26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Combat Mission Shock Force 2 teszt

Szélesebb körnek is elérhetővé tették a felújított Shock Force-ot.

Írta: Lacko

Eléggé lesokkolt, amikor jött a hír, hogy megjelenik a Combat Mission Shock Force 2, mivel az első rész nagy kedvencem volt: többszáz órát játszottam vele. Még jobban leesett az állam, amikor megláttam a screenshotokat belőle, amelyek egy az egyben az első részből voltak (sőt, nálam az első rész is jobban nézett ki, mert szétmodoltam ;-) ). Persze nem minden a grafika, de azért sejtettem, hogy itt valami még van. Úgyhogy kezdjük egy kis áttekintővel, magyarázattal.

Combat Mission Shock Force 2 teszt

Az első Combat Mission játék, a Beyond Overlord még 2000-ben jelent meg, és nagyon nagy durranás volt, mert számítógépen, 3D-s térben játszhattunk úgy, mint a terepasztalos, minifigurás wargame-eket. Aztán két évre rá megjelent a keleti frontos rész (Combat Mission 2: Barbarossa to Berlin), amely meg idehaza jelentette a taktikai játékok etalonját, mert akkoriban még nem volt olyan játék, amely ilyen részletességgel foglalkozott volna a II. világháborús magyar egységekkel. Itt a Dome-on egész nagy közössége lett a játéknak, sőt sokan emiatt keveredtek el hozzánk. Még egy egészen speciális játékmódot is kitaláltunk a fórumban, hogy csak a játékmester futtatta magát a játékot, a résztvevők pedig csak itt, hozzászólásban írták meg, hogy mit szeretnének lépni csapataikkal.

Aztán 2007-ben nagyot lépett a fejlesztő/kiadó Battlefront és megalkotta a 2-es CM motort, amelynek első játéka a Shock Force lett. Ez idehaza nem aratott osztatlan sikert. Én még picit szégyelltem is magam, mert nekem nagyon bejött. Szerettem az új motor lehetőségeit, a jobb grafikát és még a modern témát is: egészen más taktika kell egy nyitott féllánctalpassal szálított gyalogsághoz, mint a már-már majdnem tank BMP2/Bradley-vel történő gyalogsági manőverekhez. Akkor még a történet is tetszett, hiszen csak fikció volt. Ma már hihetetlen, de akkor Szíria a Közel-Kelet egyik legélhetőbb, stabil országa volt. Egy benne zajló háborúnak nem sok köze volt a valósághoz (a fejlesztők is ezért választották Irak helyett).

Combat Mission Shock Force 2 teszt

Aztán 2011-ben megjelent az új motorral szállított II. világháborús rész, a Battle for Normandy. Nem volt rossz, de a Barbarossán felnőtt generáció már kiöregedett a gamer korból, és nem sikerült visszavonzania őket. Kicsit nyafogtunk, hogy nekünk a keleti front kellene inkább. Aztán ezt is megkaptuk a Red Thunderrel 2014-ben, de ehhez már DLC-ként sem jelentek meg a magyar egységek: Zrinyi, Toldi és Csaba nélkül meg azért nem volt ugyanaz. Én itt kezdtem elveszíteni a kapcsolatot a battlefrontos játékokkal. Persze híreztem a Black Sea-t és olvastam az engine újításait, amiket irigyeltem, hogy jó lenne Shock Force-ba is. De alapvetően az volt a fő baj, hogy az önmagát kiadó Battlefront, arra hivatkozva, hogy egy nagyon szűk rétegnek készít játékot, irgalmatlanul túlárazta a termékeit. Mindig is, de egy idő után ez már feltűnő volt. Egy-egy nagyobb patchet upgrade-nek kezdtek hívni, és pénzért árulták.

És itt érkeztünk el a mostani cikk témájához: a Combat Mission Shock Force 2-höz. Ami eleve nem idei játék, hanem 2018-as, és nem is egy igazán új játék, hanem egy hasonló fizetős upgrade eredménye: az első játékot húzza fel a 4-es motor, azaz a Black Sea szintjére. Akinek megvan az első rész, az meg is veheti olcsóbban az upgrade-et. Tehát 2020-ban nem is ez a lényeges, hanem az, hogy egyrészt miért fogott össze az eddig mindenkitől elszigetelődő Battlefront saját konkurenciájával, a Matrix/Slitherine-nel, illetve, hogy miért ment ki Steamre? De persze mindkettő nagyon jó hír, és reméljük, hogy pozitív hatásai lesznek. Egyrészt ha elkezdik vásárolni a modernebb Combat Mission játékokat, akkor talán beindulhat egy nagyobb fejlesztés az újabb játékok felé. Másrészt a több vásárló lehet, hogy csökkenteni tudja az áraikat is. Talán...

