgetni egy kicsit játékaikról és a legutóbbi velük kapcsolatos hírekről.
Kezdjük egy személyesebb kérdéssel: a Wargaming ingyenes MMO játékai közül melyik a kedvenced?
Egyértelműen a World of Tanks PC-s verziója. Több mint 15500 csatát vívtam már benne, és úgy gondolom, nem is olyan rosszak az eredményeim. Próbálok minden nap játszani, ami általában sikerül, kivéve talán ha a feleségem programot szervez, vagy amikor elutazom valahova. De azért majdnem minden nap játszom. Nagyon szeretem a World of Warshipset is, a World of Warplanesben viszont egyszerűen nem vagyok jó. A 3 dimenzióban való navigálási képességem az X-Wing vs Tie-Fighter és az Aces of the Luftwaffe játékok után megszűntek. Ez nem az én stílusom. De a World of Tanksben jó vagyok, leginkább a Province pályán.
Vannak tervek a World of Warplanes és World of Warships konzolra vitelére?
Egyelőre szeretnénk a World of Tanksből a legtöbbet kihozni PS4-en és X1-en, most erre koncentrálunk. De egy nap biztos megtörténik, ez a logikus lépés.
Milyen visszajelzéseket kaptatok a 100 Years of Tank eseményről?
Mit is mondhatok? A város szívében voltunk, a Trafalgar Square-en. Ott volt a védelmi miniszter a tanknál és interjúkat adott, és ott volt Churchill unokája is, aki beszédet mondott. És nem tudom, honnan a francból, de odakerült Nigel Farage is, és igazából mi se értettünk, hogy mit keres ott. Talán hallotta, hogy ott van egy csomó újságíró a téren, és gyorsan odaugrott – az biztos, hogy nem a miniszter vagy Nicholas Soames hívta meg, egyszerűen csak ott volt.
A tank ment egy fél kört a téren, lovasrendőrök állították le nekünk a forgalmat, aztán a Horse Guard Parade-en állt a tank a nap további részében – egyszerűen hihetetlen volt az egész. Mindenkit lenyűgözött, aki ott volt. Igen, igaz, hogy a Wargamingnél játékokat készítünk, de fontos nekünk a történelem megőrzése is, így az első tank 100 éves évfordulójának megünneplése fontos volt számunkra. Köszönjük London városának, a bovingtoni The Tank Museumnak, valamint minden vendégünknek, hogy ez létrejöhetett.
Evezzünk más vizekre: a Total War: Arena kooperációban mi a Wargaming szerepe?
Nagy megtiszteltetés, hogy ilyen brandekkel dolgozhatunk együtt, mint a SEGA, a Creative Assembly és a Total War. A Total War széria már több mint 16 éves, és az egyik legsikeresebb PC-s játékbrand. Jómagam a Shogun: Total War óta játszom vele. És ez nem csak PR-duma, egyszerűen szeretem ezeket a játékokat.
Wargaming Alliance néven egy új kiadói részleget indítottunk, hogy más játékkiadó cégeket segítsünk a free-to-play téren szerzett tudásunkkal és játékostáborunkkal. A Wargaming részéről a free-to-play és monetizációs részekkel foglalkozunk elsősorban a Total War: Arena projektben, valamint olyan dolgokkal, mint a felhasználói interfész és a játék kiegyensúlyozása. Azaz azokkal, hogy mitől lesz igazán jó egy F2P-játék. A fejlesztést a Creative Assembly végzi, a SEGA a brand tulajdonosa, mi pedig saját platformunkon – a Wargaming Game Centeren – keresztül fogjuk terjeszteni a játékot.
Mi a különbség a Wargaming Alliance és a WG Labs között?
A Wargaming Alliance-et kizárólag harmadik féllel történő együttműködésre hoztuk létre, azaz más kiadókat segítünk vele. Ezzel szemben a WG Labs gyakorlatilag egy laboratórium, amelyben új ötleteket és technológiákat keresünk mind a cégen belül, mind azon kívül. Több mint 4000 alkalmazottunk van, rengeteg jó ötlettel. A WG Labs keretén belül ezekkel kísérletezhetnek. De külső cégekkel is együtt dolgozunk, csak velük nem harmadik félként jelen lévő kiadóként. Itt van például a Master of Orion esete. Amikor az Atari bajba került, megvásároltuk a licencet, de akkor még nem volt hozzá szabad fejlesztőcsapatunk. Aztán egyszer csak megkeresett minket egy csapat, az NGD Studios, a játékfejlesztés nagy központjából, Buenos Airesből (igazából sose hallottam ottani játékfejlesztésekről ;-) ). Azt mondták: „Nálatok van a Master of Orion joga, mi pedig készítettünk nektek valamit – egy prototípust.” Aha! Megnéztük, aztán aláírtuk a szerződést.
