Mielőtt nekem esne a tiszteletreméltó nagyérdemű, megjegyzem: tudom én ám, hogy az Assetto Corsa EVO már az ötödik érdemi játéka a Kunos Simulazioninak, de az első kettő inkább csak szárnypróbálgatás volt – a Ferrari Virtual Academy ma már nem játszható és amúgy is elég sovány tartalommal bírt; a netKar Pro fejlesztése pedig érdemben soha nem lett befejezve. Ugye megegyezhetünk akkor abban, hogy az első tisztességes Kuson-játék a 2014-es Assetto Corsa volt, és így akkor a 2019-es Assetto Corsa Competizione után most itt az Assetto Corsa EVO, igaz, egyelőre korai hozzáférésben.

Nos, ez a korai hozzáférés annyira korai, hogy a Steam-adatlapon szereplő játékmódok közül mindössze kettő érhető el, ugyanis az online részt alig pár nap után le kellett lőni. Cserébe a 20 autó és az 5 pálya korlátozás nélkül érhető el gyakorlásra és gyors versenyre. Szomorú ez a baki, különösen amiatt, mert alapvetően ez majd egy nyílt világú autókázás lesz egyszer, tehát az online része fontos elem lesz (no meg biztos lesznek bajnokságok is, ahogy az elődökkel is voltak) – no de hát messze még a megjelenés, addig bármi lehet.
A jelenleg elérhető 20 autó bár első blikkre elég vegyes felhozatalnak tűnik, valójában java része ugyanabban a ligában játszik, döntő többségük valamilyen GT kocsi. Nincs is ezzel baj, csak amikor valami egzotikusabbat veszünk elő (mondjuk egy Ferrari 488-at vagy akár egy Mercedes-AMG GT2-t), akkor a kategórián belüli ellenfelek változatosságával bajban leszünk… De jönnek majd még új autók, így ez sem akkora probléma, legfeljebb most egy kicsit kényelmetlen. Maguk az autók egyébként szépen kidolgozottak kívül-belül – bár szerintem egy Gran Turismo 7 vagy egy Forza Motorsport még mindig szebb, még ha csak egy kicsit is.

A pályák viszont egyértelműen nem érik el a két emlegetett rivális szintjét. Persze lehet azt mondani, hogy egy igazi szimulátorban nem számítanak annyira a külsőségek, és alapvetően itt sem csúnya az, amit látunk – csak a többiek előrébb vannak ezen a téren (is?). Kicsit döglött, kicsit statikus, de végül is ott van minden, ami kell. A Kunos lézerscannelt pályákkal dolgozik, és ez itt is így van – csak épp jelenleg nem érezni ezt annyira, ugyanis a force feedback egyelőre nem túl informatív. Hogy ez a Thrustmaster kormányom miatt van-e, vagy általánosabb gond, az jó kérdés… Egyelőre előre elmentett profilok sincsenek az Xbox gamepaden kívül, de az meg nagyon nem való ide (legalábbis most még). Sőt, ha már itt tartunk: a kuplungpedált beállítottam (a többi mellett persze), ehhez képest amikor bepattantam egy Abarth 695 Bipostóba, másfél kör alatt kinyírtam a váltót, mert nem vette be azt, hogy lenyomtam a kuplungpedált (a HUD-on tökéletesen látszott). Eleinte nem is értettem, mi lehet a baj, mert a fokozatokat recsegés nélkül vette be…
A gépi ellenfelek is megérnek egy misét. A gyorsaságuk megvan, és még csak nem is emberfeletti képességekkel vezetnek, viszont a velük való csaták felettébb kétarcúak. Ha én támadok, egész fair módon viselkednek – keményen, de alapvetően sportszerűen. Bezzeg ha én vagyok elöl! Nem egyszer penderített ki a sporttárs kanyar előtt vagy a kanyarban, és tette teljesen tönkre a gépemet és a versenyemet…

A fentiek miatt jelenleg ezt jó szívvel nem tudom ajánlani egyelőre. Az Assetto Corsa EVO jelenleg egy kvázi fizetős béta, ahol a játékosoknak kell megmondania a fejlesztőknek, hova és hogyan tovább, min kéne még reszelni. Márpedig reszelni való van gazdagon, épp emiatt én nem érzem reálisnak a kora őszi rendes megjelenést – majdnem teljesen biztosra veszem, hogy csúszni fog a játék. Viszont aki kedveli a szimeket és nem ijed meg attól, hogy egy erősen félkész (se) cuccal körözgessen, annak hajrá: a fizikai motor alapvetően nem rossz, a pálya tényleg él abban az értelemben, hogy a tapadási viszonyok dinamikusan változnak, akárcsak az időjárás. Lehet ebből még valami jó játék is.