Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

WarPlan

WarPlan teszt – Remek kis gyöngyszem foteltábornokoknak

Csontstratégia a második világháborúval.

2019.11.14. 14:38 | szerző: Wing | Ismertető/teszt

A furcsa szimbiózisban élő Matrix Games/Slitherine kétségtelenül a (két?) kedvenc játékkiadóm. Nincs még egy olyan kiadó, amely ilyen lelkesen adna ki olyan játékokat, amelyek legalább 30 éve elavult grafikával, ám mellé döbbenetesen mély és összetett játékmenettel rendelkeznek. Erre kiváló példa lehet az általam tesztelt Brother against Brother vagy a frappánsan rövid nevű Strategic Command World War I: The Great War 1914-1918 (amelynek hamarosan jön a második része). Persze nincs is semmi gond azzal, hogy a célközönség számára ezerszer fontosabb a vizuális megjelenésnél, hogy vajon a játékban LaFayette hadosztálya Gettysburgnél a valóságnak megfelelő számú Spencer ismétlőpuskával rendelkezik-e vagy sem.

WarPlan teszt – Remek kis gyöngyszem foteltábornokoknak

Mostani tesztalanyom, a WarPlan ennél azért pár szinttel kevésbé aprólékosabb, de azért nyugodtan nevezhetjük – a 2000-es évek végére sajnos kikopott szóval élve – csontstratégiának. Itt nem lesznek látványos robbanások (sőt, semmilyenek), nincsenek 3D-egységek, a legvéresebb összecsapást pedig az jelzi, ha a veszteség -1 helyett mondjuk -7. És még egy dolog jellemző rá: iszonyúan nehéz abbahagyni. A WarPlan egyébként lényegében egy egyszemélyes projekt: Alvaro Sousa – aki amúgy a Strategic Command 2-ért felelős Kraken Studiosnál dolgozik – célja egy olyan játék volt, amely abszolút minimumra csökkenti a mikromenedzsmentet, hogy kizárólag a stratégiai részre lehessen fókuszálni.

A WarPlanben a második világháború szűk hat évét játszhatjuk újra, a szövetségesek vagy a tengelyhatalmak oldaláról. Ilyen játékokban mindig alapvető kérdés, hogy mennyire lehet elrugaszkodni a valóságtól, mennyire engedi a játék az alternatív történelmet. Természetesen minél rövidebb időszakot ölel fel a játék, annál szorosabbra kell fogni a gyeplőt, különben lőnek a történelmi hitelességnek. Ez igaz a WarPlan esetében is: nem kötelező megtámadni a Szovjetuniót '41-ben, de '42 nyarára így is, úgy is beáll a hadiállapot; Olaszország automatikusan belép a háborúba, ha Párizs elesik; ugyanígy az USA sem fogja tétlenül nézni, ha egy skót faluban német katonák jódliznak. Ennél kicsit meredekebb dolgok is történhetnek: ha Baku német kézre kerül, belép Törökország is a háborúba, ha pedig Gibraltár kerül a tengelyhatalmak kezébe, Franco is megindítja csapatait az angolszász-szovjet szövetség ellen. A játék 1945. augusztus 1-jén mindenképp véget ér, és a viszonylag bonyolultan számított győzelmi pontok alapján dől el, mi lesz Európa és a világ további sorsa.

