25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Tomb Raider I-III Remastered teszt - Azok a régi jó dolgok....

Nosztalgiázni bizony jó dolog, de hol a határ? Például amikor már azt vesszük észre, hogy pofozgatjuk magunkat, de azért még próbáljuk elhinni, hogy jól esik.

Írta: m_anger 14 hozzászólás

Ha videojátékok terén kell női főhőst megnevezni, a többség tuti Lara Croftot fogja választani. Persze a mostani felhozatalból már jóval nagyobb a választék, hiszen ott van Ellie, Aloy, Alyx vagy akár Samus Aran (és még sorolhatnánk), mégis a zöld felsős vagány hölgyemény (legalábbis ahogy Toby Gard csapata megálmodta) egészen belefúrta magát a köztudatba immár majd’ három évtized alatt. Ehhez persze hozzájárult néhány mozifilm is (az egészen rossztól a nem túl jóig mozgó palettán), de azért nekünk játékosoknak mindig is a „pixelkalandok” jelentik majd a kapcsolódási pontot. Legfeljebb azon veszünk össze, hogy kinek melyik korszak alapján jut eszébe Lara.

Tomb Raider I-III Remastered teszt - Azok a régi jó dolgok....

Általános, hogy az idősebb generációs gamerek a klasszikus epizódokra szavaznak, pixelektől csöpögő köntösben (esetleg némi 3D-gyorsítós, textúraelmosós emlékekkel megfűszerezve). A fiatalabbak bizonyára a legutóbbi, bizony kiválóan sikerült trilógiára emlékeznek jó szívvel (és egyébként én magam is – lehet, hogy lélekben fiatal vagyok?). A rajongók meg a köztes epizódokból is válogatnak, és fejből fújják, mikor mi történt a különc régészlány életében. A mostani találkozás azonban már a címében sejteti, hogy miről van szó. Tomb Raider I-III Remastered – tehát egy újabb felújítás, és ezúttal „csak az”, nem pedig alapoktól újjáépítve.

Rámehettek volna a készítők persze egy teljes felújításra is, hiszen így a képeket elnézve még a 2007-es (első rész remake) Tomb Raider Anniversary is szebben fest, mint a mostani kiadás, de alighanem az eredeti esszencia megtartása volt a cél. Mindez pedig valószínűleg egyáltalán azért is jöhetett létre, mert a franchise életében nagy törés következett be csaknem két esztendeje: kenyéradó gazdája megszabadult a sorozat útját jó ideje egyengető Crystal Dynamicstől (de ne feledjük, hogy az eredetik a Core Design műhelyében készültek), és egyben a jogoktól is. Így történhetett, hogy a mindent és mindenkit bekebelező (majd nagyot bukó) Embracer Group szokásától eltérően nem ült a babérjain, és kiadta a feladatot az Aspyrnak: újítsák fel az eredeti Tomb Raider-trilógiát, de csak annyira, hogy felismerhető maradjon.

Tomb Raider I-III Remastered teszt - Azok a régi jó dolgok....

Olyan tehát a Tomb Raider I-III Remasteredet tolni, mintha visszautaztunk volna a kilencvenes évek derekára. Mindez nem csak a grafikán érhető tetten, habár kifejezetten sok dolgot csinosított az Aspyr csapata (akik egyébként megnyerték maguknak a csapat vezetésére azt a Timur Gagievet (XProger), aki az Open Lara projektet dédelgette hosszú éveken át).

Lara modellje egészen modern és nagyon csinos a szemünknek, de a háttereken is kifejezetten sok csere történt – 2D-s dolgok váltak 3D-ssé, minden textúra ki lett cserélve nagyobb felbontásúra, és egészen modern bevilágításokat is kaptak a pályák (ami sajnos néha kontraproduktív módon egyszerűen túlságosan sötét), a dús növényzetről már nem is beszélve.

Tomb Raider I-III Remastered teszt - Azok a régi jó dolgok....

