Az elmúlt két évben nem nyitottam év játéka topicot, de azelőtt a ’08 és ’09-eset is én indítottam, szóval ez lehet akár az én „feladatom” is.
Egy kicsit csaltam a kategóriáknál, pl autós játékkal nem játszottam, ahogy focis-csapatsportos játékkal sem így ezekez kihagytam. Ha valakinek hiányérzete van az bátran adjon hozzá új kategóriát, persze azért ilyen az „év ’szombaton 14:02-16:38-ig végigjátszott’ játéka” ne legyen...
Azt is hozzátenném, hogy csak PC/multiplatform címek voltak nálam versenyben és nem is minden játékkal játszottam, néhány nagyobb név is kimaradt. Hangsúlyoznám, hogy ez az
én listám amivel lehet egyet és –nem érteni.
Év Játéka –
Far Cry 3
Tavaly ilyenkor már előre borítékoltam, hogy ez a díj majd a Mass Effect 3-nak megy. Nos a ME3 is kap tőlem díjat, csak más kategóriában... Na de a Far Cry 3. Még anno a Fallout 3-ra mondták, hogy „Oblivion fegyverekkel”. A Far Cry 3 pedig Skyrim fegyverekkel. Ebből úgy vélem elég sok minden kiderül. Tetszett a Skyrim? Most megkapod ugyanazt a szabadságot egy élő(!) trópusi szigeten. Jó kis történet, hatalmas járható terület és a vérmérséklet- játékstílusunknak megfelelő játékélmény. Rambók, mesterlövészek, lopakodós-szurkálódó játékosok is egyaránt jól érezhetik magukat. Gondolom másoknál is a Far Cry 3 lett az Év Játéka így többet nem is szükséges írnom. Ja és még mit jelent a Skyrim fegyverekkel? Azt hogy a Bethesda bizony felkötheti a nadrágot, mert bizony az Ubisoft is beszállt az élménygazdag homokozók hegesztésébe.
Év FPS-e –
Far Cry 3
„Rambók, mesterlövészek, lopakodós-szurkálódó játékosok is egyaránt jól érezhetik magukat.” Ha ez nem lenne elég, akkor azt is elárulom, hogy a scriptelt akciójelenetek bizony a cod sorozatra is rávernek. Tudtommal az számít etalonnak egyszerűbb lelkek körében (senki ne vegye magára, de mindig azok az érvek, hogy cod a csúcs, mert bam, robbanás, mmmmájkölbéééj
)
Év TPS-e –
Max Payne 3
Ez még egy viszonylag friss élmény (éljen az ünnepi steam akció
), de az év bármely időszakában neki lehet látni, akkor is az év legjobbja. Megjelenés előtt másokkal együtt én is fújtam az új külsőre és új környezetre, viszont játék közben már egyáltalán nem zavaróak. A képregényes átvezetőket váltó nonstop ingame videók a villogó és homályos képpel, osztott képernyővel és felugró felirataival már annál inkább, és akkor ne is említsük a ’rosszul fordulsz->beragadsz a fedezékbe’ problémát. Ezt leszámítva teljesen megérdemelt a díj. Tökéletes bullettime amihez hozzájön Max új, részletes mozgása (nincs is jobb mint hirtelen irányt váltani és a vetődés végén nekifejelni a falnak
)
Év Stratégiája –
XCOM: Enemy Unknown
Ez a kategória kicsit csalás, mivel idén nem is
volt (/nem játszottam) stratégiai játék, és az XCOM-nak csak a demójába kóstoltam bele. Annyi viszont elég is volt, meggyőztek, hogy teljes változatban bizony ez idén a kategória legjobbja.
Év RPG-je –
Mass Effect 3
Ez is csalás, hiszen igazi RPG idén nem nagyon volt. Gondolkodtam a Borderlands 2-n, de ennyi erővel lehetne akár a Far Cry 3 is az Év RPG-je (mondjuk nem játszottam a Border 2-vel, azonban a képességfáit láttam videókon és ennyit a Far Cry 3 is tud). Zárójeles rész alapján a Mass Effect 3 is kilóg, azonban az egyszerűség kedvéért – legalábbis úgy tudom – RPG-ként van elfogadva a trilógia, így talán jó lesz annak. Illetve még ott van a Witcher 2 Enhanced Edition, de a Geralt alap kalandja már tavaly is hazavitte ezt a díjat.
Év MMO-ja –
Guild Wars 2
Egy kicsit nehéz volt a döntés. A 2012-es év véleményem szerint az MMO-k éve volt, nem csak a megjelent mennyiség miatt, hanem mert jó néhány cím jelentős fejlesztéseket hozott (legalábbis remélem, hogy ezek után leszoknak a hozz *szám* db *bármit* küldetésekről) a műfajba. A legtöbbet mégis a Guild Wars 2 tette hozzá és nálam végül is emiatt győzött. Dinamikus eventek, nincs manabar, personal story (ami bár mindenkinél egy-két apróságtól eltekintve ugyanaz, mégis van annyira érdekes hogy a sajátodénak érezd és két szintlépés között megcsináld), remek karakterosztályok, és az eddigi legszólózhatóbb MMO. Nem írok többet, aki nem ismeri és netán érdekli az keresse fel a játék topicjának nyári béta-megjelenés körüli hozzászólásait. Az áradozások között ott lesznek a játékot részletező kommentek is.