WarPlan teszt – Remek kis gyöngyszem foteltábornokoknak

A játék egy hatszögekre osztott térképen zajlik, mely viszonylag jól lefedi a fontosabb hadszíntereket: a szokásos európai országokon túl Észak-Afrika, Ázsia és még az USA keleti része is csatatérré válhat. A hasonló játékoktól eltérően egy hexán kizárólag egy szárazföldi, egy légi, illetve (kikötői hexákon) egy tengeri egység lehet. Ez nagyban lecsökkenti az irányítandók számát, ugyanakkor jót tesz a játékmenet dinamizmusának. A diplomácia is a végletekig leegyszerűsített: hadat üzenhetünk, békét köthetünk (ha teljesülnek a megfelelő feltételek), befolyásolhatjuk a még semleges kisországokat, és meg is fenyegethetjük őket. A gazdasági rész szintén nem túl bonyolult, a három „nyersanyagunk” kimerül a termelési pontokban, az olajban és a hadra fogható emberanyagban. Emellett még komoly szerepet kap a viszonylag elvontan kezelt logisztika, aminek több alkategóriája is van a céltól függően: légi transzport, partraszálló hajók, utánpótlás-szállító teherautók, tankerhajók, de ide tartoznak a hajógyárak is, amelyek – meglepő módon – hajók gyártásához szükségesek. A rendszer elsőre összetettnek tűnik, de amúgy tényleg remekül működik. A gyártható „egységek” között megtalálunk mindent a páncéloshadosztálytól a csatahajóig, persze egy repülőgép-hordozó felépítése akár éveket is igénybe vehet.

Maga a játékmenet roppant szórakoztató, a kezelőfelület egyszerű és logikus, tényleg minden abszolút felhasználóbarát. A légierőt és a haditengerészet kezelését rábízhatjuk a gépre, de akár manuális is belenyúlhatunk, ha szükséges. A sok egyszerűsítés ellenére azonban a játéknak igazi wargame hangulata van, abszolút nem azt érzi az ember, hogy ez valami lebutított stratégia lenne, épp ellenkezőleg.

WarPlan teszt – Remek kis gyöngyszem foteltábornokoknak

Az egyetlen dolog, ami nem tetszett, az a viszonylag buta mesterséges intelligencia. Franciaország legyőzése után például minden további nélkül át tudtam dobni két német hadosztályt Dél-Angliába, a Royal Navy ugyanis elfelejtett „járőrözni” a Csatornán. Ezután ahelyett, hogy a britek minden egységgel megtámadták volna őket, a gép inkább visszavonta csapatait, és egyetlen gyenge hadosztállyal próbálta útját állni minimális inváziós erőmnek – 2-3 hónap volt, mire sikerült legyőznie őket. Sajnos nem rendelkeztem elég transzporttal, hogy hídfőt építsek ki, de azért nem pont erre számítottam. Szerencsére PBEM-rendszeren keresztül lehet multizni, alig várom már, hogy kipróbáljam.

Nagyjából ez lenne tehát a WarPlan. A fejlesztés folyamatosan zajlik (arra vigyázzunk, hogy az új patch-csel ugranak a mentések), és mivel a fórumokon is leginkább a mesterséges intelligenciát kritizálják, így jó eséllyel hamarosan sokat fog javulni a játék ezen aspektusa is. A WarPlant különösen azoknak ajánlom, akik még csak ismerkednek a műfajjal, de egy The Operational Art of War IV mondjuk túl bonyolult számukra – ugyanakkor a játék az utóbbi rajongóinak is simán remek szórakozást nyújt. ■

WarPlan teszt – Remek kis gyöngyszem foteltábornokoknak
WarPlan teszt – Remek kis gyöngyszem foteltábornokoknakWarPlan teszt – Remek kis gyöngyszem foteltábornokoknakWarPlan teszt – Remek kis gyöngyszem foteltábornokoknakWarPlan teszt – Remek kis gyöngyszem foteltábornokoknakWarPlan teszt – Remek kis gyöngyszem foteltábornokoknakWarPlan teszt – Remek kis gyöngyszem foteltábornokoknak

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

értékelés

WarPlan

WarPlan
Pozitívumok
  • Rendkívül könnyen kezelhető
  • Remek hangulat
  • Szórakoztató játékmechanizmusok
Negatívumok
  • Butácska MI

hozzászólások (2)

Baracklekvár
Baracklekvár 2019.11.14. 18:35
Egy nagy közös világtérképes világháború van, vagy vannak scenario-k is, egy-egy konkrét harctérrel és felállással?
Wing
Wing 2019.11.14. 18:50
Sajnos azok nincsenek, ebben jobb a Strategic Command WW2.

https://store.steampowered.com/app/957720/Strategic_Command_WWII_World_at_War/
ajánlott olvasnivaló