25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Előzetes

Codename: Panzers

A Stormregionnél tett látogatásunk során egy igen alapos bemutatót kaptunk új, II.VH-s RTS-ükből.

Írta: Dino

Igen régen tervbe vettük, hogy meglátogatjuk a S.W.I.N.E. fejlesztésével a köztudatba berobbant Stormregion csapatot. Az E3 után jelentkeztünk Szerémy Tamásnál (aki fórumunkban Havoc néven szokott válaszolni olvasóink kérdéseire), hogy az akkor készült, hazai fejlesztésekről szóló cikkünkbe róluk is írjunk. Végül abban maradtunk, hogy a legegyszerűbb az lesz, ha személyesen tesszük fel kérdéseinket, és egyúttal egy Codename: Panzers bemutatóban is részesít bennünket. Múlt hétre végre sikerült egy mindenkinek megfelelő időpontot is találni, így aztán Viperrel felkerekedtünk, hogy meglátogassuk a Wesselényi utcai fejlesztői főhadiszállást. Az ott töltött idő alatt Tamás igen rendesen elárasztott bennünket információval és érdekességekkel. Igyekszünk ezekből minél többet visszaadni cikkünkben, mely emiatt lehet, hogy kicsit szerteágazó lesz, de biztosak vagyunk benne, hogy nagyon sok érdekeset olvashattok a játékról.

Míg a Stormregion előző játékában nyulak és malacok harcát irányíthattuk, a Codename: Panzersben már valós alapokra helyezik a történéseket, miközben megmaradnak a taktikai-stratégiai játéktípusnál. A második világháborúban játszódó RTS azonban annyiban különbözik a hasonló programoktól, hogy nincs benne építkezés: csapatainkat a küldetés megkezdése előtt meghatározott presztízspontokból költve állíthatjuk össze és bővíthetjük, a feladatok teljesítése során pedig ritkán jutunk extra egységekhez.

A játékban három fél szerepel: a németek, az oroszok és a szövetségesek. Ennek megfelelően három kampány vár majd ránk, összesen 30 küldetéssel. A németek csatái Lengyelország megtámadásánál kezdődnek és Sztálingrád ostromáig tartanak, 12 küldetésen keresztül. Ennél a csatánál kezdődnek az orosz missziók (8 darab), egészen Berlin ostromáig, a szövetségesek tíz küldetése pedig kis átfedésben van az oroszokéival: Normandiától Berlinig nyomulhatunk előre a csapattal. Mindezen feladatok teljesítése kb. 50 órányi játékidőt jelent. (Egy átlagos küldetés minimum 1 óra alatt lesz teljesíthető. Szerencsére a teljesítésük során bármikor menthetünk majd. :-)

A játék sztori-orientált lesz: egy hős fogja össze a küldetéseket, akinek mindenképpen túl kell élnie a játékot. A hőshöz és a küldetésekhez kapcsolódó történetet pedig in-game animációk segítségével követhetjük, melyek a játék saját engine-jét használják (több mint hetven ilyen jelenetre számíthatunk). A hős jelenléte mellett egy másik RPG-jellegű elem is megjelenik a játékban, ez pedig a tapasztalati pont, az XP. Az ütközetekben résztvevő egységeinknek gyűlik a pontja, és automatikusan váltódik be, és lépnek szintet. Adott szituációkban pedig extra XP-t is kaphatnak az egységek (például első sérülés, ismeretlen jármű meglátása, stb.).

Ezek után a látványra terelődött a szó, és sok apró részletre világított rá Tamás. Ilyen például, hogy az objektumoknak saját magukra vetett árnyéka is van, például egy tank csöve a járműre is árnyékot vet. De megfigyelhettünk egy széltől lengetett villanyvezetéket is, melynek árnyéka a talajon és a tankon is megjelent. A járművek mozgásán nagyfokú dinamizmus figyelhető meg: gyorsításkor és lassuláskor a valóságnak megfelelően dőlnek hátra vagy előre. Mindeközben a képernyő sarkában láthattuk a poligonok számát és az aktuális FPS értéket. Az előbbi 200-400 ezer, míg az utóbbi 20-40 közötti értéket mutatott. Látványos volt még a pause gomb megnyomása is: ilyenkor ugyanis minden leáll, kameránkkal pedig szabadon mozoghatunk. Egy robbanást körbejárni pedig igencsak mátrix-jellegű hatást kölcsönzött az egésznek. A játék megállításakor amúgy kiadhatunk parancsokat az egységeknek.

