Az elmúlt évben a lengyelek olyan ütemben kezdték ontani magukból a „szimulátorokat” vagy legalábbis azok bejelentéseit, hogy az ember csak kapkodja a fejét. Van itt minden a már-már unalmasan hétköznapinak számító buszsofőr-szimulátortól kezdve az ilyen-olyan javító-, szerelő- vagy épp renováló- (hotel, stadion, erőd, autó, tank, robot, repülő, akármi és bármi is) szimulátorokon keresztül egészen a legjobbakig, mint a részeg csöves- vagy a bunkótaxis-szimulátor. A fejlesztők vagy nagyon pukkasztani akarják ezekkel a polgárságot, vagy nagyon nincs önkritikájuk, ízlésük. Nos, lényeg, ami lényeg, a szintén lengyel Gaming Factory (nekik köszönhetjük majd a játékot, amelyben disznóként embereket kell feldolgoznunk egy vágóhídon...!) gondozásában jelent meg a Live Motion Games játéka, a Sapper – Defuse the Bomb Simulator. Bár ne tette volna...
A játék az első képek és előzetes alapján még akár izgalmasnak is tűnhetett, bevallom, engem is megtévesztett. Bár azt már lehetett látni akkor is, hogy nem a látványvilágával fogja beírni magát a videojátékos történelembe, de a játékmenet ettől még lehetett volna jó. Legalábbis ezzel a naiv hozzáállással vágtam bele a tesztelésbe, amely itteni jó tíz éves pályafutásom egyik legnagyobb mellényúlása volt (oké, az Octodad még mindig dobogós...). Ennyire amatőr, összecsapott, lélektelen, semmilyen, csúnya, unalmas, kidolgozatlan stb. stb. stb. játékot évek óta nem láttam. Mondhatnám úgy is, hogy ezt így, ebben a formában 2021-ben kiadni – főleg pénzért!!! – egyszerűen pofátlanság. Még ingyen csak-csak, mint kezdő stúdió (valójában nem az, más hasonló játékaik is vannak vagy lesznek) első szárnypróbálgatásai, el lehetne sütni. De nem, a Sapper – ami egyébként csak early access státuszban van még – bizony pénzbe kerül.
A játéknak némi története is van, ami szerint egy titokzatos őrült bombákkal riogatja a várost. Ránk, a rendőrség bombaszakértőjére vár a feladat, hogy egyfelől a felderített bombákat hatástalanítsuk, másfelől menet közben nyomokat gyűjtsünk, hogy kiderítsük, ki is a titokzatos robbantó. A játék korai változatában három helyszínt látogathatunk meg az irodánkon és műhelyünkön kívül: a belvárost, egy gyárat és egy erdős területet. Mindenhol ugyanaz lesz a feladatunk: bombákat keresni és azokat hatástalanítani. Mindez játékmenet tekintetében azt jelenti, hogy először kukákat, postaládákat, kapcsolószekrényeket, generátorokat és hasonlókat fogunk csavarhúzóval szétkapni, majd ha megtaláltuk a bombát, akkor előkaphatjuk a zsebből a csípőfogót is. A hatástalanítás általában kábelek megfelelő sorrendben történő elvágását jelenti, ahol a bombán mindig egy pici LED mutatja, hogy épp mikor melyik kábelen van a sor.
A kutatásunk során időnként kódokat kell megfejtenünk, máskor meg zárakat vagy biztonsági rendszereket feltörnünk. Amikor a bombát megtaláltuk, gondoskodnunk kell az elszállításról is, ami először kordon felállítását jelenti a lehető legnevetségesebb módon. A pályán megjelenik a kordon elemeinek helye, amiket végig kell kattintgatnunk, a levegőből pedig lepotyognak a lécek és egyéb kordonelemek. Ha ez megvan, akkor a bombát óvatosan (értsd, semmi rohanás vagy hirtelen mozdulat) el kell vinni egy ládához vagy egy furgon hátuljához.
A játékmenet az egyetlen, ami egy picit is képes megmenteni a Sappert, de ez is olyan, mintha egy egyetemista muszájból készített és minden elemét innen-onnan összeollózott féléves beadandóját látnánk. A játék grafikája finoman szólva is évtizedes, ami elvileg nem kéne, hogy baj legyen, de itt nehéz szemet hunyni felette. Az egész annyira rossz, hogy azt mutogatni kéne mint elrettentő példát. És értem én, hogy ez még csak early access, de kötve hiszem, hogy e téren bármi is változni fog a jövőben.
Szóval a Sapper – Defuse the Bomb Simulator mondhatni csúnyán az arcunkba robbant. Ha valaki leküzdhetetlen késztetést érez, hogy bombákat hatástalanítson (és a Keep Talking and Nobody Explodest már kipörgette), az tehet vele egy próbát, de vérmes reményei ne legyenek. De szerintem mindenki más inkább messze kerülje el! Lehet, hogy az early accessben eltöltött ki tudja mennyi idő után már egy sokkal jobb játék kerekedik majd belőle, de jelen állapotát nézve nem kicsit kétlem, hogy így lesz. Sok early access játékot láttam már, azokon érződött, hogy még csak félkész állapotban vannak és idővel majd szépülni, finomodni és bővülni fognak. De ezt most nagyon nem érzem a Sapperen. Inkább azt, hogy mint egy igazi bombától, ettől is szeretnék a lehető legtávolabb kerülni...