1982-ben óra közben recsegni kezdett az iskolarádió, egy hang bemondta, hogy meg kell szakítani az órákat és egy perces néma vigyázzállást kell vezényelni a tanulók számára mert elhunyt a Szovjetunió főtitkára, a szeretve tisztelt Leonyid Brezsnyev elvtárs. Döbbenten néztünk össze... Alig bírtuk kivárni a tanítás végét és gurulva a röhögéstől szaladtunk a fagyishoz megünnepelni, hogy eggyel kevesebben vannak.
Két rövidéletű titán követte őt a trónon, akik után az új, szovjet napkirály (nyugaton nem kell, keleten nem nyugszik) következett: Gorbacsov. Aki nemsokára meg is hirdette az új irányvonalat: Peresztrojka, glasznoszty, uszkorényie... Ami persze nem tetszett mindenkinek. Voltak akik többet vártak és voltak, akik nem ezt várták. Ez utóbbiak főleg vonalas, sztálini tábornokok voltak, akiknek elmaradott nézeteik egy brutálisan erős és modern haditechnikával párosultak.
Ebbe a zavaros - és azóta szerencsés módon eldőlt - időkbe repít vissza minket a cseh Bohemia Interactive Studio fejlesztésében készülő Operation Flashpoint. A történelmi idők és valódi fegyverek ellenére a játék története kitalált vagy legalábbis történészek által nem igazolt...
Iván Vaszilij Guba tábornok a főgonosz, aki a Kolgujev szigetek egyikén trónol a Harmadik Hadsereg parancsnokaként. A Szigetek speciális - és számomra hihetetlen - tulajdonsága még, hogy van egy semleges ország által birtokolt része és egy harmadik is, amin NATO bázis található. Mi ehhez az utóbbihoz tartozunk természetesen.
Egy taktikai szintű, akció-csata-háborús játékról van szó, melyben éppúgy irányíthatunk gyalogos szakaszokat (lövész, gránátos, mesterlövész, tankelhárító, szanitéc, stb.), mint páncélosokat (M60, Abrams, BMP, T-72, T-80...stb), csapatszállítókat (UAZ, Jeep, Ural és egyéb civil autók) és légi egységeket (Cobra, Blackhawk, A10 Thunderbolt, Cessna, Mi24 Hind, Mi17).
A látvány teljesen 3D-s és nagyon szép! Érdemes megnézni a screenshotokat. Az engine-t maguk fejlesztették - bár kicsit hasonlít a brnoi társaság Hidden and Dangerous-ének látványához. Arra élezték ki, hogy a játékos szabadon császkálhasson azzal az érzéssel, mintha egy végtelen széles világban lenne és a közeli dolgok pedig baromi élethűnek tűnjenek. Ebben segít a real-time árnyék és fényviszony állítás és a nagyfelbontású, fotorealisztikus textúrák, dinamikus napszak-, időjárás- és füst effektus valamint a valódi mozgást imitáló animációk (motion capture).
A játékmenet pedig egy nem lineáris - tehát teljesítménytől függően eltérő küldetésekből álló - kampányra épül, amit kiegészít egy mission editor és az elmaradhatatlan multiplayer játék.
Az Operation Flashpoint érezhetően tartalmaz ideológiai elemeket, amiket a prágai fejlesztők nem is titkolnak, mivel a sajtóanyagban is egyértelműen a prágai tavaszt eltaposó kommunizmus bukása feletti örömnek dedikálták játékukat. Bár kicsit késtek vele, ez valóban olyan öröm, ami el nem évül és ráadásul nekünk magyaroknak is közünk van hozzá.
Arra a kérdésre, hogy miért pont a hidegháborúval foglalkozik a játék, azt válaszolták, hogy a Második Világháború már lerágott csont és túl messze is vagyunk tőle időben, a hipermodern akciójátékok pedig nem mindig valósághűek és néha nem is túl érdekesek.