Hadseregünkben külön „elemet” jelentenek a járművek és a katonák. A tankok, terepjárók, teherautók és más járművek önmagukban nem sokat érnek, csak ha néhány katonát beléjük pakolunk. Ha azonban szükség van a gyalogságra, akár ki is szedhetjük őket a járművekből. Persze a tankra specializálódott személyzet nem lesz a leghatékonyabb gyalogos katona, de szükség esetén még jól jöhet. Igen sokféle páncélos- és szállítójárműre számíthatunk, és természetesen lesz javító egységünk és orvosunk is. Az egységek pedig különböző kiegészítő felszereléseket is kaphatnak, mint például távcső, felfújható gumicsónak vagy kézigránát.

A gyalogosok csoportokban járnak, általában 2-5 katona lesz egy csoportban. Lesznek példál lángszórósok vagy távcsöves puskával felszerelt katonák (mesterlövészek). Mozgásuk megvalósításához két hétig dolgoztak a Brainfactor Motion Capture műhelyében, ahol mintegy 540 mozgássort rögzítettek a minél élethűbb megjelenítéshez. Az említett lángszórósok egyik érdekes felhasználási módja, ha egy tankra irányítjuk fegyverüket. Ekkor a tank elkezd melegedni, és megfelelő hőmérsékletet elérve a benne lévők úgy döntenek, inkább elhagyják pozíciójukat. Így juthatunk hozzá az ellenség tankjaihoz.

Tankjaink páncélja minden irányból más erősségű. Természetesen az eleje a legerősebb, és erre alapozva találták ki azt a fejlesztők, hogy legyen egy speciális hátrálási parancs, amikor páncélosunk úgy közlekedik, hogy lehetőleg a legerősebb pontjával legyen az ellenség felé. Páncélosainkkal a terep átalakítására is lehetőség van: gyakorlatilag mindent lerombolhatunk, ha olyan kedvünk van – és van hozzá elég lövedékünk. Kidönthetjük a fákat, villanyoszlopokat, vagy földig rombolhatjuk az épületeket. Persze van belőlük épp elég, így nem biztos, hogy ez a célravezető. Ráadásul civil épületek rombolása esetén a presztízspontokból is veszítünk...

A S.W.I.N.E.-hoz hasonló módon oldották meg a csapatok kialakítását: nem szükséges a Ctrl, Shift és számbillentyűk kombinációjával bajlódnunk, helyette a képernyő tetején megjelenő dögcédulákat helyezgetve gyorsan csoportosíthatjuk egységeinket.

Egységeinknek természetesen számítani fog a látómezője (line-of-sight), de emellett a hallásnak is fontos szerepe lesz. Ez utóbbi függ a tereptől és az időjárástól is, például esőben csökken a hallótávolság. Érdekes tulajdonsága egységeinknek a „halláspontosság”. A meghallott zajok alapján ugyanis embereink meg tudják tippelni, vajon mit is hallanak: például hogy egy könnyű páncélos vagy egy nagy tank közeledik a fal mögött. Ez a „halláspontosság” függ a gyalogos szintjétől. Az egységünk tippjének (szintjének) megfelelő jármű láthatóvá is válik a térképen, de áttetszően. Minél tapasztaltabb az egységünk, annál nagyobb pontossággal tudja beazonosítani a járművet. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a járműveket 3D-s ikonok jelenítik meg, és egyre több információ jelenik meg az egységről, a legmagasabb szinten már az eredeti jármű látszódik. Tehát egy alacsonyabb szintű egység még nem tudja pontosan beazonosítani a járművet, és esetleg egy olyan jármű sérül meg amire fölösleges volt a drága kézigránátot pocsékolni :-).

Ötféle külső segítséget hívhatunk harc közben, ha elegendő pontunk van rá. A leggyorsabban a helyszínre érkező segítség a vadászbombázó, mely egyben a legkevésbé pusztító légitámadás. A bombázó már erősebb és lassabban is ér a megadott pontra. Végül hívhatunk tüzérséget is segítségül. Ezek a legerősebbek, de a szórásuk is elég nagy, így fokozottan vigyázni kell, nehogy saját egységeink is megsérüljenek. Ezen kívül pedig ejtőernyősöket és felderítő repülőgépet is kérhetünk.

Érdekes még az ún. Strongpoint-rendszer: vannak a pályákon speciális helyek, ahol az ott tartózkodó egység valamilyen bónuszt kap. Például a homokzsákok mögött tartózkodó katonák defenzív bónuszt kapnak, a templomtoronyba felmászó snipereknek pedig a látótávolsága nő meg. Az épületek amúgy most már nem csak lerombolható tereptárgyak: be is mehetünk ezekbe, igaz, egy épületben az átláthatóság kedvéért csak egy szintet használhatunk, de ez elég is.