Combat Mission Shock Force 2 teszt

Mitől második rész akkor ez az új Shock Force 2? A reklámdumát, miszerint mennyivel jobb, részletesebb a grafika, azonnal felejtsük el! Pontosan ugyanolyan, mint a régi. A fórumokban azt írják, hogy de legalább fps-akadozás nincs. Hát nálam ilyen régen nem volt, most meg, ha mozgatom a kamerát, akkor néha túlfut azon, amire zoomolni szeretnék, és ez szerintem éppen az akadozás miatt van. A negyedik generációs CM motor sokkal inkább a mélyén változott, amit nehéz észrevenni és leírni. Persze lehet, hogy majd több száz játékóra után érzi meg az ember, mik is ezek a különbségek – nekem eddig leginkább az alábbiak tűntek fel.

Az első elég alap, és a legrégebbi CM-ekben benne volt, de az SF1-ben tényleg hiányzott, mégpedig az ún. hull down mozgás. Azaz ha egy harcjárművet így küldünk fel egy dombra, akkor ott fog megállni, ahol a tornya és a lövege már kilátszik, de az alsó része takarásban marad. Újdonság még, hogy a szíriai oldal Shilkái és más légelhárító tüzérsége már nemcsak a gyengén páncélozott Humveek ellen hatékony, hanem tényleg képesek a nyugatiak légitámadásainak megzavarására. Az amerikaiak kaptak drón légitámogatást (ez a legolcsóbb újítás, mert ugye a légi eszköz nem is látszik, csak lecsap egy rakéta az égből). Pár új egység bekerült minden oldalra, illetve finomítottak kézifegyverek eloszlásán (túl sok amerikai katonánál volt automata gránátvető, amiből visszább vettek most). Elvileg a gyalogosok nagyobb távolságot tartanak egymástól – na nem a Covid miatt, hanem hogy kisebb veszteségeket szenvedjenek, ha közéjük trafálnak. Sajnos ezt nem vettem észre a kipróbálás alatt: tapasztalataim alapján pont ugyanannyira tömörültek. Amit viszont észrevettem, az az, hogy az ellenséges mesterséges intelligencia tényleg jobb lett: jobban és erélyesebben mozog, ügyesebben rejtőzködik és pontosabban céloz. Azaz a játék nagyobb kihívást jelent, mint elődje.

Combat Mission Shock Force 2 teszt

Az alapjátékon kívül elérhető lett Steamen egyúttal mindhárom nagyobb kiegészítőmodul is, amelyek szintén gyakorlatilag az első részből átmentett tartalmak: a tengerészgyalogságot tartalmazó Marines, a brit haderőre fókuszáló British Forces, valamint a NATO.

Cikkajánló

Combat Mission: Shock Force

Szíriában tanulmányozhatjuk az aszimmetrikus hadviselést az új CM rész segítségével.

A Combat Mission Shock Force 2 nem egy igazán új játék, de attól még nagyon jó. Az elmúlt 12 évben egy teljesen új játékosgeneráció nőtt fel, akiknek lehet, hogy kimaradt – vagy akkoriban nem volt olyan PC-je, amin elfutott. Ezért azt ajánlom, hogy akit picit is érdekel egy komoly, élvezetes, modern hadviseléses taktikai játék, az olvassa el feltétlenül az első rész ismertetőjét is. És ha az alapján tetszik, akkor most már nem kell a béna battlefrontos DRM-mel se küzdeni, hanem Steamen egyszerűen beszerezhető és indítható a játék. Viszont az árazása egy kicsit túlzónak tűnik számomra: egy 12 évvel ezelőtti játék 2 évvel ezelőtti felújításáért sokallom az 50 eurós árcédulát. Így még rajongóként is azt mondom, érdemes egy leértékelésre várni.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • Combat Mission Shock Force 2
  • Combat Mission Shock Force 2
  • Combat Mission Shock Force 2
  • Combat Mission Shock Force 2

Combat Mission Shock Force 2

Platform:

Fejlesztő: Battlefront

Kiadó: Slitherine

Megjelenés: 2020. augusztus 25.

» Tovább a játék adatlapjára

Lacko

Lacko
Még ZX Spectrumon kezdte stratégiai játékokkal. Azóta megkedvelte a taktikai FPS-eket, a point'n'click kalandjátékokat, a gazdasági- és társadalomszimulátorokat. Örök Arma-játékos és tartalomfejlesztő.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!