25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Brother against Brother

Összetett polgárháborús stratégia elavult külsővel.

Írta: Wing 7 hozzászólás

Dacára annak, hogy az amerikai polgárháború meglehetősen szerves és sokat tárgyalt részét képezi az amerikai kultúrának, a játékipar valahogy nem nagyon erőlteti a témát, pedig kereslet biztos lenne rá. Az amúgy elég jól sikerült, 1997-es Sid Meier’s Gettysburg óta nem nagyon emlékszem olyan játékra, amely az északi Unió és a déli Konföderáció heroikus küzdelmét mutatta volna be, pedig az röpke 18 éve volt. Gigantikus űrbe érkezik tehát a Brother against Brother nevet viselő stratégiai játék, amelyben a polgárháború négy (plusz egy tutorial) csatáját játszhatjuk újra.

Brother against Brother

A Brother against Brother látványvilága leragadt az imént említett elődnél: tényleg minden túlzás nélkül hasonló szinten áll, mint a Gettysburg, csak a felbontás megy fel Full HD-ig. Egy-két furcsa megoldással is találkozhatunk, például az esőt a játék úgy ábrázolja, hogy a kép szélén két csíkban valami víznek látszó izé mozog. De felesleges is több szót pazarolni erre, ez a játék úgysem a grafikáról szól: a játék célközönségét a pixeleknél sokkal jobban izgatja, hogy például a 6. dél-karolinai gyalogezred valóban Springfield puskákkal van-e felszerelve. Mondjuk tény, hogy a háttérzenék – korabeli indulók és ismert amerikai dalok – remekül passzolnak a játékhoz.

Brother against Brother

Maga a játékmenet körökre osztott, hexás térképen játszódik (egy hatszög nagyjából 75 yardot, azaz 68 métert tesz ki), és már az első pillanatban látszik, hogy óriási kutatómunka áll mögötte. Ugyan csak négy csatát játszhatunk végig, azonban többféle lehetőség is a rendelkezésünkre áll: beszállhatunk a csatába féltávnál is, alternatív történelmi szkenáriók is vannak (például egy erőd elesett, ami a valóságban nem), és természetesen mindkét oldal játszható. Elsőre akár el is riaszthatja az embert a rengeteg rendelkezésre álló adat és változó, pedig a valóság az, hogy a játék lényegesen kevésbé komplex, mint amilyennek elsőre látszik. Ugyan van hozzácsomagolva egy 214 oldalas kézikönyv is, ez azonban kapásból száz oldalt szentel a négy csata alapos bemutatásának, így garantáltan minden részletet megismerhetünk a lejátszandó ütközetekről.

Brother against Brother

Alapjában véve ezredszinten irányítjuk csapatainkat, amelyeket némileg anakronisztikusan NATO térképészeti jelekkel ábrázolnak, tehát a téglalapban egy pötty például a tüzérség. Persze átválthatunk grafikai megjelenítésre (nem érdemes, lásd fent), mondjuk szerencsére minden egység alatt ott van a neve, abból pedig ki lehet találni, hogy milyen típusú ezredről is van szó. A csatarend természetesen követi a polgárháborús gyakorlatot: az ezredek zászlóaljakba vagy dandárokba tömörülnek, fölöttük pedig hadosztály, hadtest és végül hadsereg áll. Ahogy ilyen játékokban lenni szokott, az ezredek nem önállóan tevékenykednek: lényeges, hogy mindig közelben legyen a „törzs”, egyébként súlyos büntetéseket szenved az adott ezred, ami jelentősen csökkenti harcképességüket.

Brother against Brother

Az ezredeknek számos fontos jellemzője van: értelemszerűen az emberállomány az egyik, de ezen kívül döntő fontosságú még a morál, illetve fél szemmel érdemes az ellátmányra is figyelni. Szerencsére az utóbbi nincs túlbonyolítva, a folyamatos utánpótlás biztosításához elég, ha a közelben tartózkodnak szekereink, amelyek a tápot viszik harcoló alakulatainkhoz – és persze nem állja el semmi az útjukat. A morál már kicsit más tészta: a csata folyamán folyamatosan csökken, ha ezredeink harcérintkezésbe lépnek az ellenséggel (értsd: a galádok visszalőnek), ám minden kör elején regenerálódik valamennyi. Ésszel kell lenni, ugyanis lehet, hogy az ellenséges tüzérség csak három katonánkat ölte meg az előző körben, ám a harci kedvet ettől még alaposan megtépázhatják. Jó esetben csak az adott egység pánikol be, és vonul vissza, de ha csapataink átlagos morálja lecsökken egy adott érték alá (amit szerencsére jelez a program), akkor bizony buktuk a csatát.

Brother against Brother

Csapatainkról egyébként meglehetősen sok információ áll rendelkezésre, ami túl az ismeretterjesztő jellegen fontos játékmenetbeli tulajdonságokkal is bír. Legfontosabb természetesen a fegyverzet. Az amerikai polgárháború iszonyat mennyiségű technológiai újítást hozott (vagy legalábbis sok minden ekkor esett át a tűzkeresztségen), így nem meglepő, hogy az elavult, sima csövű kovás muskéták mellett a lényegesen pontosabb és gyorsabb tüzelést lehetővé tevő huzagolt csövű puskák is megjelennek. Sokszor akár vegyesen, amit százalékos értékkel jelez a játék, illetve azt is, hogy a 6 hexányi távolságra hogyan csökken a tűzerő. Erre komolyan kell figyelni, ugyanis előfordulhat, hogy csapataink lőtávolon kívül vannak még akkor, amikor az ellen már nagyban tizedeli a katonáinkat.

