Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Sid Meier's Civilization VI

Sid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall

Új népek, új kormányzók, új játékelemek – de a hangulat változatlan.

2018.02.20. 23:07 | szerző: GeryG | Ismertető/teszt

Sid Meier talán legnépszerűbb játéka, a Civilization sorozat közel másfél évvel ezelőtt érkezett el a hatodik számozott epizódhoz, amely kissé megosztotta a rajongókat. A látványvilág ugyan megszépült, de sokan úgy érezték, már túl mézes-mázos az egész. A játékmenet pedig az előző részek által kitaposott ösvényen haladt tovább, itt-ott picit hozzáadva az alapokhoz. Csakhogy sok rajongó szemében a Civilization sorozat is olyanná vált, mint a The Sims. A készítők kiadnak egy alapjátékot, majd hónapok (vagy évek) alatt kiegészítők és DLC-k sorával teszik azt tényleg teljessé. Amikor meg már mindenki örül, hogy végre kerek egésszé érett kedvencük, jön a következő rész, amelynek alapjátékából megint minden hiányzik, ami az előzőbe is csak DLC-k révén került be. A Civilization VI első kiegészítőjére több mint egy évet kellett várni, a Rise and Fall pedig igyekezett jó nagyot markolni az újdonságokból.

Sid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall

Egy birodalomépítő stratégiai játék magára valamit is adó kiegészítőjéből nem hiányozhatnak az új népek. E téren azt hiszem, nem panaszkodhatunk a Rise and Fallra sem. A Firaxis a kiegészítő megjelenését megelőző hetekben fokozatosan mutatta be az új népeket és azok új vezetőit. Szám szerint nyolc új birodalommal bővült a játék: hollandok, grúzok, koreaiak, mongolok, skótok, zuluk, krí és mapuche indiánok. Mellettük az indiaiak új vezetőt kaptak Gandhi mellé Chandragupta személyében. Mindegyik új nép kapott valamilyen saját egyedi katonai egységet is, amelyek egy bizonyos történelmi korszakban érhetőek el, és többnyire kellően kötődnek is az adott néphez. Így például a hollandok egyedi egysége egy bivalyerős vitorlás, míg a mongolok lovas íjászokat kaptak. Ezek rendszerint valamelyik más standard egységet váltják ki.
Mindegyik új nép kapott valamilyen egyedi épületet is a városaikon belül vagy kívül. A készítők ezeket is igyekeztek úgy kitalálni, hogy kötődjenek az adott birodalom kultúrájához vagy történelméhez. Mindegyik ilyen építmény extra bónuszokat ad az élelmezéshez, termeléshez, hithez vagy épp kultúrához.

Sid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall

A Rise and Fall egy sor új játékelemet is adott a Civilization VI-hoz, amelyek érdekes formában egészítik ki az egyébként is kellően összetett játékmenetet. Az egyik legfontosabb újítás a hanyatlás és felemelkedés korszakainak megjelenése. Ez azt jelenti, hogy egy-egy történelmi korszak az előzőben véghezvitt tetteink fényében vagy egy sötétebb vagy egy megvilágosodottabb időszak lesz. Ha nem teljesítettük a felvirágzáshoz szükséges követelményeket, akkor bizony birodalmunkra nehéz évek jönnek. Ha történelmi tetteket hajtunk végre, illetve általánosságban jobban fejlődünk a többi népnél, biztosan elkerüljük a hanyatlás korszakát, de arra is van esélyünk, hogy belépünk egy aranykorba. Ilyenkor népünk sokkal hűségesebb lesz hozzánk, ezáltal szinte minden téren jobban is teljesít, javul a termelékenység is. Ha viszont elmaradunk a többi néptől, és rossz döntéseket hozunk, beköszönt a hanyatlás. Népünk kevésbé lesz hűséges, a birodalom peremén álló városok akár függetlenné is válhatnak, vagy csatlakozhatnak egy másik birodalomhoz. Ezt persze jobb megelőzni. Ebben lehetnek segítségünkre a kormányzók. Összesen hét van belőlük, mind más területen tevékenykednek. A kormányzókat hozzárendelhetjük egy-egy városhoz, ahol különböző módon hatnak annak életére. Egy katonai beállítottságú vezetőt érdemes például a birodalom peremén, az ellenséghez közeli városba vezényelni, ahol növeli az ott állomásozó katonák erejét. A kormányzók ráadásul idővel új képességekkel ruházhatóak fel, így egyre hasznosabbá válnak. És minden esetben növelik az adott város lakosságának lojalitását is.

