Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Super Smash Bros. Ultimate

Super Smash Bros. Ultimate

Baráti pofozkodás Nintendo módra.

2018.12.27. 09:55 | szerző: Sityi | Ismertető/teszt

Az idei év elég erős volt Nintendo fronton, több óriási sikercím is napvilágot látott, amire egyrészt nagy szüksége is volt a Switchnek, másrészt a közönség is nagyon vágyott már. Hogy egy pár példát hozzak azok közül, amiket mi is teszteltünk: Octopath Traveler – nem várt siker lett; Let’s Go Pikachu/Eevee! – nincs Nintendo konzol Pokémon-játék nélkül, természetesen ez is igen fényes startot vett. És most itt van a Super Smash Bros. sorozat ötödik része, amely nagyobb, grandiózusabb, mint az elődei – ahogy az várható is volt, és ahogy azt a Nintendo által generált hype is sugallta. Hogy mennyire jól csinálták, mi sem bizonyítja jobban, minthogy a Nagy Pocsolya túloldalán 11 nap alatt 3 millió példányt értékesítettek belőle. Hogy némi kontextust is adjak hozzá: ugyanott eddig majdnem 9 millió Switch konzol talált gazdára (a Let’s Go...! tart kicsit több, mint 2 milliónál).

Super Smash Bros. Ultimate

No de térjünk rá magára a játékra. Mivel egy csecsemőnek minden vicc új, így lássuk, mire fel ez a nagy hajcihő a játék körül. Nos, a tulajdonképpeni lényeg az, hogy kedvenc hősünkkel gyepáljuk a másikat. Eddig szokványos verekedős játéknak néz ki a dolog – az egyik csavar ott van, hogy itt nem feltétlen az győz, aki bucira veri a másikat. Nem. alapvetően itt arra megy ki a játék, hogy ellenfelünket kiüssük a küzdőtérről egy jól irányzott sallerrel – ehhez persze előtte nem árt puhítani egy kicsit, ennek mértékét jelzi alul a százalék. A pályák pedig sok esetben dinamikusan változnak: platformok tűnnek el vagy jelennek meg, erős szél támad, csúszós a padló... Plusz akadnak véletlenszerűen előbukkanó tárgyak is: ezek lehetnek fegyverek vagy pajzsok, esetleg pokélabdák, bennük egy Pokémonnal, illetve ilyen fura színes kupolaszerűségből (Assist Trophynak hívja a játék) kipattanva akár más harcosok is a segítségünkre lehetnek. Persze ezt még a különféle játékmódokkal tovább lehet variálni: csapatos bunyó, a pályák által adott nehezítések eltüntetése az Omega változatukban, bajnokság, horda mód (itt Mob Smashnek hívják), a klasszikus mód (ahol 6 ellenfél és egy bónusz pálya után jön a végső bossharc)... Van itt tennivaló bőven!

Super Smash Bros. Ultimate

A másik csavar pedig az, hogy a több, mint 70 harcos mind (alapvetően) népszerű és jól ismert játékokból jöttek: Mario és barátai, Link, Zelda, Xenoblade Chronicles, Fire Emblem, Street Fighter, Castlevania – illetve olyan meglepetésekkel is találkozhatunk, mind például Sonic, Solid Snake vagy az edző a Wii Fitből, emellett pedig három eltérő harci stílusban verekedő saját Miit is harcra foghatunk. Impozáns felhozatal, ámde vannak fájó hiányosságok így is: Wario itt van, Waluigi viszont nincs; Sonic is eléggé magányos Tails, Amy és a többiek nélkül; a Final Fantasyt is csak Cloud képviseli; és még sorolhatnám. Persze értem én, hogy a licencelés iszonyat jogi hercehurcával jár, de Waluigi esetében nem hiszem, hogy ez a helyzet, márpedig őt követelik a rajongók a legjobban! Sovány vigasz, hogy Assist Trophyként van csupán jelen. Persze kezdetben alig pár figura áll a rendelkezésünkre, de ahogy egyre többet játszunk, úgy hívnak ki minket a még nem elérhető karakterek, akiket ha legyőzünk, bekerülnek repertoárunkba.

Super Smash Bros. Ultimate

A sztorimódban kicsit másképp megy a dolog: ott Kirbyvel indulunk. Galeem, az elintézendő főgonosz ugyanis az összes harcost elkapta, és gonosszá változtatta – kis rózsaszín gombócunk is csak a Warp Starja segítségével tudott megmenekülni. A segítségünkkel elindul hát, hogy a barátait kiszabadítsa Galeem, no és a két kéz, Master Hand és Crazy Hand elnyomása alól. Apropó, ha már ezek szóba jöttek: azt tudtátok, hogy valójában miről szól a Super Smash Bros. sorozat? Mert hát alapesetben eléggé bizarr, hogy Peach hercegnő felpofozza Mariót – vagy nem, ha kicsit jobban belegondolunk? Mindegy, szóval erre a katyvaszra, amit ez a játék ad, nem nagyon volt hivatalos magyarázat egy pontig – hogy is lehetséges például az, hogy Samus és Solid Snake egyáltalán találkoznak. No és azok a nagy fehér kezek, mint bossok... A rajongók elkezdtek egy elméletet felállítani, amely szerint igazából ezek csupán játékok, és a két kéz tulajdonképpen egy gyereké, akinek kicsit megszaladt a fantáziája... És nem is olyan nagyon régen Satoru Iwata, a Nintendo vezérigazgatója ezt megerősítette.

