be másolom ide:Rainbow Six leírás
Red Storm Entertainment
Kezdjük az elején: adva van egy terroristák ellen kiképzett kommandóscsapat, továbbá 16 különböző helyszín (Single Player módnál), ahol a küldetések zajlanak. Minden pályán van egy bizonyos számú terrorista és egy kevéske túsz. A feladat roppant bonyolult: a terroristákat kinyírni, túszokat kiszabadítani (lehetőleg élve). Persze hogy ne legyen minden pálya egyforma és unalmas, némelyik küldetésben bombákat is kell hatástalanítanunk, például az esztergomi (!) pályán a gát felrobbantását kell megakadályoznunk (itt is vannak túszok).
Minden küldetés előtt összeállíthatjuk a csapatokat, kiválaszthatjuk a fegyvereket, az öltözéket, majd ha ez megvan, el kell készítenünk a "népirtás" tervét. Ez úgy néz ki, hogy az előzőleg összeálított csapatoknak "waypoint"-okat kell megadnunk, tehát pontosan kijelölhetjük a haladásuk irányát. Ezenkívül megadhatjuk, hogy inkább óvatosan, halkan császkáljanak vagy pedig gyorsabban, minden ajtón hirtelen betörve. Itt kiadhatunk bizonyos GO kódokat (összesen négyet egy csapatnak). Ez arra jó, hogy a csapat egy bizonyos pontra érve onnan csak akkor mehessen tovább, amikor megadjuk nekik a jelet, addig várnak. Egyébként én ezt a tervkészítést kissé hosszadalmas és unalmas munkának talátam, de szerencsére be lehet tölteni előre elkészítetteket is (bár ezek meg nem a legjobbak). A játék előtt a gép egy kicsit sokat tölt, de azt még ki lehet bírni.
A játékban a kurzorgombokkal mászhatunk előre-hátra, az egérrel pedig forgolódhatunk, lőhetünk (bal gomb), vagy a jobb gombot nyomva tartva futhatunk. Fegyvert váltani a számbillentyűkkel lehet, az éjszakai szemüveget az N-nel, a térképet az M-mel kapcsolhatjuk be. Ezek a legfontosabbak, a többire úgyis rájöttök.
A látvány 3D kártyát igényel, de a megszokottnál nem nyújt többet. A zene és a hangok jól el lettek találva. Játék közben egyébként nem szól a muzsika (nyilván kissé zavaró lenne), de ha megölik egy társunkat, akkor lejátszik valami szomorkásabb dallamot...
IIgazából nem lehet túl sokat írni erről a játékról. Ez egy átlagos játék, a kornak megfelelő grafikával és hangokkal, de szerintem semmivel nem nyújt többet egy mai 3D-s játéknál. Hát ennyi!
Rainbow Six: Rogue Spear leírás
A Rainbow Six megjelenése után nagyjából egy évvel újra porondra lépett a Red Storm Entertainment, és kihozta a taktikai-stratégiai műfajok keveredésével jellemezhető játék folytatását, a Rainbow Six: Rogue Spear-t.
Amint az előző rész, úgy az új játék is a Tom Clancy Rainbow Six novelláiban leírt eseményekre épül. A történet kissé összetettnek tűnhet - első látásra -, főleg az akciójátékok meglehetősen egyszerű, "mentsd meg a világot" jellegű sztorijaihoz szokottaknak. Nem is ajánlatos egyértelműen az akciójátékok közé sorolni a Rogue Spear-t, hiszen legalább annyira fontos benne a stratégia és taktika, mint az akció és a reflexek.
A "Rainbow" (szivárvány) elnevezés egy antiterrorista szervezetet takar, mely a világ legjobb, speciálisan kiképzett katonáiból épül fel. Létrehozója és vezetője az amerikai kormány. Feladatunk az, hogy egy szakasznyi ilyen katonát vezetve missziók és stratégiai feladatok egész sorozatát hajtsuk végre. 18 misszó érkezik a csomagban, ezek túlnyomó része valamilyen kimentési feladatot jelent, bár találunk felderítő bevetéseket is. A szintek most kidolgozottabbak és változatosabbak, mint ezelőtt. Akik már ismerték az előző részt is, örömmel fogják tapasztalni, hogy nem sokat változott a játék irányítása, viszont belekerült egy új képesség: el tudunk hajolni jobbra és balra. Ezzel együtt sem lett viszont tökéletes a kezelés, ugyanis továbbra sem tudunk ugrani, leguggolni, vagy úszni. Rengeteget fejlődött viszont a fegyverek kidolgozása, sokkal jobban hasonlítanak a valóságosakra mind megjelenésükben, mind hatásukban. Fontos változás a mesterlövész-mód bevezetése, melynél távolról irányíthatjuk a mesterlövész katonát - ennek a lehetőségnek nagyobb szerepe lehet, mint elsőre gondolnánk.