Sid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall

Szintén érdekes újítás (amely szorosan kapcsolódik a fent említett korszakokhoz is) a történelmi pillanatok megélése. Ezek egészen apró dolgoktól az igazi világrengető felfedezésekig terjedhetnek. Történelmi esemény az első vízre szállás, az első egyedi egység megépítése vagy épp egy természeti csoda felfedezése is. Ezek mind növelik a korszakpontszámot, amely alapján eldől, hogy milyen korszakba lépünk legközelebb. Amikor eljön az idő, és beköszönt egy új kor hajnala, eldönthetjük, hogy a következő időszakot minek fogjuk szentelni. Egy előre megadott listából választhatjuk ki, hogy milyen irányba szeretnénk haladni, így milyen tettekkel szerezhetünk újabb és újabb korszakpontokat.
Ha barátságot kötöttünk egy másik birodalommal, idővel szövetségesekké is válhatunk velük. Szövetséget több területen is köthetünk: tudományos, gazdasági, vallási, kulturális vagy katonai szövetség. Ám ezek végesek, vagyis egy bizonyos szövetségfajtát csak egy néppel köthetünk meg. Minél tovább vagyunk szövetségben más népekkel, az annál több előnnyel jár, de a szabad átjárás és a kölcsönös védelmi egyezmény minden esetben alap.
Végül érdemes megemlíteni még a vészhelyzeteket is, mert ezek is érdekes adalékai a játékmenetnek. Ahogy a birodalmak fejlődnek és terjeszkednek, időnként komoly hatást kiváltó tetteket hajtanak végre. Leigáznak például egy városállamot vagy épp kilőnek egy nukleáris rakétát. Ezek mindig hatással vannak a többi birodalom életére is. Ilyenkor a többi nép össze is foghat a kiváltó birodalom ellen (kivéve, ha történetesen barátok vagy szövetségesek, mert ők csak árulás esetén fordulhatnak ellenük).

Sid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall

A Civilization VI: Rise and Fall lényegében egy-két fontosabb újítás köré épül, mint a korszakok változása és a nép hűsége. Minden kisebb-nagyobb újdonság ezek köré csoportosítható. Kaptunk néhány új birodalmat is, amiket egyedi egységeik és lehetőségeik miatt érdemes kipróbálgatni. Plusz biztos van olyan, aki eddig nagyon hiányolta a krí indiánokat a játékból... ;-) Az újdonságok szinte észrevétlenül épülnek be a játékba, minden nagyjából logikusan és megtervezhetően működik. Persze még így is rengeteg részleten lehetne dolgozni, új népekből pedig sosem elég. Vagyis a Firaxis még egy-két hasonló méretű kiegészítőt simán készíthet, mielőtt bejelentik a Civilization VII-et, amely talán nem fog megint mindent elölről kezdeni. ■

Sid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall
Sid Meier’s Civilization VI: Rise and FallSid Meier’s Civilization VI: Rise and FallSid Meier’s Civilization VI: Rise and FallSid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall

A tesztpéldányt a játék hazai forgalmazója, a Cenega Hungary biztosította.

Sid Meier's Civilization VI
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Sid Meier's Civilization VI

hozzászólások (2)

ivanova36
ivanova36 2018.02.26. 08:20
Steam értékeléseket olvasva sajnos az jött át, hogy a gazdaságot eléggé megbolygatták, így aki nem katonai győzelemre hajt, hanem egyéb megoldáson töri a fejét az hátrányba lesz a katonai erőt preferáló játékosokkal szembe. Illetve a diplomáciát még mindig nem sikerült helyrerakni, valamint a kormányzók hatása olyan kis mértékű, hogy inkább csak jelentéktelen plusz, semmint világrengető újítás.

Egyelőre jegelem a dolgot, megvárom míg jobban kiforr, és nem kérik el az alapjáték árának a felét olyan ficsőrőkért, melyeknek nincs tényleges ráhatása a játékmenetre.
xyzw
xyzw 2018.02.26. 09:45
Annyira azért nem lett rossz. Én már egy ideje hanyagoltam a CiV VI-ot, de most megint volt okom elővenni. Persze, lehet az AI-t kritizálni, de most kétszer vesztettem Deity-n (igaz nem sokkal), amire már nem volt példa egy ideje. Harmadjára levettem Immortalra, úgy viszont steamroll volt.
A katonai erőről: valóban OP a kezdeti agresszió, kezdő egy-két szomszéd gyors leverése, settler-ek ellopása, stb.
A governor system sem rossz, képességeik se olyan gyengék, pl Magnus rögtön az elején megkapja, hogy 100 %-al több jön be harvest-ből, ami elég jó.
Másik, hogy a hódításokat kicsit jobban meg kell tervezni a loyalty rendszer miatt: lehetőleg ne dark age-ben kezdjük, governort kell rögtön elhelyezni az új városba, stb.
Alliance-eket tényleg létre lehet hozni, stabilak is, három játékban sem tapasztaltam szövetségestől backstab-et. Kis ügyeskedéssel világháborúkat is össze lehet hozni, hogy két szövetségi rendszer harcoljon.
Szóval azért egy esélyt lehet adni neki, esetleg leárazásnál.
ajánlott olvasnivaló