Amikor lassan közel egy évvel ezelőtt (bizony, így repül az idő...!) sok-sok évnyi várakozás és az egekbe tornázott hype után megjelent a Cyberpunk 2077, rajongók milliói pislogtak értetlenül maguk elé, hogy mégis mi ez a sza... vakba nehezen önthető minőségű valami, ami sok elemében a pre-alfa állapotot sem nagyon érte el, mégis a boltokban teljes értékű, AAA-kategóriás játékként árulták, ennek megfelelő árcédulával. Igen, a Cyberpunk 2077-ből gigantikus méretű botrány kerekedett, ami egyrészt mélyütés volt a rajongóknak és a fejlesztőknek egyaránt, másrészt műtrágyával meghintett virágföld a mémgyártóknak. És utóbbiak táborában meglepően sok videojáték-fejlesztő is beletartozik, akik eleinte megpróbálták meglovagolni a CD Projekt RED játéka által generált cyberpunk hullámokat, majd látva a játék pofára esését, gyorsan nekiláttak jól kifigurázni azt.
Ennek egyik ékes példája a Dark Lord stúdió és az ott készülő Glitchpunk. A cím már a bejelentéskor is önmagában zseniálisnak tűnt. Felhívja magára a figyelmet, mert azért ott lapul benne a 2020-as évek első videojátékos hívószava, a cyberpunk. Emellett a CD Projekt RED orrát telibe találó fricska is, sőt mi több, a címnek ezen felül véletlenül még magához a játékhoz is van valami kis köze. Mármint nem a Cyberpunk 2077-hez, hanem saját magához. Mert a Glitchpunk egy akció-szerepjáték, amely egy cyberpunk világban játszódik, főhőse pedig egy meghibásodott android. Ez vagyunk mi, akivel a játék jelenleg elérhető early access változatában egyelőre csak New Baltia nem kimondottan nagy városában rendezhetünk ízlésünknek megfelelő mértékű ámokfutást.
Mindezt a klasszikus felülnézetben, vagyis pontosan úgy, mint az eredeti Grand Theft Auto játékokban. És ez nagy piros pont, hiszen az első perctől igazi nosztalgia lengi körül a játékot, ami valószínűleg hosszú távon is megmaradhatna, ha nem tennék tönkre szinte az egész élményt a bugok és glitchek (hogy stílszerűek legyünk). De bizony alaposan belerondítanak a képbe, amit persze egy early access játéknak még el lehet nézni, de egyelőre nem sok jót vetít előre. Mert nem csak technikai gondok akadnak a játékkal. Én magam ugyan csak kisebb teljesítménybeli hullámzást tapasztaltam, de sok helyről hallani, hogy másoknál hajlamos diavetítésbe átmenni a játék. És mivel nem a Crysis negyedik next-gen epizódjáról beszélünk, a látvány pedig a legnagyobb jóindulattal is legfeljebb alulról súrolja a középszert, ezt nem igazán indokolja semmi. A hanyag optimalizáción kívül.
De sajnos vannak játékmeneti gondok is, amelyek persze idővel orvosolhatók, de egyelőre megkeserítik a játékosok életét. Ilyen a beragadó karakter, amit csak egy visszatöltéssel lehet helyrehozni. Vagy a semmibe mutató, ottfelejtett waypointok, esetleg az oktatómód nem túl részletes mivolta, ami elfelejti azt az apróságot az orrunkra kötni, hogy ne verjük el az összes pénzünket rögtön az első itt a piros, hol a piros bódénál, mert később anélkül bukó a kampány... Maga az irányítás és a kamerakezelés is elég összecsapott. Ami annak idején, már az előző évezredben is kifogástalanul működött a GTA 2-ben, az itt nem nagyon akarja kiszolgálni a játékost. Az égbe nyúló épületek gyakran kitakarják a lényeges dolgokat a képből, karakterünkkel gyalog is rendszeresen nekimegyünk minden tereptárgynak, mint mikor valaki átrendezi egy vak otthonát... Az autóvezetésről meg ne is beszéljünk, az ugyanez, csak felgyorsítva.
A Glitchpunk jelen állapotban legalább annyira a saját maga karikatúrája is, mint a Cyberpunk 2077-é. Lehet, hogy pár hónap és megannyi frissítés után szépen a helyére kerülnek benne a dolgok, de egyelőre csak azoknak merem ajánlani, akik... nem, nem nagyon merem ajánlani inkább senkinek. Egyelőre jobb elkerülni az egészet, és legfeljebb kívülről figyelemmel kísérni a híreket a korai változat frissítéseiről.