Kisebb-nagyon változásokat találunk még a grafikában, az egyéb eszközökben is, de a fő újdonságok a tervezési felületben és a játékstílusban találhatók. A tervezésnél a misszió térképét egyszerre vizslathatjuk textúrás és vázlatos nézetben is - így jelentősen megkönnyebbül a dolgunk, sokkal könnyebben át tudjuk tekinteni a terepet.
A Rainbow Six az egyik legnépszerűbb játékká vált a Misrosoft Gaming Zone-on. A többjátékos módot is továbbfejlesztették, rengeteg új mód került a programba, mind kooperatív játéknál, mind egymás elleni harcnál. Játszhatunk helyi hálózaton és direktben, TCP/IP-n is, emellett örömmel fogjuk tapasztalni, hogy az internetes többjátékos mód stabil, a késleltetésekre nem érzékeny.
Az egyjátékos módban is találhatunk új módokat. A Lone Wolf és a Terrorist Hunt játékmódok újdonságok - mindkettőnél véletlenszerűen szór el a gép rosszfiúkat a térképen, majd az előbbinél magányos farkasként, utóbbinál egy kisebb csapat vezetőjeként kell becserkésznünk és legyilkolásznunk őket. A missziók közül az első néhány nem túl érdekfeszítő, de később beindul a cselekmény: elvetődünk például Koszovóba, ahol egy lelőtt NATO-helikopter fogságba esett legénységét kell kimentenünk, vagy említésre méltó az a misszió, melyben egy ellenséges bázisra kell beosonnunk, kiiktatni a biztonsági rendszert, elhelyezni egy telefonlehallgató készüléket és egy kamerát, majd feltűnés nélkül távozni.
Grafikailag nem sokat változott a játék, inkább a jelenlegi követelményekhez igazították a programot: képes kezelni a nagyfelbontású textúrákat, vagy az 1024*768-as felbontást. Néhol hibákat is találhatunk, különösen az első és harmadik személy szerinti nézetek közti váltáskor, egyes nézőpontokból pedig a textúrák nem illeszkednek pontosan.
Kiemelkedőek viszont a hangok, illetve a játék zenéje. Minden fegyvernek, minden típusú lőszernek megvan a maga saját, jellegzetes hangja. A missziók közötti átvezetések is lenyűgözőek, a művészi igényességgel elkészített zene pedig csak rátesz minderre egy lapáttal.
A fejlesztések ellenére is találunk hiányosságokat a játékban, melyek nagy része a valósághűség rovására megy. Ilyen apróság például, hogy nem tudjuk felvenni az elleséges katonák által elejtett fegyvereket, vagy hogy időnként furcsán viselkednek a gépi játékosok - sorolhatnánk még a hibákat, de egyik sem olyan katasztrofális, hogy a játék kedvelőit eltántoríthatná az új rész kipróbálásától.
Rendszerkövetelmények: P233, 32 Mbyte RAM, 3D-kártya.
Rainbow Six Rogue Spear Mission Pack: Urban Operations leírás
A Tom Clancy`s Rainbow Six Rogue Spear Mission Pack: Urban Operations nagy eséllyel nevezhetne a világ leghosszabb játékcíméért vívott képzeletbeli versenyre. Végül is semmi csodálkozni való nincs ezen. Ha egy fejlesztő cég a kiegészítő kiegészítőjéhez készít küldetéslemezt, bizony illenők belefoglalni a címbe az eredeti alkotás nevét is. Vajon a játék képes annyi plusszt nyújtani, mint ahány betűből áll a címe?
Nos erről a kis lemezkéről igencsak megoszlanak a vélemények. Egyesek szerint ilyen remek kiegészítőt nem láthattunk a Half Life: Opposing Force óta. Mások szerint viszont néhány szemkitoló apróságon kívül semmit sem nyújt, és egyébként is egy lyukas petákot nem ér. Nos megpróbálok tárgyilagos maradni a témában mert annyi bizonyossá vált számomra a tesztelés alatt hogy a UO semmilyen tekintetben nem tartozik a szélsőségek közé, ahová néhányan mégis előszeretettel sorolják.
Részrehajlástól mentes irományomat mindjárt a számszerű tények felsorolásával kezdem: van itten kérem szépen négy új fegyver. Aztán nem egy, hanem mindjárt két minihadjárat, egyenként öt-öt térképpel. Végezetül pedig a többjátékos módhoz mindjárt további nyolc térkép. Ez máris több mint amit néhány más küldetéslemez elmondhat magáról, de az biztos, hogy még legalább három-három küldetés befért volna a hadjáratokba.