Ahogy a S.W.I.N.E.-ban is volt multiplayer rész, úgy a Codename: Panzersből se marad ki. Helyi hálózaton vagy interneten keresztül nyolcan vehetnek részt egy-egy ütközetben. Hat-hét különböző játékmód lesz. Ezek közül az egyik mód alapelve a következő: minden játékos kap meghatározott kezdeti presztízs-pontokat, amelyekből aztán mindenki a saját belátásának megfelelően alakíthatja ki a hadseregét. Az E3-on a legtöbb kérdést azzal kapcsolatosan kapták, hogy lesz-e kooperatív játékmód. Nos, a Stormregion csapata úgy döntött, hogy lesz, és ehhez speciális küldetéseket terveznek. A gép ellen lehet majd játszani, és ennek érdekében az MI-n finomítgatnak még. A megmérettetést szolgálja majd még az is, hogy a küldetések során elért pontszámunkat feltölthetjük a netre, és akik az elsők között vannak, időről időre valamilyen bónuszban részesülnek: különböző újdonságokat kaphatnak a játékhoz. Ezek a bővítések pedig a netes játékok során fognak terjedni: ha játszunk valakivel, akinek van egy adott extrája, attól azt mi is megkapjuk. Így aztán ha valaki sokat játszik, az sok kiegészítőhöz juthat hozzá.

Szóba került még a minimális rendszerigény. Egy 800-1 GHz-es processzor, 256-384 MB memória és egy minimum GeForce2 MX kategóriájú videokártya lesz az, ami kelleni fog a játékhoz. (A felső értékek Windows XP használata esetén érvényesek.) Ez igazából ma már nem tekinthető nagy követelménynek, a játék megjelenésekor várhatóan ez már inkább az alsó játékgép-kategóriát fogja jelenteni.

Mint Tamás elmondta, a Codename: Panzers fejlesztése jó ütemben halad, eddig minden fejlesztési mérföldkőhöz időben érkeztek el, a játékot kiadó CDV-vel pedig nagyszerű kapcsolat alakult ki. Az E3-on bemutatott játékra igen nagy volt a CDV standján az érdeklődés, és ezt nem csak annak köszönhették, hogy a stand egyik legjobb pontjára került a gépük. Az újságíróktól igen pozitív visszajelzéseket kaptak, és ennek is köszönhető, hogy a CDV adott nekik még időt a multiplayer mód – azon belül különös tekintettel a kooperatív játékmód – teljes kidolgozására is. A játék hazánkban természetesen teljesen magyar nyelven jelenik meg, jövő év első negyedévében.

Nos, nagyjából ennyi információt kaptunk látogatásunk során a Codename: Panzersről. Tamás igyekezett igen alaposan bevezetni minket a játék rejtelmeibe, amiért ezúton is köszönetet mondunk neki. Egy igen szép grafikájú, jó ötletekkel teli stratégiai játékot láthattunk, mely a CDV kiadónál jó kezekben is van: második világháborús témában már több sikeres játékot is kiadtak. Zárásul szeretnénk a fejlesztőknek további jó munkát kívánni: kíváncsian várjuk munkájuk gyümölcsét.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • Codename: Panzers
  • Codename: Panzers
  • Codename: Panzers
  • Codename: Panzers
  • Codename: Panzers
  • Codename: Panzers
  • Codename: Panzers

Codename: Panzers

Platform:

Fejlesztő: Stormregion

Kiadó: CDV

Forgalmazó: Ecobit Rt.

Megjelenés: 2004. II. negyedév

Minimális rendszerigény: Pentium III/Athlon 1 GHz, 512 MB RAM, DX9.0b kompatibilis videokártya (GeForce 2 MX, Radeon 7200 vagy újabb), 12xCD-ROM, 2,5 GB

Ajánlott konfiguráció: Pentium III/Athlon 2 GHz, 768 MB RAM, GeForce4 Ti/Radeon 9500 vagy újabb

» Tovább a játék adatlapjára

Dino

Dino
Kb. 8 évesen ismerkedett meg egy ZX81-gyel, amit egy C64 követett. 1993-tól a Commodore Világnál és utódlapjainál, valamint a ZED-nél dolgozott, majd 1998-ban barátaival megalapította a PC Dome-ot. A többi már történelem...

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!