A WG Labs keretein belül támogatási lehetőségek széles körét tudjuk biztosítani a fejlesztők részére. Ha csak pénzre van szükségük, akkor azt. Ha emberi erőforrásra, több fejlesztőre, akkor azt is tudunk adni. Ha tanácsokra van szükség, akkor azt. Ha pedig kiadóra van szükségük, abban is segíteni tudunk. A Wargaming Alliance jelenleg kizárólag a free-to-play élményre fókuszál, míg a WG Labs minden másra is, legyen szó bármilyen üzleti modellről, bármilyen platform vagy bármiről.
Milyen változásokkal járhat Chris Taylor távozása a Wargaming Seattle-ből?
Mindenekelőtt hiányzik nekünk, ez nem kérdés. Hivatalosan azt mondhatom, hogy nagyon hálásak vagyunk, hogy pár évig velünk dolgozott Chris, és azzá tette a Wargaming Seattle-t, ami most. Nagyon erős fejlesztőközpontunk lett velük Amerikában, egy nagyon jó csapattal. Chris vezetésével egy még be nem jelentett projekten dolgoztak, és a pár héttel ezelőtti távozását követően is ugyanezen munkálkodnak, és még mindig nem jelentettük be – azaz egyelőre semmi változás nem történt. Jelenleg a Wargaming Seattle közvetlenül Matias Myllyrinne alá tartozik, aki a globális fejlesztési vezetőnk, és jelenleg keresünk valakit, aki Chris helyét betölti, és teszi, amit ő tett eddig. Ennél többet hivatalosan nem mondhatok, maximum amit ő is elmondott – és mivel az évek során közeli barátok lettünk, pontosan tudom, miről beszélt –, azaz hogy 18 éven át dolgozott egyfolytában a játékfejlesztésben a Gas Powered Gamesben és a Wargamingnél, ennyi idő után pedig mindenképpen kell egy kis szünet, a családdal töltött idő stb. Most tart egy kis pihenőt, aztán egy indie stúdióval újrakezdi. Sok szerencsét kívánok neki. És biztos, hogy fogok még vele találkozni egy-két ital társaságában.
Mi a következő nagy projekt a Wargamingnél?
A World of Tanks teljes újraegyensúlyozásán, hosszú távú megújításán dolgozunk. Gyorsítottunk a World of Warships fejlesztési ütemén, 3-4 hetente jön hozzá egy-egy frissítés, amelyben sok változtatás a felhasználói visszajelzések alapján történik, ez így sokkal rugalmasabb, mint korábban volt. Most jelent meg a Master of Orion első DLC-je, négy új fajjal. Kíváncsian várjuk a Total War: Arenát. A WG Labs most adta ki első mobiljátékunkat, a Gods & Gloryt. De bejelentésre vár még egy-két további újdonság is, ezekről egyelőre azonban nem beszélhetek.
A Total War: Arena mellett jelenleg a legnagyobb dolognak a World of Tanks átalakítását mondanám. A játék már több mint 6 éves, több mint 450 jármű van benne, 9 nemzettel – hamarosan jönnek már a svéd tankok. Valamit mindenképpen csinálnunk kell a játékkal, de persze mindebből nem hagyjuk ki a közösséget. Felállítottunk egy hatalmas tesztszervert, a Sandboxot, és több mint félmillióan jelentkeztek a tesztelésben részvételre. 90 ezer csata már lefolyt az első tesztek során, most az ezekkel kapcsolatos visszajelzéseket gyűjtjük össze és értékeljük ki, de még az idén lesz egy újabb tesztfázis, miután az első módosításokat megtettük. Egy ekkora játékosbázissal rendelkező játéknál nem tehetjük meg, hogy egyszerűen módosítjuk azokat a dolgokat, amelyek szerintünk jók lesznek, anélkül, hogy meghallgatnánk a közösség véleményét. Hogy őszinte legyek, ez nem lenne jó ötlet.
Köszönjük az interjúlehetőséget!