Maradt azonban a játékmenet, sőt az irányítás is a régi, de ez már lehet, hogy sokak számára nem éppen mosolyt fog az arcokra csalni. Az eredeti trilógia részei ugyanis közismerten nehéz játékokként vonultak be a köztudatba – pixelpontos ugrások, fura kameraszögek és kissé nehézkes mozgás jellemezték őket. Utóbbin segíthet, hogy ezúttal bekerült egy modern irányítási séma is, amely a mostani „nézd a hátam” megoldásokra hajaz, és sokkal kényelmesebb, mint a „tank metódus”, de ezzel együtt is megmaradt a nehézség, valamint az a fura mellékhatás, hogy ebben az üzemmódban néha megőrül a kamera, és irányíthatatlanná válik a játék. Akárhogy is indul neki egy mai ifjonc, valószínűleg hamar felteszi majd a kérdést, hogy mit evett ezen az apuka vagy nagyapa (!) és hogy tudott ezzel játszani?

Ráadásul az átvezetők is randák (ezek az FMV-k már akkoriban is kifejezetten csúnyácskának számítottak), de említhetnénk a menürendszer használhatatlanságát is, amelyet nosztalgikus okokból meghagytak a remasterek készítői (alighanem félve a népharagtól). Mondjuk káromkodni akkor fog mindenki igazán, amikor rájön, hogy nincs autosave, és egy fél óra játékidő megy a kukába egy váratlan halál miatt. Vagy még inkább ha hirtelen felindulásból megnyitja a cseppet sem felhasználóbarát save/load menüt, ahol a mentéshez még egyet oldalra kell lapozni, de ezt elfeledve könnyedén nyomhatunk a loadra, hogy a játék megerősítés nélkül betöltse egy jóval korábbi állásunkat.

Tomb Raider I-III Remastered teszt - Azok a régi jó dolgok....

A Tomb Raider I-III Remastered értékelése alighanem mindenkinél más és más lesz, ahogy a firkászok és a játékosok véleménye is eltérő. A leginkább szerintem a klasszikus játékosok, vagyis a régi motorosok fogják értékelni, akik csillogó szemekkel motyogják, hogy „gúlacsöcs”. Kérdés, ki meddig bírja majd a kihívásokat gazdagon tartogató végigjátszásokat.

Részemről inkább azt javaslom, hogy csak óvatosan, és talán érdemes megvárni az első nagyobb leárazást (ha már eddig várhatott lo-poly Lara, akkor kibír még egy fél évet). Aztán pedig lehet folytatni az álmodozást egy olyan remake-ről, amilyet pár éve egy rajongói kezdeményezés mutatott, és amely azóta sajnos eltűnt, mint az a bizonyos szürke szamár a ködben.

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Tomb Raider klasszikus módra
  • Rengeteg dolgot csiszolgattak
  • Váltogathatunk a régi és új között
  • Valószínűleg a legjobb útja a régi trilógia újrajátszásának
Negatívumok
  • Csak annyira lett szebb, hogy még megmaradjon az eredeti esszencia
  • Idegbeteg kamera
  • Nehézkes irányítás
  • Elavult menü és mentési rendszer
  • A hangok teljes egészében a régiek

További képek

  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
  • Tomb Raider I-III Remastered
m_anger

m_anger
Ami a nyolcvanas években kölyökként csak álom volt (videojátékokkal dolgozni), az mára valóság. Munkaidőben fejlesztőként, szabadidőben kritikusként. Játék az élet?

HOZZÁSZÓLÁSOK

Aryx
Aryx [3612]
Ez mondjuk elég kellemetlen... :O

Elég zavaros a magyarázat, elvileg valami hiba miatt egy korábbi build jelent meg Epicen, ami határozottan előrébb mutatónak tűnik... ebből is látszik, hogy ma már nem szabad megjelenéskor játszani kb. semmivel, várni kell legalább fél-1 évet, amíg a fejlesztők tisztességesen kipatchelik a játékaikat úgy, ahogyan azt eredetileg tálalni szerették volna.
Juraviel.Ihuan.Bedvin
Juraviel.Ihuan.Bedvin [5128]
A motoros ugratásnál én is elakadt egy darabig, a főellenséghez először nem tudtam lemenni, szóval nagyjából én ezen a pontokon feneklettem meg.
Barthezz
Barthezz [54188]
Én ezzel a résszel kezdtem a Tomb Raider-es pályafutásomat. Brutál nehéz volt, de máig egy meghatározó emlék. Azóta is várok egy végig Egyiptomban játszódó TR részre. Brutál hangulata volt. Viszont a Trenches - Citadel Gate - Street Bazar hármas helyszíntől máig PTSD-m van. :D Egy hétig voltam itt elakadva, végül egy idősebb haverom jött át és megmutatta nekem, mit kell csinálni és mikor, hogyan, hova kell ugratni a motorral, aminek emlékszem, nitrót is kellett adni. Utána meg én mutattam meg 2 további haveromnak és az unokatesómnak. :D Mindenki el volt itt akadva, annyira brutál körmönfont volt a megoldás, hol mit kell csinálni, hogy bejuss a citadellába. Ennyire összetett és hosszú fejtörő azóta sem volt egyetlen TR részben sem.

