Mi jön az 1 és az V után? Hát persze, hogy a 2042 – ami főleg annak tükrében vicces egy kicsit, hogy 2006-ban volt egy 2142 is… Az amúgy idén 19 éves Battlefield sorozat új részét hiába alkották minden eddiginél többen (a DICE mellett az EA Goethenburg, a Ripple Effect Studios és a Criterion Games is részt vett – ez utóbbi ráadásul az új Need for Speeden való munkát is felfüggesztette), és hiába koncentráltak a tökéletes multi élményre annyira, hogy az egyjátékos módot is kihajították szinte teljesen az ablakon, valahogy nem győzött meg az, amit láttam.
A látvánnyal mondjuk pont nincs semmi gond. Igaz, hogy gyakorlatilag a Battlefield 1 óta igazán nagy előrelépés nincs – és már az is remekül nézett ki. Itt ami újdonságnak számít, az a változékony, és olykor eléggé szélsőséges időjárás. Meg kell hagyni, lenyűgöző, ahogy a kis esőből fokozatosan vihar kerekedik, majd jön egy forgószél – ami ráadásul az összes elektromos kütyünket meghülyíti, azaz a rádió és a HUD nem működik. És emellett persze a látótávolság is drasztikusan változik, a zaj miatt pedig a lépteket lehet nehezebben hallani. Pazar...
A hangok terén is a megszokott kiváló minőséget kapjuk: egy jobb fül-/fejhallgatóval szinte tökéletes térérzetet ad a játék külső szoftver használata nélkül is. A Frostbite motor pedig ismét bizonyított, bár meg kell jegyezzem, ennek valamennyire a stabilitás látta a kárát. Ahogy olvasgatom a fórumokat, nem vagyok egyedül azzal a problémámmal, hogy néha kivág a játék egy szó nélkül. Abban pedig igen erősen kételkedem, hogy nálam lenne a baj.
Nézzük a játékmódokat! Egyjátékos rész kvázi nincs, bár Conquestet és Breakthrough-t lehet botokkal is tolni, ha valaki annyira vágyik a magányra (a mesterséges intelligencia amúgy nem rossz: közepes szinten már akadnak meglepő húzásai). Ráadásul PC-n, Xbox Series X/S-en és PlayStation 5-ön egyszerre akár 128-an is gyepálhatják egymást – mindenki másnak marad a régi 64 fős limit. Kaptunk egy új módot Hazard Zone néven, ebben a pályán elszórt adathordozókat kell a 4-4 fős csapatoknak összeszednie és utána sikeresen evakuálnia – természetesen a legtöbb meghajtót megszerző kvartett győz (és nincs újraéledés). Nem árt, ha összeszokott csapattal vágunk neki a küldetésnek, egyébként hamar ledarálnak minket – egyébként nem rossz időtöltés ez, komolyabb taktikát igényel, mint a másik kettő.
Ezeken kívül lett egy Portalunk, ami kicsit debil módon a portal.battlefield.com weboldalon tudunk beállítani, és utána a játékban használni. Az alapötlet az, hogy a korábbi részekből átemelt elemekkel (kasztok, fegyverek, játékmódok) lehet egyedi mixeket kreálni – tehát simán össze lehet ereszteni a II. világháborús bakákat mondjuk a Bad Company 2-iével. Emellett egy vizuális szerkesztővel lehet tovább finomhangolni a játékmenetet. A kreativitásnak elméletileg elég tág határai lennének itt – a gyakorlati gond itt inkább az, hogy az az érzése támad tőle az embernek, hogy a tartalomgyártás egy részét kvázi kiszervezte a DICE a rajongóknak. Márpedig elég sok fantáziátlan TDM és zombi horda utánérzés érhető el jelenleg. De akad azért egy-két jópofa alkotás némi keresgélés után: a VIP Fiesta például engem nagyon emlékeztetett a klasszikus VIP kísérő játékmódra a klasszikus Counter-Strikeból; illetve van gyakorlási lehetőség a wingsuit használatához is (a Riders Republic-os gyakorlat sajna ide nem jó).
Újdonság még, hogy végre össze meri ereszteni a konzolos és PC-s játékosokat a svéd gárda – hogy ennek mekkora sikere lesz, egyelőre nem látom – de az ötlet nem rossz. És merem remélni, hogy konzolon engedélyezték a billentyűzet- és egérhasználatot a fairebb játék jegyében (én PC-re kaptam a tesztpéldányt).
És most jöjjön az igazi feketeleves (mintha eddig nem sipákoltam volna eleget :D)! Az, hogy a konkurenciával hasonlatos stabilitással bír a Battlefield 2042, egy dolog. Az, hogy egy csak multiplayer módokat tartalmazó játékból hiányzik a beépített hangkommunikációs rendszer, az már kvázi megbocsájthatatlan. Az, hogy egy lövöldözős játékban a találatregisztráció igen erősen véleményesen működik, a fegyverek szórása pedig irreális, jelzi, hogy itt valami mélyebben lett igencsak elba...ltázva. Nem mondom, hogy vérprofi mesterlövész lennék, de az biztos, hogy ennyire fakezű sem vagyok, mint amilyennek a játék beállít.
Persze ezek mind-mind orvosolhatóak később patchekkel – na de felmerül a kérdés: miért kellett akkor ezt most így, ekkor kiadni? Nem volt senki a QA-től, a bétatesztelő csapatból, aki szólt volna, hogy VoIP kommunikációs lehetőség nélkül ezt kiadni nettó dilettantizmus? A próbajátékok alatt nem derült ki, hogy el van keffentve a fegyverek pontossága, de úgy istenesen? Arról nem is beszélve, hogy az újonnan jövőket a vérprofik és no-liferek szétgyalázzák – annyira nehéz a matchmakingnek a játékosok szintjeit figyelembe venni? És bár impozánsak ezek a hatalmas játékterek, amiket most kaptunk, gyalogosan idegesítő tud lenni, ha például csak a bázison tudunk újjáéledni, ott pedig nincs egy darab jármű se (de két elfoglalandó pont között is tud tekintélyes táv lenni).
Csúszott ez a szerencsétlen Battlefield 2042 kb. egy hónapot a megjelenéssel, de inkább csúszott volna többet! A fenti panaszaim egyike sem olyan, amit ne lehetett volna még némi extra fejlesztési idővel, rendes teszteléssel megoldani. Ehelyett az EA házhoz jött a pofonért... Biztos jó lesz majd egyszer ez is... És nem, a Covid meg a home office ne legyen már mentség arra, hogy egy ilyet ad ki a kezéből egy neves és nagy cég (pláne úgy, hogy 3 másik fejlesztőcsapat segített be)! Persze a rajongók és a sorozat rabjai így is megveszik, ők meg vannak annyian, hogy anyagilag megérje. Mindenki másnak pedig érdemesebb kicsit kivárni, amíg rendesen gatyába nem lesz ez rázva. (És ez bár erősen szubjektív, de hiba volt a sztori módot kihagyni: a Call of Duty Black Ops 4-nek sem állt ez jól.)