Érdekes folyamat, hogy régebben - amíg a hasonló játékokat a németek szemszögéből játszhattuk inkább - a játék ott indult, hogy Lengyelország lerohanása, vagy Dunquerque körülzárása. Manapság, amikor a játékokat arra élezik, ki, hogy a szövetségesek szempontjából játszhassuk őket (persze azért lehetünk a fritzekkel is), hirtelen ott kezdődnek, hogy normandiai partraszállás, a háború utolsó éve. Ez persze nem véletlen, hiszen eladdig a Wehrmacht verhetetlen volt, így aztán frusztráció érte azt, aki a szövetségesekkel játszott, amit ugye azért mégsem lehet hagyni.
Hát ebben az időben játszódik a Combat Mission is - ahogy a neve is utal rá - a Partraszállás után.
Manapság sokszor nehéz eldönteni, hogy valami körökre osztott vagy valós idejű, mert a készítők jól összekuszálták a régi fogalmakat. A CM-ről azonban egyértelműen állíthatjuk, hogy körökre osztott. Azonban ezt az egyszerűséget is lehet cifrázni. Hiszen a körök fázisokra oszlanak. Az első fázisban parancsokat adhatunk egységeinknek - mint minden hasonló stratégiai játékban - (ássa be magát, másszon fel egy járműre, őrködjön, csukja le a tank tetejét, kússzon vagy fusson be egy általunk megadott utat, stb...). A második fázisban pedig - miután az ellen is lépett - megtekinthetjük a csata folyását real time: azaz az ellenséggel egyidőben lépünk. Persze a csata hevében lemaradhatnánk néhány jó kis jelenetről, ha nem lehetne visszapörgetni az időt és újra lejátszani az ütközet azon részét, amelyet ebben a lépésben élünk meg. Így minden egyes egységünk eredményességét - és látványos harcát - ill. pusztulását megtekinthetjük egy csomó nézőpontból... "persze nem muszáj, de megtehetnéd...".
A kiadható parancsok halmaza természetesen nem csak az egység típusától függ, hanem annak állapotától is. Egy fáradt katonát nem lehet futásba küldeni, egy lánctalpát vesztett tankot sem lehet mozgásba hozni, és egy éppen töltő páncéltörő ágyúval sem lehet tüzelni, hogy csak a triviálisakat említsem.
A játék maga olyan, mintha Close Combatot játszanánk egy terepasztalon. A CM a szakasz szintű stratégiai játékok közé tartozik. Ahol egy egység 10-12 emberből áll, ahol egy tank az egy tank, nem pedig egy egész hadosztály, mint a Panzer Generalban. Az emberek sajnos nem egy az egyben vannak ábrázolva, de így is nagyon látványos a csata fázis, amikor megtekinthetjük parancsaink kimenetelét. Ebben a fázisban nem avatkozhatunk a harcba, nem adhatunk más parancsot egységeinknek, ami viszonylag reális, hiszen a csata hevében meg sem hallanák a recsegő rádióból. Azonban nem kell félteni katonáinkat, melyeket egy TacAI nevű mesterséges intelligencia vezérel. A TacAI megpróbálja végrehajtani a parancsainkat, de a teljesítés közben változtathat is rajta, ahogy egy valódi katona. Pl. jobb pozíciót talál valaki lövésére, vagy olyan ellenséges tűzbe keveredik, hogy beveti magát a legközelebbi fedezékbe; az is lehet, hogy ez élen haladó jármű aknára fut, ekkor nem folytatják hülye módjára az utat, hanem alternatív ösvényt keresnek. Ez a TacAI elég jól sikerült. Minél újabb egy startégiai-taktikai játék, annál élethűbbre sikeredik a játékmenet. Erre az igazságra a CM se cáfol rá.
Szintén élethű a parancsadás, melyhez szükségünk van arra, hogy az adott egység egy parancsnok közelében legyen. Így aztán érdemes egy helyen tartanunk csapatainkat. Persze a járművek kilógnak ebből, mivel nekik önállóan is adhatunk parancsot.