Nah meg a főboss. Az összes létező fegyverem összes töltényét belelőttem, szóval nagyjából fél órán keresztül lőttem megállás nélkül, amikor már gyanússá vált, hogy sebezhetetlen és nem is lehet legyőzni :D, hanem el kell menekülni és bezárni. Ez volt a másik, amit megmutattam a haveroknak, mert itt is el voltak akadva, de büszke vagyok, hogy erre magamtól jöttem rá. ;)
Juraviel.Ihuan.Bedvin
Juraviel.Ihuan.Bedvin [5128]
Imádtam ezt a játékot, de nehéz volt megszokni, hogy külön gombot kell nyomni és nyomva tartani a kapaszkodáshoz, azt, hogy ki kellett centizni, hova ugrasz. Nekem a régi érából a Tomb Raider: The Last Revelation volt a kedvenc, tetszett, hogy egy helyszínen játszódik és ebben már több volt a logikai feladvány.

Nekem máig ez a zárórésze az eredeti szériának.
Barthezz
Barthezz [54188]
Hát Aladdint repülés kóddal toltuk, de úgy nem volt élvezetes és a 2. pályánál így se mentünk tovább, a The Lion King-ben pedig az a fránya 2. pálya a majmos logikai feladványokkal és a pixelpontos ugrándozásokkal... Mindig elakadtunk a végén, mert gyerekként nem jöttünk rá, hogy az egyik majmot vissza kell ordítani a 2. körös ugrásnál és ez a trükk, hogy ne dobjon a vízbe. Amikor meg végre rájöttem és egyetlen egyszer túljutottam a 2. pályán, rögtön megölt a sakál a 3. pálya elején, ami ugye a bossfight-tal indult... Game over és kezdhettem az egészet elölről... A pár éve történt újrakiadással is vért izzadtam vele. Azzal a kikötéssel toltam, hogy csak checkpointoknál save-elek, visszatekerést pedig csak a bónuszpályákon használok. A későbbi pályák még brutálisabbak voltak nehézségben, nem beszélve a végső bossfight-ról... De végül eljutottam a végére.

De gyerekként nem volt célom sose a végigjátszás, tudtam, hogy ilyen feltételekkel nem fog menni. :D A legnagyobb ilyen gyerek achie-m C64-en a Giana Sisters végigjátszás volt. 33 pálya egyhuzamban, a 20-as felett pixelpontos ugrásokkal. Úgy sikerült, hogy ARMN kóddal (durva, hogy máig emlékszem rá) először minden pályát végigtoltam és kitapasztaltam, ezután már ment egyhuzamban, pályaugró kód nélkül is. Volt benn 1-2 secret skip lehetőség a Mariohoz hasonlóan, de így is brutál nehéz volt a végére érni egyhuzamban, véges számú élettel.

Jah meg a GameBoy. Azon sok játékot kitoltam, pl. Duck Tales 1-2, Jungle Book, Tom & Jerry, The Flintstones egyhuzamban (mert nem autosave-elt), de voltak autosave-es játékok is már, mint pl. Super Mario Land 2 és a Wario Land. Ezeket is sikerült végigtolnom, ahogy a Super Mario Land is sikerült még autosave lehetőség nélkül. A GameBoy valahogy megengedőbb volt a nagykonzolokhoz, C64-hez és DOS-os játékokhoz képest. Persze azon sem volt könnyű végigtolni bármit is, pláne, hogy az elem lemerüléssel is számolni kellett, ami szintén jó sok újrakezdést okozott egy-egy játék finisében járva...
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (14 db)