Brother against Brother

Hogy a játék mennyire igyekszik történelmileg hű maradni, azt jól jelzik a csatatér különböző pontján elhelyezett sárga kérdőjelek. Ezekre kattintva ugyanis különböző érdekességeket találhatunk, például az egyik háznál csak úgy mellékesen megjegyezték, hogy ez még ma is áll, és polgárháborús múzeum van berendezve.

Brother against Brother

A polgárháború rajongóinak igazi csemege a Brother against Brother, de alapvetően minden történelem iránt érdeklődő hosszú órákat tud eltölteni vele. Az ember hamar megszokja a puritán grafikát, onnantól kezdve pedig meglepően szórakoztató a játék. A népszerűségét jól jelzi, hogy máris izzanak a fórumok, pedig maga a terjesztés – se Steam, se Origin, se semmi, a kiadó oldalán lehet beszerezni a játékot – is némileg elavult. Sajnálom amúgy, hogy nincs teljes, polgárháborút átölelő kampány – akár alternatív befejezéssel –, elég jópofa lenne. Ennek ellenére a Brother against Brothert minden szobastratégának csak ajánlani tudom.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Rendkívül alapos történelmi játék
  • Igazi polgárháborús hangulat
  • Remek háttérzenék
Negatívumok
  • Jó lenne egy teljes polgárháborús kampány
  • 1997-es grafika

További képek

  • Brother against Brother
  • Brother against Brother
  • Brother against Brother

Brother against Brother

Platform:

Fejlesztő: Western Civilization Software

Kiadó: Matrix Games

Megjelenés: 2015. április 16.

» Tovább a játék adatlapjára

Wing

Wing
Régi Dome-motoros, aktív fórumozó a hőskorszakból. Szereti a 300 oldalas kézikönyvvel érkező játékokat, melyeknek a grafikája a születésekor is elavult lett volna – a felesége ezért vétózza évek óta az új videokártya-beszerzést. Emellett szeret mindent, ami történelmi keretek között játszódik, legyen az középkori autóverseny vagy ógörög űrszimulátor. Szabadidejében gyereket nevel és metalt hallgat. Na meg néha játszik is.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Lacko
Lacko [11534]
Tanúk előtt is vállalom Wing kolléga állítását, miszerint én szoktam a Matrix-os játékokra lecsapni. És abban is védeném őt, hogy tényleg sok polgárháborús játék van, de azért a legtöbb TOAW-szerű, iszonyú részletes, pöcsölgetős játék, ami csak a nagyon elvakult stratégáknak öröm és az átlag játékos azonnal elmenekül. Szóval ha kijön egy normális emberek által is játszható, az azért ünnep.

montanosznak pedig abban van igaza, hogy az Ultimate General (ami remélem sorozat lesz) még inkább megfelel az átlag játékosoknak, mert iszonyú kevés dolgot kell részletezni. Tabletre lett optimalizálva és kb csak az ujjunkkal kell behúznunk, hogy ki hova menjen. Ha ennél egyszerűbb lenne, akkor az már történelmi dokumentumfilm lenne.

És persze minden relatív. Mert II. vh-hoz képest tényleg kevés amerikai polgárháborús játék van. De mondjuk spanyol- vagy ruszki polgárháborúhoz képest meg sok. Ami nagyon fáj, hogy a magyar témákhoz viszonyítva még spanyol polgárháborús is rengeteg van. Jó lenne ha kijönne a Red Thundrehez a kis népek modul, benne a magyarokkal. vagy egy AGEod motoros magyar szabadságharc. Meg sem merem említeni 1956-ot, ami teljes fehér folt, pedig ott FPS-től kalandjátékon át a stratégiáig minden jöhetne.

Ja és egy kis infó a Matrix/Slitherine dologhoz. Én úgy látom, hogy ők stratégiai partnerek. Mindkettő forgalmazza a másik játékait (tehát közös a kinálatuk) és az a felosztás, hogy Matrix az USA-t fedi le, a Slitherine pedig Európát. Szerencsére mi Dome-osok mindkét PR-ossal nagyon jóban vagyunk. Tök jó fejek, segítőkészek.
Wing
Wing [4597]
Az kicsit ilyen barokkos túlzás volt, valóban. Azért az utóbbi két évtizedben meglehetősen sok stratégiával játszottam :)

A Matrix Games játékait imádom, csak Lacko mindig beelőz a teszteléssel. De pl. a Pride of Nations zseniális, igaz, borzasztó összetett. Ahhoz képest még a Victoria II is aknakereső.
Raistlin666
Raistlin666 [4788]
Persze, és én meg tolhattam volna valami "szmájlit", mert nem akart ez komoly lenni annyira. Egyedül cikk indítása ezzel a 18 éve nem láttam ilyet dologgal kicsit visszás.
Mintha egy olyan ember tesztelne egy ilyen játékot aki ennyi éve stratégia témában nem is tájékozódott. Mert ugye a drága Matrix Games emberemlékezet óta ontja a mindenféle kort érintő stratégiákat magából...;-)
Wing
Wing [4597]
Szó sincs arról, hogy lusta lennék bármire is, mindig utána szoktam nézni a játék készítőinek, ahogy most is tettem. Tévedésből viszont a Slithere oldalán keresgéltem a kiadott játékokat (mivel a program a Matrix Games / Slitherine kiadásában jelent meg), és ott a ~140 felsorolt játékból csak két-három polgárháborús stratégia van. Sajna a legjobb szándék ellenére is mindenki hibázhat, legközelebb igyekszem jobban figyelni.
Raistlin666
Raistlin666 [4788]
Arra is lusta volt, hogy a tesztelt játék készítőjének felnézzen az oldalára. Ott pedig egy pillanat alatt kiderült volna, hogy rengeteg ilyen játékot ad ki ez a cég...
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (7 db)