26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Tomb Raider IV-VI Remastered teszt – Lara, merre jársz?

Itt van Lara, itt van újra. De nem teljesen úgy, ahogy szeretnénk - még mindig csak a múltidézés megy kicsit ráncfelvarrva, amíg várunk a vadi új kalandokra.

Írta: m_anger 1 hozzászólás

Ha szóba kerül a Tomb Raider, akkor igen szívesen emlékszünk vissza az újkori trilógiára. Mind a 2013-as reboot, mind az azt követő folytatások (tehát a Rise of the Tomb Raider és a Shadow of the Tomb Raider) remekül sikerültek. Az ember hajlamos is elgondolkodni, hogy merre van már egy új rész, pláne hogy az Uncharted-széria is lepihent egy ideje. Olybá tűnik, hogy nem is olyan távoli emlék Lara utolsó kalandja, de jobban utánaszámolva már több mint hat éve történt, ami a sorozat életében a legnagyobb szünet. Bizony: még a már említett rebootra is csak négy esztendőt kellett várni anno.

Tomb Raider IV-VI Remastered teszt – Lara, merre jársz?

Nos, sajnos az új epizódnak egyelőre se híre, se hamva. Mindössze annyit tudunk, hogy a Crystal Dynamics ugye az Embracer égisze alá került, a régészhölgy új kalandját pedig az Amazon Games adja majd ki. Na de mikor? Amíg a kérdésre nem érkezik válasz, kénytelenek vagyunk a régiekkel beérni. Tavaly elkezdődött a klasszikus részek kipofozása és újra kiadása, most pedig megkaptuk a sorban következő további három játékot is, stílszerűen éppen Valentin napon.

A folytatást ismét az Aspyr Media hozta tető alá, s hogy pontosítsuk, az 1999 és 2003 közt elkészült The Last Revelation, Chronicles és The Angel of Darkness hármasáról van szó. Arról a hírhedt, második trilógiáról, amely több dologról is emlékezetes maradt a rajongóknak. Egyrészt ez volt az eredeti fejlesztő, vagyis a Core Design hattyúdala (kevéssel ezután ugyanis megszűntek, vagyis beolvadtak a Rebellionba). Másrészt pont az igen megterhelő futószalag-gyártások miatt (majdnem évente jöttek ekkoriban a Croft kalandok) egy ponton a „gonosz” fejlesztők „kicsit” ki is nyírták Larát (igen, a középső rész ezért visszaemlékezések egyfajta csokra). Alighanem ez is közrejátszott abban, hogy a hatodik rész nagyon más lett, mint a többi, és akkoriban ezért senki nem volt odáig, ami mind az értékelésekben, mind a kasszáknál megmutatkozott.

Tomb Raider IV-VI Remastered teszt – Lara, merre jársz?

Technikai szemmel is nagyon látszik a különbség. Amíg a IV. és V. rész ugyanazt a pixeles, PS1-es látványilvágot és hangulatot, pályatervezést hozza, mint az eredeti trilógia, addig a The Angel of Darkness már sokkal modernebb, hiszen anno a PS2-es érában készült. Ennek következménye, hogy a mostani remasterekből is az előbbi kettő lesz látványosabb, hiszen a textúrák cseréje, az új bevilágítás és a lecserélt főszereplő-karakterek szinte teljesen új élményt adnak (most is válthatunk a kettő közt egy gombnyomással). A hatodik epizód viszont szinte alig különbözik az eredetitől – pár helyen tetten érhetőek az új textúrák, de egy-egy screenshot a régiből és az újból akár klasszikus, „keress 5 különbséget” típusú Füles-rejtvénynek is elmenne.

De hogy jót is mondjak, az Aspyr igyekezett cserébe más téren csinosítgatni: például visszahoztak korábban kivágott pályarészeket, dialógusokat, de elkölthetjük felszerelésre a gyűjthető pénzmagot is (aminek ugye furamód korábban semmi szerepe nem volt), plusz a másik játszható karakter is életképesebb lett irányításilag. Összességében tehát mindhárom részben van valami plusz, ami miatt érdemes őket újra elővenni. Emellett viszont akad olyan is, ami nem változott.

