Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Sid Meier's Civilization VI

Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm teszt – klímaváltozást és világkongresszust hozott a kiegészítő

„Nagy Mátyás király! Katonai képzettségeddel egyedül tudásod mélysége vetekedhet!”

2019.03.04. 10:00 | szerző: GeryG | Ismertető/teszt

A Firaxis tartja magát a régi mondáshoz, miszerint ami egyszer bevált, azon ne változtass. És ha már tartják magukat hozzá, rá is húzták a Civilization VI fejlesztésére is. Az alapjáték 2016 őszén érkezett meg, de sokan kritizálták amiatt, hogy tartalom terén elmaradt az ötödik fejezethez képest. Igaz, hogy az is csak a kiegészítők révén vált végül igazán kerekké. És a Firaxis úgy vélte, ha egyszer ez a modell már bevált, akkor még egyszer beválhat. Így a Civilization VI alapjátékából kimaradt néhány játékelem, amelyek bő egy évvel később a Rise and Fall kiegészítővel érkeztek meg. De a kép továbbra sem volt teljes, így a stúdió hozzá is látott a második nagy kiegészítő, a Gathering Storm fejlesztéséhez. Munkájuk gyümölcse néhány nappal ezelőtt érett be, mi pedig kipróbáltuk, milyen is a Civilization életérzés a magyarokat vezetve.

Mert bizony természeti katasztrófák ide, nemzeti kongresszus oda, megújult diplomácia pedig amoda, számunkra akkor is a legjobb újdonság Mátyás király és a magyarok felbukkanása a játékban. Persze nem ő az egyetlen új nép, ahogy a premier előtti hetekben-hónapokban apránként megismerhettük az új arcokat. A lista nemcsak bőséges, de változatos is, hiszen a svédektől kezdve a maurikon keresztül, az oszmánok érintésével egészen a kanadaiakig terjed. Ahogy azt már megszokhattuk, mindegyik nép kínál valami egyedit, valami olyan előnyt, amivel csak ők rendelkeznek. Igaz ez a saját katonai egységekre, a városaikban felhúzható egyedi kerületekre vagy épületkere, illetve uralkodóik saját képességeire is. Ráadásul a fejlesztők igyekeztek minden nép esetében azok kultúrájához vagy történelméhez igazítani ezeket. Így kerülhettek a játékba a magyarok oldalán a termálfürdők például (az állatkert helyén), amelyek turisztikai és kulturális előnyöket jelentenek. Mátyás király (remek választás) saját képességét a Dunáról nevezték el, és a folyókhoz is kötődik, hiszen ezek partján sokkal gyorsabban húzhatunk fel különböző kerületeket, épületeket. Katonai egységből két sajátot is kaptunk, mindkettő telitalálat: huszárok és – ha már Mátyás király, akkor – Fekete sereg. A huszárok kifejezetten akkor hatékonyak, ha birodalmunk egyébként jó viszonyt ápol a többi néppel (oké, de akkor ki ellen vessük be őket, ugye?), hiszen lényegében minden szövetség javít a huszárok harci erején. A Fekete sereg pedig akkor hatékony, ha más katonai egységünk is a közelében van, ilyenkor extra harci erőt kapnak az egyébként is magas értékeik mellé.

Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm teszt – klímaváltozást és világkongresszust hozott a kiegészítő

Persze a Gathering Storm nem csak a magyarokról szól (illetve csak nekem szólt igazán róluk). A többi népet is jól kiegyensúlyozták, illetve megjelenésükkel immár egészen bőséges és változatos a népek listája. Kellően nagy térképen, jól eltalálva a természeti erőforrások mértékét, illetve belőve az ideális létszámot, nagyon jó kis nemzetközi balhékat lehet generálni. És ha már nemzetközi, a diplomáciai rész is bővült pár érdekességgel. Ilyen például a World Congress, vagyis a világkongresszus megjelenése. Az itt elhangzó indítványok akár közvetlenül, akár közvetetten is hatással lehetnek a birodalmak további fejlődésére. Betilttathatunk például bizonyos árucikkeket, erőforrásokat, ezzel hozva nehéz helyzetbe olyan népeket, akik épp ezekben bővelkednek. De a kongresszus segíteni is tud, hiszen egy-egy természeti katasztrófa után rajtuk keresztül kaphatunk a többi birodalomtól segélyt és támogatást.
A diplomáciai győzelem elérése már az alapjátékban sem volt egyszerű, most még tovább bonyolódott. Megjelent ugyanis egy új diplomáciai kredit (diplomatic favor), amely például a szövetségkötések után is jár. Minél többet érdemes belőle gyűjtögetni, hiszen ennek segítségével válik egyre könnyebbé átvinni egy-egy tervünket a kongresszuson. Szintén újdonság, hogy ha egy birodalom nyílt hadüzenettel vagy anélkül megtámad minket (esetleg csak fenyegetően viselkedik velünk), a többi nép áldását kérhetjük az ellencsapásra. Ha megkapjuk, senki sem fog neheztelni ránk, ha eltiporjuk az ellenséget. Persze ez alól kivételt képeznek az adott nép szövetségesei, illetve az sem mindegy, hogy általánosságban milyen a mi megítélésünk a többi nép körében.

Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm teszt – klímaváltozást és világkongresszust hozott a kiegészítő

Ahogy fent már említettem a kongresszus kapcsán, jelentős újdonságként megjelentek a természeti katasztrófák, illetve ehhez köthetően egy rakás új természeti erőforrás is. Ezek nem csak érdekes, de valóban fontos, a játékmenetre komoly hatással bíró játékelemek. Egy-egy város megalapításakor immár nemcsak azt érdemes figyelembe venni, hogy a környéken milyenek az erőforrások, illetve vízparton van-e a város, hanem azt is, hogy a közelben milyen természeti katasztrófákra van esély. A tengerparton például számíthatunk cunamira, míg egy aktív vulkán közelében... nos, ezt aligha kell magyarázni. De bármikor megnehezíthetik a dolgunkat viharok, áradások is, amelyek könnyedén elpusztíthatják bizonyos kerületeinket, építményeinket, de akár egész városainkat is. Emellett a közelben álló egységeinket is megtizedelheti, elpusztíthatja. Ugyanakkor rendkívül értékes természeti erőforrásként is működnek. Egy-egy áradás lehet, hogy megrongálj a kerületeket, de később sokkal jobb termőtalajt hagynak maguk után. Így a városok környéke folyamatosan változhat, alakulhat.

Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm teszt – klímaváltozást és világkongresszust hozott a kiegészítő

Szintén a természeti katasztrófákhoz és az időjáráshoz kötődik némileg, hogy az erőforrásokat immár két kategóriába sorolták. Vannak a természeti erőforrások, amelyek a városok építményei, illetve az egységek gyártása során a hagyományos módon működnek. De megjelentek az üzemanyagok is, amelyek főleg a későbbi korszakokban lesznek jelentősek. Ezek ugyanis a városok energiaszükségleteit képesek fedezni. De itt jön a képbe az egyik legérdekesebb (és egyben legvalóságosabb, legzordabb, legijesztőbb, legfelelőségteljesebb stb.) újdonság is: a klímaváltozás. Ha ugyanis töméntelen mennyiségben égetjük a fosszilis üzemanyagokat, hogy városaink ontsák magukból a gépeket, gyárakat és más egységeket, akkor bizony mi is nagyban hozzájárulunk majd a légkör felmelegedéséhez. Ezzel pedig megolvadnak a sarki jégsapkák, megemelkedik a tengerszint, a tengerparti városaink pedig részben vagy akár teljesen meg is semmisülhetnek. Persze ez meglehetősen hosszú folyamat, de valóban észlelhető jelenség, amire érdemes nagyon odafigyelni.

Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm teszt – klímaváltozást és világkongresszust hozott a kiegészítő

A Civilization VI Gathering Storm kiegészítője tehát tényleg érdekes és hasznos újdonságokat hozott magával, amelyek egészen újszerű módon rázzák fel a játékmenetet. A Firaxis igyekezett az újításokat minél változatosabbá tenni, hogy mindenki találjon benne valamit, ami tetszik neki. Én magam ugyan sosem voltam nagy diplomata, így a kongresszus megjelenése sem csigázott fel különösebben. Cserébe a természeti és időjárási események megjelenése nagyon üdítően hatott. Emellett természetesen a magyarság bekerülése is nagyon örömteli, különösen úgy, hogy őket választva az induló környéken a folyókat a magyar folyókról nevezi el a játék, így telepíthetünk várost a Duna, Tisza, Rába, Körös partjára is. Illetve hatalmasat dobott a hangulaton, hogy játék közben végig magyar népdalok muzsikája szólt a háttérben. Bevallom, erről nem tudom, mennyire újdonság, hiszen korábban csak más népekkel játszottam, és nem igazán vagyok képben mondjuk az orosz, az angol, a spanyol vagy az azték népdalokkal... De egy Hej, Dunáról fúj a szélre masírozni előre a Fekete sereggel egészen szórakoztató élmény. ■

A tesztpéldányt a játék hazai forgalmazója, a Cenega biztosította.

Sid Meier's Civilization VI
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Sid Meier's Civilization VI

hozzászólások (2)

AsgorDragov
AsgorDragov 2019.03.04. 18:14
A Magyarokkkal kapcsolatban akkor épülnek gyorsabban a kerületek (és csak a kerületek vagy az épületek is) ha a folyó mellé épülnek vagy elég ha a városközpont a folyó mellet van?
GeryG
GeryG 2019.03.04. 20:10
Erre nem tudnék azonnal sziklaszilárd választ adni, mivel én mindig a folyóparton építkeztem... ott tuti, hogy gyorsabban épülnek. Bevallom, a nem folyóparti városokban meg nem figyeltem, hogy mennyivel lassabban épülnek a kerületek... :D
ajánlott olvasnivaló