A Combat Mission rengeteg fegyvert, lőszert és felszerelést ismer, ám az is igaz, hogy ezekről nekünk nem kell túl sokat tudnunk, mivel az optimális fegyver vagy eszköz kiválasztásába nem szólhatunk bele, ezt a katonáink - a TacAI - intézi. Azért persze figyelembe kell vennünk, hogy egy egység rendelkezik-e páncéltörő fegyverrel, mielőtt tank ellen küldenénk. Bár a hősök, azok hősök: egyszer ráhajtottam egy Shermannal egy német katonára, amely azonnal elintézett egy kézigránáttal és a túlélőimmel elkezdték lőni egymást egy pisztollyal…
A játékmenet kicsit talán túl hosszú. Ez duplán is élethűre sikeredett, mivel a lejátszás 60 másodperce előtt néha percekig is kell osztogatni a parancsokat. Viszont csak 60 másodpercnyi akció zajlik le ennyi idő alatt. Így aztán kis csaták is órákig húzódhatnak. A nagyobb összecsapásokról nem is beszélve… De minden időért kárpótol, amikor előre gördülő PzIV-esekkel vért izzadva legyűröd a túlerőben lévő Shermanokat. Ezt persze csak Guderian tábornagy alaptételeivel sikerült elérnem: egy helyre koncentrált összes páncélossal, majd eltűnni, és máshol csapni le néhány magányos jenkire. Ehhez persze az kell, hogy derék gyalogságunkkal az erdőkből felderítsünk az utakat.
A grafika viszonylag szépre sikeredett, de azért nem fotorealisztikus. Szépek a házak, meg a scannelt texturák, de a fák pl. 2D-sek, melyek mindig a kamera irányába fordulnak lapjukkal. Meg aztán az egységek is pontszerűek, azaz simán félig egymásba csúszhat két tank, vagy valaki átsétálhat egy fán keresztül. Eleinte az is zavaró, hogy egy erdőben (melyben itt-ott vannak csak fák) egy fa mögé vagy egy tisztább részre irányítsuk az egységeket: teljesen mindegy, mivel az egész terület, amit erdőnek jelölnek, erdőnek számít és a látható fák csak a látványt szolgálják. De ezzel a módszerrel nincs szükség atomerőműre a futtatáshoz. Meg aztán Combat Mission érzést nem is ez teszi fantasztikussá, hanem ahogy az egész képpé áll össze: a normandiai tájon rohangáló, kúszó-mászó khaki és csukaszürke alakok, a gördülő és tüzelő tankok...
Ha túl nehéznek találjuk a meglévő küldetéseket, azt is megtehetjük, hogy kellemesen könnyű csatát készítünk magunknak a scenario editorral, mely nagyon könnyen kezelhető és tényleg változatos csatákat kreálhatunk vele. Lélegzetelállító bejárni a kamerával az általunk teremtett világot és betelepíteni katonákkal és járművekkel. A játék valamennyi küldetését ezzel a szerkesztővel készítették és nem csak a fejlesztők, mivel a Combat Mission egy tipikus internetes játék, melyet a neten teszteltettek és készítették a küldetéseket. És ráadásul csak a neten lehet kapni, mivel bolti forgalmazásba nem kerül. A BattleFront.com az a hely, ahol megvásárolható és más cuccok is találhatók hozzá.
Persze játszhatunk barátainkkal is. Mivel a küldetés kezdetén választhatunk, hogy 1 játékos, Hot Seat, Play By E-Mail módban szeretnénk-e játszani. Hohó, hát hol van a LAN és internetes online játékmód? - kérdezheti bárki jogosan. A fejlesztők azt ígérik, hogy patchként ingyenesen letölthető lesz nemsokára a battlefront.com-ról.
A Combat Mission egy zseniális játék és fantasztikus érzés. Semmi sincs veszve ha a hátunk mögött egy Tigris parkol, feltéve ha németek vagyunk, mert különben…