Azért nézzük csak meg ezeket a hadjáratocskákat közelebbről! Az első neve Urban Operations (minő meglepetés!), amelyben a világ öt nagyvárosába szólít a kötelességünk. Egy velencei könyvtár, egy lepukkant raktárnegyed Mexico Cityben, stb. Bár mindegyik környezet szépen néz ki, és jól is van kidolgozva de szerintem hiányzik a hadjáratnak egy igazi történet, ami a gerincét képezné. Így az öt küldetés egymástól teljesen független, ráadásul semmilyen új célt nem tűztek ki. A feladat a szokásos: nyírd ki a terroristákat/hatástalanítsd a bombát/szabadítsd ki a túszokat. Néhány óránál több időt nem vesz igénybe a végigjátszásuk. Ez még nem lenne zavaró, mert az elnyújtott rétestészták sem lettek volna jobbak. Azt hiszem, hogy a hosszúságuk pont optimális. A nehézségükkel sincs baj, kihívást jelenthetnek még a veteránoknak is: mesterlövészek és tangók mindenütt, ráadásul az új térképek rengeteg rejtekhellyel szolgálnak nekik. A csalódás akkor ért, amikor a dobozon sugalmazott szituáció, - terroristákra kell lövöldöznünk az ártatlan járókelők között - csak az első pályán, a török piacon fordult elő. Izgalmas volt látni, hogy minden sarkon befordul egy ember és a másodperc törtrésze alatt kell eldönteni, hogy az most egy békés vásárló, vagy egy Tangó, kezében egy AK-47-essel. A maradék négy küldetésben gyakorlatilag nem is volt gyalogos forgalom.
A második kampány a Classic Missions (ez már tényleg meglepetés!) névre hallgat. Szintén öt térképből áll, melyek egytől egyik benne voltak az eredeti Rainbow Six-ben: Hotzone, Hacienda, Skyscraper, Estate és az Amazon. A különbség az, hogy átkonvertálták őket a Rogue Spear enginjére. A szemmel látható grafikus fejlesztés mellett a feladatok teljeséggel érintetetlenek maradtak. Természetesen ez a hadjárat sem kínál semmilyen történetet, mindössze különálló darabokat, de azért élvezetes újrajátszani őket.
A küldetéslemez legizmosabb része vitathatatlanul a Custom Mission mód. Ebben lehetőségünk van kiválasztani bármelyik térképet, különböző célokat kitűzni és akár egyszerre ötven terroristával is szembeszállni. A missziók céljai a Rogue Spear-ből ismerősek (assault, terrorrist hunt, hostage rescue, recon, lone wolf) mellett egy újabbal is elkényeztet. Ez a defend. Ebben a feladatunk védeni a pozíciónkat a rohamosan támadó tangókkal szemben, akik elkeseredetten szertnék megnyomni azt a gombot, amit mi őrzünk. Az ígéretek szerint fejleszették az ellenséges AI-kat, de ez a fejlődés csak a defend módban látszik igazán. Például akkor, amikor a tangók ideg és testrésztépő pontossággal nyomatják a gránátokat a közelünkbe. A defend mód, érdekes újdonságot nyújt a küldetések "csendben levadászok mindenkit" sémái után. Sajnos nem minden térképen áll rendelkezésünkre a Custom Mission mindegyik célja. A nyolc multiplayer térképen csak lone wolf-ot és terrorist hunt-ot játszhatunk, emellett a defendet is csak az öt Urban Operation térképen választhatjuk. Még így is a 18 térképen az összes kombinációt kipróbálva nagyjából hatvan különböző küldetést hozhatunk össze. Akárki akármit mond, ez jócskán megnöveli az újrajátszás vonzerejét.
A multiplayer pályák szintén nem vágnak hanyatt senkit, de tökéletesen hozzák a színvonalat. Van köztük szűk tréning labirintus, ahol gyarapíthatjuk beltéri harci tapasztalatainkat, de van egy Old Train Tracks nevű pálya is, ahol nagyobb távolságon tehetjük próbára egymást.
A játék realisztikus voltából adódólag korlátozottak az új fegyverek kidolgozására fordítható ötletek. A négy új fegyver egyike sem plazmaágyú, vagy intergalaktikus porlasztó, hanem létező modellek. Különleges tüzelőmódok helyett árnyalt különbség van köztük a tűzgyorsaságot, vagy a kezelhetőséget illetően.
Azt hiszem mindkét egymással ellentétes véleménynek megvan a maga alapja, de nem lehet kategórikusan kijelenteni, hogy az év kiegészítőjével, vagy hogy egy nagy nullával állunk szemben. Bár számos dologban fejlődést tud felmutatni (leginkább fegyvertársaink intelligenciája nőtt meg), de a történet terén abszolút stagnál. Igazi középszerű munka, kifejezetten megcélozva a sorozat rajongóit.
Rendszerigény: P233, 32 MB, 3D gyorsítókártya, WIN95/98
az áramt vezeti a viz, de lehet hogy már megrázot!!!