Az H. P. Lovecraft munkásságán alapuló, illetve azok szellemiségében született játékok rajongói valószínűleg emlékeznek még a Stygian: Reign of the Old Ones című 2019-es szerepjátékra. A játékosok ebben a korai Falloutokat és hasonló klasszikusokat idéző kalandban egy olyan világot ismerhettek meg, amelyben Lovecraft Mérhetetlen Vénjei már felébredtek eonokon át tartó szunnyadásukból, uralmuk alá hajtották az univerzumot, az emberi fajt pedig kis túlzással a kipusztulás küszöbére sodorták.

Bár az azt fejlesztő Cultic Games azóta más vizekre evezett, a jogok a kiadó Fulqrum Publishing (az egykori 1C Company) birtokában maradtak. Ők pedig úgy döntöttek, egy új fejlesztőcsapat, a Misterial Games bevonásával tető alá hoznak egy előzményt, Stygian: Outer Gods címen – amely azonban már egy igen ambiciózus, belső nézetes túlélőhorror-szerepjáték kombóként készül.
Február 10-én részt vehettem egy zártkörű online rendezvényen, amelynek keretein belül a fejlesztők bepillantást nyújtottak a készülő játékba. Az Outer Gods az 1920-as években játszódik majd, és a „Fekete Naphoz”, a Mérhetetlen Vének ébredésének napjához vezető eseményeket mutatja be. Főhősünk Jack, aki gyermekkora óta különös rémálmoktól szenved, és aki Kingsport városába zarándokol egy okkultista barátja, Victoria társaságában, amikor felmerül, hogy halottnak vélt apja talán életben van, és a városban tartózkodik. A szigetre érve hajótörést szenvednek, a helyzet pedig nem sokkal biztatóbb a partraszállás után sem: a várost egy sötét, mágikus erő hajtotta az uralma alá, hőseinket minden sarkon rombadőlt házak, hullahegyek, és elkorcsosult kultisták, illetve egyéb rémek fogadják.

A játékosok ehhez híven nem is fegyvert durrogtatva vágnak majd rendet a szigeten, hanem lopakodásra, az ellenfelek taktikus likvidálására és logikai feladványok megoldására épülő, enyhe szerepjátékos- és craftingelemekkel felruházott játékmenet révén merülhetnek egyre mélyebbre a sziget rejtélyében. A fejlesztők hangsúlyozták, hogy bár nem válhatunk majd igazi erőgéppé, Jack karakterét és képességeit egészen eltérő irányokba terelhetjük. A játékbeli szituációk ennek megfelelően többféle lehetséges megoldással is rendelkeznek, döntéseink, tetteink pedig kihatással lesznek a játék későbbi részeire is.
Ha például nem figyelünk a Jacken lassan elhatalmasodó őrületre, arra egy idő után az NPC-k is reagálni fognak majd, és annak fényében alakulnak a későbbi párbeszédek. Bár lesznek a hagyományos értelemben vett főellenfélharcok, azok teljesítésére is több alternatíva fog rendelkezésre állni, a fejlesztők ígérete szerint akár a teljes játékot végig lehet majd vinni túlnyomórészt lopakodással. Egyes ellenfeleket pedig, mint például a Shamblert (Dimenzióvándor) el sem pusztíthatunk véglegesen, ellenük pusztán a menekülés és a lopakodás marad lehetőségként. A teljes végigjátszás mellesleg a tervek szerint még a leggyorsabb játékstílussal is legalább 10 órát igényel majd. Befejezésből ugyan egyelőre 2-3 alternatíva van csak tervben, a Misterial csapata hatalmas hangsúlyt tervez fektetni a játékosok visszajelzéseire a korai hozzáférés során.

Ha pedig már a korai hozzáférés szóba került, erre már nem kell sokat várni: a játék demója kipróbálható lesz a Steam Next Fest során, február 24. és március 3. között, a korai változat pedig még idén elérhetővé válik Steamen, amelyet aztán jövőre fog követni a teljes kiadás. A prezentáció azonban itt még nem ért véget, a fejlesztők ugyanis hozzáférést adtak a résztvevőknek a játék aktuális buildjéhez is, amely a játék első egy-másfél óráját tette elérhetővé, a Kingsportba érkezéstől egészen addig, amíg megnyitottuk a gazdag Brasko család kúriájának kapuit. Bár a játék jelen formájában még erősen az alfa állapotot tükrözi, és várhatóan a Next Fest-es demóig is fejlődni fog valamennyit, alapvetően tetszett, amit tapasztaltam.
A játék látványvilága és hangulata az egyértelmű erősségei, a lovecrafti elemeken túl leginkább a Resident Evil: Village-et idézték számomra. Mentési pontok, inventory-kezelést lehetővé tevő ládák csak elszórtan találhatóak a játéktérben, az ellenfelek szívósak, agresszívek, az életerő gyors lefaragása mellett puszta látványukkal is képesek lemeríteni karakterünk épelméjét, ami különböző vizuális torzulásokhoz és az irányítás nehezedéséhez vezet.

Bár a másfél óra végül kicsit többnek bizonyult, mert jóval több időt igényelt, mire ráéreztem a játékmenetre, a harcrendszerre, illetve előfordultak még bugok is, amelyek megnehezítték a dolgomat, a játékélmény, a lassú, taktikus haladás, az újabb és újabb akadályok leküzdése kifejezetten szórakoztató élménnyé állt össze. Kíváncsian várom a korai hozzáférést és a történet folytatását.
A Stygian korai hozzáférésben idén PC-n lesz majd először elérhető, a teljes változat azonban érkezni fog PlayStation 5-re és Xbox Series X/S-re is.