Érdemes még szót ejteni:
- a The Old Republicról, ami a BioWare-es profi történetvezetést hozta be, kérdés, hogy ezt más készítők hogyan tudják majd átemelni saját játékaikba. Sajnos a BW MMO-ja az első 50-es karakter után - SW univerzum ide vagy oda - sajnos elveszíti varázsát. És ezt még csak a havidíjra se tudom fogni hiszen mióta f2p lett azóta sincs kedvem visszanézni. Persze azt is hozzá kell tenni, hogy ez nem kifejezetten az ingyenes modell, sokkal inkább fizess mindenért kivéve *rövid lista*. Tehetjük az egész ToR-t zárójelbe is, hiszen 2011 év végén jelent meg.
- A The Secret Worldről, ami a GW2höz hasonlóan manabar nélküli rendszert használ. A környezet egy napjaink világa ötvözve a mítoszok és legendák világával. A játék topicjában a trial után elég sok mindent leírtam róla így most nem ismételném magam, a lényeg annyi, hogy egy nagyszerű játékról van szó, igazából csak azért nem lett az Év MMO-ja mivel a GW2 sokkal kényelmesebb játékmenetet kínál. Plusz ott volt a havidíj problémája, azonban nemrég az megszűnt (GW féle egyszerfizetsz és játszol modellre áll át).
- a TERA-ról, ami pedig harcrendszerével emelkedett ki (nem, nem a kurvás elf csajokra gondolok, a fő-főkarim a trial héten egy tűzlabdát dobáló mosómedve volt
). Lényegében egy MMOTPSről van szó, a szint és képességek helyett inkább a játékos képességein múlik a legtöbb harc. Egy csapatnak szánt nagymonsztert például 15 perc kergetőzéssel egyedül is le tudtam gyűrni.
Év kalandjátéka –
The Walking Dead
Félszemmel követtem a játékot amíg egyesével jöttek az epizódok. Később ugyanezzel a félszemmel a %-okat a steam storeban és nemrég landolt a kosárban, a játék pedig az emlékezetben. Az 5. epizód végére olyan szarul éreztem magam, mint a sorozat 3. évadjának szinte minden része után. Furán hangzik, de ez nagyon is jó! Játszik az érzéseiddel a játék, öröm és szomorúság között van itt minden érzelem. Igazi minőségi zombi apokalipszist kaptunk. Lám van élet az ellaposodott lövöldözős zombis játékokon túl!
Év Meglepetése –
Spec Ops: The Line
Méghozzá nagy M-mel! Meglehet (normál fokozaton, sok halállal) csak egy 5 órás játékról van szó, azonban a történet a morális kérdésekkel és a *spoiler* (<-játsszátok csak végig, megéri) annál nagyobbat szólt. Ehhez még hozzájön a kellemes fedezékharcos játékmenet és a homok, mint játékelem/fegyver.
Év Csalódása –
Mass Effect 3
A befejezés. Ennek egy külön topicot szenteltünk így nem szeretném ha itt is elkezdődne a lezárás kitárgyalása, legyen elég annyi, hogy akiknek hozzám hasonlóan arculcsapás érzése támadt az utolsó 10 perctől azok megértik.
Év Leghangulatosabb Játéka –
Assassin’s Creed 3
Lehet jobb lett volna ha idén kihagyom ezt a kategóriát, mivel nagyon nem volt könnyű döntés győztest hirdetni. A függetlenségi háború kori Amerika nagyon szép, mégis, Boston és New York önmagában még nem állná meg a helyét. Na de ott vannak a szabadkőműves alagutak, a vadászat és az erdő, a birtok, ezek mind meggyőző érvek. És ne feledjük a hajós küldetéseket, azok különálló kalózos játékként megállnák a helyüket, sőt! Év Játéka díjra is nyugodtan pályázhatna. Végül is jó döntés, kitartok amellett hogy az idei leghangulatosabb az AC3 volt. Pár szót érdemelnek a majdnem-ek is:
- Far Cry 3, élő sziget, drogkalandok, szerintem érthető miért volt ez is versenyben.
- Alan Wake, úgy hiszem a fény-sötétség és valóság-képzelet határán egyensúlyozó az interaktív sorozat jelölését sem kell megmagyarázni
-Risen 2: Dark Waters. Úgy sejtem csak nagyon kevesen vettétek kézbe ezt a játékot. A harc lehetne egy kicsit casualabb, a hajónknak lehetne több szerepe azonban a Risen 2 világa, egy remek kalózos környezet olyan különlegesség, ami jelenleg hiánycikknek számít.
Várólista 2013
Nem kell elsőlegjobbanvárt, másodiklegjobbanvárt, harmadiklegjobbanvárt, n-ediklegjobbanvárt listát, elég csak néhány jobbanvárt címet (az én várólistám 16 tételes azokból állítottam össze ezt.
)
Tomb Raider
BioShock Infinite
Metro Last Light
Watch Dogs
Na kezdenek elfájdulni az ujjaim és a szöveg is lassan elérni azt a mennyiséget ahol az ember abbahagyja JIB hozzászólásainak olvasását(
) ezért be is fejezem. Nem kell ilyen részletezést a továbbiakban, de azért szeretném ha nem csak „ blekopszkettő a király mert lehet benne repülni” típusú hszek jönnének.