Mivel az SI Games menedzserjátéka, a Football Manager széria sok-sok éve (vagy talán mindig is) érdemi konkurencia nélkül uralja a piacot, nem is nagyon várható el tőle, hogy minden évben teljesen megújuljon. Talán szükség sincs rá. A Football Manager 2022 is olyan, mint egy nem túl közeli barát, akivel azért csak-csak tartjuk a kapcsolatot, de évente jó, ha egy-két alkalommal sikerül összefutnunk. Olyankor mindig jól kibeszéljük az aktualitásokat, és persze jókat röhögünk a régi sztorikon. De főleg utóbbi. Ilyen az FM22-is. Egy régi haver, aki a régi dolgokra emlékeztet, nem is várunk el tőle túl sok új sztorit. De azért, ha már itt ül velünk szemben, akkor csak megkérdezzük tőle, hogy mizu, ő pedig mesélni kezd.
A Football Manager 2022 kapcsán a lényeget nem nehéz röviden összegezni. Még mindig ez a franchise gyakorlatilag az egyetlen, amely picit is komolyabb szimulációként képes létezni a futball világáról. A fejlesztők évek óta a megszokott tempóban és sablonok mentén csiszolják, javítják és bővítik a játékot. Mindig csak egy-két részelemre koncentrálnak, és azt rakják rendbe. Éppen ezért igazán szembetűnő változásoknak évek óta nem lehettünk részesei, de mondhatnánk úgy is, hogy a változásokat csak a veterán FM-rajongók szúrják ki. Ha egy, a sorozatot kevésbé ismerő játékost leültetsz az FM15 és az FM22 elé, elsőre nem biztos, hogy kiszúrja a különbségeket.
Idén a fejlesztők talán minden korábbinál jobban odatették magukat a meccsek terén. Fura ez, hiszen a futball végül is arról szól, ami a pályán történik és lássuk be, a Football Manager széria kezdettől fogva épp itt volt mindig is a leggyengébb. És nemcsak arról van szó, hogy 2021-ben még mindig csak imitálja a játék 3D-ben a futballt, hanem arról is, hogy a játékosok gyakran érezhették azt, hogy teljesen mindegy, mely focistákat milyen felállásban dobálnak fel a pályára, az eredményt aligha fogja befolyásolni. E tekintetben az FM sosem volt igazi szimulátor, mert bizony a valóságtól totál elrugaszkodva egy Honvédból is egy szezon alatt bajnokot lehet benne faragni.
Idén viszont sokat faragtak ezen a készítők, és ez mindenképpen üdvözlendő. A lefektetett taktika már-már észrevehető a pályán, az MI védekezés közben próbálja zárni a passzsávokat, ha viszont azt kérem, akkor láthatóan próbál letámadni is. Támadásvezetés közben láthatók a bemozgások, a tudatos passzok. Már amikor. Mindez nemcsak a mesterséges intelligencia fejlesztésének köszönhető, de a végre teljesen elcserélt motornak is. Mondhatjuk úgy is, hogy a 3D-s meccsek már nem pálcikaemberkék skiccelt futballimitációjára emlékeztetnek, hanem igazi futballra. Oké, animációk, részletesség és vizuális elemek terén még mindig van úgy két évtizednyi lemaradása a játéknak ahhoz képest, amit manapság egy FIFA képvisel, de továbbra sem ez a cél (bár mekkora élmény lenne olyan színvonalon élvezni a legapróbb részletekig kidolgozott taktikánk tényleges megvalósulását a pályán?).
A Football Manager játékidejének 99%-át persze továbbra is a menüben fogjuk tölteni. Ez struktúráját és működését tekintve semmit sem változott, így a veterán menedzserek csukott szemmel is megtalálják az edzéseket, a scouting jelentéseket és persze a taktikai felületet is. Ami e téren újdonság, az a data center, amely a csapatunk élén eltöltött néhány hét után olyan mennyiségű statisztikával és információval lát el, hogy órákba telhet, mire mindent alaposan átrágunk és kielemzünk. Szinte már el is veszíti játék jellegét a dolog, azon se lepődnénk meg, ha valakit fizetnének azért, hogy ezt teszi munkaidőben. Ugyanakkor a rengeteg adat tényleges megértéséhez valóban nem árt egy picit képben lenni, hogy mit is jelent az xG és hasonlók. De ha valaki kellően türelmes és elhivatott (vagy csak imádja a focit), akkor ez neki nem teher lesz, hanem maga az információs kánaán. Mert valóban órákra el lehet veszni a statisztikák és adatok böngészésében és az azok alapján való taktikai tervezgetésben. A hab pedig az a tortán, amikor a sok órányi előkészületek után a mérkőzésen valami vissza is köszön mindebből a pályán.
A játék talán a tavalyi felvonáshoz képest is részletesebb és mélyebb lehetőségeket kínál az átigazolási piacon is (ez volt a tavalyi rész egyik kiemelt eleme), főleg a scouting részen. Emellett a szakmai stábbal is sokkal szorosabban együtt tudunk működni, mivel sokkal több feladattal láthatjuk el őket, illetve a rendszeres értekezleteken nagyon sok kérdésre kaphatunk tőlük választ. Ilyen például a csapat posztonkénti megerősítése, amikor a legapróbb részletekig megadhatjuk, hogy milyen profilú focistát szeretnénk, a scoutok pedig igyekeznek ennek megfelelő jelöltekkel szolgálni vagy épp meggyőzni, hogy adott posztra más jellegű focista valamiért ideálisabb lenne.
A Football Manager 2022 sem tökéletes, ahogy egyik korábbi epizód sem volt az. De továbbra is érződik a folyamatos haladás előre, még ha nem is egy TGV sebességével. Idén is csak egy-két részterületre feküdtek rá a készítők, a többi olyan, mint a korábbi részekben. A 3D-s meccsek végre tényleg terítékre kerültek, és az elmúlt években rendre elsütött hangzatos ígéretek és kijelentések ezúttal tényleg tükröznek is valamit a valóságból. Ugyanakkor bennem továbbra is ott a kérdés, hogy meddig lehet még évről évre eladni ugyanazt, viszonylag kevés, és csak a rendszeresen visszatérő játékosoknak észrevehető változtatásokkal. És vajon mit tudna lépni az SI Games, ha egyszer egy másik fejlesztő előállna egy hasonlóan részletes és érdemi konkurenciát jelentő futballmenedzser játékkal?