Super Smash Bros. Ultimate

Van ám egy harmadik csavar is, ami mindenkinek újdonság: ez pedig a spiritek megjelenése, ami jókora csavart jelent az eddigi játékmenetben – már ha az adott játékmód támogatja (a sztorimód pedig gyakorlatilag erre van kihegyezve). Arról van ugyanis szó, hogy harcosainkat egy fő-, valamint 1-3 segédszellemmel tudjuk a harci stílusunkhoz, illetve az éppen terítéken lévő ellenfélhez igazítani. A fő szellem az, ami a harci erőnket megadja, illetve ad egy specialitást is, ami kő-papír-olló mintájára erősebb egyvalaminél és gyengébb másvalaminél: itt a minta a grab-shield-attack hármas. Vannak semleges főszellemek is, ezek értelemszerűen nem adnak előnyt a másikkal szemben, de hátrányuk sincs. A segédszellemek pedig olyan apróságnak tűnő, ámde sok esetben hasznos bónuszt adhatnak, mint például egy kezdőfegyver vagy mondjuk immunitás az erős szélre. A főszellemeket tápolhatjuk is, méghozzá többféle módon: kajákkal vagy edzéssel (meg persze a csaták során is fejlődnek – még a vesztesek után is). Persze mi magunk is fejlődhetünk, egy skill tree-n tudunk válogatni a nekünk tetsző bónuszok közül – ezek minden már unlockolt karakterünkre egyformán érvényesek.

Super Smash Bros. Ultimate

Bonyolultnak tűnik mindaz, amit fent írtam? Játék közben szerencsére adja magát minden, és egyszerűbb(nek tűnik). És valahol itt van a Super Smash Bros. Ultimate zsenialitása elrejtve: a kezdők is bátran belevethetik magukat – ha csak annyit csinálnak, hogy püfölik a másikat, már elég szórakoztató tud lenni. A figyelmesebbek pedig elkezdhetik bármikor keresni a fimoságokat, a nüanszokat, a részleteket – ehhez egy egész jó help is a rendelkezésre áll, no meg a hivatalos honlap is rengeteg információt ad (a rajongók és magazinok által készített segédletekről nem is beszélve).

Super Smash Bros. Ultimate

Persze semmi sem tökéletes, így a Super Smash Bros. Ultimate sem – szerencsére sok panaszkodnivalóm nincs. A grafika ugyan nagyszerűen fest, és szerencsére stabil 60 fps-sel fut mind a kézben, mind dokkolva, de néha eléggé pixeles árnyékokat lehet látni (nem bunyó közben, hanem a végén, amikor pont megcsodálnánk daliás győztesünket). Emellett irgalmatlan grindfest az összes harcost és szellemet összeszedni. No meg ha tényleg el szeretnénk a játék minden csínját-bínját sajátítani, akkor az nem egyhamar fog menni – mondjuk ez nem feltétlen hátrány, de hogy nem egyhamar leszünk mesterei a cuccnak, az biztos. Az online játék az, ami szerintem a legtöbb törődést igényli majd patchek formájában, jelenleg ugyanis akadnak kisebb bajok vele. Amikor minden működik, akkor remek móka, de relatíve sokszor elég hosszú a matchmaking, illetve szaggatni is tud, ha épp olyanja van. Nem véletlen, hogy az online játékhoz erősen ajánlott a vezetékes csatlakozás az internetre – csak épp azt kiépíteni nem feltétlen tudja mindenki magának otthon. Helyben, egy képernyőn pedig akár nyolcan is csapathatjuk, ha van elég Joy-Con – egy fél már elég egy játékosnak. Itt jegyezném meg, hogy amúgy ajánlott egy rendes gamepaddel csapatni, mert érzésem szerint a Joy-Conok nem feltétlen erre a terhelésre lettek kitalálva... (Nekem egy 8bitdo adapter és a DualShock 4 gamepad már kiváló irányítást adott.)

Super Smash Bros. Ultimate

A Nintendo utolsó 2018-as dobása tehát igen nagyot szólt – és megérdemel minden elismerést. Az eddigi legnagyobb Super Smash Bros. tényleg hozta, amit ígért (a játszható Waluigi kivételével), és ez nem kis teljesítmény (74 karakter, 100+ helyszín, 800+(!!!) zeneszám, rengeteg item, Pokémon, Assist Trophy). Persze lesz még munka vele bőven, elvégre 70+ játszható karaktert kibalanszírozni nem könnyű feladat, és hol vagyunk még a DLC-kkel várható harcosoktól... Kezdőknek és profiknak egyaránt ajánlható az új Smash – csak legyen időnk eleget játszani vele! ■

Super Smash Bros. Ultimate
Super Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. UltimateSuper Smash Bros. Ultimate

A tesztpéldányt a játék hazai forgalmazója, a ConQuest Entertainment biztosította.

értékelés

Super Smash Bros. Ultimate

Super Smash Bros. Ultimate
Pozitívumok
  • Az eddigi legteljesebb Smash
  • Könnyen elsajátítható alapok
  • Kellemes kihívás
  • Egy gépen akár nyolcan is csépelhetik egymást (ha van elég kontroller)
Negatívumok
  • Grindfest tud lenni az összes harcos feloldása (a szellemekről nem is beszélve)
  • Az online rész még küzd némi technikai problémával
Super Smash Bros. Ultimate
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Super Smash Bros. Ultimate

hozzászólások (0)

ajánlott olvasnivaló