Na, mi az, ami a cikk írásának pillanatában olyan címeket nyomott le a Steam játékosszám-statisztikáiban, mint a FIFA 22 vagy a Battlefield 2042? Pontosan, a jelek szerint a játékosok jobban preferálják a traktort, mint a focilabdát vagy a harci helikoptereket. Márpedig a svájci Giants Software valamit nagyon jól csinál, ha a legsikeresebb játéksorozatukat immáron 13 éve tolják: összesen 15 rész jelent meg eddig, beleszámítva a mobil és a Commodore 64-es változatokat is. És persze e-sport ág is született belőle – igen, versenyszerűen kell aratni és bálázni... Szóval elég komoly háttérrel bír ma már az FS, lássuk, a legfrissebb rész hogyan öregbíti tovább a franchise hírnevét!
Nem tudom, mennyire lesz meglepő, amit most írok, de: így kell tudni fejlődni! Az utóbbi néhány cikkemben (pl. Forza Horizon 5) panaszkodtam, hogy valahogy nem sikerül az újdonság erejével hatni már, a bevált sablonokat csiszolgatják a fejlesztők a lehetőségeik határáig. Nyilván szűkös lehetőségek vannak egy végletekig csiszolt cuccnál, de az újító szándéknak ott kéne lennie mindig. Nos, a Farming Simulator 22 esetében a játékmenetbe sikerült úgy belenyúlnia a Giantsnek, hogy az alapok bár nem változtak (tehát továbbra is a terményeinket kell alapvetően a megfelelő helyen eladni), ugyanakkor tovább is gondolhatjuk a történetet a teljes ellátási láncon keresztül. Mit kell ezalatt érteni? Teszem azt, a kivágott fákat eddig is a fűrészmalomba kellett vinni – na de onnan a kész faárut foghatjuk, és elvihetjük az asztaloshoz némi plusz profitért cserébe. Lám, az alapok megmaradtak, mégis lett egy olyan csavar a játékmenetben, amivel kicsit több dolgunk is lehet, ha akarjuk.
A másik fontos és nagy újdonság az évszakok megjelenése. Immáron figyelnünk kell arra, mikor mit vetünk és aratunk, különben tönkremegy a termés – és persze télen nem igazán a földjeinkből fogunk tudni profitálni. Persze mindehhez gépek is kellenek, és az eddig sem szűkös kínálat tovább bővült: immáron több mint 100 gyártó több mint 400 gépe közül szerezhetjük be a nekünk kellőt-tetszőt – és ez simán bővíthető nemcsak a hivatalos DLC-kkel, hanem a ModHub integrációnak is köszönhetően (azaz nem nekünk kell modok után vadászni: ott van a főmenüben külön rész hozzá, és pár kattintással telepíthetjük a nem hivatalos kiegészítőket). Apróság, de a sebességváltás immáron lehet kézi vezérlésű is, ha az adott járgány olyan váltóval került gyártásba. Másik kisebb újdonság, hogy most már 16 féle veteménnyel gazdálkodhatunk, többek között akár cirokkal, szőlővel vagy olívával.
A grafikus motor is szintet lépett, most már DirectX 12 támogatással bír, ez pedig hozott magával pár dolgot, például DLSS-támogatást is. Kétségkívül csinosodott a Farming Simulator, de azért ezen a téren van hová fejlődni – ha nem is feltétlen technológiai szinten, hanem inkább a designt/tartalmat illetően. Nagyon furcsa ugyanis, hogy míg munkaeszközeink igényes részletességgel vannak kidolgozva, addig az általunk nem irányítható járművek már láthatóan kevesebb törődést kaptak – gondolok itt a forgalomban résztvevő autókra és furgonokra.
És ha már itt tartunk: nagyon bírnám, ha nem egy ilyen kihalt tájon kéne dolgoznom... Embereket alig látni az utcán, a már emlegetett forgalom körülbelül egy zsákfaluéval vetekszik. Ejnye! De legalább akad pár vadállat is: a földeken munka közben rendszeres vendégek a varjak például. A nagy magányunkat persze enyhíti a többjátékos mód, ami most már keresztplatformos támogatást is kapott. A másik sirámom a fizika: én nem nagyon érzem most sem, milyen nehéz gépekkel jövök-megyek, és bizony elég furcsa, amikor mondjuk két nyeszlett fa közé sikerül beszorulnom egy négytonnás traktorral.
Nem egyszer megkaptam már a kérdést, hogy hogyan lehet a Farming Simulatort kedvelni. Kis csacsik... Nem próbálták még úgy komolyabban, pedig van valami megnyugtató abban, ahogy az ember egy traktort vagy kombájnt terelget a szántóföldön, és közben a gazdaságát próbálja felvirágoztatni. Vicces, mert amennyire lehet relaxációs céllal is csak úgy játszogatni vele, annyira komolyan is vehető, mert a gazdasági része mostanra már meglepően komplex lett. Persze van még mit csiszolni rajta bőven (leginkább a döglött, élettelen terepre és a fizika megcsúfolására gondolok elsősorban), de még ezen hibái mellett is egy nagyon szerethető alkotás lett a Farming Simulator 22.