Tomb Raider IV-VI Remastered teszt – Lara, merre jársz?

Például a játékmenet. Amivel alapvetően nincs is gond, de ezzel együtt jár, hogy az irányítás és egyes designdöntések is maradtak a régiek. Ami miatt igencsak nehézkesek mai szemmel ezek a játékok. Az irányításnál ugyan kapunk vadiúj módozatot, mint legutóbb, de még így is rettenetes néha (nem az a kihvíás, hogy egy puzzle-t megfejtsünk, hanem hogy végre tudjuk hajtani, mondjuk úgy 100 próbálkozásból). Szerencsére legalább UI és menürendszer terén jobb lett a helyzet. Na nem azért, mert belenyúltak a régibe, hanem ekkor már jobban oldották meg a Core Design fejlesztői eleve, például a mentést. Autosave ugyan továbbra sincs, de legalább a menüben kotorászva sokkal kevésbé van esély felülírni a saját korábbi játékállásunkat.

Maradtak viszont a (klasszikus) bugok is. Mondanám, hogy ennek megvan a maga bája, de az a helyzet, hogy nincs így. Éppen ezért ahogy a múltkor is, ezúttal is óvatosan ajánlom fogyasztásra a gyűjteményt. A széria keményvonalas, régi rajongói minden hibája ellenére is széles mosollyal vetik majd rá magukat a Tomb Raider IV-VI Remasteredre, csillogó szemekkel kergetik majd az újonnan kitalált achievementeket és trófeákat, vagy nyüstölik a fotó módot. Az új (és egyben kíváncsi) játékosok viszont lehet, nem tudják, mire vállalkoznak. Érdemes lehet tehát egy próbát tenni, vagy leárazást várni. S hogyan tovább? Minden bizonnyal jövőre ugyanekkor ugyanitt találkozunk a harmadik (Legend, Anniversary, Underworld) trilógiával. De örülnék, ha addigra az új rész is életjelt adna magáról, már nagyon várjuk.

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Klasszikus Tomb Raider hangulat
  • Szebb textúrák és bevilágítás
  • Új, korábban kivágott kontentek
Negatívumok
  • Régi bugok
  • Még mindig rettenetes irányítás és kameranézet

További képek

  • Tomb Raider IV-VI Remastered
  • Tomb Raider IV-VI Remastered
  • Tomb Raider IV-VI Remastered
  • Tomb Raider IV-VI Remastered
  • Tomb Raider IV-VI Remastered
  • Tomb Raider IV-VI Remastered
  • Tomb Raider IV-VI Remastered
  • Tomb Raider IV-VI Remastered
  • Tomb Raider IV-VI Remastered
  • Tomb Raider IV-VI Remastered
  • Tomb Raider IV-VI Remastered
m_anger

m_anger
Ami a nyolcvanas években kölyökként csak álom volt (videojátékokkal dolgozni), az mára valóság. Munkaidőben fejlesztőként, szabadidőben kritikusként. Játék az élet?

HOZZÁSZÓLÁSOK

Barthezz
Barthezz [54387]
Az irányításhoz és fejtörők viszonyához: Anno a Last Revelation alatt számomra nagyon emlékezetes maradt egy olyan puzzle, ami a játék fizikájának és az irányítás hiányosságára épült tudatosan és már akkor, 2000-ben sem tetszett sem nekem, sem a haverjaimnak, amikor játszottuk. Lara ugyanis nem tudott bemászni derékmagasságban kezdődő résekbe. Egy adott ponton egy ilyen rés volt a továbbvezető út és a puzzle az volt, hogy ki kellett nyitni a rés alatt egy csapóajtót, amivel a rés felkerült Lara fejmagassága fölé és így már a felkapaszkodó mozdulattal be lehetett mászni rajta. Kíváncsi vagyok, ezt pl. kivették-e, mert ha egy mai alfa vagy Z generációs ilyennel találkozik, az életben nem fogja megoldani a puzzlet és sikítva fog menekülni a játékmenet miatt.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (1 db)